|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

"לא עמד לי הכוח הנפשי להמשיך ולעבור בבתי משפט"

רמון מסביר בוועדה לביקורת המדינה למה בחר במתקפה תקשורתית במקום לערער על גזר דינו ותוקף את הפרקליטות: "פרקליט המדינה חושב שצריך לסתום לי את הפה" לדור: "האם כולנו לא צריכים לחוש מבוכה שגם בדיון הזה משתתף רמון?" פרידמן: "על הדברים הכי חמורים בפרקליטות הם אומרים: זה שריטה וזה כלום"
21/07/2010  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
רמון. חילופי דברים קשים [צילום: פלאש 90]

חילופי דברים קשים בין פרקליט המדינה ופרקליטת מחוז ת"א רות דויד לבין השר לשעבר חיים רמון היו הבוקר (יום ד', 21.7.10) בישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה, שדנה בחוות דעת מבקר המדינה בנושא האזנות סתר בחקירות פליליות, שבה נכח גם מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס.

"באיזו מדינה יכול פקיד להתבטא נגד יו"ר ועדה"
פרידמן ורמון [צילום: פלאש 90]

שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן, היה דווקא נגד הפרקליטות: "אני לא מתפלא. היכולת לראות את הטעויות בפרקליטות - על הדברים הכי חמורים הם אומרים 'זה שריטה וזה כלום', אבל הם - 'אנחנו על דבר כזה מוכרחים ישר לחקור, ישר לבדוק'. דוח ברנר כתב רשלנות רבתי - דיברתי עם פרקליט המדינה דאז. שאלתי - מה בכוונתכם לעשות? אמרו לא, רק המלצות מערכתיות, לא יהיה כלום, לא ניגע באיש. אני שר - מה אני עושה? אני יכול לבלוע דבר כזה? דיברתי עם השר לביטחון פנים דיכטר, פניתי לזילר (ורדי זילר). הגיעה המלצה למנות ועדת בדיקה ממשלתית, ועדת החוקה - גם היא המליצה... באיזו מדינה בעולם יכול היועץ המשפטי, פרקליט המדינה והמפכ"ל לשבת בדיון בממשלה ולהגיד 'אל תמנו, בסך-הכל הכנסת המליצה, ועדת חוקה המליצה'.

"כשהייתי שר המשפטים שאלתי: באיזו מדינה יש דבר כזה - באיזו מדינה מחליטים לחקור ארבעה ראשי ממשלה אחד אחר השני? באיזו מדינה יכול פרקליט המדינה לצאת נגד השר שלו? באיזו מדינה יכול פקיד להתבטא כך נגד יו"ר ועדה? יש להבטיח שלא יהיו האזנות סתר בעבירות של עוון באמצעות היתלות בעבירות נלוות כמו שיבוש הליכי משפט".

המפכ"ל: מתקפה לא ראויה

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב דודי כהן, האשים את רמון בכך שבמקום לערער על החלטת ביהמ"ש, בחר בחלופה לא ראויה של מתקפה על הפרקליטות ועל המשטרה באמצעות כלי התקשורת.

"יש פה תיק אחד שהגיע לשולחן הממשלה", אמר כהן. "אני לא מכיר תיק אחד שהגיע לכל כך הרבה מדרגים, שלא עבר במדרגים המשפטיים. כמפכ"ל - השיטה הזו לא מקובלת עליי. אני לא מכיר ב-30 שנות שירותי מהלכים דרסטיים כאלה של ביקורת".

המפכ"ל אמר עוד כי נושא האזנות הסתר הוא כלי מרכזי במאבק של בפשיעה, וציין כי בשנים האחרונות נקבעו מנגנוני פיקוח מסיביים ביותר, לרבות דיון חודשי אצל היועץ המשפטי לממשלה. לדבריו, מאחר שהמבקר לא מצא כשל מערכתי או זדון, אין צורך כעת בשינויי חקיקה ובשינויי נהלים.

רנ"צ כהן גם נתן גיבוי לשוטרים: "מירי גולן היא אחת הקצינות הטובות ביותר שעמדה בראש יאח"ה במשך 9 שנים. יושב אצלנו ערן קמין - אחד הקצינים הטובים והמוכשרים שיש לנו. אנחנו נותנים גיבוי לשוטרים שלנו".

פרקליטת מחוז ת"א-פלילי, עו"ד רות דויד,אמרה בדיון: "לאחר התלבטות לא פשוטה החלטנו להגיש עתירה ביחס לשתי נקודות: (1) סמכויותיו של המבקר; (2) הקביעות האישיות שלו. לא הייתי מגישה את העתירה אלמלא לא קיבלתי את הקביעות האישיות".

חסון: איש אינו חסין מביקורת
[צילום: פלאש 90]

ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, אמר כי זהו דיון ראשון ולכן לא יהיה בו סיכום חד-משמעי. "הנושא יידון שוב לאחר הדיון בבג"צ", הבטיח.

"אין מקום ראוי יותר מבית המחוקקים כדי לוודא כי הרשויות מפיקות לקחים ומתקנות את הליקויים, וגם פועלות נגד אותם האישים שנקבע כי התרשלו", אמר חסון שהקשה: "כיצד ניתן להודיע כי מקדמים את הקצין קמין לפני הדיון בבג"צ ולאחר שחוות הדעת קבעה כי התרשל? זהו מסר רע מאוד מבחינת אמון הציבור, שממשיכים הלאה".

הוועדה לביקורת המדינה מבקשת להתעדכן מעת לעת בנושא הקמת גוף הפיקוח על הפרקליטות. בנוסף הוחלט כי הכנסת כריבון צריכה לתת את דעתה בנושא, ולשמור לעצמה את האפשרות לחוקק חוק שייצור את מנגנון פיקוח על הפרקליטות. "הכנסת והוועדה לביקורת המדינה מייחסת חשיבות גדולה לפעילות המשטרה והפרקליטות ולתרומתם לאכיפת החוק והצדק. עם זאת, איש אינו חסין מביקורת", דברי חסון.

לדור מעדיף קוד אתי

לדור שיבח את חוות הדעת, ואמר כי "לאחר שלוש שנים של עיסוק אובססיבי - אותה תיאוריה של קונספירציה של מערכת אכיפת החוק שכוונה נגד השר חיים רמון - הופרכה. לא היה זדון, לא הייתה קונספירציה. אומנם הוצבה האזנה לשלוש נשים, אך כל זה היה תקין. ובכל זאת הייתה כאן טענה שמלווה אותנו, שאולי תלווה אותנו בהמשך הדרך, שכאילו יש כאן קונספירציה, שמערכת האכיפה, הפרקליטות והיועמ"ש לממשלה פעלו בכוונה זדונית לפגוע בהגנתו של השר רמון. החשש הזה הופרך - לא קיים יותר".

הוא ציין כי מבקר המדינה החמיא למערכת האכיפה שזיהתה את האירוע כעבירה של מעשה מגונה, ואמר: "אנחנו צריכים להרגיש תחושה נוחה מאוד", והדגיש כי את התקלה שתוקנה יש לשים בפרופורציה.

"מערכת האכיפה התייחסה גם לפרשה זו של עבירת מין שבוצעה על-ידי שר מכהן בשוויון מלא", המשיך לדור. "המערכת הייתה מסוגלת להתמודד גם כאשר מוכפשים הפרקליטות, הפרקליטים וגורמי המשטרה באמצעות שר לשעבר עם יכולות בלתי מוגבלות ואנשים שמחבקים אותו לכל אורך הדרך. האם כולנו לא צריכים לחוש מבוכה שגם בדיון הזה משתתף רמון? תראו את כולכם - כמה אנשים עוסקים בנושא? האם לא הפרזנו? יש מחירים להפרזה הזו, השוויון בפני החוק נפגע פגיעה קשה ביותר".

לדור הציע לאמץ קוד אתי שיאמץ את האתוס של הפרקליטות ויעסוק גם באפשרות לשכלל את תהליכי הבקרה בתוך הפרקליטות ועליה. "כאשר מקימים פורום כזה על הפרקליטות", הדגיש, "צריך לוודא שהוא לא בא לפגוע בפרקליטות. הפרקליטות היא גם כיום הגוף המבוקר ביותר. אני סבור שצריך לקום גוף ביקורת".

נשקלת הוצאת צווי הבאה

למרות שהוזמנו לדיון, לא הגיעו אליו שתיים מהמבוקרות - ראש יאח"ה לשעבר תנ"צ מירי גולן והתובעת במשפט נגד חיים רמון, עו"ד אריאלה סגל-אנטלר. הוועדה תשקול להוציא צווי הבאה נגד השתיים. חסון: "עד היום לא נאלצה הוועדה להוציא צווי הבאה, מאחר שכל מי שהתבקש להגיע - הגיע - מראש הממשלה ומטה. הצטערתי שדווקא בדיון הזה היו מבוקרים שבחרו לא להגיע. זו פגיעה קשה בכנסת ובוועדה לענייני ביקורת המדינה".

רמון: למבקר אין כלים לבדוק אם היה זדון

רמון תקף את לדור ואמר: "פרקליט המדינה חושב שצריך לסתום לי את הפה. אני מודה למבקר ששמע אותי בקשב רב".

הוא סיפר כי כאשר נכנס למשרד המשפטים הציע להקים גוף שיבקר את הפרקליטות. "במשך שנים לחמנו בוועדה הזאת שיקום מח"ש שיבקר את המשטרה. התחלתי לעסוק בהצעת חוק כזו - הפרקליטים דאז לא אהבו את זה. כל מה שהצעתי - זה לאמץ מודל של שתי מדינות של עולם שלישי - ארה"ב וקנדה - מבנה מאוד מסודר של פיקוח על הפרקליטות". לחברי הוועדה קרא: "אל תסמכו על הפרקליטות (בעניין הקמת גוף ביקורת) - זה ייגמר בלא כלום. אמצו את המודל האמריקני והקנדי, פניתי ליו"ר ועדת החוקה לקדם הצעת חוק כזו".

עוד הזכיר כי ביהמ"ש, שקבע שצריך להקים ועדת חקירה, "אמר שהוא לא רוצה לקבוע מה התקלות, והיועמ"ש מזוז אמר שהוא ימנה ועדה חיצונית - כך קמה ועדת ברנר, וכך נולדו כל הבדיקות. יום-יום עומדים אנשים לדין על רשלנות ממשית. עכשיו העמדתם (הפרקליטות) לדין את הפקידה במשרד הפנים על רשלנות ממשית בפרשת רמדיה. אתה (לדור) אמרת שהמבקר כתב רשלנות ממשית - למה אתם מגנים על רשלנות ממשית? פרקליטת מחוז בתיק אמרה בפני ועדת ברנר - 'תקלה מזוויעה, תקלה בלתי נסבלת'. שמעתם את זה בא לידי ביטוי בדברי פרקליט המדינה? בארבעה מכתבים כותבים שלא היו האזנות סתר. האחרון בהם - אחרי שקיבלו (הפרקליטות) את דפי ההפקה מהמשטרה. יודעים כבר שהיו האזנות סתר רלוונטיות. רק אחרי המכתב הרביעי אומרים - סליחה, תקלה - היו האזנות סתר. מה הייתה התקלה המרכזית? מבקר המדינה קבע שכתב האישום הוגש על-פי תמונה מלאה, לא חלקית. ליועמ"ש לממשלה לא הייתה את התמונה המלאה, היה רק גוף אחד שהייתה לו את התמונה המלאה, שני חוקרים - ערן קמין ומירי גולן - ובאורח פלא, הם ביצעו את כל התקלות הללו, שהיו יכולים להועיל להגנה.

"אם התמונה הזו הייתה מופיעה מול עיניי (החומר שנאסף בהאזנות הסתר), בחיים לא הייתי מסיר חסינות, בחיים לא הייתי מוותר על שימוע. חשוב לציין שהיה תיאור אחד בהאזנת הסתר ותיאור אחר במהלך המשפט. שום דבר בגרסתה (של המתלוננת ה') - לא תומך בגרסת התביעה - אלא להפך. אתה אמרת (המפכ"ל) - למה האזנות סתר הן חשובות? כי בהאזנות סתר אומרים אמת.

"האם כל הדברים האלה במקרה? האם במקרה כל הדברים האלה נעלמים מההגנה? זה עולה על הדעת - כל כך הרבה מסמכים? זה הגיוני שיהיו כל כך הרבה תקלות? זה הגיוני?! - כי כשאר מופיע קמין מול ברנר הוא אומר: אני לא עו"ד של חיים רמון - זה לא תפקידי - אני צריך להרשיע אותו.

"אני לא ערערתי כי בפסק-דין קבעו קביעות מקלות. כיוון שלא נקבע קלון - לא עמד לי הכוח הנפשי להמשיך ולעבור בבתי משפט. פסק דין הכשיר אותי לחזור לחיים הציבוריים. אני מבקש שהיועץ המשפטי יקים צוות לבדוק האם היה זדון או לא היה זדון. מבקר המדינה כתב 'לא מצאתי זדון', כי אין לו את הכלים לבדוק האם היה זדון".

תאריך:  21/07/2010   |   עודכן:  22/07/2010
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"לא עמד לי הכוח הנפשי להמשיך ולעבור בבתי משפט"
תגובות  [ 25 ] מוצגות   [ 25 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קטן וגם עבריין...
21/07/10 16:28
2
ישמעאל
21/07/10 17:33
 
בזזזזזזזזזזזזזזזז
21/07/10 18:41
3
עידן סובול
21/07/10 18:22
 
הנ"ל
21/07/10 18:52
4
ירון זכאי
21/07/10 18:33
5
והפרקליטים פושעת
21/07/10 18:58
6
אלכס לוין
21/07/10 19:48
7
אחד העם
21/07/10 20:33
 
פרצופו האמיתי של
21/07/10 22:09
8
מ.ורניק
21/07/10 22:18
9
קלינר
22/07/10 04:08
10
חיילת
22/07/10 08:53
 
מרק
23/07/10 04:57
11
בציר משה
22/07/10 10:09
12
עיניים פקוחות
22/07/10 12:35
13
נדיה
22/07/10 13:03
14
היתה במקומה
22/07/10 14:12
15
יש מיש
24/07/10 07:38
16
יש מיש
24/07/10 07:53
17
יש מיש
24/07/10 07:59
18
האמת מנצחת
24/07/10 16:04
19
פלוטו
25/07/10 02:59
20
שלומי -כלכלן
27/07/10 13:33
21
איזי
27/07/10 17:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט המחוזי בנצרת גזר (ד', 21.7.10) שלושה מאסרי עולם מצטברים על יחיא פרחאן, שהורשע הבוקר ברציחת הנערה דנה בנט, התיירת הצ'כית סילביה מולרובה והעציר אהרון סימחוב.
21/07/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
הכנסת אישרה היום (ד', 21.7.10) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק "השאלת ספרי לימוד" אשר יזם שר החינוך, גדעון סער, ובכך עיגנה את הרחבתו של פרויקט ההשאלה.
21/07/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
דירקטוריון מזרחי-טפחות, בראשות היו"ר יעקב פרי, אישר (יום ד', 21.7.10) את העסקה לרכישת 19.99 אחוז מחברת רוסאריו קפיטל.
21/07/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
גורמים בסביבת השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', אמרו כי השר מאוכזב מפסיקת בית המשפט העליון אשר הכפיל את עונשו של הבלש שחר מזרחי שהורשע בהריגת גנב רכב לפני ארבע שנים.
21/07/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
בשלושת החודשים אפריל-יוני 2010 נרשמה עלייה של 3.2% במחירים קבועים בחישוב שנתי, בסך כל הפדיון של רשתות השיווק; זאת, בהמשך לעלייה של 3.8% בשלושת החודשים ינואר-מרס. כך עולה (יום ד', 21.7.10) מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
21/07/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת רמון  /  מי ומי  
מנהל ביה"ס החקלאי פוטר; דורש הגנה מהמבקר  /  עופר וולפסון
הממונה על השכר באוצר נטש את הדיון  /  עופר וולפסון
היועמ"ש יחליט אם להיות מעורב במעצר אישי ציבור  /  עידן יוסף
המבקר הציל את המצב  /  ראובן לייב
ביצי הזהב של שמחון  /  אריה אלדד
אחיזת העיניים של שמחון  /  עידן יוסף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il