|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הגיגים (אישיים בהחלט!) על הרצל

לכבוד יום הרצל
09/05/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

יום הרצל הוא יום שכולו האספקט הלאומי ציוני של הרצל. אני רוצה להוציא את הרצל לרגע מן ההקשר הכל-ציוני, שבו הוא שרוי בכפיפה אחת עם אחד העם, עם בן-גוריון, עם ז'בוטינסקי ועם רבין (ענקי/איקונות הציונות) ולהשיב אותו לרגע לוינה של סוף המאה ה 19. הריחו את ניחוחות הקפה הוינאי של בית הקפה הוינאי, שמעו באזניכם את הוואלס של שטראוס, וקדימה למסע לתרבות שהייתה ואינה עוד... תרבות וינאית-יהודית של סוף המאה ה 19 שהצמיחה באופן חד פעמי תופעה אנושית מפליאה ומשתיאה ( מלשון: גורמת השתאות) כמו הרצל...

במקום הקדמה: הצטערות על יום הרצל...

לצערי הרב, היום, יום שלישי, ה 8 במאי 2007, מצוין לראשונה בישראל 'יום הרצל'. ולמה לצערי? כי הרצל, עד כה, היה ה'דמות ההיסטורית הפרטית שלי' - שעתה הופקעה לה לטובת משרד החינוך ושלטי חוצות על אוטובוסים של מדינת ישראל. נכון, תמונתו של הרצל מתנוססת ליד תמונתו של בן-גוריון כמעט בכל כיתה בבית ספר ישראלי, אך כאן זה משהו אחר. כשתמונתו של הרצל מתנוססת לה בכיתות לימוד, וקורותיו והגותו נלמדים בקצרה בכיתות, זה לא כמו "להכיר" אותו מקרוב.

הכרתי אותו מקרוב דרך שורה של ספרים: ההתלמדות הייתה ב'קול קורא בחשיכה' של דבורה עומר בכיתה ו' לערך, אך לאט לאט עברתי לספרים יותר רציניים: הביוגרפיה מאת עמוס איילון, הביוגרפיה מאת ארנסט פאול (ועל כך יסופר בהמשך), ואנקדוטות רבות אודות הרצל בספרים שונים ומשונים: אחדים מהם: 'העולם של אתמול'- של סטפן צוויג, 'פרשת דרייפוס' של ז'אן דני ברדן, ועוד ועוד.

הרצל אוזכר אצלי בכמה ספרים נוספים אשר אזכרו את ראשית ימיה של הציונות או את וינה של סוף המאה ה 19. הידעתם למשל שהרצל התגורר באותו רחוב שבו התגורר פרויד? הידעתם למשל שבתו של הרצל, פאולינה, הייתה מה שמכנים כיום בשפה ישראלית מודרנית 'פאקצ'ה'? את הדברים האלו יודעים כשמתאהבים בדמותו של הרצל, ומלקטים אודותיו פרטים, דרך ספרים שונים ומשונים: אחד הספרים האלו היה 'נגוהות מן העבר': ספר המספק קטעי רכילות עסיסיים ורסיסי תמונות מחייהם הפרטיים של אבות הציונות.

שם למדתי על הקפריזות של פאולינה אשר התגוררה בביתו של מכס נורדאו, בנימה רכילותית משהו שהתחסדה והתיימרה להיות 'דיווח חדשותי' על 'אב ציונות'. ישאל השואל 'היכן ניתן להשיג ספר זה?' אז זהו, שלא, את "נגוהות מן העבר" כמו שורה של ספרים זרים ומשונים הנוברים באספקט זה או אחר של תולדות הציונות, קניתי בחנות ספרים יד שנייה, מן הסוג שמוכרת ספרים ארכאיים במהדורה מוגבלת, בד"כ של כרך אחד פר ספר. אחת מחוויות הקריאה המצמררות (במובן החיובי!) ביותר שלי, הייתה לקרוא את הקטע הבא מספרו של סטפן צוויג: "העולם של אתמול";

היום איני מסוגל להבין, מנין מצאתי עוז לשלוח מאמר קטן על השירה אל "נויה פראייה פרסה", האורים והתומים של אבותיי ומקום משכנם של המשוחים בשמן-הקודש. ככלות הכל, לא הייתה צפויה לי אלא דחייה בלבד. עורך הפלייטונים היה מקבל קהל יום אחד בשבוע בלבד, בין שתיים לשלוש, מפני שמחזור המשתתפים המפורסמים הקבועים השאיר אפשרויות מעטות לאדם מבחוץ. בלב מתפעם עליתי במדרגות הברזל הלולייניות אל המשרד וביקשתי להודיע על בואי. כעבור דקות אחדות שב המשרת והודיע כי האדון עורך- הפלייטונים מבקש שאכנס, ואני נכנסתי אל החדר הקטן והצר.

עורך הפלייטונים של "נויה פראייה פרסה" היה תיאודור הרצל.

צמרמורת חלפה בי בקריאת שורות אלו, שהזירו את הרצל הכל-ציוני של לימור לבנת ושאר עסקני החינוך אל וינה הכל כך פלורליסטית, כל כך לא ציונית ולא לאומנית וכל כך רב-תרבותית, של סוף המאה ה 19. הרצל התגלה בשורות האלו כמי שפן לא ידוע בחייו נחשף [ הגם שהיה ידוע 'רשמית' כמובן, אך לא ממש נספר בהיסטוריוגרפיה הציונית ]; טבול עד לרכותיו באווירה של סוף המאה ה 19, וינה של סוף המאה ה 19, שקוע בלב האייקון התרבותי האולטימטיבי ביותר שלה: כתב העת הספרותי הנחשב ביותר... בעיר/הוויה שהחשיבה את התרבות ואת הספרות... יותר מכל, אפילו יותר מפרנץ (יוזף) הקיסר האהוב...

וינה של סוף המאה ה 19: אודות הרצל ועל תרבות הרטרו למאה ה 19, שמשתקפת מקורות חייו...

את העולם היהודי בוינה של סוף המאה ה 19 מתאר הסופר ההיסטורי סטפן צוויג כך:

ההסתגלות אל סביבת העם או הארץ הייתה תמיד ליהודים במקום מושבם לא אמצעי הגנה חיצוני בלבד, אלא צורך פנימי עמוק. שאיפתם למולדת, לשלווה, למנוחה, לביטחון, לאי-זרות, דוחפת אותם להתקשר בלהט עם תרבות הסביבה. בשום מקום- מלבד ספרד במאה ה חמש עשרה- לא היה קשר זה מוצלח ופורה יותר מאשר בוינה.

מה שלא ידוע כל כך במערכת החינוך בישראל, שכן הרצל נאמר ונלמד בנימה אחת עם מכס נורדאו, בן-גוריון, אחד העם וכו', ב paccaje אחת כ'אבות הציונות' הוא שהרצל נטוע עמוקות לא רק בתרבות של וינה של סוף המאה ה ה 19, אלא בתרבות היהודית של 'וינה של סוף המאה ה 19' אשר סטפן צוויג, בספרו 'העולם של אתמול', היטיב כל כך לתאר אותה. הרצל היה מחזאי כושל, מתאהב בקטינות וינאיות מידי פעם, אוהב את אביו ואת אימו וקשור אליהם בעבותות ומכנה אותם (במכתבים שהוא שולח להם מהפקולטה למשפטים, בבקשות לקבל עוד קצת כסף) 'אמא זהב' ו'אבא זהב', מקפיד על מראה וינאי טיפוסי ומשתתף בדו-קרב מידי פעם, בשביל הכבוד היהודי.

כל אוטוביוגרפיה על הרצל שבויה בקסמו של 'העולם של אתמול', אותו עולם וינאי של סוף המאה ה-19 וראשית המאה ה 20, שכה מיטיב סטפן צוויג לתאר בקסם בספרו. אליה וקוץ בה: הביוגרפיה של הרצל מאת ארנסט פאול מנסה לקלקל קסם זה במקצת: לקרוא `הרצל` מאת ארנס פאול זה כמו לטבול בבריכת המאה ה-19 ולקבל נשיכה של כריש - כל מה שמקודש במאה ה-19; הקסם, הרומנטיות, הלהט המהפכני, האמונה, התקווה התום, כל אותם דברים שסטפן צוויג שיבח בנוסטלגיה בספרו `העולם של אתמול` מוקע ונלעג בנימה צינית על-ידי המחבר. כך למשל את יומני הנעורים של הרצל מכנה פאול "השתפכות דביקה" ש"טיפוסית ליהודים צעירים בוינה של המאה ה 19".

הרצל למנהלים ולאנשי מכירות: או לחילופין- דמותו של הרצל כשיעור במנהיגות

הביוגרפיה 'הרצל' מאת ארנסט פאול אינה בהכרח 'עוד ספר אודות הציונות'. זהו קודם כל ספר העוסק בחלומות שמתגשמים ובחתירה להגשמת מטרות, אשר ראוי שילמד בכל בית ספר המכבד את עצמו, ליזמות ולהקמת עסקים. הרצל הצעיר, מחד, החושב שהוא משתגע בשל מחשבותיו אודות 'הקמת מדינת יהודים' (ידידו הרופא הוינאי חשב ש"מדינת היהודים" זה סמפטום (!) למתקפת עצבים) וקיומה של מדינת היהודים מאידך כיום, יכולה להוות השראה לכל חולם/יזם/ממציא מתחיל שהסביבה חושבת שהוא 'משוגע' לדבר.

הביוגרפיה של הרצל, מאת ארנסט פאול, מלמדת שמגלומניה ושיגעון גדלות אצל מנהיג זה לא בהכרח דבר רע, קרי, תלוי בעיתוי ובתקופה: בתקופה שבה מצבו של העם היהודי היה רע ולא נראתה כל תקווה באופק [היו יוזמות ציוניות, אך הן חשבו בקטן: דונם פה דונם שם, מושבה פה, תרומה שם], אותה מגלומניה של הרצל שכה נלעגה על-ידי המחבר (ארנסט פאול) הפכה ונרקמה למציאות היסטורית בזמן שהרצל הציג עצמו בפני שועי עולם (מצג שווא אומנם) כ'מנהיג היהודים'. ונכון, הספר שלו 'מדינת היהודים' היה הרבה יותר קיטשי ורדוד ואוטופי מ`אוטואמנסיפאציה` של פינסקר, ולכאורה- נשלול אותו מנקודת המבט הדמוקרטית הבדיעבדית שלנו כבעל אוריינטציה פאשיסטית משהו. אך למרות הקיטש, שמנקודת מבט שבדיעבד נראה פשיסטי, הרגש, האוטופיה והחזון שספוגים ב'מדינת היהודים' עושים את ההבדל מ'אוטואמנספיציה' הרציונלי של פינסקר.

בדיעבד אפשר לשלול את להטוטי הקסם הפשיסטים של הרצל בבואו לכונן בחזונו את מדינת היהודים, לטעון שהוא היה פשיסט, רגשן, רדוד, קיטשי (כך עושה ארנסט פאול בביוגרפיה של הרצל) - אך יש להבין את המומנטום, את התנופה שהעניק הרצל לציונות, שהקיטש בה היה חלק מתבקש ממתן תנופה זה.

הפאתוס (הפשיסטי במקצת) היה נדרש אז, בכדי לעשות את הבלתי יאומן, את הבלתי אפשרי- והרצל אכן עשה זאת. עם מגלומניה והכתרת עצמו כ'מלך היהודים' ש"מונה"; מצג שווא זה אשר מצויד בו פנה לשועי עולם; לקיסר הגרמני, לסולטן הטורקי ולמנהיגות הבריטית; בכוח המגלומניות החזונית שלו הוא הצליח לשכנע את הנדבן רוטשילד האנגלי-יהודי לתמוך במפעל הציוני, ועוד רבים אחרים, אשר טרם שוכנעו לעשות זאת קודם. בכוח החזון הוא הניע את הקונגרס וגרר יהודים שאין-להם-קשר-לציונות להיות ציוניים. גלגלי השיניים של החזון שלו נעו מעצמם, בכוח האינרציה, כאשר נציגי העם היהודי, ב'קונגרס הבוכים' סירבו לקבל את אוגנדה כפתרון: הציונים בקונגרס הבוכים המשיכו 'להתנהל' מכוח האינרציה שהחל הרצל.

קורות חייו של הרצל מלמדים כי לגורם האישיותי תפקיד חשוב, וכי מגלומניה ושטחיות, בעיתות מסוימות בדרכו של עם (מצוקה כגון זו שהייתה לעם היהודי בסוף המאה ה-19 וראשית המאה העשרים) נדרשים כדי להרים את הזהות הקולקטיבית מאשפתות ה'דיכי' של ה"אמנספציה לא הצליחה ועדיין יש רדיפות" אל 'איגרא רמה' של תקוות לעתיד (ציוני וארץ-ישראלי) טוב יותר. הביקורת המודרנית שתטען ודאי כי הרצל הוא דמגוג עם גוונים פשיסטים, מגלומן או ורדרד-קיטשי (כך ניסה להציג זאת ארנסט פאול בביוגרפיה של הרצל) מתעלמת מן העובדה שהמזור לעם נרדף ומפוזר הוא רק באישיות רבת עוצמה אשר תאגד את שפע המיני פתרונות שרווחו אז (התיישבויות בזעיר אנפין ויוזמות קטנות, ציוניות, מבוזרות ברחבי אירופה) לגוש עצום, עוצמתי וחזק של תקווה ("התנועה הציונית" או ה"מדינה שבדרך"). הביוגרפיה של הרצל (מאת ארנסט פאול, שניסה 'לקטול' אותו, אך לשוא, כי מבין שורות ה'קטילה' של הרצל התגלה הרצל במלוא הדר-אישיותו) מדגימה לא רק כיצד קיטש, מגלומניה וטיפה פאשיזם ושיגעון גדלות ופאתוס-חזוני נחוצים לעיתים למנהיגות, אלא גם כיצד להגשים חזון על אף שהאחרים חושבים שאתה משוגע. את הביוגרפיה של הרצל מאת ארנסט פאול אכן ניתן לשלוף מן הקונטקסט הציוני ולשעתקה לקונטקס אחר: הגשמת חלומות ומטרות, ואודות הפונקציונאליות של החזון, הפאתוס והלהט, בתהליך זה. כל אלו נחוצים להגשמת מה שנתפס לעיתים בממדי ההוה כלאו-בר השגה.

ולסיום: חידון הרצל בניחוח 'אירופה של סוף המאה ה 19' (אני מבטיח להוסיף תשובות בתגובות לאחר שכמה גולשים ינסו כוחם ויענו)

1. מה היה שמו של המחזה הראשון של הרצל שעסק באמת ובתמים ב`בעייה היהודית`?

2. כמה נפשות התגוררו במשק ביתו של הרצל בתקופתו בפאריס?

3. מה היה הפתרון שהגה הרצל ל`בעיית היהודים` טרם ההתנצרות ההמונית וטרם `מדינת היהודים`?

4. מי היה היהודי הראשון שיצא להגנת אלפרד דרייפוס?

5. מהו שמם של ילדי הרצל?

6. את מי אהב הרצל יותר, את אימו או את אשתו?

7. מי היו באנדיקט ובאכר?

8. באיזו מדינה נולד הרצל?

9. מה היה נחוץ במיוחד בכדי להחשב "גבר" במאה ה 19?

10. מי החזיק בילדי הרצל לאחר מותו של הרצל?

תאריך:  09/05/2007   |   עודכן:  09/05/2007
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגיגים (אישיים בהחלט!) על הרצל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יומנים
9/05/07 18:20
2
אבי תמר.
9/05/07 23:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במאמרו של נחמיה שטרסלר מיום 27/04/07 ב'הארץ', "זו רק אחיזת עיניים", עולה כי ישראל תלויה בתמיכת ארצות הברית, לא רק כלכלית, אלא בעיקר מדינית, או כדבריו של הכותב:
09/05/2007  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
הוועדה לבחירת שופטים החליטה לפני מספר ימים למנות לביהמ"ש המחוזי בירושלים את הפרקליטה לשעבר נאוה בן אור. תלונות שהוגשו נגדה לא זכו לבירור, והוחלט באופן חסר תקדים כי יינתן למתלוננים להגיב על תגובתה של עו"ד בן אור לתלונותיהם - לאחר המינוי.
09/05/2007  |  עו"ד יראון פסטינגר  |   מאמרים
זקן אחד נשא לו אישה צעירה על אשתו. מרטה הצעירה את שערותיו הלבנות, ואשתו הזקנה - את השחורות. נזכרתי במשל הזה, למקרא הידיעה שבחוגי ימין יש שמוציאים את כעסם המוצדק על הממשלה - נגד מדינת ישראל ביום חגה, וזאת ע"י אי-הנפת דגלי הלאום. מאידך, בעיני השמאל הקיצוני, ישראל כמדינה יהודית היא לצנינים כבר מזמן.
09/05/2007  |  אליקים העצני  |   מאמרים
קירות עבים למשכן הכנסת. הם מגינים מפני השמש הקופחת בקיץ ומפני גשמי החורף, אבל הם אינם יכולים להגן מפני הסופה שמשתוללת עכשיו בחוץ בדעת הקהל. הסופה הזאת עולה מכל חלקי העם - משמאל ומימין, מדתיים ומחילוניים, מוותיקים ומעולים חדשים, מצפון, דרום ומרכז, מהטיילת בתל אביב ועד הטיילת באלפי-מנשה. כל העם אומר דבר פשוט: נכשלתם, קבלו אחריות, לכו הביתה.
09/05/2007  |  בנימין נתניהו   |   מאמרים
אבא של מישאל היה שופט בביהמ"ש העליון, ואבא של בוז'י היה נשיא המדינה. אם אבא של מישאל הוריש לו את העליון, הרי שאבא של בוז'י, הוריש לו את כל המדינה. מהסיבה הזו, הלגיטימיות של בוז'י לגדוע את ידו של מי שייקח ממנו את תיק הרווחה, יותר חזקה מהלגיטימיות של חשין שאיים לגדוע את ידו של מי שירים אותה על העליון.
09/05/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il