הרייטינג מושג על חשבון הכיס הציבורי
|
|
לפי סקר TGI נהנית גלגל"צ מ-27 אחוזי האזנה. להישג הזה היא מגיעה הודות למשאבים הצבאיים העומדים לרשותה, שאף תחנה לא יכולה להתחרות בהם, וגם הודות להיעדר הפיקוח על שידוריה. התחנה יכולה לשדר מוזיקה לועזית פופולרית כרצונה ושידוריה אינם מופרעים על-ידי פרסומות תכופות. [רשת ג' מחויבת לשדר רק מוזיקה ישראלית ופרסומות, רדיו 88 סובלת מבעיות קליטה וגם היא מחויבת לשדר פרסומות, התחנות האזוריות מחויבות לשדר מקבצי פרסומות ארוכים כדי לממן את עצמן]. לפי חוק הזמר העברי, תחנה ציבורית חייבת להקדיש כ-50 אחוז משידוריה למוזיקה עברית, גלגל"צ מקדישה רק כשליש למוזיקה עברית, והשאר ללהיטים לועזיים מכווני טעם פופולרי יוצרי רייטינג. רשימת השידור של התכנים המוזיקליים בגלגל"צ נקבעת באופן שרירותי. אחת לשבוע נפגשים אנשי התחנה ובוחרים פזמונים להשמעה לפי טעמם. שיר המוגדר כ-A ישודר לפחות 4-5 פעמים ביום לאורך כל השבוע וכך בסדר יורד. בשל הרייטינג הגבוה של התחנה כל שיר שנבחר להיות מושמע כמה פעמים ביום, הופך ללהיט. שיר שהופך ללהיט בגלגל"צ, הופך למכרה זהב. הזמר נעשה מרואיין מבוקש בטלוויזיה, סוגר הופעות ואם יש לו מזל, חברות הסלולר קונות אותו בהרבה מאוד כסף והוא יכול גם להפוך לכוכב טלנובלה כלשהי. חברת התקליטים גורפת את הכסף.
|
התנהלות חורגת מכללי המינהל התקין
|
|
בדוח על גלי צה"ל, אותו מזכיר איתן, קבע מבקר המדינה: "התחנה קיימה את פעילותה תוך חריגה מפקודות הצבא החלות עליה, כמו גם מכללי המינהל התקין. משרד הביטחון וצה"ל לא קיימו פיקוח ובקרה מספקים על פעילותה השוטפת של התחנה, ולא פעלו במהלך השנים על-מנת למסד תשתית מנהלית מתאימה לפעילות התחנה, שתיתן מענה למכלול מאפייניה הייחודיים". בין הממצאים החמורים שמצא גולדברג: אנשי התחנה חתמו ללא הרשאות על הסכמים כלכליים כושלים עם חברות מסחריות, וללא רישום נאות בספרי התקציב של הכספים שהתקבלו מהחסויות. כמו כן התברר שהתחנה העסיקה כ-90 אזרחים דרך חברות כוח אדם ללא רישום ופיקוח מוסדר, ולא היתה בקרה נאותה על העסקת חיילי מילואים בתחנה. איתן מבטיח שיבדוק במהרה אם ממצאי המבקר תוקנו.
|
התקציב הכולל של גל"צ, לרבות גלגל"צ, עומד על כ-33 מיליון שקל, אבל הוא אינו משקף את מלוא העלויות המוטלות על הצבא. לרשות שתי התחנות עומדות תחנות-ממסר על חשבון הצבא, הפרושות על פני כל הארץ, יתרון שאין לאף תחנה אזרחית. כמו כן עומד לרשותן ציוד צבאי, חיילים סדירים שעלות העסקתם אפסית, כלי רכב צבאיים, ניידות שידור צבאיות, אולפנים וכל יתר השירותים הניתנים להן מתוקף היותן יחידות צבאיות. כמחצית תקציבן המשותף של שתי התחנות [14 מיליון שקל] מגיע מגופים שונים ולא מתקציב צה"ל, דבר היוצר פתח לחדירת אינטרסים מסחריים. פתח נוסף נוצר על-ידי העסקת אזרחים בהעסקה חלקית המאפשרת להם לעבוד במקומות אחרים. לגלג"ל"צ לבדה כ-30 חיילים ואזרחים אשר חלקם מועסק במשרה חלקית ומטבע הדברים הם רשאים לעבוד גם במקומות אחרים. באופן בולט תחנת גלגל"צ משדרת בתכיפות רבה תקליטים של חברת "הליקון" ו"טדי הפקות" שגלית עופר מנהלת התחנה, אלון ימין עובד התחנה ואבירם בוכריס עובד לשעבר של התחנה, נמצאים אתן בקשר. לפני כמה שנים נשכרו שירותיה של עופר על-ידי אנשי העסקים חיים סלוצקי וטמירה ירדני שרצו לגשת למכרז על ערוץ המוזיקה, יחד עם גורמים נוספים ביניהם הזמר שלמה ארצי. עופר היתה מנהלת התוכן של הקבוצה. סלוצקי הוא מנהלו האישי של ארצי, שהוא אחד הזמרים היותר מושמעים בגלגל"צ. ירדני היא הבעלים של "טדי הפקות" - שהפיקה את התוכנית "כוכב נולד" שלהיטיה מושמעים בתכיפות רבה בגלגל"צ. אלון ימין הוא אזרח עובד צה"ל המועסק בגלגל"צ, הקשור ל"טדי הפקות" ולחברת "הליקון" שתקליטיה מושמעים בתכיפות רבה בגלגל"צ. אבירם בוכריס שבמשך שנים היה עורך בכיר בגלגל"צ, שימש כעורך ראשי של תוכנית טלוויזיה שהופקה על-ידי חברה הנמצאת בבעלות חלקית של "טדי הפקות", שכאמור הפיקה את "כוכב נולד", שלהיטיה מושמעים בתכיפות בגלגל"צ.
|
שרי ביטחון לדורותיהם, הגנו בחירוף נפש על תחנת הרדיו "שלהם". גלגל"צ נולדה בתקופתו של יצחק רבין ז"ל, בעזרתו של מי שהיה אז שר התחבורה, ישראל קיסר, ומאז תפחה ושמנה. להלכה, יש לצה"ל תחנת שידור אחת, כאשר גלגל"צ מוגדרת כמחלקה בתוך גלי צה"ל. אלא שהגדרה זו אינה תואמת את המציאות היות שגלי צה"ל וגלגל"צ, פועלות כשתי תחנות עצמאיות עם תדרים נפרדים, ניהול נפרד, דוברות נפרדת ומדיניות שידור נפרדת. הצגת שתי התחנות כאחת מאפשרת העברת משאבים בין השתיים, אבל אם לגלי צה"ל יש זיקה כלשהי לנושאים צבאיים, גלגל"צ חפה מהם. מראשיתה זו תחנה שלא באה לתת שירות לצה"ל, אלא לתרום לנושא הבטיחות בדרכים, שהוא נושא אזרחי מובהק. מדובר בתחנה המשדרת מוזיקה פופולרית מכוונת רייטינג, שיותר משהיא משרתת את צה"ל, היא משרתת את מנגנון ייצור הלהיטים של תעשיית הבידור.
|
דובר צה"ל הגיב בשם גל"ץ, גלגל"צ והעובדים שהוזכרו: - "גלגל"צ מהווה מחלקה בתוך גלי צה"ל בדומה לשאר המחלקות והיא חלק בלתי נפרד מגלי צה"ל". - "מאחר וגלי צה"ל היא יחידה צבאית, כל הציוד המשמש את גלגל"צ, לרבות תדרי הרדיו של התחנה, מהווה ציוד צבאי לכל דבר ועניין. הקצאת כלל המשאבים לתחנה בצה"ל נעשית על-פי צורכי התחנה ותחת מגבלות התקציב בדומה לשאר יחידות צה"ל". - "הוראות חוק גלי צה"ל - שידורי רדיו של צבא הגנה לישראל [שידורי חסות הוראת שעה] התשס"ה 2005, שנכנס לתוקפו בשנת 2005, קובע כי גלי צה"ל תוכל לשדר תשדירי שירות והודעות חסות מטעם גופים שונים כל זאת בכפוף לקריטריונים הקבועים בחוק. חוק גלי צה"ל למעשה מנציח מצב של למעלה מ-20 שנה בהן משדרת גלי צה"ל תשדירי שירות וחסות. - "בכל הנוגע לעריכה מוזיקלית בתחנה ולסוגיית הזמר המזרחי והלאומי מסורתי, הרי שמזמן הטשטשו הגבולות במוזיקה הישראלית וכל ניסיון חלוקה לז'אנרים מתברר כמלאכותי בעליל. -מוזיקה נמדדת בגלי צה"ל ובגלגל"צ רק לפי איכותה. כל רמז לפיו המוזיקה המשודרת בתחנה נבחנת על-פי מוצאו או עדתו של הזמר המבצע, אין בו ולו שמץ של אמת, ויש בו משום הוצאת לשון הרע. - באשר להעדפת החברות שהוזכרו, נמסר מדובר צה"ל: "בגלי צה"ל וגלגל"צ לא ידוע לנו על טענות מהסוג שהעלית". -באשר לטענה בדבר אי תשלום מלוא התמלוגים, נמסר בתגובה: "קביעתך אינה מדויקת. גלי צה"ל, באמצעות משרד הביטחון, משלמת ליוצרים בהתאם להסכמים בעניין זה בין ארגוני האמנים ובין מדינת ישראל ואשר התחנה היא צד להם.
|
תמלוגים מופחתים לתחנה צבאית
|
|
אמני ישראל, מתוך נאמנות לצה"ל, נתנו הנחות תמלוגים ניכרות לתחנות הצבאיות, עתה הם מתכוונים לתבוע את מה שמגיע להם. אילי גורליצקי, מנהל "אשכולות" חברה לזכויות מבצעים של אמני ישראל, המייצגת כ-2,350 אמנים מבצעים: "עם גלי צה"ל יש לנו חילוקי דעות קשים על גובה התמלוגים. בשנת 2003 הם החליטו באופן שרירותי שהם מקצצים לנו מהסכום, הזעום גם כך, שהם שילמו לנו בגלל שהם תחנה צבאית. הסכום היה נמוך באופן ניכר ממקומות אחרים, אבל הם החליטו להקטין אותו באופן שרירותי ולזה אנחנו לא מסכימים. היו לנו מספר דיונים עם עורכי דין ואתם, ובלית ברירה אנחנו עומדים בפני הגשת כתב תביעה נגד גלי צה"ל. כאמני ישראל אנחנו נעלבים מן היחס שלהם לתגמולים לאמני ישראל. הם אומרים שאין כסף ואנחנו ניסינו לפצח את האגוז הקשה של תקציב גלי צה"ל ולא הצלחנו. אין שקיפות. אין נתונים מספיקים על התקציב, אבל ברור לנו שאין הצדקה לקזז את הסכום המגיע לנו לחצי ללא הסכמתנו. מה שכואב הוא שגם אם חברות התקליטים נהנות מההשמעות בגלי צה"ל כי הן מוכרות יותר תקליטים, האמן עצמו לא נהנה מזה. עד עכשיו לא רק שלא גבינו מהם כמו מתחנות אחרות, אלא שגם הסכמנו להתנדב להופעות והסכמנו שבהקלטות חיות הם יקליטו וישדרו בלי לשלם, וההשמעות הפומביות במחנות צבא היו בחינם לפי ההסכמים הישנים. עכשיו הכל ישתנה".
|
|