|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

פרס ישראל בקולנוע ליהודה 'ג'אד' נאמן

פרופ' יהודה ג'אד נאמן זכה בפרס ישראל בתחום הקולנוע לשנת תשס"ט "השילוב הייחודי של אמן והוגה דעות, בא לידי ביטוי במורכבות, בליריות, בהומניזם המובהק שלו ובעומק יצירתו האומנותית והאקדמית; שילוב זה מייחד את עבודתו גם כפדגוג בהוראת הקולנוע"
23/02/2009  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   פרס ישראל   |   תגובות
פרס ישראל בקולנוע לפרופ' יהודה נאמן [צילום: לע"מ]

שרת החינוך, יולי תמיר, הודיעה (יום ב', 23.2.09) על זכייתו של פרופ', יהודה ג'אד נאמן, בפרס ישראל בתחום הקולנוע לשנת תשס"ט.

בנימוקי הוועדה נכתב: יהודה "ג'אד" נאמן הוא במאי ומפיק סרטים, פרופ' אמריטוס וחוקר קולנוע בחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב בראשו עמד שנים אחדות. הוא מתגורר בתל אביב עם אשתו ד"ר תלמה הנדלר ושתי בנותיהם. "ג'אד" הוא רופא בהכשרתו, מעולם לא למד קולנוע, הוא אוטודידקט מהפכן במתמטיקה וברטוריקה בסרטי,ו וביקורתי. חתרני ובעל מעוף בכתיבתו האקדמית. כיוצר, חוקר, מורה ומנהיג של יוצרים הטביע את חותמו בצמתים החשובים בהיסטוריה של הקולנוע הישראלי מאז שנות ה-60.

השילוב הייחודי של אמן והוגה דעות, בא לידי ביטוי במורכבות, בליריות, בהומניזם המובהק שלו ובעומק יצירתו האומנותית והאקדמית. שילוב זה מייחד את עבודתו גם כפדגוג בהוראת הקולנוע.

רבים מתלמידיו היו ליוצרי סרטים וחוקרי קולנוע מן המעלה הראשונה והשפיעו על הקולנוע הישראלי בשנות האלפיים.


בוועדה חברים גם פרופ' רם לוי (יו"ר), אורנה בן דור, וד"ר ענר פרמינגר.

פרופ' יהודה (ג'אד) נאמן - קורות חיים

יהודה ג'אד נאמן הוא במאי ומפיק סרטים, חוקר קולנוע ופרופסור אמריטוס בחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. הוא מתגורר בתל אביב עם אשתו ד"ר תלמה הנדלר ושתי בנותיהם.

משפחתו מצד אביו הגיעה לארץ ישראל בשנת 1882 וסבא-רבא שלו היה ממקימי המושבה מזכרת בתיה. אביו, עקיבא נימן, שנולד במזכרת בתיה, למד הנדסה בארצות הברית ועם שובו ארצה התמנה למהנדס במחלקה לעבודות ציבוריות של ממשלת המנדט. הוא סלל כבישים, והיה שותף להקמת מפעל ים המלח ונמל יפו ואחרי קום המדינה בנה מושבי עולים. אמו, לובה סניטקובסקי, ילידת בסרביה, היגרה עם משפחתה לדרום אמריקה ולאחר מכן נסעה לצרפת, שם סיימה תואר שני בכימיה.

יהודה נאמן נולד בתל אביב בשנת 1936 וילדותו ונעוריו עברו בפתח תקוה. הכינוי 'ג'אד', על שם יהודה איש קריות, דבק בו בתנועת הנוער. ג'אד סיים את גימנסיה הרצליה, והתגייס לנח"ל. לאחר סיום קורס מ"כים, שימש מדריך בבסיס טירונים שם התאבד טירון בירייה במשרד הפלוגה - אירוע שנחרט בזיכרונו. ג'אד סיים בהצטיינות קורס קציני חי"ר ושירת במילואים כמ"מ בצנחנים. לאחר שחרורו מהצבא למד רפואה באוניברסיטה העברית בירושלים. עם סיום לימודיו, בשנת 1964, עשה סטאז' בביה"ח איכילוב בתל אביב, שם פגש את דן בן אמוץ שהיה מאושפז במחלקה פנימית וזה הזמין אותו לפרסם פיליטונים בעיתון הסטירי "ציפור הנפש".

בשנת 1965 השתתף בהפקת סרטו העלילתי הראשון של יצחק צפל ישורון, "אישה בחדר השני". בשנת 1966 עבד כמפיק בפועל בסרט העלילתי "סיירים" בבימויו של מיכה שגריר. את שכרו המיר בציוד ובצוות הסרטה שקיבל לשבוע צילומים ובעזרת מענק קטן של משרד המסחר והתעשיה יצר את סרטו הראשון הקצר "השמלה" עם הצלם יכין הירש והשחקנים ליאורה ריבלין, אסי דיין וג'וזי כץ. במלחמת ששת הימים שירת כרופא בגדוד צנחנים וקיבל את "אות המופת" על טיפול בפצועים בקרב אום-כתף. המשיך לשרת במילואים כרופא גדודי בצנחנים גם במלחמת ההתשה ובקרב על הגולן במלחמת כיפור, והשתחרר בדרגת רב-סרן.

בשנת 1968 השלים ג'אד עם הצלם יכין הירש שני סרטים קצרים נוספים, "המכתב" ו"תומס חוזר", עם יאיר רובין (קויה), גבי אלדור, אמיר אוריין, רינה גנור ומוטי בארכאן. שלושת הסרטים הקצרים אוחדו לסרט ארוך, "השמלה", שהוצג בפסטיבל קאן 1969 בפורום הבימאים. המבקר זאב רב-נוף הכתיר את רשימת הביקורת שלו על הסרט בכותרת "אטיודים של משורר". בשנת 1969 ג'אד מפרסם ב"קשת" רשימה ראשונה על קולנוע: "וידוי של בימאי כגיבור מערבון". בשנים אלה מביים ג'אד לערוץ הראשון סרטים דוקומנטריים "בדואים בסיני" ו"חוויית חלב ודבש" ודרמות טלוויזיה "האדם הוא המרכז" על-פי י.ח. ברנר, "החצר של מומו הגדולה" על-פי יהודית הנדל, ו"הרופא הקטן מרחוב החבשים" על-פי דויד שחר. סרטו הדוקומנטרי "הסתכלות על עכו" (1976), שהתמקד בגטו הערבי בעכו העתיקה, היה מראשוני הסרטים שהציגו את סבך היחסים המורכב בין ערבים ליהודים בישראל.

בשנים 1974-1976, עם התסריטאי דני הורוביץ והצלם חנניה בר, ג'אד יוצר את "מסע אלונקות", סרטו העלילתי הראשון, שעוסק בטירון צנחנים שעובר טרטורים קשים עד להתאבדותו. צה"ל ניסה למנוע את ההסרטה ודרש שינויים בתסריט בתמורה להענקת הציוד הצבאי שנדרש להפקת הסרט. בין השאר, נדרש ג'אד לצייר בסרטו "התאבדות חיובית" שבה הטירון אמור להגן בגופו על חיי חבריו לאחר שהרימון נשמט מידו. ג'אד סירב ואיים בפנייה לבג"צ ולבסוף הציוד ניתן על-ידי משמר-הגבול ומשרד הביטחון. לימים הסרט שימש כלי הדרכה בקורס קצינים כדי ללמד צוערים כיצד למנוע התאבדות טירונים. גידי גוב שגילם את המ"פ, מוני מושונוב הטירון, דליק ווליניץ המ"מ, דובל'ה גליקמן הסמ"פ, שלמה בר-אבא קצין מצ"ח ועזרא כפרי בתפקיד המח"ט הופיעו לראשונה על בד הקולנוע בסרט זה. "מסע אלונקות" הוצג בפסטיבלים והיה מושא למחקרים קולנועיים.

בשנת 1979 חובר ג'אד ליעוד לבנון, רנן שור, מילק קנבל ונחמן אינגבר במאבק ציבורי להקמת קרן קולנוע. בעזרת לובי מוצלח בכנסת מתרצה האוצר להקצות כספים לנושא זה וכך מוקמת "קרן הקולנוע הישראלי" שפעילותה תחולל שינוי דרמטי בקולנוע הישראלי.

בשנת 1978 מוזמן ג'אד להצטרף לסגל ההוראה בחוג לקולנוע ולטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. אחד הקורסים הראשונים שלו היה סמינר על סרטי בורקס, ובמאמר חלוצי בשם "קולנוע דרגה אפס" הוא הגדיר מחדש את הקולנוע הפופולרי. בהמשך נבחר ג'אד לכהן במשך שתי תקופות כראש החוג, יזם וביצע שינויים מרחיקי לכת בתוכנית הלימודים ובאירגון החוג, והביא להפיכתו מחוג מקצועי לחוג משולב, מעשי ועיוני. בתוכנית הלימודים הוא שיבץ קורסי יסוד ממדעי הרוח והחברה, פיתח את לימודי ההיסטוריה והתיאוריה בקולנוע, ובאמצע שנות השמונים יצר הקבץ קורסים ייחודי להוראת הקולנוע הישראלי. בין השאר, הוא כותב על הגל החדש של הקולנוע הישראלי של שנות השישים ומכתיר סרטים אלה בתואר "סרטי הרגישות החדשה".

בעקבות מלחמת לבנון, הוא משתתף יחד עם רם לוי, יגאל בורשטיין ושמעון דותן בסרט מחאה קבוצתי "83". סרטו הקצר באסופה זו, "הלילה בו נולד המלך" מוקיע את שוד הקרקעות האלים המתבצע בגדה.

לאחר שסיים את סרטו הבא, "מגש הכסף", סרט שהוצג בפסטיבל ברלין 1984 וחומריו שאובים מפרשת אודי אדיב, יוצא ג'אד לשבתון באוניברסיטת אוקספורד. שם הוא זוכה במענק של ערוץ 4 הבריטי היוקרתי וכותב את התסריט של "רחובות האתמול". הסרט הוזמן כהפקה של ערוץ 4 וצולם בשנת 1988 בירושלים ובמערב ברלין. "רחובות האתמול" הוא מותחן פוליטי השואב השראה מספרו של ג'וזף קונראד "מנגד לעיניים מערביות", ומציג רצח פוליטי בישראל. בדיעבד, הסרט הקדים את זמנו, והוא מנבא בדיוק מעורר חלחלה את רצח רבין שבע שנים לפני שאירע. בעת שהוצג בסינמטק תל אביב, מבקר הקולנוע של מעריב כתב על הסרט רשימה שכותרתה "תועבה וטימטום". הוא התקומם על עלילת "הזדון" בסרט - מתנקש יהודי רוצח שר חוץ ישראלי בגלל שיחות על הסכם שלום עם נציגי אש"ף הפלשתינים.

בשנים הבאות מתמקד ג'אד במחקר הקולנוע ובשנת 1991 זוכה במענק מחקר של האקדמיה הישראלית, מענק ראשון שמוענק בתחום הקולנוע. המחקר, "מימד האוטופיה בקולנוע הישראלי", מוליד שורה של מאמרים באנגלית ובעברית המשרטטים את דמות הקולנוע הישראלי כמיתו-היסטוריה של הלאום. בתקופה זו ג'אד נאמן, מיכל פרידמן ונורית גרץ מייסדים כנס עיוני, "קולוקוויום תל אביב לחקר הקולנוע", שמארח, אחת לשנתיים, באוניברסיטת תל אביב חוקרי קולנוע נודעים בעולם.

בשנת 1999 ג'אד נאמן עם אסנת טרבלסי, ג'ורג' ח'לייפי ודאוד כותאב יוזמים את "פסטיבל הסרטים לזכויות אדם", פסטיבל ראשון ויחיד שהתקיים בסינמטק תל אביב ובמרכז תרבות ברמאללה ונעשה תוך שיתוף פלשתיני-ישראלי. בשנים אלה, על-רקע הייאוש הכללי מתהליך השלום, ג'אד פונה למחקר סרטי מלחמה. הוא מנחה סמינרים, מרצה בכנסים ומפרסם מאמרים על פדגוגיה צבאית, ועל תרבות הפצע בקולנוע ובחברה הישראלית.

בשנת 2006 חוזר ג'אד לעשיית סרטים עם סרט תיעודי על אירינה ג'מאל, כוריאוגרפית ילידת קייב שנישאה לערבי מחיפה והקימה בגליל את להקת "שחרזאדה", להקת מחול עממית של ערבים ויהודים. "אם אפשר לרקוד יחד אפשר גם לחיות יחד", אומרת אירינה לרקדניה. הסרט "דמעת שחרזאדה" מוצג בפסטיבלים וזוכה בפרסים. בשנים 2004-2005 ג'אד מוזמן ללמד קולנוע באוניברסיטת ניו-יורק, שם הוא משתף פעולה עם הסופר האמריקני וויין קארלין, שלחם במלחמת וייטנאם, בכתיבת תסריט לסרט עלילתי על פוסט-טראומה של וטרן אמריקני וצעירה וייטנאמית שהיא בתו המאומצת.

בשובו לארץ הוא משלים כתיבת תסריט אחר, עם התסריטאיות שירלי רם-עמית ודניאל אביצור, לסרטו העלילתי "נוזהת אל-פואד". הסרט הדובר עברית וערבית מספר סיפור אלף לילה ולילה שמתרחש בו-זמנית בתל אביב של היום ובבגדד של הרון אל-ראשיד. הצלם חנניה בר, המוזיקאי שלמה גרוניך, והשחקנים מוחמד בכרי, יעל הדר והזמרת אפרת גוש יוצרים עולם בדייה צבעוני והזוי שעליו כותב מבקר הקולנוע טום פרידמן בפסטיבל סירקוז (2008) בו זכה הסרט בפרס על "חדשנות קולנועית": "הסרט 'נוזהת אל פואד' משלב את האמנות הגבוהה של הפילוסוף עם האמנות הנמוכה של המלודרמה לחווייה סוחפת ועוצרת נשימה". אורי קליין מבקר הקולנוע של עיתון הארץ כותב: "סרט שדווקא הצלילות היא אחד ממאפייניו הבולטים ביותר. הצלילות הזאת היא בעיקר רגשית, [...] ואם נענים לרגש הפועם בו, ופשוט נסחפים אתו, מגלים יצירה שיש בה תעוזה לא מעטה ואף יופי לא מבוטל; יצירה שמעניקה חוויה מעניינת יותר מסרטים ישראלים שלמים יותר וזהירים יותר".

בשנים 2008-2007 ג'אד יוצר את הסרט התיעודי "זיטרה" ("מחר" בצ'כית) המתעד הצגה תיאטרון של תלמידי תיכון עירוני א' שהעלו את המחזה של אליענה שכטר על ניצולת טרזין מאנקה אלטר. בימים אלה ג'אד עוסק בפיתוח תסריט לסרט על מלחמת יום-כיפור ובבימוי סרט דוקומנטרי על המדבר, ובה בעת משמש מנחה לעבודות מאסטר ודוקטורט בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. בנוסף על כך, הוא שוקד על כינוס מאמריו לכרך על הקולנוע הישראלי בהוצאת אופקים של עם-עובד, ובעקבות מבצע "עופרת יצוקה" יוזם עם עמיתים כנס אקדמי באוניברסיטת תל אביב שכותרתו ?Why War.

תאריך:  23/02/2009   |   עודכן:  23/02/2009
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרס ישראל בקולנוע ליהודה 'ג'אד' נאמן
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
fghgk7hh
23/02/09 19:15
2
ושונא ישראל
23/02/09 21:08
 
htyo980900
23/02/09 23:11
3
מד' ליונה עיוורת
24/02/09 01:14
4
הממונה
24/02/09 04:05
5
דוד דרזי
25/02/09 15:18
 
מד' ליונה עיוורת
25/02/09 19:35
6
עמישפוץ
6/07/11 21:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"יש לפנינו עוד עבודה רבה לפני שנוכל לחשב הערכות על הוצאות והכנסות, אנחנו צריכים לדבר עם לקוחות לגבי הביקושים שלהם ולהבין את השוק לפני שניתן את הערכות על הגז. אין לנו שום דבר בסדר גודל כמו 'תמר' - זה בקנה מידה ענק". כך אמר צ'ארלס דווידסון, מנכ"ל נובל אנרג'י במסיבת העיתונאים היום בארץ.
23/02/2009  |  יובל מעוז  |   חדשות
בעקבות לחץ הציבור החרדי בתל אביב וקריאותיו להחרים את חגיגות ה-100 בעיר, בוטלה חסותה של רשת המרכולים AM:PM על אירועים בעלי אופי דתי, שיתקיימו במסגרת החגיגות. הרשת, שמפעילה סניפים בתל אביב בימי שישי, שבת וערבי חג, נבחרה בתחילת השנה כאחת מנותני החסות המרכזית לאירועים לציון 100 שנה לייסוד תל אביב, יחד עם חברת איזי פארק המנפיקה את כרטיס החנייה, וכרטיס התושב "מקסימום תל אביב", שמונפק על-ידי לאומי קארד.
23/02/2009  |  ליאור דטל  |   חדשות
"קבוצות קונים הן הלהיט החדש בשוק הנדל"ן למגורים". כך אמר ל-News1 יועץ הנדל"ן והשיווק מרדכי (מוטי) ויזל, בעליה של חברת הייעוץ ויסל. הוא הסביר כי לקבוצות אלו יתרונות על-פי "קבוצות הרכישה", שהיו השיטה הקודמת של התארגנות קבוצות של פרטיים לרכישת דירות. להערכתו, הן יכולות להשיג הנחה של עד 15% במחיר הדירה.
23/02/2009  |  אלעזר לוין  |   חדשות
הרצל עוזר, מנכ"ל HOT, שלח (יום ב', 23.2.09) בצהריים איגרת לעובדי החברה בנושא שינוי ארגוני.
23/02/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
הדוגמנית הבינלאומית עדי נוימן, נבחרה לשמש כפרזנטורית של מותג הנעליים האיטלקי janet&janet, המשווק בישראל בלעדית על-ידי רשת עמנואל.
23/02/2009  |  גלית יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il