|   15:07:40
דלג
  איילת פישביין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הפקרות במשרד התחבורה

משרד התחבורה ניפק רשיונות נהיגה שלא כדין, על-סמך אישורים רפואיים של רופא שאינו קיים ושל רופאה שתוקף רשיונה פג כך נלחמים בתאונות דרכים?
02/04/2007  |   איילת פישביין   |   תחקירים   |   תגובות

המאבק בתאונות הדרכים הוא אחד היעדים המוצהרים של הממשלה בכלל ומשרד התחבורה בפרט. ולא בכדי. מדי שנה נהרגים בתאונות יותר מ-500 איש. עשרות אלפים נפצעים, אלפים מהם נשארים נכים לכל חייהם. אך מה חבל, כי דווקא במשרד התחבורה שוררת הפקרות, שבוודאי אינה תורמת למלחמה בתאונות דרכים, כפי שנבהיר להלן.

משרד הבריאות פרסם לאחרונה, ברשת האינטרנט, רשימה של רופאים המורשים לעסוק ברפואה. בוחן נהיגה עירני במיוחד, תומי בנדק, הצליב את הרשימה עם בקשות לרשיונות נהיגה שהובאו לפניו, ומצא להפתעתו כי שמה של רופאה המתנוסס על אישורים רפואיים שהוצגו לפניו בשנים האחרונות אינו מופיע ברשימה של המשרד הבריאות. בנדק פנה אל משרד הבריאות לברר מדוע. ערב חג הפסח הגיעה התשובה: "לד"ר הונפק היתר זמני לעסוק ברפואה במדינת ישראל ב-5.9.97 אשר תוקפו פג ב-31.10.02. אין כל הארכת רשיון מעבר לתאריך הנקוב ולכן אינה מופיעה באינטרנט".

בבדיקה נוספת לגבי רופא אחר - ששמו מתנוסס על אישור רפואי שהוגש למשרד הרישוי, ד"ר גיא לייבוביץ, נמצא כי אין כלל רופא בשם זה...

השכל הישר מחייב כי בעקבות המידע של משרד הבריאות תיערך חקירה כפולה: ראשית, משרד התחבורה יבדוק במאגרי המידע שלו, על-מנת לאתר את כל הנהגים שרישיונותיהם הוצאו במרמה על-סמך חתימות הרופאים. ושנית, המשטרה תתבקש לחקור מי חתם על האישורים הרפואיים שלא כדין. בנדק, על-סמך ניסיון העבר שלו, מסופק אם חקירה כפולה כזאת תתרחש.

"אם תמשיך לחשוד - תפסיד"

במשך שנים נהג בנדק להגיש תלונות במשטרה כל אימת שחשד בזיוף האישורים הרפואיים שהציגו לפני נבחנים. במשטרה הצטברו עשרות תלונות שלו עד שנאמר לו להפסיק להתלונן. בנדק עשה כך ובמקום לרוץ למשטרה, החל לתעד את חשדותיו על גב טפסי הבקשה לרישיון של הנבחנים. לפני כשנה וחצי הוא הוזמן ל"שיחת הבהרה" בנושא. השיחה התנהלה בלשכת סמנכ"ל בכיר למינהל ומשאבי אנוש, אלישע שחף, ובנוכחותו של שוקי שדה ששימש עד לפני כחודשיים כמנהל אגף רישוי בכיר במשרד התחבורה, ושפוטר בהתערבות בג"צ בגלל רישיון בוחן נהיגה שהוצא לו שלא כדין, וניצול מעמדו לטובת בכיר במשרד התחבורה.

ב"שיחת ההבהרה" ננזף בנדק חמורות. הוא אוים כי יינקטו נגדו אמצעים משפטיים, לרבות תביעת דיבה בגלל מכתבים ששלח למבקר המדינה, ליועץ המשפטי ולנשיא המדינה. "הינך פוגע בתדמית השירות הציבורי ובכללי המינהל התקין בכך שהינך פונה לכל מיני רשויות וגורמי חוץ שלא בדרך המקובלת ומכפיש את הממונים עליך", אמר סמנכ"ל משרד התחבורה אלישע שחף, והוסיף: "לדוגמא, בפנייתך לנשיא המדינה כתבת שבמשרד הרישוי מתנהלת תעשיה של שחיתות, שאנשים מקבלים רישיון נהיגה על-פי בדיקות רפואיות מזוייפות וזה נעשה על-דעת המשרד ומנהל אגף הרישוי. אני מבקש אסמכתאות לכך. אם אין לך אסמכתאות, זו הוצאת דיבה. הינך זורק 'בוץ' על המערכת מבלי שיש לך משהו מבוסס. זה מעשה נבלה".

באותה נשימה הודה שחף כי למשרד בתחבורה ידוע ש"עבריינים מנצלים פרצות קיימות במערכת על-מנת על-מנת לבצע כל מיני עבירות", והמשיך: "תמיד יש מקום לשיפורים ואנו משתדלים לשפר כל הזמן, אבל תמיד יהיו נוכלים שינצלו את הפרצות הקיימות".

מופז הוציא נוהל עם "חור"
מופז, הנחייה חדשה

ניתן לסתום בקלות יחסית את החור דרכו חודרים אישורים רפואיים מזוייפים לרישיונות הנהיגה. ועדת חקירה פרלמנטרית לנושא תאונות הדרכים, בראשות חבר הכנסת לשעבר נחום לנגנטל, הציעה שמבקשי האישורים ייבדקו אצל רופאי המשפחה והרופאים יישלחו את האישור ישירות למשרד התחבורה. בדרך זו לא ניתן יהיה לזייף את חתימותיהם, שכן קל יהיה לאתר את הרופאים ולשלול את רשיונותיהם, אם יתברר שנתנו אישור כוזב.

לא כך עשה משרד התחבורה. לפני פחות משנה הוציא שר התחבורה, שאול מופז, הנחייה כי מבקשי רישיונות הנהיגה יצטרכו להיבק אצל רופאי המשפחה אבל הוצאת האישור והבאתו לפני בוחני הנהיגה תיעשה על-ידי מבקש הרישיון. התוצאה: אדם שרופאו סירב להנפיק לו אישור בגלל מצבו הרפואי, יוכל להביא אישור מזוייף ללא קושי.

ארבל חושדת: "תופעה רחבת היקף"
ארבל, פסלה בכיר במשרד התחבורה

החשדות לזיופים בהנפקת רישיונות במשרד התחבורה אינם נחלתו של בנדק בלבד. באחרונה עלו חשדות כאלה גם אצל שופטת בית המשפט העליון, עדנה ארבל, שדנה בעיניינו של שוקי שדה מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה.

מנכ"ל משרד התחבורה סירב לפטר את שוקי שדה, שנמצא אשם בקבלת רישיון בוחן שלא כדין ובניצול מעמדו לקידום עניין אישי של בכיר במשרד התחבורה. המנכ"ל קיבל את הסבריו של שדה שמעשיו נעשו בתום לב, אבל עו"ד עוזי שוחט, ממשרד שוחט, לוקר ושות', עתר לבג"צ וזה האחרון קבע כי מדובר בהתנהגות בלתי הולמת הפוסלת את שדה מלכהן במשרה ציבורית.

השופטת עדנה ארבל העירה למשרד התחבורה, כי פרשת שדה מעלה חשדות שמדובר בתופעה יותר רחבה של הענקת אישורים והיתרים לבכירי משרד התחבורה ללא שעברו הכשרה מתאימה, אבל עד כה, חשדותיה של ארבל לא הובילו לחקירה.

ראשי המכללה הזכיינית נעצרו
מבקר המדינה, הנושא באחריות המשטרה

לפני פחות מחצי שנה פנתה ח"כ שלי יחמוביץ למבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, בבקשה לחקור את פרשת זיופי האישורים הרפואיים. לינדנשטראוס השיב לה כי מדובר בנושא פלילי בתחום אחריותה של המשטרה.

היות שה'חור' דרכו ניתן לזייף אישורים רפואיים לא נסתם, הצטברו בידי המשטרה מאות תלונות על אישורים רפואיים מזוייפים. המשטרה בדקה את חלקם, אבל קשה לה לעקוב מה עלה בגורל כל תלונה.

בנושא דומה, זיוף מבחני נהיגה של נהגי רכב כבד, ערכה המשטרה חקירה מקיפה ובעקבותיה נעצרו ראשי המכללה. בנושא זה, צוטט גורם משטרתי בכיר בידיעות אחרונות באומרו שנהגי משאיות בוגרי המכללה "נעים בכבישי ישראל מבלי להכיר אפילו תמרורים. רוצחים נוסעים בכבישים ואנחנו לא יודעים זאת". למרות כתב האישום, לפני מספר חודשים זכתה המכללה בסכנין במכרז לעריכת בחינות בתיאוריה של משרד התחבורה.

התגובות

  • משרד התחבורה:

"התקנה בדבר ביצוע בדיקות רפואיות שונתה וכיום לא כל רופא יכול לבצע בדיקה רפואית, אלא רק הרופא הקבוע של מבקש הרישיון, המכיר את עברו הרפואי של מבקש הרישיון בחמש השנים האחרונות שקדמו לבדיקה. הדבר מצמצם במידה רבה את האפשרות לבצע בדיקות רפואיות לא ראויות. בכל מקרה של חשד לזיוף חתימות רופאים דואג משרדנו לבדוק ולאמת את הנושא מול משרד הבריאות המוסמך על רישוי רופאים. בוחני הנהיגה הונחו על-ידי אגף הרישוי להעביר למשטרה כל טופס אשר יש חשד כי בוצע בו זיוף כלשהו.

[בהקשר זה יש לציין, כי העסקת בוחני הנהיגה לפיה הם מתוגמלים עבור כל טופס, מעודדת את הבוחנים לעצום עין ולהעביר טפסים חשודים. כמו כן, לבוחני הנהיגה אין כלים לבדוק חשדות לגבי טפסים מזויפים לכאורה, א.פ].

בנוגע למכללה הארצית סכנין נמסר: "משרדנו בדק את הנושא מול פרקליטות המדינה והתברר כי אין כל מניעה להשתתפות וזכייתה במכרז.

  • משטרת ישראל:

"המשטרה בודקת כל חשד לזיוף. למשטרה אין כל מידע מרוכז על התלונות בדבר חשדות לזיוף אישורים רפואיים. אין לנו מעקב סטטיסטי אחרי הבעיה".

תאריך:  02/04/2007   |   עודכן:  03/04/2007
איילת פישביין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפקרות במשרד התחבורה
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אסתמטי
3/04/07 12:34
2
דיוגנס
3/04/07 17:06
3
משה, עורך-דין
3/04/07 17:07
4
שאין לך ?!
3/04/07 20:49
5
אלחן
4/04/07 01:25
6
עפולה
4/04/07 09:21
7
אסון לתחבורה
4/04/07 09:31
8
יהודית מליק-שירן
5/04/07 17:43
9
חיים וישניה
6/04/07 20:55
 
צבי וולף
6/04/07 21:58
10
סופית
9/04/07 11:33
11
הידעתם?????????
25/08/07 22:05
12
tuer
26/09/07 23:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התחקיר שלהלן חושף שוב עד כמה עמוקה השחיתות בסקטור הציבורי; כיצד "מסדרים" לעצמם בכירים הטבות ניכרות, במקום אחד, ומשלמים במקום אחר, על-חשבון הציבור. כיצד הם מצליחים לשטות בציבור, פעם אחר פעם, ובשורה התחתונה לצאת כשתאוותם בידם.
30/03/2007  |  איילת פישביין  |   תחקירים
ביום חמישי (15.03.07) הגיע לעיריית רמת גן צו בית משפט האוסר על אכלוס בית ליראור בסטודנטים של המכללה האקדמית למשפטים. הצו הוצא בעקבות סירובו של מהנדס העיריה, חיים כהן, לאשר את איכלוס הבית. המהנדס, בצעד יוצא דופן, הוסיף לטופס האכלוס [טופס 4] שעליו חתם ראש העיר צבי בר, משפט בכתב ידו לפיו, "טופס זה מיועד להרצת מערכות בלבד ואיננו מהווה אישור לאכלוס".
21/03/2007  |  איילת פישביין  |   תחקירים
עמותת "זבולון יורדי ים" נוסדה לפני קום המדינה, במטרה לקדם את החינוך הימי בקרב הנוער. בעבר היא הייתה פעילה מאוד והיו לה סניפים ברחבי הארץ. בשנים האחרונות העמותה כמעט חדלה מלפעול, עד שלפתע, לפני כשנתיים, גילו אזרחים עירניים שהעמותה מספסרת בנכסיה: העמודה מכרה מגרש בכחצי מיליון דולר, באחד האזורים היותר יוקרתיים של הרצליה.
16/03/2007  |  איילת פישביין  |   תחקירים
אדם המשמש כפסיכולוג בכיר מזה למעלה מ-20 שנה אמר כי "ביחסים שמתפתחים בין מטפל למטופל יש משהו לא הוגן בכוח והשפעה, ולפעמים קורים דברים לא רצויים. מעולם לא יצרתי קשר עם מטופלים שלי גם מהעבר הרחוק, ולו רק בשביל ההרגשה האישית שלי. בניגוד לעריכת דין או לרפואה, מקצוע הפסיכולוגיה בנוי על מערכת מאוד מורכבת של רגשות. בטיפול טוב, איך שאני רואה את הדברים, זה כמו בחינוך: לגדל ולשלוח, מעין סוג של הורות, כדי שטיפול יצליח, המטפל חייב לשלוח את המטופל כמה שיותר רחוק. תמיד קשר בין מטפל למטופל, ולא משנה באיזו רמה, לא יביא לסגירת מעגלים בחייו של המטופל, וכל קשר מעבר לזה יכול לעורר שדים מרבצם, אבל בכל זאת הפסיכולוג הוא גם בנאדם, לא קורים מקרים של קליק בין מטפל למטופל, זה תהליך שנמשך לאורך זמן רב".
02/03/2007  |  מוטי אקסמיט  |   תחקירים
פרסום דוח ועדת זיילר בפרשת פריניאן גרם והוביל לתהודה עצומה. תוך שעות ספורות התפטר מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב משה קראדי. ניצב אילן פרנקו ייאלץ גם הוא, תוך זמן קצר, ללכת הביתה. קצינים בכירים אחרים, ובראשם נצ"מ יורם לוי ורפ"ק רובי גלבוע, עומדים עתה בפני חקירה חדשה - "פרשת הסוללות". חקירה זו עלולה לפתוח תיבת פנדורה, שכן מכל מה שמכונה "פרשת פריניאן", פרשה הסוללות שנחשפה בקול ישראל כספיח במהלך דיוני ועדת זיילר, היא-היא הראייה וקצה החוט לקשרי הגומלין הכספיים המושחתים בין לוי-גלבוע לבין האחים פריניאן; ובמילים פשוטות: בין קציני משטרה בכירים לבין מי שידועים כבכירי הפשע בדרום.
24/02/2007  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il