ארגון שורת הדין הגיש (יום ב', 10.5.10) לבית המשפט העליון עתירה נגד ההסדר הביטחוני בכביש 443, כדי לחייב את שר הביטחון שלא לאפשר תנועת פלשתינים על הכביש. לעתירה חברו כאלף משפחות המתגוררות באזור הכביש - ביישובי אזור מודיעין וירושלים.
כביש 443, המחבר את חלקה הצפוני של ירושלים למודיעין, נסגר לתנועה פלשתינית בעקבות שורה של פיגועי ירי אשר גבו חייהם של 6 ישראלים בתוך תקופה של 8 חודשים בלבד, עם תחילת האינתיפאדה השניה בשנת 2000. רבים מהמפגעים יצאו מהכפרים הסמוכים לכביש, או מצאו בהם מקלט לאחר הירי. מאז סגירת דרכי הגישה מהכפרים, הפך כביש 443 לחלופה העיקרית לעומסי התנועה בכביש ת"א-ירושלים.
בתגובה לעתירות שהוגשו לבית המשפט העליון על-ידי הרשות הפלשתינית ועמותות ישראליות, הורה בית המשפט ב-29 בדצמבר 2009 לצה"ל לפתוח שוב את הכביש תוך 5 חודשים. לנוכח פסיקת בית המשפט, הרכיב צה"ל תוכנית מסגרת ביטחונית לתנועה על הכביש, הכוללת נקודות בידוק נוספות שימוקמו בדרכי הגישה מהכפרים לכביש וגדרות תיל גבוהות.
לעתירת שורת הדין צורפה חוות דעת מקצועית של האלוף במילואים
עוזי דיין, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, המתנגדת לפתיחת הכביש ומתמודדת עם תוכנית צה"ל ועם חשיבותו האסטרטגית של כביש 443. על-פי חוות הדעת, התנועה הפלשתינית בכביש תיצור איום ממשי על חיי הנהגים, אשר אינו מנוטרל בעזרת נקודות הבידוק, וכן עולה ההסתברות לחדירת מחבלים למרכזי יישובים.
כמו-כן, מצורף לעתירה מחקר שנערך על-ידי מכון שריד, על פיו כ-70 אחוז מן הנוהגים בכביש מעריכים ברמת ודאות גבוהה כי פתיחת הכביש לתנועה פלשתינית תוביל לפיגוע בכביש. בנוסף, 78% מהנוהגים, יצמצמו או יפסיקו כליל את נסיעתם בכביש.
עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, יו"ר עמותת שורת הדין, ציינה עם הגשת העתירה כי בהחלטת בית המשפט העליון להחזיר את התנועה הפלשתינית לכביש 443, הוא ממשיך לשחק רולטה רוסית עם חיי ישראלים.
"ניתן לראות על-פי הסקר, כי רוב הישראלים אכן מפחדים שהתקפות הטרור יחזרו לכביש. האלוף דיין, אשר בחן את סידורי הביטחון החדשים לעומקם, מתריע שאין בהם די כדי לעצור את החמאס והפת"ח, הנוהגים במכוניות בעלות לוחיות זיהוי של הרשות הפלשתינית ומהווים איום על הנהגים הישראלים. אנו דורשים שצה"ל ימשיך לאסור את התנועה הפלשתינית בכביש 443", אמרה.