|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

מחוברים

האינטרנט הוא זירה צומחת של פרסום ושיווק מגזין ממפה את החברות הגדולות במשק כדי לראות מי מחוברת, מי עדיין לא ומי (ואיך) עושה צעדים ראשונים הנה התוצאות
05/11/2009  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תגובות
מאת: איילה צורף, רונית הראל  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
לא גילו עדיין את פוטנציאל הפרסום באינטרנט [צילום: פלאש 90]

איזו חברה לא מכירה היום ביתרונות השיווק והפרסום ברשת? התשובה המתבקשת היא שרוב החברות מכירות. שהשיווק והפרסום ברשת הפכו למובנים מאליהם. שהפרסום במנועי החיפוש - או במלה אחת, בגוגל - והפרסום מבוסס התוצאות הם תחומים צומחים. שהבאנרים הם בכלל בגדר המובן מאליו. אבל כשבודקים מקרוב, מגלים שהפוטנציאל השיווקי של האינטרנט גדול הרבה יותר מזה הממוצה בפועל. כמה גדול? גדול כמו מחצית מתושבי המדינה. כן, היום נמצאים ברשת דרך קבע יותר ממחצית מהתושבים בישראל. ומי שחושב שפרסום ושיווק ברשת מיועדים לקהל יעד צעיר, כלומר לדור צרכני העתיד, כדאי שיתוודע גם לנתון הבא: הרשת החברתית פייסבוק נהנית בישראל מ-53 אחוזי חשיפה מתוך כלל הגולשים, או מיותר מ-2.2 גולשים בחודש. חלקם אולי צעירים, רבים אחרים לא.

החלטנו לצלול למעבה הרשת ולבדוק אילו חברות מבין עשרים המפרסמות הגדולות מממשות את הפוטנציאל הזה ועד כמה. בדקנו כמה מתקציב הפרסום שלהן מופנה לאינטרנט, האם ערכו מהלכים פורצי דרך, עד כמה מעורה סמנכ"ל השיווק שלהן בנבכי העולם הדיגיטלי באופן אישי, ואילו כלים הן בחרו כדי להפגין נוכחות מקוונת. משקל מיוחד הענקנו לפעילות השיווק היצירתית של החברות ברשתות החברתיות הצומחות - שהן כיום התחום המסקרן בפרסום ובשיווק המקוונים. הנה כמה דברים שהעלינו בבדיקה:

  • כמעט כל המפרסמים הגדולים מקשיבים לשיחות שלנו ברשת, מנטרים את טוויטר, את הפורומים ואת הקהילות, מחפשים אזכור של המותג שלהם או של מותגי המתחרים. מצד שני, רק מעטים מהם מגיבים - בשמם ובשם החברה - על תלונות וטענות שנשמעות שם נגד החברה.

  • המפרסמים הגדולים משקיעים ברשת מאחוזים ספורים מסך תקציב הפרסום (בחברות שעדיין לא זיהו את הפוטנציאל) ועד 20% ממנו. בעולם השיעור הממוצע הוא 10%-12%, וראשי תעשיית הפרסום הבינלאומית צופים שיגיע ל-50%.

  • המפרסמים הגדולים בישראל משקיעים את עיקר כספי הפרסום הדיגיטלי בבאנרים. חלק קטן מהם מנהלים מערך פרסום ממוקד תוצאות; התקציבים המופנים לגוגל הולכים וצומחים, ואלו שמשתמשים בכלי זה מדווחים על הצלחה ותוצאות ניכרות.

  • פייסבוק, האתר הרביעי בגודלו בישראל והצומח בקרב האתרים הגדולים, וטוויטר, שהפך למוקד שיחה ברשת בישראל, אינם עומדים במרכז תשומת הלב של רבים מהמפרסמים הבולטים.

  • רבים מסמנ"כלי השיווק שדיברנו איתם אינם מכירים את הפעילות החברתית ברשתות, מרביתם לא התנסו באופן אישי בפייסבוק או בטוויטר.

ובכל זאת, החברות מתחילות להבין שחשוב לפרסם ולשווק ברשתות החברתיות. יותר ויותר חברות, בישראל כמו בעולם, עוסקות בחיפוש אחר הנוסחה הנכונה בזירה זו וחלקן כבר מצאו. מעבר לים בולטות בהקשר זה שחקניות כמו רשת בתי הקפה סטארבקס, קוקה קולה וממתקי סקיטלס. סקיטלס, מחברות הממתקים הגדולות בארה"ב, הורידה יום אחד את האתר שלה והעלתה במקומו לרשת - בשידור חי - את כל מה שאומרים עליה צרכניה בפייסבוק ובטוויטר. בלי סינון, בלי עריכה. סטארבקס ניהלה השנה קמפיין דיגיטלי שכלל הדבקת המוני מודעות קטנות והומוריסטיות ברחבי ארה"ב: הרשת קראה לקהל למצוא אותן, לצלם ולהעלות את התמונות לטוויטר.

והרעיונות לקמפיינים דיגיטליים מושכי תשומת לב ממשיכים לזרום. בשבועיים האחרונים בלבד הודיעו שתי חברות ענק על מהלכי שיווק דיגיטליים נרחבים: פרוקטר & גמבל הכריזה שתקדם את מותג נייר הטואלט Charmin באמצעות בלוגרים שידווחו מהשירותים; קוקה קולה הודיעה שתממן לשלושה בלוגרים מסע סביב העולם שבמהלכו יבקרו ב-206 מדינות.

הנה שלוש חברות שהפגינו יצירתיות מרשימה לא פחות בשוק המקומי:

אסם - "במבה בממלכה הקסומה" - זו השנה השלישית שאסם מתפעלת את המשחק "במבה בממלכה הקסומה" כאחד ממהלכי השיווק המרכזיים של המותג. אבל אם בשנה הראשונה הוגדר המהלך הזה, שבנתה בעבורה חברת אידיאולוג'יק, כניסוי, הרי השנה חלק גדול מתקציב השיווק של המותג מושקע בו. ולא בכדי: המשחק הוא הצלחה ברורה.

משחק הרשת "הממלכה הקסומה" הוא עולמו של קוסם (התינוק המו כר) שיוצא למשימות בממלכה; לכל ילד יש חשבון משלו שבו הוא מפעיל את הקוסם הקטן. באסם נותנים לילדים "לשחק" עם התינוק הפרטי שלהם: לבחור את מלבושיו, צבע עיניו, נעליו, התספורת שלו ועוד. לאחר מכן הם משגרים אותו למשימות שהצלחה בהן תזכה בפרסים וירטואליים - חטיפי במבה קטנים.

בלי קמפיין טלוויזיה, עם הרבה מאוד השקעה בפיתוח המשחק עצמו וניתוב תוכן ויראלי ברשת, הצליחה אסם לעורר התלהבות וחיבור רגשי עמוק למותג בקרב כ-400 אלף ילדים. אלה נכנסים באדיקות לאתר כמה פעמים בשבוע, חלקם הגדול בכל יום. ככל שעוברים השבועות הילדים מדביקים זה את זה בהתלהבות מהמשחק החינמי, והשם במבה מוזכר בגני הילדים ובכיתות הנמוכות של בתי הספר. בשלב זה אין ספק, משחק הרשת של במבה הוא בית ספר לשיווק לילדים.

קוקה קולה - "קוקה קולה וילג'" - עד לפני שנתיים היה כפר המוזיקה בניצנים פרויקט השיווק השנתי המרכזי של קוקה קולה לצעירים: כ-100 אלף בני נוער היו מגיעים לחוף הממותג, צופים בהופעות של הלהקות החמות ביותר, מבלים יחד כמה שעות וחוזרים הביתה. אבל החברה המרכזית החליטה להעמיק את הקשר עם הצעירים ולשנות את הנוסחה: פחות צעירים, מעורבות רגשית עמוקה יותר. התוצאה הייתה קוקה קולה וילג' באכזיב: כפר צעירים שבו שוהים כ-1,500 בני 18-15 בכל מחזור, וכל מחזור כזה הוא שלושה ימים ושני לילות של הופעות, מסיבות, סרטי קולנוע, שלוש ארוחות ביום וגישה חופשית למחשבים 24 שעות ביממה, כל זאת תמורת 200 שקל לצעיר.

את המהלך הזה בנו בשביל קוקה קולה פרומרקט, שהייתה אחראית לשטח, ואידיאולוג'יק, שהייתה אחראית לפעילות ברשת. עשרת אלפים צעירים השתתפו בקוקה קולה וילג' ויצרו ברשת באז ששיווה לאירוע נפח של חגיגה בהשתתפות עשרות אלפי איש: עמדות המחשב שהמתינו לצעירים בכפר איפשרו להם להעלות לאוויר מאות פוסטים, והם עידכנו גם בטוויטר ובפייסבוק. התמונות גדשו את פליקר, ושידור חי באתר החברה איפשר גם למי שלא היה שם לחוות את החוויה. באתר גם הוקמה רשת חברתית פנימית, שבה יכלו הצעירים לחפש את שמות "בני המחזור" שלהם בכפר. אתר שיתוף תוכן וידאו הוקם בפליקס, ובו צילמו צעירי הווילג' את עצמם ואת חבריהם ויכלו לחפש סרטונים לפי המחזורים השונים. אלפי צפיות נרשמו לסרטונים המבוקשים ביותר.

המהלך הזה - בעלות של כ-20 מיליון שקלים, לרבות קמפיין שיווק רחב ברשת ומחוץ לה - הצליח לחבר באופן מלא בין המתרחש בשטח לבאז ברשת והיה הבולט ביותר מבין אלו המיועדים לצעירים.

סלקום - "מגודלים" החברה שהצליחה לבנות השנה ברשת מהלך רחב שחרג מתחום השיווק לצעירים היא סלקום. המטרה: להיכנס לזירת המדיה ולהפוך ליצרנית תוכן. האמצעי: סדרת טלוויזיה באינטרנט, "מגודלים", ששודרה באתר החברה. את המהלך העלתה סלקום בעזרת חברת התוכן הסלולרי לוגיה ומשרד הפרסום מקאן דיגיטל.

בסדרה של סלקום הופיעו שמונה אנשים "מגודלים", כלואים בתאים ובמתחמים סגורים. ציבור הגולשים התבקש להכריע את גורלם: הגולשים בחרו להם משימות, פרסים ועונשים, וגם הדיחו אותם בזה אחר זה. התוכנית התפרסה על 21 יום: מנתונים שמסרה סלקום עולה כי בזמן זה נהנה האתר מ-1.5 מיליון כניסות, 6.5 מיליון הצבעות, וזמן שהייה ממוצע של יותר מחמש דקות בכל כניסה.

המגודלים פלשו גם לרשתות החברתיות: עוד לפני העלייה לאוויר, בעודם אנונימיים ופניהם מוסתרות, צבר כל אחד מהמגודלים יותר מ-8,000 חברים בפייסבוק. הפרויקט אומנם לווה בתקציב פרסום של כמה מיליוני שקלים בטלוויזיה, אבל חברות אחרות המוציאות סכומים דומים לא מצליחות ליצור רעש כה חזק ברשת ולמשוך לאתרן כל-כך הרבה צופים.

הכתבה המלאה מתפרסמת בגיליון נובמבר של מגזין TheMarker
להזמנות חייגו 1-700-700-250
תאריך:  05/11/2009   |   עודכן:  05/11/2009
איילה צורף, רונית הראל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבו-מאזן צפוי לרדת בינואר 2010 מהמפה ולפנות כסאו. בנאום רשמי חשוב הערב (יום ה') מהמוקטעה, הודיע כי אינו מתכוון לרוץ לבחירות הבאות לנשיאות. הוא אמר כי החלטתו סופית ואינה פתוחה לדיון. יו"ר הרשות הוסיף כי הופתע מעמדתה של ארה"ב בסוגיית ההתנחלויות, ואמר כי נתקל במכשולים קשים אותם הערימה ישראל.
05/11/2009  |  עידן יוסף  |   חדשות
ממשלת ארה"ב הגישה לפני מספר חודשים תביעה נגד איש העסקים רובין שראן, חברות בשליטתו ויועצים שעובדים עמו, בגין ביצוע עסקה פיקטיבית עם חברת אומניקר בהיקף של 50 מיליון דולר. על-פי התביעה האזרחית, העסקה הייתה למעשה מתן "קיק-בק" (תמריץ כספי) לצורך קבלת הטבות במכירת תרופות. רובין שראן הוא מבעלי השליטת בבנק דיסקונט (0.54%, 746.0) הישראלי, בגרעין שליטה שבו חברים גם בני משפחת ברונפמן. שראן מחזיק ב-9% ממניות הבנק.
05/11/2009  |  איתן אבריאל  |   חדשות
דוד, יוסף ומיכה שטרית, ושותפם דן בניטו, זכו אתמול (ד', 4.11.09) במכרז של מינהל מקרקעי ישראל, ויקנו מגרש בן 5 דונם בשכונת שחמון 6 באילת. המגרש מיועד לבניית 9 וילות. הקונים ישלמו 5.7 מיליון שקל, כולל פיתוח, שהם 630 אלף שקל לקרקע לדירה - אחד המחירים הגבוהים ביותר שנקבעו אי-פעם למגרש בודד בעיר.
05/11/2009  |  אלעזר לוין  |   חדשות
"חבל מאוד ששר השיכון אריאל אטיאס לא הבין עד היום איך פועלות קבוצות רכישה, ונראה שאין לו מושג על מה הוא מדבר" - כך אמר (יום ה', 5.11.09) ל-News1 אחד המארגנים הגדולים בענף קבוצות הרכישה. הוא התייחס להודעתו של אטיאס, כפי שפורסמה היום באחד העיתונים, שלפיה ידרוש מקבוצות הרכישה לספק ערבויות חוק מכר לקוני הדירות.
05/11/2009  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בכינוס שערכה מיקרוסופט בנמל תל אביב השבוע השתתפו בכירים רבים, וביניהם גם קווין טרנר, מנהל התפעול הראשי במיקרוסופט. טרנר פרס בכינוס את חזונה של מיקרוסופט על תחום המחשוב בענן, אשר יהיה לדעתו אחד מנושאי המפתח בהם יעסוק המנמ"ר של העתיד.
05/11/2009  |  מערכת PCאון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il