|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

האם ראוי שבג"צ יעסוק בפסלות מועמדים לכנסת

15/01/2003  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  מלחמת הקוממיות לא הסתיימה
  מוסר מערבי ומוסר יהודי חינוכי
  ה-common law וכוחם של השופטים באנגליה ובישראל
  מוסר מערבי ומוסר יהודי חינוכי
  בשקט בשקט, ביום ההולדת הלועזי של המדינה, לקחו לנו (לבני העם היהודי) את מדינתנו

בשנת 1985 נקבע בתיקון לחוק יסוד הכנסת כי רשימה שמטרתה 'שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי' אינה יכולה להתמודד בבחירות לכנסת. ביום 15.2.02 תיקנה הכנסת הוראה זו בהחילה את ההוראה לא רק על רשימות אלא אף על מועמדים לכנסת, וביצעה עוד תיקונים נוספים בחוק, שאינם חשובים לדיון פה.

השאלה המועלית פה, מבחינת הדין הראוי, היא - מי הגוף הנכון והמתאים לתרגם הוראה ברורה וחדה זו? האם הראויים ביותר הם חברי הכנסת, באמצעות וועדת הבחירות המרכזית שבה יושבים נציגיהם, או שופטי בית המשפט העליון?

לכאורה - מאי-נפקא מינה? מה ההבדל?

אלא שבמדינה היהודית יש הבדל, באשר השופטים העליונים שלנו - כבר שנים מרובות - אינם מכירים בכך שהכרזת העצמאות היא המסמך המייסד הנורמטיבי העליון שלנו. בהמשך יוסבר וינומק כי בכך הם מעמידים בשאלה את היותם הגוף הנכון שעלינו ללכת אחריו בנושאים פוליטיים, כגון הנושא הנדון. כל כך מדוע? להבנת הדבר ולהבנת קישור העניין להכרזת העצמאות יש לחזור אחורה במנהרת הזמן, לעידן מלחמת הקוממיות.

מלחמת הקוממיות התנהלה תחת הסיסמה והעקרונות שב'הכרזת העצמאות'. לפי עקרונות אלה ביקשנו להקים 'מדינה יהודית' שהיא אף 'מדינתו של העם היהודי', כפי שנאמר 19 פעם במלים ובנוסחים שונים בעמוד וחצי שהכרזת העצמאות תופסת. אף כי מנוסח הכרזת העצמאות די ברור שהכוונה למדינה המתנהלת באופן דמוקרטי, לא דובר שם בדמוקרטיה, שהרי בדמוקרטיה המדינה שייכת לכלל האזרחים, ואילו הצהרת העצמאות קבעה מראש כי המדינה שייכת לעם היהודי; המושג 'העם היהודי' אינו זהה עם המושג 'כלל אזרחי המדינה'; מושג זה כולל את היהודים בתפוצות ובארץ גם יחד כקבוצה לאומית; אין הוא כולל את הערבים אזרחי המדינה. נאמר שם אמנם שהערבים תושבי המדינה נקראים להפסיק ללחום נגד הקמתה וכי מוצעת לכל אחד מהם אזרחות שוויונית, אך שוויונות זו הוצעה כשוויונות שתינתן אישית לכל אחד מן האזרחים1; לא הוצעה שוויונות קבוצתית בין שתי הקבוצות הלאומיות, היהודים והערבים, מחמת הסיבה הפשוטה שזוהי 'מדינה יהודית' שהיא אף 'מדינתו של העם היהודי'. מדינתו של העם היהודי אינה יכולה להיות 'מדינה דו-לאומית', כפי המושג ש'השומר הצעיר' לפני קום המדינה דגל בו. ואמנם, מפ"ם, שבזמן הכרזת המדינה הצטרפה להכרזת זו, זנחה את עקרון המדינה הדו-לאומית, מה גם וכאשר דובר במדינה דו-לאומית דובר על ארץ ישראל בשלמותה, כולל שכם חברון ג'נין עזה ורפיח. אמנם נזכרה בהכרזת העצמאות החלטת האו"ם מיום 29.11.47 המדברת בשתי מדינות, 'מדינה יהודית' ו'מדינה ערבית'; אך גם לפי החלטה זו ישראל היא 'מדינה יהודית'.

מה משמעות אי-ההכרה של שופטינו העליונים בהכרזת העצמאות כמסמך מכונן, עליון על פני כל החוקים, לרבות על פני חוקי היסוד? נזכור כי מכוחה של הצהרת העצמאות יש לנו כנסת וקיימת ממשלה. אשר לרשות השופטת - קיומה של זו לא נקבע בהכרזת העצמאות; מכוח הכנסת וחוקיה יש רשות שופטת בישראל. הכרזת העצמאות תיקנה שיהיה גוף מחוקק וגוף מבצע. לכן שני אלה הם הגופים העליונים במדינה.

כאמור, אחד הגופים העליונים הללו, הכנסת, קבעה בחוקיה כי תהיה לנו מערכת שיפוטית. אלמלא קביעה זו לא היו שופטים בישראל. והנה, השופטים, שמקור קיומם וכוחם בחוק של הכנסת, מתעלים זה עשרות שנים מעל למסמך שהוא עליון על הכנסת; הם מתעלים מעל הכרזת העצמאות. הם עושים כן בכך שאין הם מכירים בתוקפה החוקתי העליון של הכרזה זו, שמכוחה אף קיימת המדינה. עבורם - הכרזת העצמאות (הקובעת כי ישראל היא מדינה יהודית ומדינתו של העם היהודי ואינה מדברת בנושא הדמוקרטי, בוודאי לא כנושא מייסד עליו מושתתת המדינה) אינה בעיניהם אף בעלת תוקף של חוק רגיל.
נשאלת שאלה, האם לראייה מוטעית זו יש השפעה בנושא פסילת מועמדים לכנסת.

כדי להגיע לתשובה לשאלה זו יש לזכור כי לא רק השופטים, אלא אף הכנסת, יציר כפיה של הכרזת העצמאות, מעולם לא הוסמכה לשנות את העקרונות שבהכרזה זו. לכן לא הייתה הכנסת מוסמכת להפוך את ישראל מ'מדינה יהודית' שהיא 'מדינתו של העם היהודי', כפי שקבעה הכרזת העצמאות, ליצור-כלאיים הקרוי, בבחינת 'תרתי דסתרי', 'מדינה יהודית ודמוקרטית'. תרתי דסתרי מדוע? לא מבחינה זו שמדינה יהודית אינה יכולה או אינה צריכה להתנהל לפי כללים דמוקרטיים ובעזרת גופים דמוקרטיים נבחרים, אלא מבחינה אחרת. הבחינה האחרת היא - שבכל מקרה שבו מתגלה ניגוד בין עקרונות הכרזת העצמאות ('מדינה יהודית') מחד גיסא לבין העיקרון שהוסיפה הכנסת ('מדינה דמוקרטית') מאידך גיסא - לא יהיה ברור מתוך ההגדרה הזו לעצמה איזה עיקרון 'ינצח', מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית2. לכן, ביחס למי שמבטלים תוקפה החוקי של הכרזת העצמאות, המושג 'מדינה יהודית ודמוקרטית' טומן בתוכו אפשרות של סתירה. השופטים העליונים נכנסו במבוך הסתירה הזו, בתפר שבין מדינה יהודית ומדינה דמוקרטית; הואיל ואין הם מכירים בהכרזת העצמאות כחוק או כחוקה, ובהיות להם השקפת עולם יותר דמוקרטית מאשר יהודית, מעדיפים הם, בפועל, את הערך 'מדינה דמוקרטית', על פני הערך 'מדינה יהודית' ברגע המבחן, כאשר מתגלה ניגוד לכאורה בין שני אלה.

דוגמא בולטת אחת של מקרה שבו התגלה ניגוד בין 'מדינה יהודית' ל'מדינה דמוקרטית' - ואין זה המקרה הראשון לעניין זה3 - היא המקרה של פסק קעדאן על דבר היישוב קציר4. שם פסק בג"צ כי אל למדינה להקצות קרקעות לסוכנות היהודית. בג"צ קבע זאת באופן גורף בגלל שמצא שהמדינה אינה מקצה קרקעות להקמת יישובים ערביים, ואילו הסוכנות היהודית היא 'גוף מפלה'. היא מפלה ערבים לרעה בכך שהיא מקימה יישובים יהודים, ולא יישובים ערביים. החלטה זו מבוססת על העיקרון הדמוקרטי של שוויון. בזה הועדפה 'המדינה הדמוקרטית' על פני 'המדינה היהודית'. הועדפה 'מדינת כל אזרחיה' על פני 'מדינתו של העם היהודי' שבהכרזת העצמאות.

פסיקה זו דומה, בהשלכה, לדוגמה היפותטית שבה בית המשפט העליון של ארה"ב היה פוסק למען העיקרון של 'צדק לפי עקרונות הקומוניזם' על חשבון העיקרון של 'צדק ליברלי'. נשאלת שאלה, כיצד הייתה המערכת הפוליטית בארה"ב מגיבה במקרה זה. נכון להשיב לשאלה זו בבחינת 'קל וחומר' על בסיס זה שמעמדו של בית המשפט העליון בארה"ב מעוגן בחוקה האמריקנית באופן שוויוני למעמדם של שני בתי הנבחרים ושל הנשיא, בעוד שבישראל, כאמור, המצב שונה. נקל להניח כי התגובה הפוליטית האמריקנית במצב זה הייתה ביטול ההחלטה השיפוטית בכל דרך חוקית, בין בפיטורי השופטים בין בהכפלת מספר השופטים, בין בתיקון חוקתי. לכן, למחרת פסק קציר התגובה הישראלית, אילו התברכה בבריאות פוליטית ובהחלטיות של עמידה על התשתית העקרונית עליה בנוייה המדינה, אף היא היתה אמור לפתור את הבעיה לאלתר, בדרך זו או אחרת5.

אך הואיל ולא כך נעשה, באו שופטינו העליונים ופסקו כי עזמי בשארה, הדוגל ב'מדינת כל אזרחיה' על פני 'מדינתו של העם היהודי', הדוגל ב'מדינה דמוקרטית' על פני 'מדינה יהודית', יהיה מועמד לכנסת. הנימוקים לפסיקתם טרם ניתנו, אך הנושא גלוי על פניו; ניסוח כזה או אחר של נימוקי ההחלטה לא ישנה את התמונה6. מדובר בעמדתו הגלויה של עזמי בשארה, ודבריו הרי פורסמו וידועים. לפי בשארה, כל מדינה מודרנית, וישראל בכלל זה, צריכה להיות 'מדינת כל אזרחיה'; לכל הקבוצות השונות ממוצא אתני כזה או אחר צריך להיות מעמד פוליטי נמוך לעומת 'האומה' שהיא כלל ציבור האזרחים. אין מקום לזיקה של מדינת ישראל לעם היהודי לתפוצותיו; יש לקבל ששוויון קבוצתי בין הקבוצה האתנית ממוצא יהודי לקבוצה האתנית ממוצא פלשתיני, יש לקבל את זכות השיבה; אם פירוש זכות השיבה יהיה רוב פלשתיני - אין מניעה לכך. מבחינתו, זוהי 'מדינה יהודית' באשר היא הוקמה לפי חזונה של הקבוצה האתנית היהודית, בה אין עזמי בשארה מכיר כ'לאום'. לדידו היהודים בימינו אינם לאום.

וכי כיצד ציפו אנשים שבית המשפט שלנו יפסוק? הרי בפועל - אף כי לא בדרגה של תיאור תיאורטי של עמדתם - שופטינו העליונים מצדדים באותה עמדה שעזמי בשארה מצדד בה. דברים אלה דורשים הסבר: אמנם אומר תמיד בית המשפט העליון כי ישראל היא מדינה יהודית, אף מדינה ציונית היא, אך הנשיא אהרן ברק מבין את הציונות אחרת מכפי שהבינוה אבות הציונות, והפסיקות בפועל של בית המשפט הן כרוחו ובהתאמה לדעותיו. היהודים בישראל הגיעו לדרגה בה את הציונות מנהלים מתוך מערכת בתי המשפט. זוהי אף הדרגה בה הם כופפים את דגלי צבאותיהם שלחמו במלחמת הקוממיות. זוהי הדרגה בה הם מכריזים על כניעה גמורה בפני עמדתם של השופטים. אף שאין זו בוודאי כוונתם של השופטים העליונים, עמדה זו שלהם עשויה להוביל בפועל לביטולה של המדינה היהודית, שעליה לחמו היהודים. להסבר הדברים תובא הדוגמה ההיפותטית הבאה: מה היה קורה אילו הודיעו הערבים בתחילת שנת 1948 כי הם מסכימים להקמת מדינה יהודית בגבולות החלוקה בתנאי שתהיה זו אף 'מדינת כל אזרחיה'; תהיה בה זכות לאומית שווה לכל הקבוצות הלאומיות והאתניות, כולל יהודים וערבים. לא נראה כי דוד בן גוריון ושאר מייסדי המדינה היו יכולים לחיות עם הצעה זו. סביר להניח כי הם היו מנהלים מלחמה ('מלחמת קוממיות של העם היהודי') כדי לסכל את המזימה.

שתי שאלות לא-היפותטיות יישאלו עתה בהקשר זה:

1. האם הניסוח ההיפותטי הנזכר סותר את עמדותיו של עזמי בשארה?

2. האם הניסוח הזה סותר את עמדותיו של בית המשפט העליון? אם התשובות לשתי שאלות אלה הן על דרך החיוב, לא נראה כי בית המשפט בהרכבו הנוכחי צריך להיות ממונה על פסילת מועמדים לכנסת, לפחות לא כאשר הנימוק הוא על צד השאלה של מהות המדינה. הואיל ושאר השאלות הקשורות לפסילת מועמדים קשורות לשאלת מהות המדינה, ראוי ונכון הוא למצוא פתרון יצירתי אחר לשאלת פסילת חברי הכנסת, שהיא שאלה פוליטית מעיקרה.

השאלה היא שאלה פוליטית הואיל וסעיף 7א לחוק יסוד הכנסת הדן בנושא הפסילה של חברי כנסת הוא סעיף שבמהותו הוא בעל הוראה פוליטית הקשורה בהשקפת עולם. מי שאינו שלם עם השקפת העולם העומדת מאחורי סעיף 7א אינו האדם המתאים להכריע הכרעה סופית בעניין. הכרעתו לפי כוונת המחוקק תהיה אינוס פוליטי לגביו. הכרעתו בניגוד לכוונת המחוקק תהיה שגיאה הן מצדו והן מצד מי שקבע אותו כפוסק בעניין.

הערות שוליים

  • תלמיד מחקר בפקולטה למשפטים בירושלים בשטח החוקתי. מחבר הספר מי מפחד ממדינה יהודית?
1. דומה הדבר לארגון חברה בה מניית יסוד המגלמת את הבעלות ומניות רגילות לשליטה בניהול החברה ולרווחים. העם היהודי לתפוצותיו, אשר למענו הוקמה המדינה ולמען האינטרסים שלו מופקדים האזרחים על בחירת מוסדות המדינה, הוא בעל מניית היסוד. אזרחי המדינה, יהודים כערבים, באופן אישי, לכ"א מהם מניה רגילה אחת.
2. ודוק: למי שמקבל את תוקפה העליון של הכרזת העצמאות לא תהיה במונח 'מדינה יהודית ודמוקרטית' סתירה פנימית. חוקי הכנסת יתפרשו עבורו לפי הכרזת העצמאות; לפי זה יגבר המושג 'מדינה יהודית' על המושג 'מדינה דמוקרטית', באשר המושג האחרון אינו נכלל בהכרזת העצמאות ואינו 'מושג מייסד' במדינה.
3. במקרים הבאים, שעניינם נוגע לדת היהודית ולמעמדה, הרבה בית המשפט העליון לפסוק לצמצום מעמדה של הדת. לכאורה, בענייני דת ישראל אמור ביהמ"ש לנהוג במגמה כללית אחרת. ר' בג"ץ 195/64 מרבק נ' מועצת הרבנות הראשית, פ"ד יח (2) עמ' 324, בעניין מכירת בשר בחנויות כשרות במרחב העיר תל אביב, אף שהוא תוצרת מפעל המזון של מרבק הממוקם מחוץ לתל אביב וההשגחה על הכשרות בו לא היתה מטעם המועצה הדתית של תל אביב; שם ניתן צו, בניגוד לעמדת המועצה הדתית בתל אביב.
בג"ץ 3872/93 מיטראל נ' ראש הממשלה ושר הדתות, פ"ד מז (5) עמ' 485, שם ניתן צו נגד ראש הממשלה ושר הדתות יצחק רבין ונגד הממשלה בעניין המשך מדיניות הסטטוס קוו בנושאי דת - בשאלת המדיניות הממשלתית המונעת ייבוא בשר לא כשר לישראל, בנימוק כי ברגע שהממשלה תחליט להפסיק לייבא בשר בעצמה שוב לא תוכל לחייב את היבואנים הפרטיים לייבא רק בשר כשר (כפי שהמצב בהיותה היבואנית הבלעדית); בית המשפט ראה במגבלה זו פגיעה בחופש העיסוק, בניגוד לחוק-יסוד: חופש העיסוק. בעשותו זאת התעלם בית המשפט מן האפשרות, שמדיניות של סטטוס קוו בענייני דת תואמת את המושג "מדינה יהודית"; וכן מן הקביעה המפורשת בחוק יסוד זה, כי הוא נחקק גם כדי ליישם את העיקרון של "מדינה יהודית ודמוקרטית".
בג"ץ 58/68 בנימין שליט נ' שר הפנים, פ"ד כג (2) עמ' 477, בעתירתו של יהודי בשם בנימין שליט, שאשתו נוצריה, בעניין בקשתו והודעתו למשרד הפנים על ילדיו כי הם יהודים ודרישתו שיירשמו כיהודים לפי הודעתו; בית המשפט נענה לעתירה והורה לפעול חרף סירובו של שר הפנים.
ע"פ 217/68 יזראמקס בע"מ נ' מדינת ישראל, פ"ד כב (2) עמ' 343, בעניין חוק עזר של רמת גן שאסר פתיחת עסקים בשבתות; בית המשפט פסל אותו - בדעת רוב (נגד דעתו החולקת של השופט זילברג) - בנימוק שהוא, כביכול, אוכף את מצוות הדת, בעוד שבית המשפט סבור שניתן לחוקק אך ורק חוקי עזר המתחשבים ברגשות דתיים (זאת, ותו לא).
בג"ץ 5016/96 חורב נ' המפקח על התחבורה (פורסם בקובץ הממוחשב "תקדין"), עליון 97 (2) עמ' 421, בעניין התחבורה בשבתות וחגים ברח' בר אילן בירושלים - שם כמעט כל האוכלוסייה הגרה משני צדי הרחוב היא חרדית- שבו ניהל בית המשפט דיון ארוך עם הפסקות כדי להמתין לביצוע הוראות ביניים שניתנו על ידו, ובמהלך הדיון נקט בית המשפט.
כרוחו של בית המשפט העליון פסקו אף ערכאות נמוכות יותר, העומדות לביקורתו של בית המשפט העליון. ר' ת"פ (י-ם) 3471/87 מדינת ישראל נ' קפלן, פ"מ תשמ"ח (2) עמ' 265, בעניין משפט פלילי בבית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים על ניהול עסק בניגוד לחוק עזר עירוני ירושלמי בדבר סגירת עסקים בשבתות, שם פסלה השופטת איילה פרוקצ'יה את תוקפו של חוק העזר וזיכתה את הנאשם - בלי להביא בחשבון כי חוק עזר זה הוא רצונם הדמוקרטי של תושבי ירושלים ותואם את עקרון היות מדינת ישראל מדינה יהודית; הפרקליטות לא ערערה על פסק הדין ובזה הפכה אותו לאבן פינה בפסיקה הישראלית.
מעבר לפסיקות הפרטניות הללו, הושם חוק יסודות המשפט, תש"ם -1980 בפינה אפלה - כולל ההוראה המרכזית שבו האומרת בלשון כללית כך: "ראה בית המשפט שאלה משפטית הטעונה הכרעה, ולא מצא לה תשובה בדבר חקיקה, בהלכה הפסוקה או בדרך של היקש, יכריע בה לאור עקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל." לכאורה זה חל על שאלות של פרשנות, פיתוח המשפט והשלמת החסר, בהיות כל אלה בגדר 'שאלות משפטיות'. למעשה לא כך פוסקים. ר' בענין זה יהודה כהן, מי מפחד ממדינה יהודית? היבט חוקתי ואידיאולוגי (תל-אביב: ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין, תשס"א) פרק ז' שם.
4. ר' בג"צ 6698/95 קעדאן נ' מינהל מקרקעי ישראל ואח', פ"ד נד (1) עמ' 258.
5. פתרון קיצוני הוא חוק אישי המפטר את השופטים שהחליטו בניגוד לעקרונות הציונות וקובע כי עקרונות אלה הם עקרונות יסוד למינוי שופטים לבית המשפט העליון. פתרון אחר, העומד על בסיס עקרוני ואינו בעל היבט אישי, הוא הקמת בית משפט לנושאים על עניינים הנובעים מהכרזת העצמאות; בבית משפט זה, שיהיה עליון על כל בית משפט אחר במדינה, יוכרעו נושאים כגון אותו מקרה. כמובן ייתכנו פתרונות אחרים, פחות קיצוניים.
6. ר' עזמי בשדארה, "בין לאום לאומה: הרהורים על הלאומיות", תיאוריה וביקורת 6, אביב 1995, ע' 19-43; וכן עזמי בשארה, "על שאלת המיעוט הפלסטיני בישראל", תיאוריה וביקורת 3, ע' 7-34, הופיע גם בספר החברה הישראלית היבטים ביקורתיים, בעריכת אורי רם (1993).

תאריך:  15/01/2003   |   עודכן:  15/01/2003
יהודה כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יועצו האסטרטגי-פוליטי-תקשורתי-תעמולני של הליכוד, ליאור חורב, הצליח ביום ג' (14.1.03) להשחיל לשלושה ערוצי טלוויזיה שפע של סיפורים על האזנות, מעקבים ומרדפים שהיו לכאורה אחריו ואחרי כמה גורמים.
15/01/2003  |  יואב יצחק  |   מאמרים
(שמות יג) יז וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעה אֶת-הָעָם וְלֹא-נָחָם אֱלֹקִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱלֹקִים פֶּן-יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה: (שם יד): ה וַיֻּגַּד לְמֶלֶךְ מִצְרַיִם כִּי בָרַח הָעָם וַיֵּהָפֵךְ לְבַב פַּרְעה וַעֲבָדָיו אֶל-הָעָם וַיּאמְרוּ מַה-זּאת עָשִׂינוּ כִּי-שִׁלַּחְנוּ אֶת-יִשְׂרָאֵל מֵעָבְדֵנוּ:
13/01/2003  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
לאחרונה התקבלה הסכמה בין האוניברסיטאות לבין ועדת החינוך של הכנסת, בנושא ביטול חובת המבחן הפסיכומטרי כתנאי כניסה למוסדות להשכלה גבוהה. כתחליף, יהיה על משרד החינוך להפיק "תעודת מצרף", תעודה המשקפת את ציוני התלמיד ללא מגן במקצועות נבחרים.
13/01/2003  |  הדר פרבר  |   מאמרים
13/01/2003  |  פרופ' ג'רלד פרמן  |   מאמרים
מאמר זה נכתב בעקבות מאמר של דליה רבין-פילוסוף והוצג בכנס אתיקה ופוליטיקה בכנס משפחתי בשבת בבוקר.
13/01/2003  |  אורי נטע  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il