|   15:07:40
דלג
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

העברית והגלובאליזציה

העוצמה של הכפר הגלובאלי מתגברת והולכת והיא מאיימת על זהותנו כעם ועל תרבותנו הייחודית. האם נצליח לשרוד וליצור תרבות עברית ייחודית בכפר זה? מאמר שני מתוך שניים העוסקים בתרבות העברית
17/01/2007  |   בלפור חקק   |   מאמרים   |   תגובות
   שושנה ויג
לופט געשפט במערכת החינוכית

   שושנה ויג
המצב במערכת החינוך-שערוריה!

הכפר הגלובאלי הוא מושג כה נפוץ היום, עד שנדמה שהוא ממש מהתנ"ך. לא, הוא לא מהתנ"ך, הוא ממש מהכפר הגלובאלי. את המושג הזה טבע מרשל מקלוהן, בספרו הידוע "המדיום הוא המסר". התיאוריה שיצר מקלוהן ביססה את תחום תקשורת ההמונים. וככל שתחום זה מתרחב, מתברר יותר ויותר שהכפר הגלובאלי כה משמעותי בחיינו היומיומיים, עד לפעמים יש חשש שניבלע בתוכו ונשכח את זהותנו המקורית.

זה נשמע ממש אפוקליפטי? זה נשמע מצמרר? כן, זה באמת כך. בואו נראה את הברכה והקללה שבכפר הגלובאלי. יש כל מיני דרכים לתאר איך התחיל הכפר הגלובאלי להפוך את כולנו לאנושות אחת, לישות אחת, לעולם בלי גבולות השואף למכנה משותף אחד שיחברו לו כולם. הדרך המקורית שלנו היא להתחיל מהרוקנרול. באמת? מה לשירים שקוראים לשבור את בית הסוהר, או שקוראים לאיחוד של כל העולם לבין הסיבים האופטיים שמחברים אותנו לכפר הגלובאלי? מה בין לוחמנות הקוראת לאיחוד בין האנשים בכל מקום ובין זהותנו הלאומית. ובכן יש ועוד איך יש.

בשיר ישן מזמין דוויד בואי את העולם לרקוד ולא משנה היכן אתה, בוא לרקוד. והוא מבקש זאת בכל מיני דרכים. בשיר שני הוא קורא לנעול נעלי ריקוד, ובשיר אחר הוא מבקש מכל באי העולם לרקוד גם בפריז וגם ברומא. האין כאן הכרזה על הקמת הכפר הגלובאלי? שירתו של דויד בואי נכנסה לקלאסיקה אך היו ימים שהוא היה חריג ומהפכן...

כן, הכפר הגלובאלי, שנאמר לנו שהוקם על-ידי ממציאי האינטרנט, לא הוקם אלא בזכות הרוקנרול, על המצע החם שטופח במשך עשרות שנים. מאז מלחמת העולם השנייה התרבות חתרה לקראת האחדה, לקראת מחיקת גבולות, לקראת איחוד. לא פלא שהאיחוד האירופי הוקם בשנות התשעים. לא פלא שחומות ברלין נפלו... לא פלא... האיחוד הוקם בזכות ההטפה שבקעה בכל מיני ערוצים תרבותיים שנשמעו בהתחלה די מוזרים ודי הוקעו מן החברה התרבותית המסודרת.

החיפושיות כדוגמה די מובהקת למהפכנות שקטה גם הם הובילו לשינויים פוליטיים. אל תזלזלו במשוררים כמו בוב דילן, שהוא בעצם יהודי בשם אברהם צימרמן וקורא לעצמו על שמו של דילן תומס. אל תזלזלו בקולות הבוקעים מן העולם התרבותי כמובילים לשינוי. יש ניסיון מתמיד לברוח מזהויות לאומיות לקראת זהות גלובאלית.

השאלה הנשאלת: האם אנו צריכים להירתם לטיפוח התרבות הגלובאלית, ועד כמה? אכן זה נעים לראות עולם חוצה גבולות, שבו התרבות היא תרבות משותפת. אכן זה נעים לראות שכולם מתקשרים (תי"ו פתוחה) באנגלית, שהופכת להיות השפה הבינלאומית. שכולם רואים אותן טלנובלות, שומעים אותה מוזיקה בכל העולם (וגם רוקדים לקצב מוזיקה זו במסיבות טרנס מטורפות), שכולם חוברים יחד להפגנות משותפות של בני גזעים ולאומים למען שלום עולמי. הכל נשמע כל כך טוב, שנשאלת השאלה: אם כל כך טוב, למה כל כך רע?

אכן לא ניתן להימנע מהשפעות תרבותיות. לא ניתן להתבצר בתרבות לאומית קטנה בלי לקבל מן הכפר הגלובאלי המקיף אותנו. זו הנחת יסוד שעלינו לקבל אותה. איננו באים לערער על דו-שיח בין תרבויות, על דו-שיח בין שפות, דו-שיח בין דתות ובין לאומים. ההפרייה התרבותית בעולמנו בנויה על דו-שיח זה, וכל תרבות ניזונה מדו-שיח עם תרבויות אחרות. גם העם היהודי ספג רבות מהשהות בגולה ומן הדו-שיח שקיים עם תרבויות שונות במשך דורות. אך הוא ידע לשמור על זהותו הלאומית והתרבותית, להבדיל מעמי הקדם שחיו בימי התנ"ך שנעלמו מבימת ההיסטוריה ונטמעו בתרבויות גדולות שכבשו אותן. עתה נדמה שחוזר שוב הצורך להתמודד עם קללת הכפר הגלובאלי.

עכשיו נדמה שחייבים לעורר את כולנו, שהכפר הגלובאלי חותר תחת התרבויות הקטנות והייחודיות, ויש חשש שאנו הופכים להיות עולם משעמם שתרבותו נבנית על המכנה המשותף הכי נמוך. בשם ההתחדשות וההצטרפות לתרבות המתקדמת שכולם חברו אליה, אנו עומדים לוותר על התרבות שלנו וללבוש תלבושת אחידה של הגלובוס כולו.

כאשר ניתנה הצהרת בלפור ב-2 בנובמבר 1917, הובטח לנו כאן בית לאומי. מאז הצהרה זו רצו אבות הציונות בית שיש לו גם תרבות לאומית ושפה לאומית. מאמץ קשה הושקע על-ידי אליעזר בן יהודה וכל אלה שנרתמו למאבקו (מורים, סופרים, ארגוני מתנדבים) להחיות את השפה העברית ולהפוך אותה מלשון קודש ללשון חיה ומדוברת. היום מאיים הכפר הגלובאלי על כל סממניו (אינטרנט, מוזיקת טרנס חובקת עולם, טלנובלות) למעוך את התרבויות הייחודיות ולהפוך את כולם לשרידים של גרוטאות בצדי הדרך. לאן אנו צועדים?

האם עלינו להסכים בשם הגלובאליות, לוותר על זהות לאומית? כבר פרסמנו כאן את מאמרנו להגנת השפה העברית "חזון העברית הרזה", מתוך ניסיון למנוע דלדולה של העברית מן העומקים ההיסטוריים שיש בה והפיכתה ללשון רדודה ורזה. עתה יש חשש שבשם הגלובאליות עלינו להשיל מעלינו את תרבותנו ולהצטרף בששון אל זהות רדודה שנשענת על הזיבורית ולא על העידית.

שימו לב, אנשי עסקים ואנשי תקשורת מכל העולם מפיצים את הבשורה הגלובאלית. בואו לא נתעלם מהם. נלמד מן הגלובוס כולו. נקבל את בשורותיו. נהנה מן המוסזיקה שלו, נרקוד לצלילי המוזיקה שלו. אך עם זה נשמור על חוט שידרה של תרבות לאומית ושפה לאומית. האינטרנט יצר כלי תקשורת מדהים לאחד את הכפר הגלובאלי, והוא מזין את כולנו ומפרה את הרב תרבותיות של כולנו. הוא פתוח לכול, הוא זמין לכול, והוא מאתגר את כולנו להיפתח לעושר של תרבויות בעידן חדש הנקרא "עידן המידע".

אנו עומדים במוקד של תהליכים עולמיים שקשה לעמוד בפניהם. יש תקשורת חוצה גבולות, יש תרבות חוצה גבולות, יש חברות כלכליות חוצות גבולות, יש טכנולוגיה חוצת גבולות. ואנו לא פעם קלועים בתוך תהליכים אלה, ולא פעם מתביישים וחוששים להיראות מיושנים מול המצטרפים לעגלה הנוצצת של הכפר הגלובאלי.

ובכל זאת, בואו נעלה את השאלות על השולחן: הקמנו כאן חברה ערכית, הקמנו כאן מדינה לאחר אלפי שנות גלות, וחשוב לנו להמשיך את העם היהודי ההיסטורי. האם נוכל לקיים רציפות תרבותית עם העבר ובו-זמנית להיות חלק מן הכפר הגלובאלי? האם נצליח לשמור על חברה ערכית של נתינה לכלל ובו-זמנית להצטרף למרוץ ההישגי של הכפר הגלובאלי?

העוצמה של הכפר הגלובאלי מתגברת והולכת והיא מאיימת על זהותנו כעם ועל תרבותנו הייחודית. האם נצליח לשרוד וליצור תרבות עברית ייחודית בכפר זה? האם יש מקום למוזיקה ישראלית ייחודית בכפר זה? האם יש לנו זכות להיות שונים ולשמור על העברית שלנו בתוך עולם המנסה למחוק לשונות ותרבויות?

שנינו עוסקים בספרות, שנינו כותבים בעברית ואנו מאמינים שיש מקום לשמור על פלורליזם תרבותי בעולמנו. בשם הפלורליזם אנו נקראים לרקוד רוקנרול וטרנס אך אל נשכח לרקוד גם הורה היאחזות. אנו מאמינים שגם בתוך הדו-שיח עם הכפר הגלובאלי יש להמשיך את ההיאחזות בתרבותנו העברית.

תאריך:  17/01/2007   |   עודכן:  17/01/2007
בלפור חקק, שושנה וֵיג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העברית והגלובאליזציה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מדריך ליונה עיוורת
17/01/07 12:10
2
אמנון אלקלעי
20/01/07 15:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גם השנה, כמדי שנה, כלי התקשורת נוהגים לסכם את השנה האזרחית שחלפה, ולצפות את אשר טומנת בחובה השנה הבאה עלינו לטובה.
17/01/2007  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
עם התפטרותו של הרמטכ"ל דן חלוץ, עולים שמותיהם של שלושה אלופים כמועמדים להחליפו: סגן הרמטכ"ל מאז חודש מרס 2005, האלוף משה קפלינסקי, מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (מיל.) גבי אשכנזי ומפקד זרוע היבשה, האלוף בני גנץ. קפלינסקי נחשב ליד ימינו של חלוץ, ובעת המלחמה נשלח לפיקוד צפון כ"נציג הרמטכ"ל בפיקוד צפון" - מה שהוביל להתפטרותו של אלוף פיקוד צפון, אודי אדם. גם אשכנזי זוכה להערכה רבה מצד גורמים צבאיים ומדיניים ונחשב למקורבו של עמיר פרץ, כמי שעובד עמו במשרד הביטחון. בני גנץ, על אף ההערכה הרבה שלה הוא זוכה, הוא בעל הסיכויים הנמוכים ביותר מבין השלושה מכיוון שהוא נחשב לצעיר מכולם ובעל הניסיון המועט מבין השלושה.
17/01/2007  |  ניר יהב  |   מאמרים
ששון ושמחה פשטו בציבור שאינו אוהב את אהוד אולמרט, ומתנגדיו הפוליטיים מיהרו לדרוש השעייתו, לשמע הידיעה כי פרקליט המדינה הורה לפתוח בחקירה משטרתית נגדו, בפרשת המכרז לרכישת בנק לאומי.
17/01/2007  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
תומס אדיסון כתב בשנת 1913 ש"בעוד 10 שנים ייעשה כל תהליך הלמידה באמצעים ויזואליים". יש לזכור שאדיסון הוא ממציא מכונת הראינוע שהפכה במרוצת השנים למקרן הקולנוע. אמירה זו מבטאת רעיון החוזר על עצמו כל פעם שטכנולוגיה חדשה נכנסת לשימוש המוני והוא שהטכנולוגיה החדשה "תציל" את החינוך או לפחות תיצור מהפכה חינוכית.
17/01/2007  |  ד"ר דב גולדפלם  |   מאמרים
חברת הביטוח "הפניקס" רכשה אתמול (ב', 15.1.07) 70% מקניון העתיד להיבנות בשכונת רמות הירושלמית, בין שדרות גולדה מאיר לרחוב הקונגרס הציוני, מחברת "בית חדש לירושלים", המורכבת משלושה יזמים ירושלמים שהתאחדו, ובראשם דניאל גרוסברד.
16/01/2007  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il