|
תחזית קודרת. מנכ"ל ג'נרל מוטורס, ריק וייגוניר [צילום: AP]
|
|
|
|
|
מיליארדי דולרים שהזרים הממשל האמריקני לענקי הרכב ג'נרל מוטורס וקרייזלר, אינם מספיקים. שני היצרנים, שקיבלו עד כה 17.4 מיליארד דולר, הגישו לממשל בקשות חדשות להכפיל את הסיוע לסכום המדהים של 39 מיליארד דולר.
הבקשות שהוגשו (יום ג', 17.2.09) במסגרת תוכניות ההתייעלות שדרש הממשל משתי החברות, כוללות תוכניות לקיצוץ אלפי משרות נוספות, ביטול דגמים ומותגים, ויתורים של האיגודים המקצועיים ואפשרות לקיצוצים נוספים בעלויות.
בהודאה דרמטית כי המצב בתעשיית הרכב האמריקנית החמיר במידה ניכרת בחודשיים שחלפו, מסרה ג'נרל מוטורס לבדה כי תקצץ 47,000 מקומות עבודה, 19% מכוח העבודה שלה. עוד מסרה כי תסגור עוד חמישה ממפעליה בארה"ב, אך נמנעה מלנקוב בשמותיהם.
קרייזלר מסרה כי תקצץ 3,000 מקומות עבודה נוספים ותפסיק לייצר שלושה דגמי מכוניות.
הדיווחים הקודרים הגיעו בזמן שאיגוד פועלי הרכב בארה"ב מסר כי הגיע להסכם זמני עם ג'נרל מוטורס ופורד על שינויים בתנאי החוזים. ויתוריהם של האיגוד המקצועי ושל נושי חברות הרכב היו תנאי שהעמיד הממשל לתוכנית ההצלה.
ג'נרל מוטורס מסרה כי הסיוע הממשלתי שתהיה זקוקה לו יסתכם ב-30 מיליארד דולר, לעומת האומדן הקודם שלה בסך 18 מיליארד דולר. סכום זה כולל 13.4 מיליארד דולר שהחברה כבר קיבלה. החברה, שהיא יצרנית הרכב הגדולה בעולם, מסרה כי המזומנים שבידיה יאזלו במרס, אם לא תקבל סיוע חדש, וכי תזדקק ל-2 מיליארד דולר בחודש הבא ול-2.6 מיליארד דולר באפריל. "יש לנו הרבה עבודה לעשות", אמר מנכ"ל ג'נרל מוטורס ריק וייגוניר.
בקשת ג'נרל מוטורס כוללת קו אשראי בסך 7.5 מיליארד דולר שבו ייעשה שימוש אם המפולת תהיה חמורה מהצפוי. ואולם לטענת החברה, היא עשויה לעבור לרווחיות כבר בתוך שנתיים, ולפרוע את חובותיה עד 2017.
מומחי השקעות טוענים כי בקשותיהם של ענקי הרכב מתגמדות לעומת מה שצפוי להתרחש אם יפשטו את הרגל. "אלה אינם גופים קטנים וחסרי חשיבות. אלה הם הדם הזורם בעורקי התעשיה האמריקנית", אמר אחד מהם.
קרייזלר ביקשה 5 מיליארד דולר בהלוואות חדשות, בנוסף על 4 מיליארד דולר שקיבלה בדצמבר. סכום התוספת גדול ב-2 מיליארד דולר מהצפוי.
צוות גייטנר מתכנס השבוע
בקשותיהם של שני ענקי הרכב הן חלק מתוכניות התייעלות שהם חייבים למסור לממשל האמריקני תמורת ההלוואות שקיבלו קודם לכן.
שר האוצר טימותי גייטנר, שיעמוד בראש כוח המשימה של ממשל אובמה לבדיקת התוכניות, אמר כי הוא וצוותו ייפגשו השבוע למטרה זו.
ענקית הרכב השלישית, פורד, שלוותה מיליארדים ממקורות פרטיים עוד לפני שהחל מחנק האשראי בשווקים, הודיעה כי תשרוד את 2009 בלי עזרה ממשלתית.