|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

לרקוד עם דמעות בעיניים

רקדנים נדרשים היום לביצועים פיסיים מורכבים בהרבה מאשר לפני 50 שנה האם הרצון להדהים את הקהל, התחרות הקשה והדרישות הגוברות של הכוריאוגרפים חושפים אותם לפציעות שמסכנות את הקריירה?
30/05/2009  |   עכבר העיר עכבר העיר   |   חדשות   |   תגובות
מאת: רוני דורי   |    |  עכבר העיר  |  mouse.co.il  |  תגובות
כואב להסתכל

רגע לפני סיורה הראשון של להקת בת שבע בארצות הברית ב-1970, נפצעה הרקדנית רנה שינפלד ולא יכלה לרקוד במשך שמונה חודשים: "עיקמתי את הרגל ואף אחד לא ידע אם זה גיד או שריר. מקומם אותי מאוד שרקדנים לא שומרים על עצמם, אבל אני מניחה שזה טרנד, הצורך לספק את רצון הקהל, ללכת עד הסוף ולהתאבד על הבמה. שמעתי את זה גם ב'נולד לרקוד': 'את מתאבדת'. אני לא חושבת שזה צריך להיות ככה. עם זאת, יש בזה גם דברים חזקים ויפים, ואם מתאמנים כמו שצריך אז אפשר בקלות להימנע מפציעות".

האם באמת רקדנים חשופים יותר לפציעות מבעבר? אם לשפוט על-פי מחקר אקדמי חדש שפורסם לאחרונה ב"גרדיאן", נראה שהתשובה חיובית. במחקר הושוו ביצועי הרקדנים בעיבודים שונים של הרויאל בלט הבריטי ל"היפהפייה הנרדמת", בין השנים 1946-2004, ונמצא שבאופן הדרגתי, רגליהם התרוממו גבוה יותר ויותר מעיבוד לעיבוד. הסיבה לכך, קבע הצוות בראשותה של האיטלקייה אלנה דפרטי, היא חיבתו של הקהל המודרני לצורות לא טבעיות וקיצוניות.

"רקדנים צריכים ללחוץ חזק יותר ולקחת יותר סיכונים בהרבה מובנים בימים אלה", הודתה ג'נטה לורנס, מנהלת שותפה של הרויאל בלט. "הכוריאוגרפים המודרניים דורשים מהם להיכנס לתנוחות קיצוניות יותר. לפני 50 שנה רקדנים היו הרבה פחות גמישים. היום כולם עובדים על גמישות מקסימלית. כולם רוצים להרים את הרגליים גבוה ככל האפשר".

"רקדנים נעשו יותר קיצוניים בתנוחות שלהם", הוסיפה, "וזה נובע בין היתר מצפייה בכוכבים גדולים ונערצים כמו סילבי גיאם". גיאם, בלרינה צרפתייה שמופיעה בקובנט גארדן, משכנו של הרויאל בלט זה 20 שנה, היא מתעמלת לשעבר וניחנה בגפיים ארוכים ובפיסיות ייחודית.


כואב להסתכל

הרקדנים של לורנס, אומרת רנה שינפלד, עוד יוצאים בזול. "הרבה מהטכניקות היום דורשות מהרקדן לקפוץ על הברכיים. לעתים קרובות פשוט כואב לי להסתכל. יש איזה טרנד כזה של סיכונים כמו ב'הישרדות'". הפציעות השכיחות ביותר, לדבריה, הן בברכיים, בכפות הרגליים ובגב.

נירה פז, מורה לבלט קלאסי, סבורה אף היא שהאשם במחול המודרני. "הבלט הקלאסי מאוד מאורגן, מסודר, טכני. אצל רקדנים קלאסיים קורה מדי פעם שהשריר לא חם מספיק ואז הוא נקרע, נמתח או מתכווץ, אבל בזה זה נגמר", היא מדגישה. "רקדתי יותר מ-30 שנה ולא חוויתי דברים מסוכנים או כאלה שלא יכולתי לעשות, לא הייתה הגזמה בדרישות. גם הפציעות המעטות שהיו לי לא היו דרמטיות. הסגנון של היום, לעומת זאת, משלב תנועות כוחניות ונפילות על הרצפה בלי חשבון. אני רואה את הרקדנים נופלים על הברכיים פעם אחר פעם, וזה פשוט רצח בעיני, הם מקצרים לעצמם את חיי המחול".

בעיני פז, המחול המודרני אף הולך ונעשה תובעני וקיצוני יותר עם השנים: "המודרני של פעם נחשב היום ללירי. המודרני של היום הוא יותר התעמלות אקרובטית מריקוד".

בתה של פז, טליה, מבכירות הרקדניות בארץ, חושבת כי זו בסך-הכל התפתחות טבעית של התחום: "גם בספורט התוצאות הולכות ומשתפרות עם כל אולימפיאדה, וכך גם הטכניקה והיכולות. לפני 20 שנה לא ניצלו את היכולות של הגוף עד הסוף. ארבסק אצל מרגוט פונטיין (בלרינה ילידת 1919 שרקדה במשך תקופה ארוכה לצד רודולף נורייב) היה 45 מעלות, עכשיו אין דבר כזה, רקדן שלא מרים את הרגל בזווית של 90 מעלות לא נחשב לרקדן".

פז מספרת כי היא עצמה נפצעה לפני עשר שנים ברצועה הצולבת ברגל - פציעה שאופיינית לשחקני כדורגל - ומאז היא רואה יותר ויותר רקדנים שזה קורה להם. "הצרה היא שרקדנים נעשים חכמים רק אחרי פציעה. הרקדנים היום הם ברמה טכנית כל כך גבוהה, הם מגיעים לטווחי תנועה מדהימים ומבצעים 14 פירואטים ברציפות. אי-אפשר שלא לשאול - עד איפה נגיע? אבל זה כך בכל התחומים. מעניין שדווקא הטכניקות המודרניות, טכניקת גרהם וטכניקת קאנינגהאם, נותרו די סטטיות, בזמן שהטכניקה הקלאסית הולכת ומתפתחת. פעם ילדים היו עושים שני פירואטים ודי, היום המינימום הוא שלושה".


אתלטיקה לא קלה

"אני מניח שהממצאים שפורסמו בכתבה נכונים באיזשהו אופן", אומר ד"ר ישראל זיו-נר, מנהל המחלקה לשיקום אורתופדי בבית החולים שיבא בתל השומר, שהיה רופאה האישי של ז'נט אורדמן עד יום מותה. "בעידן הכפר הגלובלי, שבו כל אחד רואה את

החידוש האחרון מכל מקום, ביוטיוב או בטלוויזיה, התחרות היא מאוד קשה. השנים האחרונות הן מאוד אתלטיות, וזה ללא ספק חושף למאמצים גדולים".

אבל ד"ר זיו-נר אינו מקיש מממצאי המחקר על עלייה פוטנציאלית באחוז הפציעות. "הפציעות במחול נובעות משימוש יתר, אבל רובן אינן פגיעות קשות. עם זאת, גם פגיעות מסוג קרעים במיניסקוס וברצועות הן לא כאלה שקורות ביום אחד. יש תהליכי שחיקה ובליה שקורים כתוצאה מהיי פרפורמנס, יום אחד עושים את הטעות הקטנה ונפצעים, בעיקר כשאתה לא מחומם או לא שם לב. בארץ אין עלייה בפגיעות מהסוג הזה, ובהחלט יש פה היי פרפורמנס. בסך-הכל עובדים נכון וטוב.

"מדובר בשני תהליכים שקרו במקביל - מספר הרוקדים עלה, וישנה גם עלייה בהתמקצעות, וכך התוצאה היא שיש פחות פגיעות בזכות השקעה רבה בחינוך למניעה. רקדנים, לעומת מוסיקאים למשל, מבינים שהגוף שלהם הוא כלי בעיסוק אקסטרימי לכל דבר ועניין. הם עושים פילטיס ומשקיעים זמן בחימום. התוצאה צריכה להימדד ביחס להכל - יש פגיעות מסוימות שכמעט נעלמו, כמו למשל מה שכונה בעבר 'דלקת גידים של הרקדנים', פגיעה בכף הרגל שהייתה בעבר מאוד נפוצה. אני זוקף את זה באופן חד-משמעי למניעה. אשר לפגיעות קשות, קריעות של רצועות וגידים, זה כמעט לא קורה בארץ. ראיתי את זה אצל רקדנים שרקדו בלהקות בינלאומיות והגיעו לשיקום בארץ, אבל גם שם זה לא בהיקף גדול".

המטפל אילן לב, שעובד עם רקדני להקת בת שבע וגם עם מוסיקאים וספורטאים, סבור אף הוא שהעלייה בשיעור הפציעות אינה מחויבת המציאות. "הפציעות של היום נובעות לא פעם מהדרישות של הכוריאוגרפים. מיצו כל כך הרבה אפשרויות תנועה והופעה, כך שהתחרות היום היא מי ידהים את הקהל בבלתי אפשרי. זה מקביל לסרטי אימה - מיצו כל כך הרבה את היצ'קוק כך שהוא כבר לא מפחיד. צריך ליצור משהו יותר מזה כדי שיהיה קהל. זה שייך לסף הריגוש של הקהל, ובצדק, הקהל רוצה שירגשו אותו. בעבר הריגושים היו נעוצים בפירוטכניקה ובווידאו ארט, אבל לאחרונה יש חזרה לאמן עצמו ועליו לעשות את הבלתי אפשרי, הבלתי יאומן. כדי למצוא את המקום בלהקה וכדי להצדיק את המיקום אצל הכוריאוגרף, הרקדנים מוכנים להסתכן יותר ויותר מבלי להיות מוכנים. למרות זאת, אני לא חושב שזה מחויב המציאות שתהיינה פציעות. פציעות קורות כשהרקדנים לא מוכנים פיסית. לבני אדם יש טווח רחב מאוד של יכולות שהם לא מודעים להן".


צעדי מניעה

עיקר המענה לסוגיית הפציעות בלהקות המחול המקומיות הוא בביטוח אובדן כושר עבודה, שמבטח את הרקדנים במקרה של פציעה בלתי הפיכה שמונעת מהם להמשיך לרקוד. הפרמיה לביטוח אובדן כושר עבודה, שנכלל על-פי רוב בביטוחי מנהלים, משולמת באופן מסורתי הן על-ידי העובד והן על-ידי המעביד. בבלט הישראלי, אומר הלל מרקמן, ממייסדי הלהקה, הרקדנים אינם נדרשים לשלם את חלקם בפרמיה, אף ש"הרבה פעמים הפציעות נגרמות באשמתם, כשהם לא מתחממים מספיק לפני או כשהם לא משקיעים במניעה".

בלהקת מחול בת שבע יש צוות מטפלים בראשותו של דודי קישבן, פיסיותרפיסט בעל תואר שני במנואלתרפיה (שיטות טיפול ידניות) שהתמחה במחול בהולנד. הוא דואג לאיזון בין שעות העבודה לשעות המנוחה של הרקדנים, למעקב צמוד אחר מצבם הגופני והפיסי, ולטיפולים מלווים כמו פלדנקרייז, שיאצו ודיקור.

"מטרתו של הקונצפט שבנינו בשנים האחרונות היא בכלל לא להגיע לפציעות", אומר קישבן. "עוד עניין חשוב הוא שמבחינת ראיית הגוף, אנחנו משלימים את הגאגא, כך שיש התאמה בין שפת התנועה לבין שיטת הטיפול".

נעמי פורטיס-בלוך, מנכ"ל להקת בת שבע, רואה חשיבות עליונה במניעה: "בת שבע מבטחת על חשבונה הן את רקדני הלהקה והן את רקדני האנסמבל בביטוח אובדן כושר עבודה מקצועי למחול, ויש לנו מענה כמעט 24 שעות ביממה במקרה של פציעה. הביטוח זה יופי, אבל זה פותר רק את הבעיה הכספית. אצלנו יש מערך שלם שתפקידו למנוע מראש".

סיוון כהן, מנהלת צוות בלהקת המחול הקיבוצית, מתארת מצב מעט שונה. "הרקדנים בלהקה הבוגרת שלנו מקבלים ביטוח מנהלים, ובו יש ביטוח אובדן כושר עבודה שהפרמיה שלו מתחלקת בינם לבין הלהקה. לשמחתי, בכל שנותי בלהקה היה רק רקדן אחד שנזקק לביטוח הזה. הוא נפצע בברכו, נותח ולא היה יכול לחזור לרקוד. הביטוח נותן 75% משכר מהרקדן למשך עד שלוש שנים, החל בשלושה חודשים אחרי הפציעה. בנוגע לרקדני הלהקה הצעירה, כולל המתלמדים, משום שהם עובדים באחוז משרה שונה יש להם פנסיית חובה שכוללת אובדן כושר עבודה מלא. רק המעביד משלם את הפרמיה שלה. מלבד זה, יש להם שני מטפלים קבועים, שנותנים להם טיפולים שלושה ימים בשבוע, לפי מידת הצורך. כשצריך יותר הם מקבלים יותר".

תאריך:  30/05/2009   |   עודכן:  30/05/2009
רוני דורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מניות ג'נרל מוטורס (GM), ירדו היום אל מתחת לדולר - לראשונה זה 76 שנה, לקראת המועד האחרון שהציב הממשל להגשת תוכנית ארגון מחדש לחברה, ועל-רקע הערכות כי החברה תגיש בקשה לפשיטת רגל בתחילת השבוע הבא.
30/05/2009  |  TheMarker  |   חדשות
לאחר ארבעה חודשים של דיונים פנימיים, המנהלים הבכירים ביותר של וויקיפדיה החליטו בסוף השבוע (ו', 29.5.09) לחסום מחשבים של סניפי הסיינטולוגיה מעריכה ושינוי של מושגים בכל חלק של האנציקלופדיה המקוונת החופשית, כך דיווחו בבלוג הבריטי "The Register".
30/05/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
שר האוצר יובל שטייניץ מחפש מנהל חדש לרשות המיסים. כך נודע ל-News1. אנשי השר כבר העלו שמות של מועמדים ובימים הקרובים צפוי הדבר להיכנס להילוך פומבי גבוה.
30/05/2009  |  יואב יצחק  |   חדשות
צעיר בן 26 נהרג לפנות בוקר (03:30) מקריסת סלעים ממצוק הכורכר שבחוף צוקי ים צפונית לנתניה, סמוך למלון בלו-ביי. בצהריים הותר לפרסום שמו של ההרוג - הראל ברלין מהמושב כפר מונש שבעמק חפר.
30/05/2009  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה ומוסד מקס פלאנק לאבולוציה אנתרופולוגית בלייפציג שחזרו את תעלת הלידה של שלד ניאנדרטלי שנלקח ממערת טבון שבאזור נחל מערות בכרמל.
29/05/2009  |  מאיה שני  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
ישראל טרם הפנימה את מלוא הערך של דיפלומטיה דינמית ציבורית ולוחמה פסיכולוגית מתוחכמת    גופי הסברה המבוזרים בין מסגרות וגופים מיניסטריאליים וביטחוניים שונים אינם מתפקדים כראוי ונראה ...
יואב יצחק
יואב יצחק
החל שלב ההוכחות בקובלנה שהגיש ליברמן נגד כמיסה    כבר עתה נראה: טיעוניו של כמיסה, לפיהם ליברמן הזמין כביכול רצח של סנדו מזור, ייוותרו בגדר סיפורי בדים    האמת הפשוטה: כמיסה ניסה להוצ...
דן מרגלית
דן מרגלית
גדעון סער והציג בעיה קשה, כיצד לאזן בין הצורך באחדות נוכח איומים מזרח תיכוניים רציניים לבין החובה להגן על הדמוקרטיה, ומסקנתו נאמרה בקול צלול כי בנימין נתניהו צריך להתפטר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il