|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

דוח מיוחד של מבקר המדינה

פולארד לא זכה למשפט הוגן

בהליכי משפטו של המרגל פולארד הופרו זכויותיו היסודיות על-פי החוקה האמריקנית "על הממשלה לפעול לשחרורו"
03/09/2009  |   רותי אברהם   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
פולארד. מצב רפואי רופף [צילום: AP]

המבקר. המדינה חבה חוב לפולארד [צילום: פלאש 90]

דוח מיוחד של מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, על אופן טיפול הממשלות בישראל בשחרורו של הסוכן הישראלי יהונתן פולארד (יום ה', 3.9.09) מותח ביקורת חריפה על התנהלות ראשי ממשלת ישראל בכל הנוגע לפרשת המרגל הישראלי בארצות הברית וקובע על-פי חוות דעת משפטית שקיבל כי בהליכי משפטו של פולארד הייתה לכאורה הפרה של התיקון החמישי בחוקה האמריקנית המעגן את הזכויות היסודיות של חשוד במעשה עבירה. חוות דעת זו יכולה להוות בסיס לבקשה למשפט חוזר.

מדובר בדוח המשתרע על פני 30 עמודים שרק חלק ממנו מתפרסם על-רקע הרגישות הביטחונית והמדינית הרבה סביב הנושא.

דבריו של מבקר המדינה על הפרת זכויותיו החוקתיות של פולארד על-ידי האמריקנים מבוססים על חוות דעתו של פרופ' קנת מן, מומחה למשפט אמריקני ופלילי, מייסד הסניגוריה הציבורית וראש המכון למשפט פלילי באוניברסיטת תל אביב, ולפיהם בהליכי המשפט של פולארד הייתה "פגיעה לכאורה בזכותו להליך משפטי ראוי (Due Process of Law) על-פי התיקון החמישי (Fifth Amendment) לחוקה האמריקנית, המעגן את הזכויות היסודיות של החשוד במעשה העבירה".

המבקר חושף כי היוזמה להזמנת חוות דעת מומחה של פרופ' מן, באה בעקבות פגישה עם אביו של פולארד, פרופ' מוריס פולארד, שטען כי בהליך הרשעתו של בנו נפלו כשלים, וכי "אחת הדרכים לפתרון פרשת פולארד היא בקשה למשפט חוזר על בסיס פגמים בהליך המשפטי".
חוות דעת המבקר בפרשת פולארד

השיחות עם נשיאי ארה"ב לא תועדו

הביקורת שמותח מבקר המדינה ביחס להתנהלות ראשי הממשלה בנימין נתניהו, אהוד ברק, אריאל שרון ואהוד אולמרט נוגעת לאי העמידה בצורך לתעד ולעגן במסמכים את כל המגעים והסיכומים עם בכירי הממשל האמריקני בנוגע לפולארד. כמו-כן, היעדרם של דיונים בדרג שרים על אפשרויות הסיוע לפולארד וכן היעדר בחינת אפשרויות למצות הליכים משפטיים אפשריים כדי לחלצו מהכלא האמריקני בו הוא כלוא 24 שנים.

לינדנשטראוס ציין כי "נושא שחרור פולארד מהכלא האמריקני עמד לנגד עיני ראשי הממשלה בישראל ופעולותיהם היו רציפות ועקביות, כל אחד בתקופת כהונתו ועל-פי מדיניות שקבע. הנושא עלה במסגרת פגישותיהם ובשיחותיהם עם נשיאי ארה"ב". עם זאת, בבדיקה "לא נמצא, לצערנו, ששיחות אלו תועדו. בבדיקה עלה כי ראשי הממשלה דנו בכך בפורומים מצומצמים. לא נמצא בכתובים כי ראשי הממשלה קיימו דיונים שבחנו דרכים לשחרור פולארד בפורום שרים".

הוא מוסיף כי "אי תיעוד הפגישות בעניין זה הוא ליקוי בעל משמעות וראוי היה כי הפגישות בין ראשי הממשלה לנשיאי ארה"ב בעניין פולארד יתועדו - כך בעבר, קל וחומר - בעתיד, ושיוכן סיכום לקחי הפעולות בנושא זה. במסמכים אלה יוטמעו תובנות מצטברות מפעולות שבוצעו למען שחרור פולארד שיהוו בסיס משותף להבנה ומתווה לפעולות בעתיד. מתווה כזה ישמש את ראשי הממשלה ועוזריהם המתחלפים כזכרון ארגוני חיוני וכתשתית שלמה ואחודה לבחינה מתמשכת של כיווני פעולה".

"ראוי שנתניהו יעשה כל צעד אפשרי לשחרור פולארד"

עוד קובע המבקר כי הסוגייה המשפטית, קרי בחינת דרכים נוספות לסייע לפולארד "לא נדונה בפני פורום שרים כלשהו", וכי "ראוי לבחון להציג את הנושא בפני ועדת שרים מצומצמת לענייני ביטחון (בעיקר, שר החוץ, שר הביטחון ושר המשפטים)". זאת כדי לבחון "תיאום הפעולות ויצירת שפה משותפת בעניין הטיפול בדרכים לשחרורו מהכלא האמריקני".

בסיכום הדוח קובע המבקר כי "ראוי שממשלת ישראל תבחן סוגיות אלו לעומק, תגבש את דרכי הפעולה ההולמות מכך... ראש הממשלה בנימין נתניהו, וממשלתו חייבים לעשות כל צעד אפשרי, כדי להביא לשחרורו של האזרח והסוכן הישראלי, יהונתן פולארד הכלוא מאז 21.11.85 היינו - כמעט 24 שנים. מדינת ישראל חבה לפולארד חוב זה של קיום מצוות פדיון אסירים ומוטב שעה אחת קודם, נוכח בריאותו הרופפת של פולארד".

פרשת פולארד גרמה מבוכה

יהונתן פולארד הורשע בריגול למען ישראל בעת ששימש כמנתח חומרי גלם מודיעיניים במרכז ההתרעה האנטי טרוריסטי בשירות המודיעין של הצי האמריקני. פולארד טען כי במהלך עבודתו נחשף למידע מסווג הנוגע בין היתר לנשק להשמדה המונית בידי מדינות ערב. כשראה שארה"ב אינה עומדת בהסכם עם ישראל להעביר את המידע החיוני, החליט להעבירו בעצמו. הוא יצר קשר עם הלשכה לקשרי מדע (לק"מ) בראשות השר לשעבר לענייני גימלאים, רפי איתן, והעביר מידע במשך כשנה וחצי עד שנחשף. ביום המעצר, בנובמבר 1985 נמלטו פולארד ורעייתו אן לשגרירות ישראל בוושינגטון כדי לקבל מקלט, אך שערי השגרירות נותרו נעולים ובני הזוג פולארד נעצרו בידי ה-FBI. פולארד הורשע בריגול ונדון למאסר עולם ללא קצובת זמן.

בישראל גרמה חשיפת הפרשה למבוכה. בין היתר בשל העובדה כי פעילותו נעשתה במסגרת הלק"מ, גוף שהיה אז שנוי במחלוקת, וכן בשל העובדה כי העסקתו נגדה הנחיות האוסרות העסקת יהודים "מקומיים" לצרכי ריגול, כחלק מהפקת לקחי "עסק הביש" - פרשת ריגול של יהודים אזרחים מצריים במצרים.

על כך יש להוסיף את "משבר האמון" שיצרה הפרשה בין ארה"ב לישראל בגין מה שכונה ריגול נגד "מדינה ידידותית". הרשויות בארץ ניסו במשך השנים להצניע את הפרשה וגם להתנער מהקשרים עם פולארד. הוא קיבל אזרחות ישראלית רק בשנת 1995 ואת ההכרה בהיותו סוכן ישראלי קיבל פולארד בשנת 1998 בתקופת הקדנציה הקודמת של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

טענות על הפרת הסכם אמריקנית

פולארד ניהל במשך שנים מאבקים ציבוריים וגם משפטיים כולל דרך בית המשפט העליון בטענה כי מהליכי משפטו עלה "ריח" של עסקה מפוקפקת לכאורה עם האמריקנים. בעתירה שהגיש בשנת 2005 באמצעות באת-כוחו, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, טען פולארד כי הורשע באמצעות הפרה לכאורה של הסכם סודי בין מי שהיה אז ראש ממשלת ישראל וכיום נשיא המדינה שמעון פרס, למזכיר המדינה האמריקני דאז ג'ורג' שולץ. מדובר בהסכם משנת 1985 במסגרתו התחייבה ישראל להחזיר לארה"ב את כל המסמכים המסווגים שהעביר אליה פולארד. בתמורה ארה"ב התחייבה שלא להשתמש בהם בתביעה נגד פולארד.

לטענת פולארד, ארה"ב הפרה את ההסכם ועשתה שימוש במסמכים החוזרים. פולארד, שהיה נתון באותה תקופה בבידוד מוחלט, לא ידע על קיומו של ההסכם המונע שימוש במסמכים. החוקרים האמריקנים הביאו אותו להודאה ולהרשעה באמצעות שימוש בארגז המסמכים שהוחזר מישראל. פולארד טען עוד כי ישראל מעולם לא הביעה מחאה על הפרת ההסכם וגם לא מסרה לו על קיומו, מידע שיכול היה לסייע לו במאבקו המשפטי.

פרשת המסמכים החוזרים

עתירה דומה הגיש פולארד שנתיים לאחר מכן, על-רקע מועמדות שמעון פרס לנשיאות. בעתירה טען פולארד כי בדוח ועדת חקירה בראשות אבא אבן, ועדה שמונתה לבחון את הפרשה זמן קצר לאחר שהתפוצצה, התייחס פרס להחזרת המסמכים המפלילים וטען כי האמריקנים הפרו את ההסכם בינו לבינם לפיו המסמכים לא ישמשו להפללתו של פולארד. המידע על קיומו של דוח ועדה זו הובא לידי פולארד על-ידי שר התיירות שנרצח השר רחבעם (גנדי) זאבי.

כאמור, באותה עתירה שנייה טען פרקליטו האמריקני של פולארד, עו"ד לארי דאב, כי מסמכים אלו היו קריטיים להרשעת פולארד, שכן בידי הרשויות האמריקניות לא היו די ראיות ואלו התגבשו רק באמצעות המסמכים הללו. הוא טען עוד כי מסמכים אלו הופיעו גם במסגרת הטיעונים לעונש וגרמו לכך שעל פולארד נגזר עונש חריג בחומרתו - מאסר עולם ללא קצובת זמן.

עוד טען דאב, כי המדינה ערכה בירור שכלל שיחות עם "גורמים שהיו מעורבים בנושא", וכי בתשובתה נטען כי "בכל השיחות הללו לא נמצאה אמירה חותכת לפיה אכן היה סיכום כזה ואף לא מסמך המעיד על התחייבות כזאת". בג"צ דחה אז דרישת באת-כוחו של פולארד לזמן לעדות את פרס עצמו בפרשה. העתירות של פולארד נדחו על-ידי בג"צ בשל "עניינן המדיני" כטענת המדינה.

ח"כ פינס: אין הצדקה להסתרת עיקר הדוח

חבר ועדת ביקורת ח"כ פינס אומר בתגובה לפרסום הדוח כי על הממשלה לפעול ללא היסוס למען משפט חוזר לפולארד. פינס מוסיף כי "מקומם שאף ממשלה ב-24 השנים האחרונות לא ניסתה לתקוף את ההליך המשפטי למרות שפולארד טען מן היום הראשון כי לא נעשה לו משפט צדק". פינס מתח ביקורת על החלטת ועדת המשנה של הוועדה לביקורת המדינה להטיל חיסיון על רוב הדוח, "תת הוועדה פסלה לפרסום את רוב רובו של הדוח מטעמים מעורפלים של בטחון המדינה. אין ספק שפרסום דוח כ"כ מצומק פוגע באופן בלתי מידתי בזכות הציבור לדעת, ומסתיר את העיקר".

יו"ר מנהיגות יהודית בליכוד משה פייגלין אומר כי יש לברך את החלטת המבקר לטפל בנושא פולארד, "אולם למי שמוכן להביט באמת העירומה אין כל צורך בכך.מדינת ישראל בגדה בסוכן שלה בכך שמעולם לא הגישה בקשה רשמית לשחרורו של יהונתן. המסר הישראלי לאמריקנים הוא חד וברור. 'אנו מעוניינים במותו של פולארד אצלכם'". פייגלין מוסיף כי מאז "הבגידה", כלשונו, בפולארד לפני 24 שנים "שום חייל ישראלי לא שב בחיים מן השבי
אמות המידה שנקבעו בעניינו דרדרו את המדינה אל השפל בו אין היא מסוגלת יותר להגן על בניה המוסרים עבורה את נפשם".

תאריך:  03/09/2009   |   עודכן:  03/09/2009
רותי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פולארד לא זכה למשפט הוגן
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עידןסובול
3/09/09 13:46
 
הנ"ל
3/09/09 15:52
2
cghfgtyr
3/09/09 13:54
 
מוצי'קו
3/09/09 16:02
 
crft454
3/09/09 16:30
 
מו
3/09/09 17:00
 
Gilead
4/09/09 01:58
3
אפצי'ק
3/09/09 15:26
4
תפוז אדום
3/09/09 17:09
 
vgt4755
3/09/09 19:32
 
כרטיס אשרעי
4/09/09 00:06
5
tomer_sabi
5/12/09 13:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההשקעה בכל אחד מבנייני הטמפלרים בקריה בתל אביב תגיע ל-5 עד 5.75 מיליון שקל, וההשקעה בפרויקט כולו תגיע ל-144 מיליון שקל. נתונים פנימיים של אחת החברות שזכו אתמול (ד', 2.9.09) במכרז מינהל מקרקעי ישראל, לרכישת הבניינים, נותנים את התמונה הבאה:
03/09/2009  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חברת כי"ל (כימיקלים לישראל) הודיעה אמש (יום ד', 2.9.09) כי בהמשך לתשקיף מדף שפרסמה ב-9 באוגוסט, בכוונתה לגייס סכום כולל של חצי מיליארד ש"ח, בדרך של הרחבת סדרות אגרות חוב שהנפיקה, כמו גם הנפקת סדרות אגרות חוב חדשות.
03/09/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
אכילת תמרים בכמות של 100 גרם ביום, אינה גורמת לעלייה ברמות הסוכר בדם ואף עשויה לשפר את איכותו של הכולסטרול בדם. כך עולה ממחקר שנערך בטכניון ובמרכז הרפואי רמב"ם.
03/09/2009  |  גלית יצחק  |   חדשות
ניתוח נתונים חדש מגלה כי רמות העופרת בשפתונים (ליפסטיק) רבים גבוהות מהרמות עליהן דווח בשנת 2007 על-ידי הארגון להגנת הצרכן, במסגרת הקמפיין לקוסמטיקה בטוחה [ראו ידיעה משמאל].
03/09/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
במסגרת הפעילות של משרד התמ"ת והתאחדות התעשיינים לעידוד רכישות מתוצרת הארץ, על-פי המותג "כחול-לבן", העבירו לאחרונה שר התמ"ת בנימין בן-אליעזר ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש פנייה לתעשיינים בנושא סימון מוצרים המיוצרים בארץ.
03/09/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il