מאתיים וחמישים מכוניות מדגמים מגוונים, נסעו השנה בתנאי מיבחן מפרכים, על פני מיליון וחצי קילומטרים של דרכים קשות.
המכוניות ניבדקו בכל שעות היממה ובכל תנאי כביש, והתוצאה - זכייה בתואר "מכונית השנה" של המגזין הבריטי What Car - "איזה אוטו".
סיכומים של טבלאות עלות - תועלת מפורטות, מעניקים משמעות חדשה לתמורה במונחי ביצועים והנדסת אנוש. המחיר הישיר ניבדק יחסית לדרישה הכספית הכוללת: הוצאות התחזוקה השוטפת חשובות לא פחות מהמחיר הראשוני.
מאז התפרסמו התוצאות בבריטניה לפני מספר שבועות, מתפרסמים בארץ חלקי מידע מקוטעים לגבי המכוניות הזוכות.
אספנו כאן לפיכך את כל המכוניות בהן בחרו כתבי מגזין צרכנות הרכב הזר, אשר עשו עבודת מחקר הרלוונטית מאוד לכביש הישראלי.
מכונית הסופר מיני מדגם סיאט איביזה, זכתה בתואר מכונית השנה 2003 - הן בקטגוריית הסופר מיני, והן זכתה בדרוג הכללי.
הגירסה שניבחרה היא הזולה בסידרת האיביזה החדשה: מדובר באיביזה המצויידת במנוע הקטן שבנפח 1.2 ליטר, בעל 3 הבוכנות בלבד. תצורת המרכב המועדפת הינה גירסת 5 הדלתות. הבחירה הוסברה על רק העיצוב המצודד והספורטיבי, 4 הכוכבים בדירוג הריסוק של Euro NCAP ובהכללה - התמורה הכדאית ביותר למחיר.
כל יתר הזוכות בקטגוריות המגוונות:
- המכונית המשפחתית הטובה ביותר - אופל (ווקסהול) ווקטרה. הגירסה שניבחרה כמועדפת היא בעלת מנוע 1.8 הליטרים, בתצורת 5 הדלתות וברמת הגימור LS .
- מכונית מנהלים הטובה ביותר - מרצדס החדשה מסידרת E: יחידת הנעה - E270 Cdi, דיזל אוטומטי בגירסת גימור Classic.
- יונדאי גץ - המכונית הקטנה שעושה כל כך הרבה רעש בארץ, ניבחרה כחסכונית הטובה ביותר. היונדאי גץ המועדפת היא בעלת מנוע 1.1 הליטרים, בגימור GSi.
- רבת מינוע (4X4) הטובה ביותר - וולוו XC90.
- הסטיישן הטובה ביותר - מזדה 6 דיזל החדשה 2.0 S.
- הקומפקטית הטובה ביותר - טויוטה קורולה 1.6 VVTi T3 5dr
- MPV - אופל (ווקסהול) זפירה Design.
- הקופה ה"חמה" ביותר - הונדה סיביק Type R
- פתוחת גג הטובה ביותר - פולקסווגן חיפושית 1.6 החדשה.
- מכונית הביצועים הטובה ביותר - ב.מ.וו M3 קופה.
- הקופה הטובה ביותר - אאודי TT - Quattro 1.8T
- מכונית העל הטובה ביותר - פורשה 911 טורבו.
- הרודסטאר הטוב ביותר - ווקסהול VX220.
- מכונית היוקרה הטובה ביותר - מרצדס בנץ S320 CDi.
- פרס בטיחות - לרנו!
- פרס ביטחון (נגד גניבות) - טויוטה לקסוס...
קונצרן פולקסווגן זוכה אם כן בשלוש קטגוריות המיצגות 3 חטיבות ייצור שונות - סיאט, אאודי ופולקסווגן כמותג עצמאי.
לא פלא שסוכנות צ'מפיון מוטורס המקומית טרחה לפרסם פומבית את התוצאות הבריטיות, ורק פלא שסוכנויות אחרות אינן מעסיקות עורכות מסעות פירסום חרוצים כאלה שפועלים בשרות צ'מפיון.
לבריטים חסרי תעשיית הרכב העצמאית, אין עוד גאווה מוטורית לאומית, והם חפים מלוקאל פטריוטיזם העלול לעוות נתוני מחקר. הטויוטה בה בחרו מיוצרת אמנם על אדמתם ומשם מיובאת גם לישראל, אך ריווחי מיפעל ההרכבה מועברים ישירות ליפן.
קונצרן דיימלר קרייזלר זכה גם הוא בשלוש קטגוריות - באם מוסיפים לו את זכיית הגץ. שיתוף הפעולה ההנדסי בין יונדאי ומרצדס מתהדק בהתמדה, אך בישראל הפרסום איך שהוא לעולם אינו מדביק את קצב הפיתוחי הנדסיים בקונצרן הכלל עולמי.
מרוכש הרכב הפוטנציאלי בישראל, ניסתרה השנה העובדה כי מרצדס E היתה מועמדת רצינית לתואר מכונית השנה, כי זכתה במספר קטגוריות של תחרות הגה הזהב הגרמני היוקרתית וכי השיגה 5 כוכבים במיבחני הריסוק של Euro NCAP.
סידרת ה-E החדשה של מרצדס עשויה לקבל בקרוב יתר תנופה בארץ, עת יחלו להגיע המוניות החדשות. ציבור הנהגים ממתין להן בדריכות. E270 Cdi היא ללא ספק המונית האולטימטיבית.
מזדה 6 היפנית בה בחרו הבריטים מופיעה בגירסת סטיישן, הנדירה בארץ לכשעצמה. סטיישן היה עשוי להתאים מאוד לנהג הישראלי, אך תצורה זו מעולם לא תפסה מקום רציני בפילוח המקומי.
פרס הבטיחות אשר מתמיד הוענק לוולוו, מוענק באחרונה בפורומים שונים לרנו. השנה זכתה החברה הצרפתית פעמיים ב-5 כוכבים במיבחני הריסוק של Euro NCAP, עם דגמי הלגונה והמגאן החדשים.
לא ברור מה בא קודם, הזכיות בתואר המפתיע או ההדגש ההנדסי על הבטיחות, אך התוצאה היא העיקר. העובדה כי בשנה שעברה התרסקה רנו טוב לא פחות, מדגישה את בטיחותה.
וולוו אינה לוקחת את דחיקתה מצמרת הבטיחות באופן שלילי, ודגם ה-XC90 מכניס אותה לעידן חדש של ריכבי שטח ופנאי. הגרמנים שולטים בקטגוריות רובת מהכביש הבריטי, כמו גם הישראלי, אף שמעטים בארץ יכולים להרשות לעצמם לנסות את איכויות פורשה. מערכת השיווק המקומית אינה עומדת בקנה אחד עם ביצועי הכביש של פורשה 911 טורבו, וחבל.
פרס ניחומים לביטחון ניתן לדגם הלקסוס של טויוטה, המרתיע את הגנבים, תרתי משמע: מחד הלקסוס קשות ככל הנראה בפריצה, ומאידך שוטרי מקוף ווי'לשר הצטיידו באחרונה בניידות לקסוס עתירות הכוח והממון.
למקוף ווי'לשר שהינו המקוף הראשון שנילחם בפשע באמצעות ניידות מוטוריות בעלות מנוע בעירה פנימית, יוקדש מאמר מיוחד.