הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, אישרה (יום ה', 21.10.09) את המיזוג בין החברות מלונות פתאל, א.מ.א. מלונות ואזורים תיירות.
במסגרת המיזוג ירכשו מלונות פתאל וא.מ.א. מלונות, בחלקים שווים, את מלוא הון המניות של אזורים תיירות.
מלונות פתאל היא חברה פרטית, בשליטת
דוד פתאל, העוסקת בניהול רשת בתי מלון בפריסה ארצית. חלק ממלונות אלו בבעלותה, ואילו את המלונות האחרים היא מנהלת באמצעות הסכמי ניהול או שכירות. א.מ.א. מלונות היא חברת אחזקות, בבעלות מלאה של קנדל קורפוריישין ההולנדית, שפעילותה היחידה בישראל הרלוונטית למיזוג הנה אחזקה של 30% ממלון באזל בתל אביב. אזורים תיירות היא חברה פרטית בבעלות אזורים ובוימלגרין קפיטל, שתיהן בשליטת ישעיהו בוימלגרין. אזורים תיירות מפעילה רשת בתי מלון בפריסה ארצית, כאשר מרבית המלונות בבעלותה ומקצתם בבעלות צד שלישי, בשכירות או בהסכם ניהול.
המדובר במיזוג אופקי בתחום ניהול בתי מלון. בדיקת המחלקה הכלכלית של רשות ההגבלים העסקיים העלתה, כי שוק המלונאות הארצי מורכב ממספר שווקים גיאוגרפיים אזוריים, וכי החפיפה הגיאוגרפית במיזוג זה מתקיימת בשלושה אזורים: טבריה, אילת וים המלח. נתח השוק המצרפי של הצדדים באזור טבריה הוא נמוך, בהתחשב בעובדה כי בסמוך לטבריה נמצאים מוקדי נופש נוספים בגליל, בגולן ובעמקי הצפון, אשר נכללים בשוק הרלוונטי למיזוג.
בנוגע לאילת, ממצאי הבדיקה העלו כי העיר היא שוק גיאוגרפי רלוונטי, נוכח בידולה ובידודה הגיאוגרפי, מאפייני האקלים הייחודיים שלה, ומאפייני הנופש וקהל הצרכנים. בנוסף, נמצא כי אתרי הנופש הסמוכים לאילת, בסיני ובירדן, אינם מהווים איום תחרותי ממשי, הן נוכח נסיבות ביטחוניות, והן נוכח מאפייני הטיול השונים ליעדים אלו.
בשוק המוצר הרלוונטי באילת (מלונות תיירות שדורגו באופן לא-פורמאלי כמלונות 4 כוכבים ומעלה), נתח השוק של הצדדים למיזוג מגיע לסדרי גודל של 30%. בדיקה של התנהגות המחירים לאורך זמן, ביחס לתפוסת החדרים באילת, מלמדת לדעת הממונה על ההגבלים כי המיזוג לא צפוי להוביל לכוח שוק חד-צדדי משמעותי לצדדים למיזוג. מבנה השוק, ובכלל זה מגוון השחקנים הפועלים באילת והבידול שקיים בין המלונות, אינם מעלים חשש להתנהגות מתואמת, לדבריה.
ביחס לשוק המלונות בים המלח, נמצא כי לביקוש למלונות באזור זה קיימים מאפיינים ייחודיים. כך למשל, שיאי הביקוש והשפל מתקיימים בעונות שונות בהשוואה לאזורים אחרים בארץ, ומאפייני הלקוחות שונה. לאור זאת, נמצא כי ים המלח מהווה שוק רלוונטי לבדיקת המיזוג. בדומה לאילת, בשוק המוצר הרלוונטי (מלונות בדירוג לא פורמאלי של 4 כוכבים ומעלה) נתח השוק המצרפי של הצדדים בים המלח מגיע לכ-38%. מדובר בנתח שוק לא זניח, ולאור זאת נערך ניתוח לבדיקת היכולת להפעיל כוח שוק חד-צדדי. גם בדיקה זו לא העלתה חשש סביר להפעלת כוח שוק חד-צדדי. כמו-כן, נמצא כי אין חשש ליצירת שיווי משקל מתואם בשוק זה, לאור ההבדלים במאפייני השחקנים הפועלים בשוק.
מאחר שהחברה הממוזגת לא צפויה להיות בעלת מעמד דומיננטי בשווקים הרלוונטיים, ובוודאי שלא ברמה הארצית, אמרו במשרד הממונה על ההגבלים כי לא קיים חשש מפני הפעלת כוח שוק כלפי סוכני הנסיעות.