|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

חשיפה: בדיקה חדשה של מז"פ מגלה - פוברקו <br>תוצאות הפוליגרף נגד טריף כדי להפלילו

במהלך החקירה בפרשת טריף, נחקר רפאל כהן בחשד שקיבל שוחד מטריף; בבדיקת פוליגרף שנערכה לו על-ידי צוות שב"כ-משטרה הוא יצא דובר אמת; איש השב"כ שינה את התוצאה ל"דובר שקר" ובכך לחץ על העד המרכזי להפוך את עדותו ולהפליל לכאורה את טריף
01/05/2003  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות

דיכטר, לא פיברקנו

וינרוט, לחקור

   יואב יצחק
כיצד ניסו להפליל את טריף

   גיל איל
השופט פרגו פוגע בזכות נאשם למשפט הוגן למען קידום משפטו של סאלח טריף

   יואב יצחק
השר טריף הודיע לממשלה על התפטרותו בעקבות ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום


מי פיברק את התוצאות

איש השב"כ, שערך יחד עם איש המשטרה בדיקת פוליגרף הנוגעת לשר לשעבר, סאלח טריף, פיברק תוצאות בדיקת פוליגרף שנערכה - במסגרת החקירה, בה נטל חלק כמומחה.

תוצאות הפוליגרף, לאחר שפוברקו, קבעו: טריף תיווך במתן שוחד לרפאל כהן, מי שהיה עם ראש מינהל האוכלוסין במשרד הפנים לשעבר. בעקבות תוצאות אלה - המזוייפות לכאורה, שנאמרו לכהן בחקירה, שינה כהן את עדותו, והסכים לומר כי הוא אכן קיבל שוחד מטריף, כדי לטפל בבקשת איחוד משפחות של פלשתיני בשם חוסני יונס-בדראן.

בעקבות החקירה ותוצאותיה, לרבות בדיקת הפוליגרף, הוגש כתב אישום נגד סאלח טריף (וכתב אישום אחר נגד רפאל כהן). טריף - השר הדרוזי הראשון במדינת ישראל - נאלץ להתפטר בבושת פנים. משפטו נמשך בימים אלה, בין היתר בעניין נשוא בדיקת הפוליגרף: אישום בדבר תיווך במתן שוחד, ובמקביל - קבלת טובת הנאה.

חשד כבד לפיברוק

המסקנה כי מדובר בפיברוק לכאורה, עולה מבדיקה שנערכה החודש במחלקה לזיהוי פלילי (מז"פ) - הנחשבת לאחת המחלקות הטובות ביותר במשטרת ישראל. הדוח המלא הגיע לידי, והוא מעלה חשד כבד כי מישהו בשב"כ אכן פעל לסלק את טריף ממשלת ישראל. גורמים בשב"כ טוענים, כי איש השב"כ לא היה חלק מהחקירה, הוא עסק בחניכה של חוקרת המשטרה.

נודע לי, כי תוצאות בדיקת מז"פ הבעייתיות הועברו אל המחלקה לחקירת שוטרים, וזו החלה בבדיקת פרשה זו. גורמים במח"ש חיוו דעתם, כי מדובר בעניין חמור, הטעון חקירה פלילית.

המדובר בבדיקת פוליגרף שנערכה על-ידי צוות בן שני אנשים: זהבית דויטש, ממשטרת ישראל; ואיש שב"כ, שצורף לצוות הבדיקה כמומחה לבדיקות פוליגרף בשיטה חדשנית (שהופעלה אותה עת רק בשב"כ).

שני המומחים - דויטש ואיש השב"כ, כתבו את התוצאות, לפי הבחנתם. התוצאה אליה הגיעה דויטש היא: לפי הממצאים - לא ניתן לקבוע שרפאל כהן מעורב בפרשת שוחד הנוגעת לטריף. בחומר החקירה ובמהלך המשפט לא הוצג המסמך, אלא לאחר שהוסר החיסוי, בהוראת בית המשפט - במהלך המשפט הפלילי המתנהל נגד טריף בימים אלה. דויטש העידה במשפט, כי התוצאות אליהם הגיעה (לפיהן לא יכלה לקבוע כך או כך), הוזזו הצידה, ובמקומן הוצגו התוצאות אליהם הגיע כביכול איש השב"כ. תוצאות אלה, כאמור, הן שפוברקו לכאורה על-ידי איש השב"כ.

תוצאות מז"פ

ביום 13.4.03 כתבה שרון בראון, שערכה את הבדיקה במז"פ, "חוות דעת של מומחה", ובה קבעה מפורשות:

- בבדיקת עמוד מספר 4 "ניתוח מספרי"... מצאתי שנערכו מחיקות קשקוש ושינויים בחלק מרישומי הטור הרביעי משמאל;

- בבדיקות שערכתי, לא מצאתי הבדל בסוג הדיו של הרישום המקורי בטור זה לבין הדיו במחיקות הקשקוש והרישומים החדשים.

בהמשך הדוח כותבת חוקרת מז"פ, כי לגבי שלוש שאלות - התוצאה שונתה מפלוס 1 (היינו: אמירת אמת) למינוס 1 (היינו: אמירת שקר).

שרון בראון מתייחסת לעיל לרישומים של איש השב"כ, בהם שונו התוצאות. המדובר בשינוי מגמתי ומכוון של מספרים וציונים. כך, למשל, הוחלפו מספרי פלוס (המעידים על אמירת אמת), במספרי מינוס (המעידים על אמירת שקר). בנוסף, לגבי אחת השאלות נמחק הציון אפס והוחלף בציון שלילי. כל השינויים היו בכיוון אחד: כאילו רפאל כהן שיקרא כאן, כשנשאל על טובות הנאה שקיבל ו/או נתן לסאלח טריף.

בדיקת הפוליגרף עסקה בחשד, לפיו ביום 8.12.99 נפגש טריף עם רפאל כהן על כביש תל אביב-ירושלים, ומסר לו מעטפה שבתוכה 2,000 דולר כשוחד, כדי זה יטפל בבקשת איחוד משפחות של פלשתיני (חוסני יונס-בדראן). כהן הכחיש את החשד נגדו, מכול וכול, ובכך הרחיק את האשם גם מטריף (כאילו זה נתן שוחד). לטענת החוקרים, רק לאחר שהסכים לבדיקת פוליגרף (בבדיקה הוא הכחיש), ולאחר ששמע מהחוקרים את תוצאות הבדיקה (שבה נמצא כביכול דובר שקר, משמע: כן נתן שוחד לטריף), הוא "התיישר" ואמר אמת, היינו: הוא אישר כי אכן קיבל שוחד מטריף.

השופטים החליטו: לחשוף

תוצאות הבדיקה הועלו כבר בתחילת משפטו של טריף, המיוצג על-ידי עורכי הדין יעקב וינרוט ודפנה וינברג. ואולם, המסמך הכולל את רישום תוצאות הבדיקה הוסתר מההגנה. התברר כי התביעה ביקשה וקיבלה תעודת חיסוי על שלושה מסמכים מבדיקת הפוליגרף. בתעודת החיסוי נומק הדבר: "גילוי מידע זה או מסירתו יש בהם כדי לפגוע בעניין ציבורי חשוב באשר הם עלולים לחשוף שיטות עבודה ודרכי פעולה של המשטרה ולפגוע ביעילות פעולותיה". על התעודה חתם ביום 3.3.02 השר לביטחון פנים באותה תקופה, השר עוזי לנדאו.

וינרוט לא השלים עם חיסוי המסמכים. הוא פנה לבית המשפט, ובאותו שלב סירבו השופטים (הרכב-שלושה) להורות על הסרת החיסוי. רק בעקבות הדברים שעלו בחקירה הנגדית של החוקרת זהבית דויטש, שהיתה חתומה על תוצאות הבדיקה - שנערכה במסגרת חקירת יאחב"ל, ולאחר שהתברר לשופטים גודל השערוריה, הורה בית המשפט להסיר את החיסוי. וכך, המסמכים החסויים הוגשו להגנה ולבית המשפט, ומהם - לפי בקשת עו"ד וינרוט ובהמלצת בית המשפט, הועברו לבדיקת מז"פ.

במהלך עדותה נשאלה דויטש לפשר הסתירות בין הממצאים שלה לבין ממצאי איש השב"כ. הוצאו בפניה, בין היתר, הרישומים והמחיקות הרבות של איש השב"כ - מה שמעלה חשד כי מדובר בפיברוק. היא התבקשה לתת הסבר. על כך השיבה: אנא פנו לאיש השב"כ (שזהותו חסויה). גם פרקליטת מחוז תל אביב, נורית שניט, התבקשה לבדוק נושא זה, ובשלבים המוקדמים אף לפעול להסרת החיסוי, אך היא סירבה לעשות כן, ורק לאחר הערות בית המשפט נעשה הדבר.

וינרוט: התוצאות שונו במכוון

המסמכים המפוברקים לכאורה הועברו למחלקה לחקירות שוטרים, כדי שתפתח בחקירה בנושא. "ניתן לראות בנקל", כתב, "כי המדובר בשינוי מגמתי ומכוון של מספרים וציונים: כך למשל הוחלפו מספרי פלוס (המעידים על אמירת אמת) במספרי מינוס (המעידים על אמירת שקר). כמו כן הוחלפו חלק מהמספרים: כך למשל נמחק הציון אפס והוחלף בציון שלילי. למותר לציין כי כל השינויים האלה הם בכיוון אחד - כיוון אמירת שקר...". "אין צורך לומר מהי חומרת הדברים אם תמצאו אותם כנכונים לאחר בדיקתך", כתב וינרוט לראש מח"ש, הרצל שבירו. "המדובר בבדיקה שדווחה הן לנחקרים והן לבית המשפט כבדיקת אמת המעידה שמר כהן דיבר שקר, בה בשעה שהתוצאות הנכונות של הבדיקה הן הפוכות והן נהפכו ושונו במתכוון. החשד הזה מסביר גם את פשר החיסיון התמוה... הדבר יכול להיות בעל השלכות גורליות על התיק המתברר בבית המשפט בעניינו של מרשנו".

כאמור, תשובת מז"פ נותנת עתה מענה לשאלה המרכזית: האם פוברקו תוצאות בדיקת הפוליגרף נגד טריף. התשובה לכך הינה, למרבה הצער, חיובית.

טריף: בידוי ראיות, תפירת תיק

עם היוודע דבר פיברוק תוצאות הפוליגרף (שהוסתרו, כאמור, מההגנה) פנה טריף במכתב מיום 31.3.03 אל ראש השב"כ, אבי דיכטר. "החלטתי לפנות אליך", כתב, "באופן אישי וישיר, לנוכח חומרת המעשה, בו מעורב לכאורה איש השב"כ, אשר שורבב לתוך החקירה שנפתחה נגד הח"מ, בהיותי שר בממשלת ישראל. החמור מכל הוא, שלפי עדות קצינת המשטרה גב' זהבית דויטש - בודקת הפוליגרף, מסתבר כי איש השב"כ שהוא המנחה המקצועי שלה, עשה בידוי ראיות כדי להביא "לתפירת" תיק פלילי נגד הח"מ".

דיכטר: השב"כ לא פיברק


במכתב-תשובה לטרף כתב דיכטר, כי איש מהשב"כ לא פיברק תוצאות נגד טריף; וכי השב"כ לא היה מעורב בחקירה, למעט מתן סיוע בעניין בדיקת הפוליגרף.

בעקבות תוצאות בדיקת מז"פ, פנינו שב"כ וביקשנו את תגובת השירות. להלן התגובה (ציטוט):

תשובת ראש השירות, כפי שנוסחה והועברה לשר לשעבר, ניתנה לאחר בדיקת העניין, ולאחר שהובהר מעל לכל ספק, כי לשב"כ לא היה חלק בתהליך הבדיקה כשלעצמו. תשובה זו נותנת מענה לטענות לכאורה, שהועלו על-ידי השר לשעבר, מר טריף. מעבר לכך, אין לשב"כ כל מעורבות לנושא.

לגבי הטענה על פיברוק תוצאות הבדיקה, ללא קשר לנכונותה, אינה ראויה להתייחסות על-ידי השב"כ.

גורמים בשב"כ מסרו עוד, כי השינויים - אם נערכו על-גבי המסמך, נעשו תוך כדי הבדיקה והשינוי במסקנות הבודק.

מומחי פוליגרף

תגובת שירות הביטחון הכללי אינה עולה, בקנה אחד, עם עמדתם המקצועית של בוחני פוליגרף. שאלנו השבוע שלושה מהם: כיצד יש להתייחס לשינויים שנערכו; והאם ניתן לקבל את הגירסה, לפיה השינוי נעשה באופן לגיטימי, תוך כדי בדיקה ו"מקצה שיפורים". שאלנו את ויקטור כהן ("פשוש"), צביקה קרוכמן ומרדכי גזית. שלושתם עומדים בראש משרדים פרטיים, המתמחים, בין היתר, בחקירות ובבדיקות פוליגרף. שלושתם השיבו, כי לא ניתן לקבל גירסה זו. הם ציינו, כי במהלך הבדיקה ניתן בהחלט לתקן רישום, כך שיצביע על חומרת השקר ו/או על דרגת אמינותו של הנבדק - לגבי שאלה ספציפית; אך אין לקבל שינויים ברישומים, כאשר אלה גורמים להיפוך מוחלט בתוצאה: מאמירת אמת לאמירת שקר; ולהיפך. התוצאות, אמרו שלושתם, צריכות לשקף את התגובה הפיזיולוגית העולה מהגרף, ולכן, שינוי ברישומים אינו מקצועי, אינו תקין והוא מעורר חשד.

תאריך:  01/05/2003   |   עודכן:  01/05/2003
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רעש עז פקד לפנות בוקר (יום ה', 1.5.03) את דרום מזרח טורקיה, לפחות 150 בני אדם נהרגו, כ-250 ילדים נקברו מתחת להריסות, 50 מהם חולצו. כך מדווחת רשת הטלוויזיה הטורקית NTV.
01/05/2003  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
מזג האויר צפוי להיות הפכפך כראוי לשבוע הראשון של חודש מאי. גשם לבטח לא ירד, אך החמסין עשוי להגיע עם הרוחות המאפיינות את מוקדן שבמזרח החם.
01/05/2003  |  עמוס באר  |   חדשות
ערב יום העצמאות 2003, מסתבר כי ישראל טרם הגיעה לעצמאות כלכלית, ובעוד היא מעצמה של יבוא מכוניות, תעשיית החלפים המוטוריים הציונית טרם המריאה.
01/05/2003  |  עמוס באר  |   חדשות
מדענים בריטים מאמינים, כי המדענים הגאונים אלברט איינשטיין ואייזק ניוטון, סבלו מסינדרום 'אספרגר' (Asperger syndrome) - צורה של אוטיזם - הפרעת התפתחות המתבטאת באי קשר עם הסביבה.
01/05/2003  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
נציגים של כ-20 מדינות השתתפו ביריד התיירות הבינלאומי, למרות המצב הביטחוני. ביריד השתתפו גם מרבית גורמי התיירות בארץ.
30/04/2003  |  גיל איל  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il