|   15:07:40
דלג
  מני מזוז  
היועץ המשפטי לממשלה משרד המשפטים
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

משבר מנהיגות והתגייסות אישית

דברים שאמר היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בטקס הענקת תארים בוגר ומוסמך לסטודנטים באוניברסיטת בר-אילן, במעמד רקטור האוניברסיטה הפרופ' יוסף מניס, דיקאן הפקולטה למשפטים פרופ' יפה זילברשץ, סגל המרצים והבוגרים [20.06.07]
21/06/2007  |   מני מזוז   |   מאמרים   |   סדום ועמורה   |   תגובות
צילום: יוני רייף

"מדובר בסוג של דיכאון חברתי שתקף את החברה הישראלית"

אני מזמין אתכם בוגרות ובוגרים יקרים - יחד עם בוגרים אחרים של האוניברסיטאות, המכללות ובתי האולפנה למינהם - כנציגים איכותיים של החברה הישראלית, לא להשלים עם מצב של הידרדרות החברה הישראלית, ולא לעמוד מנגד

   רשימות קודמות
  חינוך נגד שחיתות
  ממשטר של כללים למשפט של ערכים
  סייגים לפעילות פוליטית של עוזרי השרים וסגני השרים
  הנחיות לקראת הבחירות לכנסת ה- 17
  הסתה וחופש ביטוי

נכבדי - הרקטור, הדיקנית, חברי סגל הפקולטה, בני משפחה, בוגרות ובוגרים יקרים.

עם סיום לימודיכם האקדמיים, אתם מסיימים למעשה את פרק החניכה, האישי והמקצועי, ומתחילים ליטול אחריות על חייכם העצמאיים. זו השעה בה כל אדם צריך לשאול את עצמו לאן? בחרתי לייחד את דבריי כאן לנושא שאינו קשור במישרין למקצוע בו בְחרתם - לשאלת המנהיגות, וליתר דיוק - משבר המנהיגות.

בעת האחרונה, השיח הציבורי-תקשורתי מציף ומשקף תחושה, המשותפת לציבורים רחבים בחברה הישראלית, של כרסום אמון הציבור במערכות השלטון השונות, יאוש ואכזבה מההנהגה, תחושות של אובדן דרך, של איבוד משמעות והיעדר חזון.

מאז הקמתה נאלצה מדינת ישראל להילחם על קיומה, ולהתמודד עם אתגרים מורכבים וקשים בכל התחומים: מלחמות, טרור, עלייה וקליטה, בעיות כלכלה וחברה ועוד. לרובם יכלה. ואולם דומה כי התחושות הקשות שציינתי - של כרסום אמון הציבור במערכות השלטון ואכזבה מההנהגה - אינן נובעות רק מהקשיים האובייקטיביים עמם אנו, כמדינה, נאלצים להתמודד.

תחושתי היא, כי מדובר בסוג של דיכאון חברתי, שתקף את החברה הישראלית, והגם שהגוף מתפקד לכאורה כרגיל, קשה יותר ויותר לקום בבוקר ולהתבונן בפרופיל הקולקטיבי הנשקף במראה. ולא מדובר רק באיום האירני, בקסאמים, בפערים הכלכליים והחברתיים ההולכים ומתרחבים, בגילויי האלימות, או בחום הקיץ [אלה אומנם תופעות קשות, אך הן ודומות להן היו גם בעבר, ובמובנים לא מעטים מצבנו האובייקטיבי טוב מבעבר]. מדובר בעייפות הרוח.

"מדינה תחת אזהרה", מנהיגים בנבצרות, אישי ציבור הנכנסים ויוצאים מחדרי החקירות, סקרים המעידים על כרסום הולך וגובר באמון שחש הציבור כלפי מערכות השלטון השונות, לרבות המערכת השיפוטית. סמלי ממלכתיות קורסים בזה אחר זה. תחושה שהמדינה שומטת את ערכיה אחד לאחד. והתחושה הכללית היא של משבר מנהיגות. משבר מנהיגות המוביל לדכדוך לאומי ועייפות הרוח.

מבלי להמעיט מחומרת האיומים האחרים עמם מתמודדת המדינה, בתחום הביטחוני, המדיני והכלכלי, אסור להתעלם מתופעה זו. כידוע, דיכאון יכול לפגוע קשות בתיפקודו של גוף בריא. זהו המצב גם כשמדובר בדיכאון התוקף חברה שלמה.

תופעה זו טומנת בחובה פוטנציאל הרסני לחוסנה של החברה. תחושות של אבדן דרך, דכדוך, הינתקות רגשית, ואובדן משמעות, סכנתן רבה. הן מוביליות לאובדן הסולידריות החברתית, ולתרבות של איש איש לעצמו, ואדם לאדם זאב, לאובדן המחוייבות למקום הזה, ולא רק בהיבט הטריטוריאלי.

מצבים של ייאוש קולקטיבי, עלולים לדרדר חברה למצב של כאוס, לחוסר יציבות שלטונית, לתחושה של התפוררות של כל היפה והמאחד בחברה, וכפועל יוצא מכך - של רצון לבעוט בכל הכללים כי בג'ונגל כמו בג'ונגל; ובלשון תנ"כית: "ובימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה".

אנחנו עוד לא שם, ואסור לנו להגיע למצב זה. זה השלב שבו המערכת החיסונית של הגוף מאותתת בכל סימני האזהרה שדרוש טיפול עומק.

לפני 115 שנים, בשנת 1902, פרסם בנימין זאב הרצל את ספרו "אלטנוילנד" - רומן אוטופי המתאר את חזונו של הרצל בנוגע למדינה היהודית העתידה לקום בארץ ישראל. בספרו הוא מתאר מסע בארץ ישראל של אינטלקטואל יהודי-וינאי צעיר בשם פרידריך לוונברג, החובר לאריסטוקרט פרוסי בשם קינגסקורט, והם תרים את הארץ לאחר שהוקמה בה מדינת היהודים, 20 שנה לאחר ביקורם הראשון בה. בביקורם זה, השני, הם מוצאים כי הארץ הפכה מארץ ענייה ובלתי מפותחת, המיושבת בדלילות, לארץ משגשגת, שעברה שינויים דרמטיים - התפתחות תרבותית, חברתית תעשייתית, טכנולוגית, כלכלית ודמוגרפית. כאמור - רומן אוטופי, אך לא לגמרי דמיוני.

למרבה הצער, ואולי כצפוי, פניה של המדינה היום - כיאה אולי לבת 60 - נראים יותר קמוטים, ופחות בוהקים ורעננים מאלה הנשקפים בספרו של הרצל. אומנם עברו שנים לא מעטות, אבל זה לא כל ההסבר.

וכאן אני חוזר לנקודת ההתחלה. מה לכל זה ולכם? מה לכל זה ולמקצוע בו בחרתם?

איש חכם אמר פעם, כי "הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא ליטול חלק בעיצובו". אתם, כמשפטנים צעירים, שבגרו זה עתה את האקדמיה ויצאו לדרכם, צריכים לבחור - האם לצפות בכל ההתרחשויות במדינה ובחברה הישראלית מהיציע, או לרדת לזירת ההתרחשויות וליטול חלק בעשייה.

אתם צריכים לבחור, אם להתגייס ולהשתתף במאבק על דמותה של המדינה והחברה בישראל, כמדינה שאזרחיה מכבדים את ערכי הציות לחוק, וערכים של צדק, סובלנות, שוויון וזכויות אדם, וכמדינה בעלת מחויבות חברתית אמיתית למיעוטיה, לענייה ולחלשים אחרים בחברה, או לשבת ולהתבונן מהצד. בידיכם הבחירה, האם לסייע בדחיפת העגלה, שירדה קצת מהפסים ושקעה בבוץ, או שמא כל אחד מכם ילך לדרכו, ויעשה לביתו.

בפרק הסיום של הספר "אלטנוילנד", ב"אחרית דבר", כתב הרצל את הדברים הבאים: "חלום ומעשה אינם שונים כל כך כפי שנוטים לחשוב, כי כל מעשי בני האדם בחלום יסודם וגם אחריתם חלום היא... ואילו אם לא תרצו הרי כל אשר סיפרתי לכם אגדה הוא,
ואגדה יוסיף להיות".


המורשת היהודית, לכל דורותיה, לא ייחסה חשיבות רבה למנהיגות מדינית. למלוכה, והתייחסה אליה בחשדנות ובביקורת. בתנ"ך - הנביא היה חשוב מהמלך - שנתפס, במקרה הטוב, כרע הכרחי. ובקהילות ישראל בגולה, רב הקהילה היה חשוב מגביר העיירה. זו המורשת היהודית, שבשנות הגולה הארוכות שימרה וטיפחה את אתוס הלמדנות, הידע, ההשכלה והחינוך.

אך משהוקמה מדינת ישראל היא נזקקת לא רק למדענים, סופרים ורבנים, אלא גם למנהיגים, לפרנסי ציבור, בכל הרמות - לשרים, לחברי כנסת, לראשי ערים, וכד'.

ב"משל יותם" (בספר שופטים, ט' 7-20) - שהוא בעיני מהטקסטים היפים בתנ"ך - פונה יותם בן ירובעל הקטן - שנותר יחיד מטבח שנעשה בבני משפחתו - לנכבדי שכם במשל שבו העצים משחו עליהם למלך את האטד, שיח בר קוצני, לאחר שאף אחד מהעצים מניבי הפרי לא חפץ להניח ממלאכתו וליטול עליו עול המלוכה. או בלשון המקור התנ"כי -

"הלוך הלכו העצים למשוח עליהם מלך. ויאמרו לזית: מָלכה עלינו. ויאמר להם הזית: הֶחדלתי את דשני אשר בי יכבדו אלהים ואנשים והלכתי לנוע על העצים?

ויאמרו העצים לתאנה: לכי את מָלכי עלינו. ותאמר להם התאנה: הֶחדלתי את מָתקי ואת תנובתי הטובה והלכתי לנוע על העצים? ויאמרו העצים לגפן: לכי את מָלכי עלינו. ותאמר להם הגפן: הֶחדלתי את תירושי המשמח אלהים ואנשים והלכתי לנוע על העצים?
ויאמרו כל העצים אל האטד: לך אתה מְלוך עלינו.

ויאמר האטד אל העצים: אם באמת אתם מושחים אותי למלך עליכם בואו חסו בצילי, ואם אָיין תצא אש מן האטד ותאכל את ארזי הלבנון."


לכל אחד יש אפוא תירוץ טוב להתחמק מנטילת אחריות, ממחוייבות חברתית. אני מזמין אתכם בוגרות ובוגרים יקרים - יחד עם בוגרים אחרים של האוניברסיטאות, המכללות ובתי האולפנה למינהם - כנציגים איכותיים של החברה הישראלית, לא להשלים עם מצב של הידרדרות החברה הישראלית, ולא לעמוד מנגד.

המערכת הציבורית, על כל מרכיביה, משוועת לאנשים טובים, מצפוניים, בעלי ערכים. שאכפת להם. שמעוניינים ומסוגלים לתרום בתחום הציבורי. במציאות הישראלית, זו הזירה שבה נקבעות ההכרעות החשובות ביותר של חיינו וחיי ילדינו.

בשונה מהזית, התאנה והגפן במשל יותם, אל לנו לזנוח את אחריותנו החברתית ולעסוק בשלנו. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את הפריבילגיה להתייאש מהמדינה ומהחברה, על אף חולייה. אם נסב את המבט, הכיעור לא יעלם.

ב"פרקי אבות" נאמר לעניין זה: "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן-חורין להיבטל ממנה."

הפתרון אינו לשקוע ביאוש, או להצטייד בדרכון זר. גם לא לרדת מנטאלית מהארץ בעודכם ממשיכים להתגורר כאן. וכפי דבריו של אהרן ברק, לפני כ-30 שנה, עת כיהן כיועץ המשפטי לממשלה: "בימים אלה, כאשר הביקורת שלנו על עצמנו גוברת וכאשר השלילי שבחיינו כאילו מאפיל על הכול, מן הדין שלא נאבד את חוש המידה. את הפגום יש לתקן, את הרע יש לעקור, אך אין לשכוח, שהיסוד, בסופו של דבר, טוב".

או בלשונו של נתן אלתרמן: "את הרע צריך לראות כדי להילחם בו, את הטוב צריך לשמור בכדי להתנחם בו."

זו העת למשוך את עצמנו מעלה בציצית ראשינו. לשאוף לכך - שהמצוינות המתקיימת בתחומים רבים בחברה הישראלית - במדע, בתרבות, בספרות, בהיי-טק, במשפט, בכלכלה ובתעשיה - תמצא ביטוייה גם במערכת הציבורית והפוליטית. עלינו לשאוף למנהיגות שתהיה ראויה לאזרחיה. לשאוף לכך שפוליטיקה נקייה, מנהיגות עם חזון, ואחריות לאומית וממלכתיות, לא יישמעו רק כמושגים היסטוריים שאבד עליהם הכלח.

ברוח חזונו של הרצל, אנו צריכים לשאוף לחיות בארץ נהדרת, כמציאות ולא כשם של תוכנית סאטירה. זה צריך להיות היעד שנסמן לעצמנו - כחברה, ובאופן אישי - כל אחד בתחומו, בסביבתו המיידית, בכל תחומי העשייה הציבורית והמשפטית בה יבחר לעסוק כל אחד.

"אם תרצו אין זו אגדה".

תאריך:  21/06/2007   |   עודכן:  23/06/2007
מני מזוז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משבר מנהיגות והתגייסות אישית
תגובות  [ 28 ] מוצגות   [ 28 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שרית דנה
21/06/07 14:09
2
אלכס לוין
21/06/07 14:35
 
עונש מוות בישראל?
21/06/07 19:43
3
הזונה מבומביי
21/06/07 15:05
 
רונית פ
21/06/07 19:14
4
יורגן
21/06/07 16:39
5
אחד מרבים
21/06/07 16:47
6
זקן תימני
21/06/07 17:33
7
משבר מנהיגות
21/06/07 19:45
8
מיכל מירושלים
21/06/07 20:59
9
פטריוט ישראלי
21/06/07 21:29
 
עדיליאן ארגסב
22/06/07 00:16
10
פטריוט ישראלי
21/06/07 21:36
11
הזונה מאמסטרדם
21/06/07 23:34
 
בורית דייניש
22/06/07 00:19
12
ע. סובול
22/06/07 03:14
 
יודעת דבר מבפנים
22/06/07 12:03
13
אוריין.
22/06/07 04:17
14
קיציס מושחתת
22/06/07 09:41
15
עובד קבלן
22/06/07 10:24
16
אוריין
22/06/07 21:36
17
גיורא א
24/06/07 01:23
18
יובל ברנדשטטר
24/06/07 07:46
19
קוזק מתבכיין
24/06/07 09:41
20
טוהרת המידות
24/06/07 09:57
21
אבראהים יתום
25/06/07 23:52
22
י.צ.
26/06/07 00:16
23
צדק חברתי
7/11/09 10:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע בדיוק לפני שמונים שנה נפל דבר ברוסיה הסובייטית. אלה היו השנים האפלות ביותר של המשטר הקומוניסטי. השלטון החדש, ששאף להשתלט על העולם כולו ולהביא לכל האנושות את 'בשורת' הקומוניזם, היה שיכור ניצחון. קלגסיו ניהלו מסע חסר-פשרות לחיסול 'אויבי המשטר', ובראשם יהודים שומרי תורה ומצוות.
21/06/2007  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
ישנם שלושה סוגים של ההפרעה. הראשון מתאפיין בעיקר בהיפראקטיביות ואימפולסיביות. מדובר בילדים שחייבים להיות כל הזמן בתנועה, לגעת ולשחק בכל דבר שנמצא בהישג ידם. בשעת ארוחה מניעים רגליים וידיים ומתקשים למצוא מנוחה. האימפולסיביות שלהם תבוא לידי ביטוי בכך שהם יפעלו מבלי לחשוב על תוצאות פעולתם וכן יביעו רגשות ללא כל איפוק.
21/06/2007  |  כלנית קלו  |   מאמרים
1. התייחס לכל שיחה כאל שיחה חשובה:
21/06/2007  |  ניר בן לביא  |   מאמרים
לפי מחקר חדש של פורסטר ריסרץ', למעט חברות יפניות וכן חברות רב-לאומיות הפועלות בסין ומפנות פרויקטים לתעשיית מיקור החוץ הסינית, מעדיפים רוב הארגונים האמריקנים והאירופאים להפנות פרויקטים למדינות אחרות, ולא לסין.
21/06/2007  |  מערכת PCאון  |   מאמרים
בשנים האחרונות, בשל משברים כלכליים וחברתיים, והצורך בהתמודדות עם העולם שמסביב, החלו מספר לא מועט של קיבוצים לשנות מהמודל הקלאסי של הקיבוץ ולבצע תהליך של שינויים מבניים.
21/06/2007  |  צפריר בן אור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הנושא הלוהט ביותר בימים אלה, לקראת הכרעה, הוא כמובן המחלוקת אם חובתה של ישראל להגיב על ניסיון החדירה האירני של הכטב"מים לתחומה של המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il