|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

רבני ערים עבדו בבד"צים מתחרים

דוח המבקר בנושא הכשרות קובע כי קיים חשש לפגיעה ממשית בכשרות אין נהלים מסודרים ואין פיקוח על נותני הכשרות למיניהם
06/05/2009  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
הרב מצגר. מופקד על הכשרות במדינה [צילום: פלאש 90]

המשרד לשירותי דת, הרבנויות והמועצות הדתיות עמדו במוקד ביקורת מבקר המדינה על הכשרות במדינת ישראל. "מהממצאים מצטיירת תמונה עגומה עד כדי פגיעה ממשית בשומרי הכשרות", כתב המבקר בדוח החצי שנתי.

נפוטיזם בקרב משגיחי כשרות

על אף המלצות משרד מבקר המדינה משנת 1992, לפעול לפתרון בעיית מעמדם של המשגיחים - תלותם בבעלי בתי העסק וניגוד העניינים שהיא יוצרת - לא חל שינוי במצב. בניגוד להנחיות, היו מועצות דתיות שפעלו באופן עצמאי לשינוי דרך העסקת המשגיחים בבתי העסק.

בבחירת המשגיחים אין נהלים בעניין הכישורים הנדרשים מהם, הליך בחירתם, הסייגים להעסקתם ודרכי הפרסום של משרות השגחה פנויות. גם נפוטיזם לא חסר בעסק: שבעה משגיחים במועצות הדתיות חיפה וראשל"צ הם קרובי משפחה מדרגה ראשונה של רבני עיר או של עובדים במועצות הדתיות. אחדים ממשגיחים אלו אף היו כפופים לקרוביהם.

המשגיחים מקבלים את שכרם ישירות מבעלי בתי העסק שעליהם הם מפקחים, והוא אמור להיקבע בהתאם לשעות ההשגחה הנדרשות. אולם לא נקבעו קריטריונים בדבר היקף ההשגחה הנדרש בסוגי בתי העסק השונים, בעיקר בבתי עסק קטנים. התברר שאין אחידות בהעסקת משגיחים: עסקים שלהם מאפיינים דומים נדרשים להעסיק משגיחים בהיקף שונה של שעות. הדבר פותח פתח לאי-שוויוניות וללחצים מצד המעסיקים או המשגיחים.

תעודות של בד"צים למקומות ללא תעודת כשרות

במקביל למערך הכשרות הממלכתי התפתחו עשרות ארגונים פרטיים המכונים "בד"צים" (בתי דין צדק) המעניקים לבתי עסק תעודות השגחה מהודרת (בניגוד לתעודות כשרות, משום שחוק איסור הונאה בכשרות אוסר על בעל בית אוכל להציג את העסק ככשר, אלא אם כן ניתנה לו תעודה על-פי החוק).

במקרים רבים נתנו בד"צים תעודות השגחה לבתי עסק ללא תעודת הכשר מטעם הרבנות המקומית, ולעתים המשיכו הבד"צים לתת אותן גם לאחר שהרבנות המקומית שללה מבית עסק את תעודת ההכשר שלו. למועצת הרה"ר אין סמכות חוקית לאכוף את החלטותיה על הבד"צים. בשנים האחרונות היא קיימה דיונים בסוגייה זו ובצורך להסדיר את פעילותם של הבד"צים, אך דבר לא השתנה.

חצי מפקח כשרות וחצי עורך-דין

רק כ-60% מהרבנים חתמו על תצהיר האוסר עליהם לעבוד בעבודה נוספת. מועצת הרבנות העלימה עין, וכך נוצר מצב בו שישה רבנים מקומיים עבדו במקביל לתפקידם במועצות הדתיות גם בבד"צים, חלקם אף בתחומי היישוב שבו הם מכהנים. מדובר ברבנים שניאור זלמן רווח (מועצה אזורית גזר), משה אלחרר (שלומי), חיים בוקובזה (מועצה אזורית מרחבים), אברהם צוריאל (נס ציונה) ורבה המנוח של פתח תקוה - ברוך שמעון סלומון.

מכיוון שהבד"צים שבהם הועסקו רבנים אלה מתחרים בנותני הכשרות הממלכתיים שמטעמם הם פעלו וחלק מהם נמנה עמם, הם היו עלולים להימצא בניגוד עניינים והיה חשש שירצו בטובת הבד"צים.

רב פוסק וראש המחלקה למצוות התלויות בארץ במועצה הדתית ירושלים חתם גם על אישורי הכשרות של בד"ץ פרטי שאף נושא את שמו. הבד"ץ סיפק למועצה הדתית באותה עת שירותי פיקוח על כשרות תמורת תשלום. גם מנהל מחלקת הכשרות לשעבר ברחובות הפעיל בד"ץ פרטי הנושא את שמו וחתם על אישורי הכשרות של עצמו.

מחלקות הכשרות אינן מקיימות מעקב אחר נוכחות המשגיחים כיוון שהם אינם ממלאים דוחות נוכחות; נמצא כי משגיחי כשרות רבים משובצים להשגחה בכמה בתי עסק במקביל; משרד מבקר המדינה העלה שמשגיחים לא נמצאו בבתי העסק בשעות שעליהם להשגיח בהם על הכשרות. ליקויים דומים נמצאו גם בביקורות שעשה אגף הכשרות הארצי.

בעלי תפקידים במחלקות כשרות עבדו עבודות נוספות על-חשבון זמן עבודתם במועצה הדתית. בין העובדים היו מפקחי כשרות שעבדו גם כמשגיחים; אחדים מהם השגיחו באותם מקומות שבהם שימשו גם כמפקחים מטעם המועצה הדתית, וכך פיקחו למעשה על עצמם. רוב העובדים לא ביקשו את אישור המועצה הדתית לעבודה הנוספת. לדוגמה, מפקח כשרות במועצה הדתית בירושלים עבד בעבודה נוספת כעורך דין בשעות העבודה המקובלות.

כמה בעלי עסקים שקיבלו תעודת הכשר בחתימתו של רב העיר הספרדי בחיפה, שלמה שלוש, תרמו סכומים גבוהים לעמותה שהרב עמד בראשה, אף שהיה חשש חמור לניגוד עניינים עקב כך.

מחלקות הכשרות אינן מקיימות מעקב אחר נוכחות המשגיחים כיוון שהם אינם ממלאים דוחות נוכחות; נמצא כי משגיחי כשרות רבים משובצים להשגחה בכמה בתי עסק במקביל; משרד מבקר המדינה העלה שמשגיחים לא נמצאו בבתי העסק בשעות שעליהם להשגיח בהם על הכשרות. ליקויים דומים נמצאו גם בביקורות שעשה אגף הכשרות הארצי.

מתן תעודות הכשר מחוץ לתחומי המועצות הדתיות

מועצות דתיות נתנו תעודות הכשר לעסקים מחוץ לתחומי עריהן, בניגוד לחוק. אגף הכשרות הארצי, אף על-פי שהיה מודע לכך, לא עמד על כך שיפסיקו זאת.

מלחמת הסמכויות ממשיכה

למרות שחלפו יותר מ-15 שנים מאז ועדת צדוק שהמליצה לעגן בחקיקת משנה את תחומי הפעולה של לשכות הרבנות המקומית והמועצות הדתיות, אין תקנות בנושא ועדיין ממשיכים להתגלע חילוקי דעות ביניהן בנוגע לסמכויותיהן בתחום הכשרות.

המוסמך לחתום על תעודת הכשרות הוא רב העיר. בירושלים אין רב ראשי משנת 2003, וממילא כל החותמים על תעודות הכשרות עשו זאת שלא בסמכות. בחיפה לא נקט מנכ"ל הרשות הארצית לשירותי דת, מאיר שפיגלר, בפעולות לפתרון בעיות שנגרמו בשל מערכת יחסים רעועה ברבנות העיר. בראשון לציון חתם על תעודות הכשרות מנהל מחלקת הכשרות, שלא הוסמך לכך. הרבנים המקומיים שם כשלו במילוי חובתם כלפי שומרי הכשרות.

בשנים האחרונות הוגשו רק כתבי אישום ספורים בגין עבירות איסור הונאה בכשרות בגלל עומס העבודה בפרקליטות, אף שרבים ביקשו להישפט. במרס 2007 הוחלט בפרקליטות כי תיקי הונאה בכשרות יועברו לטיפול של עורכי דין פרטיים לצורך הגשת כתבי אישום בפיקוח הפרקליטות. אולם לא חלה כל התקדמות בנושא, ויעילות האכיפה נפגמת.

מי הוציא מסמכי מדינה?

בהליכי הנפקת תעודות הכשר נמצאו כמה וכמה פגמים:
  • פרטים שאמורים היו להיות ממולאים לא נרשמו.
  • במחלקות הכשרות בירושלים ובחיפה חסרו מסמכים, וקיים חשש שהמסמכים השמורים הוצאו שלא כדין למרות היותם רכוש מדינה.
  • הנוהל לחידוש תעודות הכשר שקבע אגף הכשרות הארצי אינו ברור דיו.
  • היעדר תעודות הכשר בבתי חולים ממשלתיים. היעדר הנחיות ברורות יצר מצב שבו הרבנויות המקומיות אינן אחראיות בפועל לכשרות בהם.

חלק ממחלקות הכשרות אינן מקיימות בקרה ראויה על האגרות ששולמו בגין תעודת הכשר. חלק מבתי העסק אף זוכים לפטור לא ברור מהאגרה (שמשנת 2003 לא עודכנה בידי שר הדתות).

ההמלצות

בשלב ההמלצות, המבקר ממליץ כי לרבנות הראשית תינתן סמכות לכפות על הרבנים המקומיים את החלטותיה. עוד המליץ לקבוע כללים לבחירתם ולהכשרתם של משגיחי הכשרות, ולשפר את הפיקוח על נוכחותם בבתי העסק. על הרבנות ועל המשרד לשירותי דת להסדיר את התופעה החמורה של עבודה נוספת של רבנים ועובדי מועצות דתיות בבדצ"ים ובהשגחה על כשרות בבתי עסק. המבקר מציע לבחון דרכים יעילות להגברת שיתוף פעולה עם הבד"צים, לרבות תיקוני חקיקה שיאפשרו אך ורק את קיומם של בד"צים המייצגים קהילה מוכרת.

תגובת המשרד לשירותי דת

בנושא הפיקוח על כשרות המזון נתונה הסמכות לרבני העיר ולמועצת הרבנות הראשית (שבמסגרתה פועל אגף הכשרות), משרדנו מפקח כרגולטור על שירותי הדת הניתנים במועצות הדתיות, ובכלל זה בתחום הכשרות.

המשרד לשירותי דת פועל להסדרת הנושא בשני מישורים מקבילים:
בטווח הקצר -
  • א. המשרד הכין נהלים מפורטים לעבודת משגיחי הכשרות והמפקחים. נהלים שיופצו לכל המועצות הדתיות אשר תחויבנה לפעול על פיהן. נהלים אלו יועברו לרבנות הראשית לקבלת התייחסותה;
  • ב. ניתוק הזיקה בין המשגיח למושגח באמצעות הנחיית המועצות הדתיות להעסיק את המשגיחים באמצעות ספק שירותי
כשרות חיצוני.
בטווח הארוך -
הקמת גוף כשרות ממלכתי ארצי שיעסיק את כלל משגיחי הכשרות בארץ.

יועץ השר לשירותי דת, אלון נוריאל, מסר כי השר יעקב מרגי הנחה את מנכ"ל המשרד, את יועמ"ש המשרד ואת צוות הביקורת במשרדו להכין תוכנית לתיקון הליקויים המופיעים בדוח, כדי לפעול לתקנם בצורה המהירה והטובה ביותר.

תגובת הרבנות הראשית לישראל

באשר לביקורת המופנית כלפי רבנויות מקומיות או רבני עיר (חיפה, ירושלים וראשל"צ) יש לפנות לאותן רבנויות ו/או למשרד לשירותי דת, זאת מהסיבה הפשוטה שמועצות דתיות ורבנויות מקומיות אלו כפופות אך ורק למשרד הדתות. לרבנות הראשית לישראל אין סמכויות אכיפה חוקיות לטפל בהן (גם המבקר מסכים ויודע זאת), המשרד לשירותי דת הוא הממנה את רבני הערים ואת ראשי מחלקות הכשרות ועובדיהן בערים ולא הרבנות הראשית. אשר על כן האחריות חלה אך ורק על מחלקות הכשרות המקומיות.

בנושא השכלת המשגיחים – הרבנות הראשית החליטה לראשונה על קיום בחינות למשגיחי כשרות לצורך הסמכתם ובמסגרת זו הוסמכו למעלה מ-2,000 משגיחים. מספר פעמים פנתה הרבנות הראשית למשרד לשירותי דת על-מנת שחובת הבחינה תעוגן בתקנות - ומשגיח שלא עבר אותן לא יוכל למלא תפקיד במערך הכשרות. לצערנו, טרם הסדיר המשרד לשירותי דת את הנושא.

באשר לנושא הבד"צים הפרטיים (פיקטיביים), הרבנות מברכת על התייחסות המבקר לנושא חמור זה עליו היא מתריעה מזה זמן רב ונאבקת בו, ואנו תקווה שבעקבות דוח זה יינתנו בידי הרבנות כלים נוספים הנחוצים למיגור תופעה חמורה זו.

תאריך:  06/05/2009   |   עודכן:  06/05/2009
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רבני ערים עבדו בבד"צים מתחרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אגף המכס והמע"מ ברשות המיסים בישראל אחראי, בין היתר, להבטחת חוקיותם של הייבוא והייצוא ולמניעה של ייבוא טובין האסורים בכניסה לארץ. עם זאת, מספר ממצאים מדוח מבקר המדינה המתפרסם היום (ד', 6.5.09) מעיבים על אופן הטיפול בנושאים עליהם הוא אמון.
06/05/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
למרות הרפורמה בנמלים כשל השוק בהם נמשך. על-פי בדיקת מבקר המדינה, אף על-פי שהדבר לא הוטל עליהן מפורשות, חברות הנמל הן המספקות בפועל שירותים חיוניים בנמלים מאחר שכוח האדם המקצועי והאמצעים לאספקתם הועברו לידי חברות הנמל. בבדיקת המבקר התגלו כשלים חמורים בניהול התקין של הנמלים, בהסכמי העובדים, ברפורמת התעריפים, בהסדרי הביטחון בהם ובדוחות הכספיים.
06/05/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מבקר המדינה מעתיר שבחים על היזם סטף ורטהימר, שבנה בכוחות עצמו ישוב לדוגמא בגליל, כפר ורדים. עם זאת, מצא המבקר פגמים לא קטנים בניהול בפרויקט. אחד מהם: מינהל מקרקע ישראל אישר לורטהימר ולחברתו לגבות מקוני המגרשים 60 דולר למ"ר בעד הוצאות פיתוח, אך בפועל חויבו הקונים לשלם 97 עד 145 דולר למ"ר. אם לזכור שכל מגרש הוא בן 700 מ"ר, הרי שהקונים שילמו, לכאורה, 26 עד 60 אלף דולר יותר מדי.
06/05/2009  |  אלעזר לוין  |   חדשות
מערכות החשמל של ישראל לא ערוכות להתמודדות עם מחסור בחשמל, כך עולה (יום ד', 6.5.09) מדוח מבקר המדינה.
06/05/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
האם קנית, או אתה עומד לקנות, מגרש בן 500 מ"ר בקיבוץ או במושב, כדי לבנות או את בית חלומותיך? אם כן, רצוי שתבדוק בקפידה את החשבונות לתשלום שאתה מקבל. מבקר המדינה מגלה היום כי בכמה מקרים גבו קיבוצים, בייחוד בגליל העליון, סכומים של עד 180 אלף שקל יותר ממה שהותר להם.
06/05/2009  |  אלעזר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
בזבוז כרוני בתוכנית "ממשל זמין"  /  עופר וולפסון
500 משפחות בכפר שלם מחכות לפינוי  /  אלעזר לוין
חריגות בעשרות מיליונים בהקמת מקטע הגז הצפוני  /  עופר וולפסון
לינדנשטראוס, אל תשלח ידך אל הפרס  /  יששכר בן חיים
המלך מיכה הראשון   /  עמי דור-און
מבחן הראיה המנהלית  /  ענבל בר-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בשעות הצוהריים, לפני כניסת השבת, מתייצבת לה חבורת מפגינים, כולם מצויידים לא רק בקולות צרחניים אלא כתגבורת הם מצויידים בתופים, בחצוצרות ועוד
שלט בכיכר פלשתין בטהרן [צילום: ואחיד סלמי, AP]
איל השקס
האירנים שיגרו עלינו טילים, וזו עילה מוצדקת לסקירה על כלכלת אירן    ספויילר: לא כל כל מוצלחת    מהן בעיות היסוד של הכלכלה האירנית? מה קרה בכלכלת אירן בשנה החולפת? ומה קרה כלכלית מאז מ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il