|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

כיצד ניסו להפליל את טריף

סאלח טריף נאלץ להתפטר מחברותו בממשלה לאחר שהואשם בעבירות שוחד והפרת אמונים; עתה מתברר כיצד זייפו תוצאות פוליגרף כדי להפלילו
11/04/2003  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   תגובות


עלילה או שוחד


החקירה, המשפט

בבית משפט השלום בראשון לציון מתנהל משפטו של השר לשעבר, סאלח טריף, בפני הרכבמיוחד של שלושה שופטים: הנשיא, יהודה פרגו (אב"ד), והשופטים חנוך פדר (סגן נשיא) ורות לורך. טריף מואשם בעבירת שוחד, הפרת אמונים ועוד. עיקר כתב האישום נוגע ליחסיו הפליליים לכאורה, עם ראש מינהל האוכלוסין במשרד הפנים לשעבר, רפאל כהן (שאף הוא הועמד לדין).

מדובר באחד המשפטים החשובים המתנהלים בעת האחרונה. לא רק לנוכח חומרת האישומים, אלא בשל מעמדו האישי של טריף, חבר בכיר במפלגת העבודה גם כיום, בקרבהדרוזים בישראל. לא בכדי מגיעים לאולם בית המשפט כמעט בכל דיון עשרות דרוזים,התומכים בטריף בלא תנאי, ומה שהם רואים ומבינים הוא זה: מהלכי החקירה הנוגעים לטריף ומהלכי התביעה בפרשה זו מעידים כי במקרה של טריף, גם אםהיו בתחילה חשדות מבוססים נגדו, הרי שנעשה ניסיון מיוחד - להפליל את טריף, כמעט בכל מחיר.

טריף נאלץ, לנוכח כתב האישום, להתפטר מתפקידו כשר בממשלת ישראל. עתה הולכת ומתחדדת הבעיה: כיצד נסביר לנכבדי העדה הדרוזית כי מהלכי החקירה נוהלו, כפי שנוהלו, עד כדי סילוקו מהממשלה. וזו בעיה לא פשוטה, לנוכח היחסים הרגישים של מדינת ישראל עם אזרחיה הדרוזים, שקשרו גורלם עם מדינת ישראל.

ברשימה זו נצביע על חלק מהתמיהות ומהאירועים המוזרים שהתרחשו במהלך החקירה וחלקם התגלו תוך כדי משפטו של טריף, שעדותו נפתחה בימים אלה בבית המשפט.

נצביע כיצד עובדה תוצאת פוליגרף, כדי להפעיל לחץ על העד/החשוד רפאל כהן, כדי שיפליל את טריף; נראה כיצד נחשף מידע חדש במשפט, המעיד כי ייתכן שטריף לא היה היכן שהיה ולכן לא יכול היה לקבל באותו מקום את השוחד שיוחס לו; נגלה כאן כיצד נמנע ראש צוות החקירה, רב פקד צבי גלבר, לבדוק תמיהות וסתירות בעדותה של עדת התביעה המרכזית, סוהיר קובטי ועוד ועוד.

תוצאות הפוליגרף עובדו

אחד העניינים המוזרים ביותר במשפטו של טריף הוא כיצד עובדו תוצאות פוליגרף, וכיצד תומרן רפאל כהן להעיד נגד טריף. הסיפור הזה נחשף בעיצומו של המשפט, בדבר החקירה שנערכה. עניינה התמקד בחשד כי ב-99.21.8 נפגש טריף עם רפאל כהן על כביש תל אביב-ירושלים, ומסר לו מעטפה שבתוכה 2,000 דולר כשוחד, כדי שטריף יטפל בבקשת איחוד משפחות של פלשתיני (חוסני יונס-בדראן). כהן הכחיש את החשד נגדו מכול וכול, ובכך ניקה גם את טריף. לטענת החוקרים, רק לאחר שהסכים לבדיקת פוליגרף שבה נשאל האם נתן שוחד לטריף (בבדיקה הוא הכחיש), ולאחר ששמע מהחוקרים את תוצאות הבדיקה (שבה נמצא כביכול דובר שקר, משמע: כן נתן שוחד לטריף), הוא "התיישר" ואמר אמת, היינו: הוא אישר כי אכן שילם שוחד לטריף.

במצב דברים רגיל, היתה ההגנה, ובמקרה זה עורכי הדין יעקב וינרוט ודפנה וינברג המייצגים את טריף, מקבלת את מלוא חומר החקירה. אלא שכאן נראה העסק מסריח מראשיתו. התברר כי התביעה ביקשה וקיבלה תעודת חיסיון על שלושה מסמכים מבדיקת הפוליגרף. להגנה נמסרו רק תוצאות הבדיקה. בתעודת החיסיון נומק הדבר: "גילוי מידע זה או מסירתו יש בהם כדי לפגוע בעניין ציבורי חשוב באשר הם עלולים לחשוף שיטות עבודה ודרכי פעולה של המשטרה ולפגוע ביעילות פעולותיה". על תעודת החיסיון חתם ב-20.3.3 השר לביטחון פנים באותה תקופה, השר עוזי לנדאו.

וינרוט לא השלים חיסוי המסמכים. בחושיו הבין היטב כי אין סיבה אמיתית לחיסיון, וכל מה שיש זה רצון להסתיר משהו מפוקפק. לכן פנה לבית המשפט וביקש לבטל את החיסיון. הוא נדחה. וינרוט לא ויתר. לפני כמה שבועות נחקרה בחקירה נגדית זהבית דויטש, שהיתה חתומה על תוצאות הבדיקה, וכאן החלה להתברר התמונה בכללותה. התברר כי לרפאל כהן נערכה בדיקה חדשנית שאומצה ביאחב"ל, ובמהלכה ננקטו סטנדרטים ואמצעים הנהוגים בשב"כ. כהן היה האיש הראשון שנחקר בשיטה זו, שהופסקה מאוחר יותר עקב בעיות שהתגלו.

וינרוט טען בבית המשפט כי תוצאות הבדיקה עומדות בסתירה מוחלטת לתוצאות המיומרות, השתכנעו השופטים כי יש להסיר את החיסיון. אחרי רמז קל, הבינה התביעה כי יש לפתוח זאת מידית. המסמכים החסויים הוגשו, ומה שנמצא בהם יכול בהחלט להעלות תהיות בקשר לאופי עבודת המחלקה לזיהוי פלילי במשטרה. מחלקה זו היתה עד כה אחת היחידות המפוארות, שעל הממצאים שלה ניתן היה לסמוך בעיניים עצומות. עתה מטיל דבר זה צל כבד על פעולתה במקרה זה.

מהמסמכים שהובאו לעיוני עולה כי בדיקת הפוליגרף נעשתה בפועל על-ידי שניים: זהביתדויטש, חוקרת; ואיש השב"כ, שזהותו לא נמסרה. על-פי המסמך, כל אחד מהבודקים נתן ציון בבדיקה. כך בשאלה המרכזית: האם קיבל רפאל כהן שוחד מסאלח טריף. דויטש קבעה כי הציון הסופי לשאלה הוא 0; היינו - לא ניתן לקבוע אם כהן אמר אמת או שקר; ובאשר לשאלה האם קיבל כהן טובת הנאה כספית אחרת, כתבה דויטש כי הוא דובר שקר (הציון: -5). השאלה החדשה שעלתה אפוא היא: מדוע דיווחה דויטש כי כהן התגלה כדובר שקר גם בשאלה הראשונה, כשהכחיש שקיבל שוחד מסאלח טריף.

דויטש נחקרה בנושא זה בחקירה הנגדית, ועל כך השיבה כי היא קיבלה את עמדתו של המפקח המקצועי מטעם השב"כ, שהציונים שלו פורטו אף הם בטור הימני באותו מסמך (עליו הוטל חיסיון קודם לכן - י"י). וינרוט הציג בפני דויטש את המסמך, הצביע על הרישומים והמחיקות הרבות של איש השב"כ - מה שמעלה חשד כי מדובר בפיברוק, וביקש הסבר. לדויטש לא היה מה לומר, מלבד זאת: אנא פנו לאיש השב"כ (שזהותו חסויה).

וינרוט הגיש את חומר החקירה בנושא זה אל המחלקה לחקירת שוטרים. "ניתן לראות בנקל", כתב, "כי המדובר בשינוי מגמתי ומכוון של מספרים וציונים: כך למשל הוחלפו מספרי פלוס (המעידים על אמירת אמת) במספרי מינוס (המעידים על אמירת שקר). כמו כן הוחלפו חלק מהמספרים: כך למשל נמחק הציון אפס והוחלף בציון שלילי. למותר לציין כי כל השינויים האלה הם בכיוון אחד - כיוון אמירת שקר...".

האפשרות שמדובר בזיוף, תרתי משמע, מטרידה מאוד. אחרי הכול, תוצאות הפוליגרף שהוצגו בפניו הן "ששכנעו" את רפאל כהן לשנות את עדותו נגד טריף. "לדעתי הפוליגרף היה המנוף פה, מנוף משמעותי אפילו, וזה מה שגרם לרפאל כהן לומר את האמת", העיד רפ"ק גלבר.

וינרוט ביקש מהתביעה להעביר זאת מידית לחקירה. פרקליטת מחוז תל אביב, נורית שניט, התבקשה לעשות כן, אבל במקום לפעול במהירות היא ביקשה זמן לחשוב על כך. רק לאחר שהשופטים רמזו שהם עצמם יעשו זאת, בהחלטה, החלו לזוז העניינים.

"אין צורך לומר מהי חומרת הדברים אם תמצאו אותם כנכונים לאחר בדיקתך", כתב וינרוט לראש מח"ש, הרצל שבירו. "המדובר בבדיקה שדווחה הן לנחקרים והן לבית המשפט כבדיקת אמת המעידה שמר כהן דיבר שקר, בה בשעה שהתוצאות הנכונות של הבדיקה הן הפוכות והן נהפכו ושונו במתכוון. החשד הזה מסביר גם את פשר החיסיון התמוה... הדבר יכול להיות בעל השלכות גורליות על התיק המתברר בבית המשפט בעניינו של מרשנו".

היה או לא היה

כל האמור לעיל בעניין הפוליגרף יכול היה להתקבל כתעלול שנועד להפעיל לחץ על נחקר, כדי שיעיד אמת. אך לא זה המצב בענייננו. המשטרה נמנעה מחקירה ו/או בדיקה שהיתה יכולה להוכיח כי חלק ניכר מהטיעונים נגדו מופרכים מיסודם. המדובר בעניינים שאותם ניתן בקלות לברר, באמצעים אחרים, למשל - חקירת עדים חשובים אחרים; למשל - "איכונים" - קבלת המידע מחברות הסלולר, היכן שהו אותו זמן חשודים, ובהם טריף. הנה כמה מאותם עניינים:

  • מסעדת דגים - נטען כי סאלח טריף נפגש ביום 6 או 7 בדצמבר 1999 עם חוסני בדראן, במסעדת דגים ברמת אביב, ובמהלך פגישה זו קיבל שוחד בסך 5,000 דולר מבדראן (וזה הועבר לרפאל כהן). כך טענה סוהיר קובטי, אחת העדות המרכזיות. אלא שמרישומי שיחות הפלאפון של טריף, עולה כי בימים אלה לא יצא את גבולות
ירושלים.

  • ביקור בביתה של קובטי - נטען נגד טריף כי הוא ביקר בביתה של קובטי ב-10.6.12, וניסה להדיחה לעדות שקר. טענה זו התמוטטה, לאחר שמאיכוני השיחות נלמד כי טריף לא היה אותו יום בחיפה.

  • איומים על אביה של קובטי - נטען כי שוגרו איומים אל קובטי ואל אביה, כדי שלא יגלו את הידוע להם בפרשה. הטענות הועלו על-ידי קובטי עצמה, לאחר שהפכה מידיד אוהב ליריב מר ושונא. על אף שהתגלו סתירות בעדותה, אלה לא נבדקו כדבעי.

ראש צוות החקירה, רפ"ק צבי גלבר, נשאל בחקירה הנגדית: מדוע לא ביצע בדיקת איכוני השיחות. על כך השיב כי לא רצה לפגוע בפרטיות של טריף. לשאלה מדוע לא הציע לטריף לוותר על הפרטיות, אמר כי הבדיקה עולה למשטרה כסף רב. לשאלה מדוע לא חקר מידע חדש וסותר שהובא לידיעתו (שעשוי לסייע לטריף), חלק ממנו מפיה של סוהיר קובטי, העדה המפלילה נגד טריף, השיב העד גלבר: "אם הייתי מתחיל לשאול פה היה 'סלט' שלם. אלה הדברים שהיא מסרה. לכל עדות נוספת שנגבתה מסוהיר הלכו והתווספו דברים ונוספו סתירות וכו'".

תאריך:  11/04/2003   |   עודכן:  13/04/2003
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם כינון הממשלה החדשה, שר האוצר, בנימין נתניהו, מתכוון להגיש תוכנית כלכלית חדשה, כחלק מעיסקת חבילה כוללת. במרכזה זירוז הפרטה ומכירה מאסיבית של חברות ממשלתיות באמצעות הנפקה בבורסה ושוק ההון בדרך של הנפקה בבורסה בארץ או בחו"ל.
18/03/2003  |  דליה זליקוביץ  |   תחקירים

12/03/2003  |  חנה בית הלחמי  |   תחקירים
נשיאת בית משפט השלום בתל אביב, עדנה בקנשטיין, נוזפת קשות בשופט הראל על החלטת מעצר שקיבל; פונה אל השופט בשן כדי שישנה החלטה של השופטת רייך-שפירא; במקביל, ראש מדור התביעות במחוז תל אביב במשטרה, סנ"צ אבי היימן, מתרברב על קשריו המיוחדים עם "עדנה"; אז מה אם החוק אוסר באופן מוחלט ניסיונות להשפיע על שופטים בקבלת החלטות
07/02/2003  |  יואב יצחק  |   תחקירים
13/01/2003  |  יואב יצחק  |   תחקירים
המשטרה חוקרת, בימים אלה, חשדות למעשים בלתי כשרים במפלגות שונות. ההתמקדות עתה היא במעשים פליליים לכאורה שבוצעו בפריימריז של הליכוד. ח"כ נעמי בלומנטל, שפוטרה השבוע מתפקידה כסגנית שר התשתיות, עוד בטרם פתחה את פיה במשטרה, היא, ככל הנראה, רק הקורבן הראשון למצוד הנערך, בימים אלה, נגד אישי ציבור.
02/01/2003  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il