|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

חרדים מפסידים עשרות מיליונים בהימורי מט"ח

המגזר החרדי, הסובל ממיעוט מקומות עבודה ונזקק לסכומי כסף גדולים, הוא טרף קל לחברות הפורקס - המבטיחות רווח קל ומהיר באמצעות מסחר במט"ח הרבנים מנסים לעצור את התופעה, אבל כשבבתי הכנסת נפוצים סיפורים על אנשים ש"עשו מכה" - קשה לעמוד בפיתוי
16/10/2009  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תגובות
מאת: נתי טוקר  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
טרף קל לחברות המט"ח. חרדים [צילום: AP]

ממבט חטוף נדמה היה שהאברך החסידי עם החליפה השחורה עסוק בסוגיה תלמודית סבוכה. הוא ישב דרוך, ראשו נטה קדימה בריכוז והוא ליפף את זקנו סביב אצבעותיו. אך מקרוב אפשר היה לראות כי האברך, שישב בקומה 12 של מגדלי שקל בבני ברק השבוע, היה עסוק בפעילות אחרת לגמרי: מעקב צמוד אחר מסך המחשב שהציג את התנודות במטבעות העולם. הוא, כמו חרדים רבים אחרים, רוצה לעשות כסף קל ומהיר באמצעות מסחר במט"ח.

בחדר המסחר של חברת איל השקעות, שהוקם בחודשים האחרונים, נכחו עוד ארבעה חרדים. "הם יושבים כאן שעות על גבי שעות, הם פשוט לא מסוגלים לזוז", מסביר אחד העובדים מהמשרדים הסמוכים. "הם פשוט נהנים מהריגוש הזה". "אנשים אוהבים לבוא לכאן ולסחור, אף שהם יכולים לעשות זאת מהבית באופן מקוון. זה סוג של מועדון חברתי", אומר ישראל פיגר, מנהל איל השקעות. "הלקוחות אוהבים את האקשן, לשמוע את הצעקות כשמפסידים ואת קולות השמחה כשמרוויחים".

בחודשים האחרונים גברה המודעות לסכנה שבאפיק הפורקס - מסחר במט"ח. לפי הסטטיסטיקה, 95% מהסוחרים במט"ח מפסידים את כספם. חלק נכבד מהסוחרים האלה מגיעים מהמגזר החרדי.


"חושבים בדולרים"


בקרב המגזר החרדי כבר נפוצו אינספור סיפורים על אנשים שהפסידו סכומים גדולים מהמסחר במט"ח. "חברים שלי המליצו לי ללכת על זה. היו פנטזיות שאנשים מתעשרים מזה. שמענו שהיו כאלה שהפסידו, אבל כל אחד חשב שהוא יוכל לעשות את המכה", מספר שוקי סלומון, מתווך ויזם בתחום הנדל"ן מבני ברק. "זה עבר מפה לאוזן, ובזה אחר זה הוקמו חדרי מסחר בבני ברק". סלומון מספר כי הזרים כמה אלפי שקלים לעסקת מט"ח, "אבל אחרי שהפסדתי כמה אלפים החלטתי להפסיק עם זה".

אבל הרבה חרדים עדיין מושקעים בתחום. קשה להעריך את שיעור החרדים מתוך כלל הסוחרים במט"ח ואת ההיקף הכספי שבו הם סוחרים, אבל אין ספק כי מדובר בסחף אדיר, שגם הרבנים לא הצליחו לעצור. "גם אנשים סולידיים שלא היה להם יותר מדי כסף היו שמים מה שיש להם או משחקים עם כסף של אחרים ומנסים להרוויח", מספר שלום סנדרס, מנהל השקעות בבנק פועלי אגודת ישראל בירושלים, הבנק החרדי מקבוצת הבינלאומי. "היו המון מקרים של הפסדים כואבים. הכרתי מישהו שבתוך חודשיים הפסיד 4 מיליון שקל".

מה גורם למגזר החרדי לפעול יותר בתחום המט"ח יחסית למגזר הכללי? "החילונים צריכים דברים מסודרים יותר", אומר דוד (שם בדוי), תושב בני ברק שהחל לשמש סוכן עצמאי בתחום המט"ח בחודשים האחרונים. "היו כמה חילונים שהתעניינו אצלי, וברגע האחרון החליטו לא להשקיע. אצל החרדים סומכים יותר האחד על השני".

פעילים אחרים בתחום המט"ח טוענים כי העובדה שלחרדים אין מקומות תעסוקה רבים והם זקוקים לסכומי כסף גדולים כדי לחתן את ילדיהם הרבים גורמת להם להתפתות להאמין כי יצליחו להכפיל ולשלש את חסכונותיהם. יעקב טננבאום, מנכ"ל בנק מרכנתיל דיסקונט הפועל באופן ממוקד במגזר החרדי, אומר כי הוא לא משוכנע שהמסחר במט"ח נפוץ יותר במגזר, אך גם הוא סבור כי קיימים מאפיינים שונים של המגזר שגורמים לו להיגרר לתחום: "החרדים חושבים יותר בדולרים, זה ציבור שמכוון למט"ח. בנוסף, אצלנו זה ?חברא חברא אית ליה' (מעין חבר מביא חבר, נ"ט). כל אחד מהקהילה שפועל בתחום מכניס גם את החבר שלו מבית הכנסת. אצל החילונים יש פחות השפעה חברתית".


היתר כשרות


לפני כשנה וחצי, בעקבות שורת הפסדים כואבים של חרדים, יצאה העיתונות החרדית בקמפיין ציבורי, בהוראת הרבנים, שקרא להימנע מהשקעות מסוכנות. באותו שלב גם יצאה הוראה לארגוני הגמ"ח (גמילות חסדים לסיוע לנזקקים) שלא לסייע לנפגעים מהשקעות מסוכנות.

שיאו של הקמפיין הציבורי היה בפרסום בעיתון "בקהילה" של מדריך מקוצר להשקעות, שאותו חיבר הרב מנדל שפרן - אחד הדיינים המובילים בתחומי הממונות במגזר. "הבטחות על ?רווחים גדולים' הן דמיונות או רמאות. דברים כאלה יכולים להתרחש רק בעסקות סמים או נשק, ולשם כך הם לא צריכים אותך", כתב הרב שפרן במדריך (ראו מסגרת).

דיין חשוב אחר שמתמחה בדיני ממונות הוא הרב יהודה סילמן, שאמר למקורביו כי המסחר במט"ח "גובל בהימורים ויש להימנע לחלוטין מהתעסקות בזה. זה יכול להביא להתמכרות. אין להאמין לכאלה שמספרים על הצלחות. אין ראוי שיהודי שומר תורה ומצוות יעסוק בדברים מפוקפקים אלה ולא רואים מזה ברכה".

ואולם הסיפורים שנפוצו על הפסדים של מאות אלפי שקלים של סוחרים במגזר החרדי והאזהרות של הרבנים לא הועילו: תאוות הבצע ממשיכה לסמא את עיני החמדנים, וחברות הפורקס יודעות לנצל זאת היטב. בין היתר, פונות החברות אל הציבור החרדי באמצעות מודעות פרסומת בעיתונות ובאינטרנט, וגם מבטיחות כי הן כשרות מבחינה הלכתית. רק בשבוע האחרון שיגרה חברת מט"ח חדשה בשוק הישראלי, FXCM, הודעת יחסי ציבור לעיתונאים חרדים שבה נכתב כי קיבלה "היתר עסקה" למהדרין על כל פעולותיה בישראל ובעולם.

על פי ההלכה היהודית, אסור לגבות ריבית על הלוואה. ואולם כל השקעה או פעילות פיננסית נחשבת, על פניו, להלוואה, והתשואה (הריבית) אסורה למעשה. ה"טריק" של היתר עסקה מסדיר את העניין מבחינה הלכתית כך שההשקעה אינה נחשבת הלוואה, אלא שותפות, ובמקרה כזה מותר לגבות ריבית.

בהודעה לעיתונות נכתב כי בעלי החברה אף זכו לברכת "סייעתא דשמיא" מפי רבי שמואל אליעזר שטרן שליט"א. "צעד זה הוא הראשון בפעילות החברה מול המגזר החרדי, המעוניין בשירותי מט"ח אמינים ומתקדמים", נכתב בהודעה לעיתונות, שהוסיפה כי "FXCM ישראל היא חברה שומרת שבת".

חברה אחרת הפועלת בעוצמה מוגברת במגזר החרדי היא פינקסו, שיצאה בקמפיין פרסומי נרחב בעיתונות החרדית. גם היא לא שכחה לציין כי "פינקסו היא חברה שומרת שבת ומקפידה על כל כללי ההלכה היהודית". פנינו השבוע למוקד המכירות פינקסו כלקוחות מן המניין וגילינו כי בחברה מבטיחים לאברך נטול כל הבנה בתחום כי באמצעות שני מפגשים בלבד הוא ירכוש ידע מספיק לביצוע עסקות שורט (מכירה) על היורו, סגירת אופציות על הין ומינוף השקעה ברובל הרוסי בעשרות אחוזים.

מפינקסו נמסר בתגובה כי "החברה פועלת בכל המגזרים ולקוחותיה מגיעים מספקטרום רחב של סוחרים מהעולם. יש לחברה יתרונות הלכתיים שמתאימים לשוק החרדי. פינקסו עושה ככל הניתן כדי להכשיר את לקוחותיה ולהודיע להם על הסיכונים. שני ימי העיון נותנים ללקוח תמונה כללית אודות השוק, ולאחר המפגשים אנו מאפשרים להם להצטרף לקורס מעמיק".


"אין פנאי לילדים"


פיגר מאיל השקעות מעיד כי הפעילות במט"ח אצלם מסתכמת במיליוני דולרים בחודש, אך מצהיר כי בכל פעם שמגיע אליו לקוח שמעוניין לסחור במט"ח, הוא מזהיר אותו כי עליו לעבור הכשרה, ולהיזהר ממינופים גבוהים מדי כדי שלא יפסיד את כספו. "אנחנו עוזרים להם לא להשתולל יותר מדי", הוא מבטיח. באיל השקעות מאפשרים ללקוחות לסחור באפיקי השקעה נוספים, כמו מניות ואופציות, ואף מנהלים תיקי השקעות. החברה משתפת פעולה עם מגדל וגאון השקעות, ובתחום המט"ח עם פורקס פלייס.

במקביל לפעילות החברות הגדולות נפתחו חדרי מסחר קטנים בריכוזים החרדיים בירושלים ובבני ברק. אליהם מצטרפים גם סוכנים פרטיים חרדיים, שמציעים לציבור להשקיע כסף ולאפשר להם לשחק בו. "יש אצלנו כאלה שמשקיעים גם 100 אלף שקל. המינימום זה 5,000 שקל", מספר דוד, הסוכן מבני ברק.

דוד ושותפו מפנים את לקוחותיהם להפקיד כסף בחברת כלל פורקס ולאחר מכן לחתום על ייפוי כוח, שמאפשר לדוד ולשותפו לבצע פעולות בחשבון. סעיף נוסף בייפוי כוח מזכה אותם ב-10% מכל רווח שייווצר. "ברור שזה תחום מסוכן מאוד. היו ללקוחות שלי כמה הפסדים", אומר דוד. "אבל אני מזהיר שזה תחום מסוכן, ומי שחושש להפסיד - שלא יבוא אלי".

ואולם האזהרות לא עוזרות, והשמועות על הרווחים שאפשר להניב מהפורקס ממשיכות להתפשט ברחבי המגזר החרדי ובבתי הכנסת. שמעון, חרדי תושב אשדוד, מספר כי שמע על המסחר במט"ח בבית הכנסת השכונתי. "אחרי שנכנסתי לעסקות הבנתי שעם מסחר במט"ח אי אפשר לנהל חיי משפחה", הוא משחזר. "זה לוקח לך את הראש לגמרי ואין לך פנאי לאשה ולילדים. אתה לחוץ בגלל ההפסדים. אנשים צריכים לקחת תרופות כדי להירגע. אתה צריך להיות זמין 24 שעות, כי בתוך שניות אתה עלול להפסיד את כספך".


סכנות המסחר בפורקס


בעוד שבכל תחומי ההשקעות האחרים קיימת רגולציה, ענף הפורקס מתנהל כבר שנים ללא כל פיקוח והתנהלותו חופשית לחלוטין. זו הסיבה שהוא ממשיך לצמוח במהירות, וכיום פעילות בשוק כ-15 חברות שמגלגלות יחד כ-100 מיליארד דולר מדי חודש.

החברות מפתות את הלקוחות להצטרף כסוחרים באמצעים שונים, הכוללים גם אייפון או מחשב נייד במתנה. ואולם חלק גדול מהם לא בקיא בשיטת המסחר, שדורשת הבנה בתחום המט"ח והיצמדות למסכים בזמן אמת, מבצע פעולות שגויות ויוצא מעסקות בהפסדים מרובים.

הבעייתיות גדולה עוד יותר מאחר שיש חברות פורקס שבהן הסוחרים למעשה פועלים נגד החברה (במקרה שבו החברה לא מבצעת את העסקה מול בנק או גוף פיננסי גדול). כאשר הלקוח מרוויח החברה מפסידה, ולהפך. מצב זה יוצר לחברות הפורקס אינטרס לגרום למשקיע להפסיד.

"תחום המט"ח נראה תמים, אך הוא יכול להיות מסוכן הרבה יותר משוק המניות", מסביר יעקב טננבאום, מנכ"ל בנק מרכנתיל דיסקונט. "אם קנית מניה מסוימת והיא יורדת בחדות, עדיין יישארו לך כ-70%, אלא אם החברה פשטה רגל, שזה דבר נדיר. בתחום המט"ח אתה מקבל מינוף גבוה. בעבר המטבעות היו יציבים יותר, אבל כיום קיימת תנודתיות חדה מאוד ובתוך תקופה קצרה המשקיעים יכולים לאבד את כל כספם. במקרה כזה באים סוחרים חדשים, וכך העסק מתגלגל. המט"ח מתאים בעיקר לאנשי עסקים שרוצים לבצע עסקות הגנה במטבע זר, אבל העמך עושים את זה מתוך כוונה להשיג כסף קל".

בימים אלה מתנהל דיון משפטי בתביעה נגד איזי פורקס שהגיש ד"ר דן הורניאן, שהשקיע במט"ח באמצעות חברה בת של איזי פורקס והפסיד מאות אלפי שקלים. רבים מתוך 12 העדים בתביעה הם חרדים שנפגעו מפעילות החברה. "מה אתה אומר כיום לאנשים שרוצים לסחור בפורקס?" שאל עורך הדין מטעם התביעה את אחד העדים, שהשיב: "אני מזהיר אנשים כמו מאש: תברחו מכל חברות הפורקס, זו מגמה שתפסידו".

הסיכוי היחיד להסדרת התחום הוא הצעת החקיקה שיזמה רשות ני"ע, המבקשת להתחיל לפקח על התחום בתוך שנה כך שהמפעילים יידרשו לרישיונות, ולדאוג שלא ייווצרו ניגודי עניינים כך שחברות הפורקס לא יוכלו להמשיך להרוויח על חשבון הפסדי הציבור.

תאריך:  16/10/2009   |   עודכן:  16/10/2009
נתי טוקר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חרדים מפסידים עשרות מיליונים בהימורי מט"ח
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. פובליציסט
16/10/09 16:27
2
פלצן אלטע קאקר
16/10/09 17:51
3
C-cyclist
17/10/09 02:59
4
טוחס לקר
17/10/09 08:52
5
רק ביבי יכול
17/10/09 11:30
6
שיפסידו ! ! !
17/10/09 19:32
7
ב.ק.
18/10/09 17:13
8
אריסטו מקיוולי
18/10/09 19:45
9
ב"חילונים....."?
18/10/09 22:31
10
הרשלה
19/10/09 07:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משרד החוץ בישראל דוחה את ההחלטה הבלתי-צודקת, כלשון ההודעה, שהתקבלה במועצה לזכויות האדם בז'נבה (יום ו', 16.10.09). המועצה החליטה לאמץ את דוח גולדסטון המאשים את ישראל בפשעי מלחמה, ולהעביר את הטיפול בישראל לידי מועצת הביטחון. 25 מהמדינות החברות במועצה הצביעו בעד אימוץ הדוח. שש מדינות הצביעו נגד, ובראשן ארצות הברית, 11 נמנעו.
16/10/2009  |  עידן יוסף  |   חדשות
בתקופה שבה פועלת ממשלה תאבת רפורמות כמעט נעלמת מהעין הציבורית רפורמה הנמצאת כיום בשלבים מתקדמים במשרד החקלאות - בענף הלול. אבל על-פי ארגונים סביבתיים וחברתיים רפורמה זו, שהשלב הראשון שלה ייושם בגליל העליון, תגרום נזקים לנוף הייחודי של האזור ותעניק הטבות מרחיקות לכת ובלתי שוויוניות לחקלאים.
16/10/2009  |  צפריר רינת  |   חדשות
הקונגלומרט הענק ג'נרל אלקטריק דיווח כי רווחיו לרבעון השלישי צנחו ב-44 אחוזים ל-2.4 מיליארד דולר, על-רקע התוצאות החלשות מזרוע הפיננסים שלו (יום ו', 16.10.09).
16/10/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
האם הזו כבר לא תאבד ריכוז כל כך בקלות. תינוק אוסטרלי בן 6 חודשים נמלט אתמול (יום ה', 15.10.09) בנס ממוות לאחר שעגלה בה שכב התדרדרה אל פסי הרכבת בתחנה בעיר מלבורן, ולאחר רגעים ספורים כבר היה במסלולה של רכבת נוסעים שהגיעה לתחנה.
16/10/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בנק אוף אמריקה מסר (יום ו', 16.10.09) כי הפסד הנטו שלו המתייחס למחזיקי המניות המדוללות, נאמד בכמיליארד דולר ברבעון השלישי. הפסד גדול בהרבה מציפיות האנליסטים.
16/10/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il