|
סלע הענק בכביש 40 [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
סלע במשקל של 800 טון ובגובה של 40 מטר מעל לכביש 40, קרס (יום ג', 27.4.10) בסדרת פיצוצים מבוקרים, שנועדו למנוע אסון אפשרי. ההחלטה על פיצוץ המצוק, של מהנדסי החברה הלאומית לדרכים, התקבלה לאחר שבדיקות של מהנדסים הצביעו על סכנת התמוטטות של סלע במשקל יוצא דופן. הכביש שנסגר הבוקר לתנועת כלי רכב ומטיילים, נפתח כבר לתנועה, לאחר ששברי הסלע והעפר יסולקו למחצבה סמוכה והכביש נוקה לחלוטין. פעולות הכשרת הכביש יכללו טיפול במכתשים לא גדולים שנוצרו במקום כתוצאה מהידרדרות הסלעים במקום.
על-פי חוות הדעת של המומחים, הסלע יכול היה להאחז במצוק שנים רבות, אולם תזוזתו בגשמי החורף האחרון, יצרה סכנת הידרדרות כתוצאה מרעידת אדמה, או ממזג אוויר סוער", הסביר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים אלכס ויז'ניצר, "גשמי החורף האחרון הרחיבו סדר שנפער בין המצוק לסלע. היה לנו ברור כי לא ניקח סיכון בכל הקשור לחיי אדם. כשצריך, נזיז הרים ממקומם".
בחברה מספרים כי הסלע הענק באורך של 7 מטרים וחצי, ברוחב של ארבעה מטרים וחצי ובעומק של כ-15 מטרים, נחצב בשנות ה-90 במטרה להרחיקו מהכביש. הכרסום וחציבת המצוק הספיקו בשלב זה, אולם עם השנים נשרו אבנים מההר והידרדרו לכיוון הכביש. פתרון נוסף שבוצע עם השנים, היה הצמדת רשת ברזל אל הסלע, בכדי למנוע את נפילת האבנים.
"ההחלטה הנוכחית התקבלה לאחר שסיורים שגרתיים הצביעו על תזוזות קרקע באזור", מסביר סמנכ"ל האחזקה של החברה הלאומית לדרכים אשר סגל, "ההחלטה על הפיצוץ התקבלה לאחר שנבחנו חלופות שונות. ביקשנו למצוא פתרון שיגרום לפגיעה מזערית בסביבה. לצורך ביצוע הפיצוץ, בוצעו פעולות הכנה רבות, במהלכן קדחה חברת "תמר" חמישה קדחים בסלע לעומק של 12 וחצי מטרים ובקוטר של 7.5 ס"מ. הקדחים לעומק, נועדו לאפשר לחומר הנפץ לבצע פיצוצים הדרגתיים בבטן האדמה, לצורך התפוררותו ונפילתו ההדרגתית של הסלע. הפיצוץ ההדרגתי הפחית את הפגיעה בכביש ובטבע".
מייד לאחר הפיצוץ הופעלו כאמור כלים כבדים לפינוי הכביש, הכשרתו לתנועה וביצוע עבודות ניקיון.