|
משמאל לימין: רמי שביט, מאיר דהאן ואבי כץ [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה התקיים אתמול (ג', 17.11.09) מפגש ייחודי מסוגו בין תלמידי בתי ספר תיכוניים באור יהודה, יהוד וקריית אונו לבין שלושה יזמים ש"עשו את זה" - אבי כץ מכפר השעשועים, רמי שביט מהמשביר לצרכן ומאיר דהאן מרשת הגלידריות אלדו, בעלת כ-40 סניפים.
המפגש התקיים כחלק מהפעילות הכוללת של שבוע היזמות הבינלאומי בישראל ומטרתו המרכזית הייתה לעורר מודעות לנושא היזמות בקרב תלמידי תיכון בכיתות י"א ו-י"ב וכן לחזק את פעילות המרכז ללימודים אקדמיים בקרב הקהילה. את המפגש הנחה ד"ר איתן יניב מהמכללה, המשמש גם מנהל פורום היזמות באתר אינטרנט מוביל.
שלושת היזמים הצליחו לעורר עניין רב בקרב הקהל הצעיר והנלהב, וכך הפך מפגש בין תלמידי תיכון צעירים וחסרי ניסיון לבין יזמים מצליחים ומשופשפים לאינטרקציה מעניינת וייחודית.
מאיר דהאן תיאר במפגש את הדרך בה הפך מאיש מחשבים שכיר ליזם בתחום הגלידריות, כשהוא הופך מבעלים של חנות אחת ברמת גן לבעלים ומנכ"ל של רשת המונה כיום כ-40 גלידריות. דהאן התעכב במיוחד על האסטרטגיה העסקית שבמרכזה איכות ללא פשרות והתוצאה - רשת ארצית של גלידריות שמיצובה הגבוה הינו פועל יוצא של אסטרטגיה זו.
אבי כץ פירט בלשונו הציורית את הדרך בה הקים במשך מספר שנים ספורות בלבד ארבע רשתות קמעונאיות - כפר השעשועים, הכל בדולר, פיפו וששת - המונות כיום כ-200 חנויות אשר כולן מופעלות על-ידי זכיינים. כץ הרבה להדגיש שרק אחוז קטן מהמשתתפים מתאים באמת לפעילות יזמית וזאת משום האופי המיוחד הנדרש ליזם ובמיוחד מחויבותו המוחלטת לעסק וההתמדה הנדרשת ממנו בעיקר בתקופות קשות. המוטו שלו, ש"השבע מעולם לא יבין את הרעב", בא להדגיש את קשיי הפרנסה איתם נאלץ להתמודד עוד בנערותו ואת שאיפתו הבלתי מתפשרת להצליח בגדול.
רמי שביט תיאר כיצד הפך מתעשיין מצליח בתחום מוצרי המיגון לבתים לקמעונאי, באמצעות רכישת רשת כושלת בשם המשביר לצרכן, בתקופה בה כולם, ללא יוצא מן הכלל, הזהירו אותו שהסיכונים שהוא לוקח ברכישה זו גבוהים במיוחד. שביט שם דגש על מערכת היחסים שיצר עם עובדיו וציין את משקלה של מערכת יחסים זו בהצלחתו. עוד ציין, שההחלטה להיות יזם צריכה להתקבל בשיקול דעת, שכן הסיכויים להצליח אינם גבוהים וזאת בשל המכשולים הרבים בפניהם עומד כל יזם, בעיקר אם אין לו הניסיון המתאים.
ד"ר יניב סיכם את המפגש בהדגישו את חשיבות הקשר בשילוש שוק-צרכן-מוצר לבנייתו של מיזם עסקי חדש, ואת משקלו של מודל עסקי הנולד לאחר חשיבה מעמיקה ולא כלאחר יד.
יצוין, כי במרכז ללימודים אקדמיים קיים מרכז סיוע ליזמים מתחילים הבוחן את ישימות הרעיון שברשות היזמים.