|   15:07:40
דלג
  בועז מושקוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מוחמד א-דורה ושתיקת ישראל

שבע שנים מתרחקת ישראל הרשמית בבהלה מהתפוח הלוהט של העשור: פרשת מוחמד וג'מאל א-דורה. היה זה האירוע שגרם לפלשתינים לעבור ממהומות האבנים "הרגילות" למלחמה בכדורים ופצצות. בעקבות האירוע נערכה חקירה ממצה, אך למסקנותיה נמצאו אזניים קשובות רק בחו"ל
18/09/2007  |   בועז מושקוביץ   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

בן-דרור ימיני הטיל במאמרו "ורק ישראל שותקת" האשמה כבדה ומוצדקת נגד ישראל הרשמית, אשר במשך שבע השנים האחרונות מתרחקת בבהלה מהתפוח הלוהט של העשור: פרשת מוחמד וג'מאל א-דורה, אשר כביכול נהרג בצומת נצרים ב-30 בספטמבר 2000 - הארוע, שממנו התחילה מלחמת הטרור נגד ישראל.

ימיני קבל ובצדק, על שישראל אינה תומכת בעיתונאי הצרפתי פיליפ קרסנטי במאבקו המשפטי נגד "פרנס-2", וכך קבלה גם קרוליין גליק בגליון ראש השנה של "מקור ראשון", אך שניהם לא התייחסו למי שחקר את הפרשה ברמה של ביטים קטנים, הגיע לחקר האמת והוא מהווה את מקור ידיעותיו של פיליפ קרסנטי - הפיזיקאי הישראלי נחום שחף.

לצערי, בן-דרור ימיני לא שם לב, שלא רק ישראל הרשמית אלא גם כלי התקשורת החשובים בישראל עשו יד אחת כדי שתוצאות החקירה של האירוע לא יגיעו לציבור הרחב. רק לצורך דוגמה: שניים מבין העיתונאים הבכירים בישראל עמוס הראל (הארץ) ואבי יששכרוף ("קול ישראל") כתבו ספר "המלחמה השביעית" המרכז כמות עצומה של מידע אודות מלחמת הטרור, הספר אף קיבל את פרס משרד הביטחון. בספר ניתנו הוכחות לכך, שלא ביקורו של אריאל שרון על הר הבית התחיל את האינתיפאדה החמושה אלא האירוע בצומת נצרים גרם לפלשתינים לעבור ממהומות האבנים "הרגילות" למלחמה בכדורים ופצצות.

למיתוס מוחמד א-דורה הייתה השפעה על מהומות ערביי ישראל באוקטובר 2000, חינוך הנוער הערבי לג'יהאד וגיוס מחבלים, כנס השנאה לישראל בדרבן שבדרום אפריקה ומיד לאחריו ארועי 9/11 והרמת ראשה של האנטישמיות המודרנית. למסקנה הזאת אודות חשיבות האירוע עם א-דורה הגיעו עיתונאים רבים, ישראלים וזרים, על סמך הראיות רבות מספור. אך לעומת ביקורו של אריאל שרון, שתואר בספר "המלחמה השביעית" בפרטי פרטים, בנושא א-דורה הסתפקו הכותבים בציטוט סתמי של מרבית הסעיפים של הגרסה הפלשתינית וסרבו להתייחס לתוצאות החקירה האמיתית.

החקירה נערכה

אמנם החקירה אכן נערכה על-ידי הוועדה, שמונתה על-ידי האלף יום-טוב סמייה, בראשותו של הפיזיקאי נחום שחף. באורח מקרי אך סמלי, היא הוקמה באותו היום, שבו ההמון המשולהב ברמאללה צרח נקמת דמו של מוחמד א-דורה וביצע לינץ' בשני החיילים הישראלים, 12 באוקטובר 2000.

כבר בתחילת החקירה התגלה, שבצילומים הילד המת שכב פעם עם היד המכסה את הפנים, פעם אחרת עם אותה היד על הבטן - בסך-הכל גילה שחף ארבע תנוחות שונות - תופעה יוצאת דופן לגבי מישהו, שנאמר עליו, שהוא מת... אך היה זה רק קצה חוט, שעורר חשד שהיה כאן מעשה זיוף.

הוועדה ערכה שיחזור האירוע במטווח צה"ל, שם נבנה קיר בלוקים, הועמדה חבית והושמו בובות מאחוריה. ביום אחד נבנה הקיר אנכית לעמדת הירי במטווח כדי לבדוק ירי מכיוון העמדה הפלשתינית וביום אחר - אלכסונית, כדי לבדוק ירי מכיוון עמדת צה"ל. ירו כל סוגי התחמושת מכל סוגי הנשק הרלוונטיים. כל הניסויים תועדו וצולמו; השתתפו בהם מבכירי המומחים לבליסטיקה של משטרת ישראל וגם המומחה של המשטרה הבריטית. שיחזור הזירה אינו משאיר מקום לספק: החיילים בצומת נצרים לא יכלו לפגוע במוחמד וג'מאל א-דורה.

אמנם הזירה המקורית של האירוע נהרסה על-ידי צה"ל כדי למנוע מהמחבלים מקומות מחסה, מהם ירו על כוחותינו, אך נשארו עדיין ראיות פיזיות מסוימות, נשארו בלוקים שלמים, שמהם הייתה בנויה החומה. על-ידי מדידת הבלוקים ניתן היה לחשב את גודל החבית ומידות אחרות.

הכתב שארל אנדרליין סרב למסור לנחום שחף את הסרט המלא, אך גם ללא הסרט הזה נמצאו ראיות מצולמות רבות. כדי לגלות את האמת המסתתרת בתמונה המצולמת צריך לדעת לגלות את מידות העיוותים בצילום על-פי הצירים האנכי והאופקי, להשתמש בחוקי אופטיקה ונוסחות טריגונומטריות.

נחום שחף, ממובילי הפיתוח של המזל"ט הישראלי יש ניסיון בפיתוח מכישור אופטי משוכלל לתעשיה האוירית ולתדיראן, היה שותף לביצוע מחקרים ויעוץ למחלקת זיהוי פלילי של המשטרה, שירת במילואים כפיזיקאי ביחידת המודיעין החזותי של צה"ל, היה חבר בצוות הפיתוח של הטומוגרף הישראלי, פיתוח התקנים לשיפור דיוקי הירי מטנקים ומסוקים וצבר ניסיון בחקירות. בסופו של דבר הוא הצליח "לחלץ" מהחומר הגולמי את כל המידות, המרחקים והזוויות והרכיב את התמונה של מה שארע.

סך כל המסקנות של שחף מבוססות על כמות הראיות, שהייתה מספיקה לכמה ועדות חקירה, אך צה"ל והממשלה נבהלו מהתוצאה: האירוע היה מבוים, לא היה כל ילד הרוג או אב פצוע בצומת נצרים, החיילים זוכו מכל אשמה, לעומת זאת חלקם של גורמי הרשות הפלשתינית בפרשה הזאת מצביע על תכנון מוקדם והוראות מגבוה. אך ראש הממשלה אהוד ברק, הרמטכ"ל שאול מופז ודובר צה"ל רון כתרי העדיפו כביכול "לקחת אחריות", למעשה - להתקפל בפני לחצם של כמה עיתונאים.

החקירה הושמצה על-ידי עיתון הארץ בסדרת מאמרים, שפורסמו באוקטובר-נובמבר 2000. במקום לנסות לגלות את האמת, תמך הארץ בפסיכוזה כלל-עולמית של גינוי ישראל ואף תרם לליבונה. במאמר מערכת ב-7 לאוקטובר 2000 נכתב: "אין להרשות ירי שלא לצורך על ילדים פלשתינים". במילים אחרות, הארץ קבע כעובדה את תופעת הרצח של ילדים פלשתינים בידי חיילי צה"ל. המאמרים של הארץ מופיעים גם באנגלית ונחשבים למקור בר סמכה על-ידי כתבי העיתונות העולמית.

אשמה רובצת גם על כתפיו של המהנדס יוסף דוריאל, שמונה על-ידי שחף להיות חבר בוועדה, אך הודח ממנה במהרה עקב התנהגות לא מקצועית ולא אמינה. דוריאל היה זה שהמציא את האגדה הפזיזה אודות הריגתו של מוחמד א-דורה על-ידי הפלשתינים והמשיך לדבוק באגדה הזאת, למרות שלא היו לכך תימוכין. לאחר שהודח מהוועדה, הוא המשיך להציג את עצמו כחבר בוועדה והדליף לפרסום בעיתונות ניירות טיוטא של שחף כאילו היו ממצאים סופיים, ללא סמכות, ללא רשות ולפני שהחקירה הושלמה.

התנהגותו הלא אחראית של יוסף דוריאל ופרסומים לא מבוססים של הארץ היו בין הסיבות, שגרמו לממשלה ולצה"ל לא לקבל את תוצאות החקירה, אך אין לגרוע מאחריותם. החובה לעיין בחומר, להבין את המתרחש ולהיאבק על האמת הייתה מוטלת קודם כל על צה"ל והממשלה.

שלוש שנים מאוחר יותר, ג'יימס פאלוז (James Fellows), עיתונאי אמריקני ליבראלי זוכה פרס העיתונות האמריקנית לשנת 2003, בעבר כותב הנאומים הראשי של ג'ימי קארטר, קבע במאמרו בירחון "אטלנטיק מונת'לי" (Atlantic Monthly): "הספקולציה על מותו של מוחמד א-דורה, החליפה עולם של גיאומטריה ובליסטיקה, בעולם של פוליטיקה, פרנויה, פנטזיה ושנאה".

ג'יימס פאלוז, שהגיע מארה"ב כדי לבחון בקפדנות את ממצאי המחקר, לא הבין מדוע העיתונות הישראלית לא הטריחה את עצמה לבחון ממצאים הנמצאים על סף דלתה. "הם לא היו צריכים לחצות את האוקיאנוס" הוא תמה...

האמת מפחידה

שחף נעזר בעבודתו בשלל מומחים: מדען ראשי של "אלישרא" דר' מאיר דנינו, דר' לרפואה משפטית מוריס רוגב, אשר ניהל בעבר את מכון אבו כביר לרפואה משפטית והתפרסם בעולם בבדיקת העצמות של מנגלה, וגופתה של דורה בלוך מאנטבה, המומחה לרפואה משפטית דר' חן קוגל ועוד מומחים בתחומים שונים של הפיזיקה והרפואה, מזדהים עם מסקנותיו של שחף.

שחף הוזמן להרצות על המחקר בכנס השנתי של האגודה האמריקנית לרפואה משפטית בפני מאות מדעני מהבכירים בעולם בתחום הזה. בעקבות אותה הרצאה הוא הוזמן להפגש עם ראש התביעה של מדינת ניו-יורק רוברט מורגנטאו, המשמש כיו"ר מוזאון השואה של ניו-יורק, וכן הוזמן להרצות למספר אוניברסיטאות דוגמת אוניברסיטת גו'רג' ואשינגטון ועיתונים מובילים בעולם דוגמת הו'ול סטריט ז'ורנאל.

אך בישראל דובר צה"ל והממשלה מפחדים להקשיב לו. יותר מזה: כאשר התחילו יהודי צרפת בתהליך תביעה משפטית נגד "פרנס-2", משרד החוץ הישראלי לחץ עליהם לוותר. כעת אירגון ציוני אמריקה פרסם מכתב תמיכה בגילוי האמת בפרשה, ורק ממשלת ישראל ממשיכה לשמור על דממה.

הפרשה הזאת מלמדת משהו על טבע האדם. כולם ראו סרטים, שבהם קלינט איסטווד וג'ון וויין רוכבים על סוסים ויורים ומישהו נופל - כולם מבינים, שבאמת איש לא מת בסצינת הקולנוע המשוחקת, אך אם אותו הקטע ישודר במהדורת החדשות, איש לא יהיה מסוגל להאמין שזה משחק.

הרושם שעולה מהתמונות המתחלפות על מסך המחשב בביתו של נחום שחף, היא שמי שהמציא את הפתגם "תמונה אחת שווה אלף מלים", לא ידע עד כמה הוא צודק. היכן הזיופים החובבניים של ממציאי עלילות הדם הישנות? היום, המצלמות המשוכללות, ציוד העריכה, טלוויזיה ואינטרנט מביאים תמונות תקריב של עלילת הדם "בשידור חי" ישר לביתו של כל אדם בעולם.

עד כה נידון הנושא פעמיים בבתי המשפט: יוסף דוריאל הפסיד תביעה נגד הארץ ופיליפ קרסנטי הפסיד לתחנת "פרנס-2", בשני המקרים הראיות שבאמתחתו של נחום שחף לא עמדו לדיון.

כתב דן-דרור ימיני "בצד המשפטי, ספק אם התובעים, הערוץ וכתבו, אכן טפלו בזדון עלילה על ישראל". ובכן, ישנם דברים שבן-דרור ימיני לא ידע: מוחמד א-דורה לא נפגע כלל וכלל, העולם צפה בקטע מבוים בטכניקה הפשוטה כמו סרט קולנוע, הצלם טלאל אבו-ראחמה, הכתב שארל אנדרליין והתחנה פרנס-2 אכן טפלו עלילת דם בישראל. כמו עלילת הדם המקורית מן המאה ה-12, שהומצאה על-ידי יהודי מומר לנצרות, גם עלילת הדם הזאת גורמת לשפך דם רב.

שניהם, טלאל אבו-ראחמה ושארל אנדרליין, אחרי שהועמדו על-ידי נחום שחף בפני העובדות, חזרו בהם בשיחות מוקלטות מהאשמת חיילי צה"ל בהריגתו של מוחמד א-דורה, אבל שניהם מתעקשים לא לגלות את כל האמת.

יש לי הכבוד לעבוד עם נחום שחף כדי לעזור לו להוציא ספר על פרשת מוחמד א-דורה, חקירתה והשפעתה על הארועים של השנים האחרונות. במסגרת העבודה הזאת למדתי על תולדות עלילות הדם ואני שואל את עצמי לא פעם: אילו חיינו אנחנו במאה ה-12 בעיר האנגלית נורוויץ', עת הנזיר תיאובלד טפל ביהודים את האשמותיו הבדויות ברצח ילידם והייתה לנו האפשרות לשים אצבע בסכר - האם דבר מה היה מתרחש אחרת במהלך ההיסטוריה?

תאריך:  18/09/2007   |   עודכן:  18/09/2007
בועז מושקוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מוחמד א-דורה ושתיקת ישראל
תגובות  [ 23 ] מוצגות   [ 23 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מתי תבין?
18/09/07 10:41
 
רמי א
18/09/07 10:59
 
אלי943
20/09/07 14:03
 
בועז מושקוביץ
18/09/07 10:59
 
נה
18/09/07 11:02
 
אף פעם
18/09/07 12:32
2
יונה סוקולובסקי
18/09/07 11:57
 
שאול אבידור
18/09/07 16:14
 
יונה סוקולובסקי
18/09/07 16:59
 
בועז מושקוביץ
18/09/07 18:13
 
נחום שחף
19/09/07 12:27
 
שאול אבידור
19/09/07 14:43
3
didi
18/09/07 13:21
4
שאול אבידור
18/09/07 14:25
 
בועז מושקוביץ
18/09/07 17:11
5
שחף- החוקר הבעיתי
18/09/07 16:07
 
וכנראה נכונה
18/09/07 17:44
6
איתן
18/09/07 19:03
7
א מ רול
18/09/07 20:35
 
שאול אבידור
19/09/07 07:52
 
בועז מושקוביץ
19/09/07 08:08
8
משרד הטיולים
19/09/07 08:01
9
יובל ברנדשטטר
19/09/07 12:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תחת הכותרת "כשהגוף תוקף את עצמו" (מעריב, 12.09.07), כתב אמנון דנקנר מאמר ארוך מדהים ומפתיע, שבו הוא מציג תמונה קודרת על מצבה ועתידה של המדינה. מאמר חשוב מאין כמוהו, לא רק בגלל מה שכתב, אלא בעיקר בגלל מי שכתב. אותן המילים ממקלדת של איש ימין, היו זוכות לבוז אוטומטי.
18/09/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
כל העניין הזה עם חשבון הנפש שאנו עורכים לכאורה ביום כיפור, תמיד הטריד אותי. נראה לי מוזר, שכל השנה אנו פועלים לפי רצוננו החופשי, איש איש לפי דרכו, ורק יום אחד בשנה מתחשבנים איתנו על כך. זה מרגיש מאולץ משהו, כאילו מישהו פקד עלינו ש"כך צריך לעשות".
18/09/2007  |  ניב נבון  |   מאמרים
שופטי בית המשפט העליון שלנו רואים עצמם חסידים של זכויות האדם. הנה לדוגמא השופט המנוח חיים כהן. אמרת חיים כהן, אמרת ליברליזם, פתיחות, סובלנות ונאורות.
17/09/2007  |  עו"ד חיים קליר   |   מאמרים
היום התפרסם שמו של מועמד מאוד מפתיע, לטובה, למשרת פרקליט המדינה - יוחנן דנינו. הרושם שלי ששמו הועלה לצורכי יחצנות ולא למטרת מינוי נאות.
17/09/2007  |  אריק באך  |   מאמרים
לקראת סופו של ההיריון, כל מיחוש הוא "סימן", עד שלא יוכח אחרת. ישנם סימנים ה"ידועים" כמבשרי לידה כגון דחף בלתי נשלט לשטוף ולסדר את הבית ("קינון" - מלשון "קן"), אותות שונים המופיעים בחלומות, רצון לאכול מאכלים חמוצים, ירידה של הבטן...
17/09/2007  |  גלית מוריה-שלגי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
סמ"ר בן ציון הנמן נהרג בקרב בשכם  /  איציק וולף
מוחמד א-דורה עדיין חי?  /  עומר כרמון
כמה פלשתינים נכנסים לרכב מסחרי אחד?  /  איציק וולף
המחדל בזיקים ותפיסת הביטחון  /  יהונתן דחוח-הלוי
יעד לגיטימי  /  אורי הייטנר
עם נבל ולא חכם  /  עו"ד משה מכנס
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il