|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

הרכבת הקלה בגוש דן יוצאת לדרך חדשה

פורסם המכרז לתכנון המנהרות בעקבות החלפת שיטת הכרייה יהיו העבודות מהירות יותר, אך יידרשו יותר חסימות של כבישים בת"א ובר"ג
24/09/2010  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תגובות
מאת: אבי בר-אלי  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות

הפרויקט להקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן במימון תקציב המדינה יוצא לדרך - לאחר שהקמתה של מערכת הרכבת הקלה בידי זכיינית פרטית עלתה באחרונה על שרטון.

החברה הממשלתית נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים) פירסמה ערב החג את המכרז לתכנון הפירים של מכונות הכרייה בפרויקט. המכרז פורסם לאחר אישור משרדי התחבורה והאוצר להחליף את שיטת הכרייה שבה בחרה זכיינית הפרויקט לשעבר, קבוצת MTS, בשיטת כרייה אחרת. שינוי השיטה יביא לקיצור משך העבודות ולהימנעות משאיבת מי תהום. עם זאת, הוא יביא גם להעלאתן אל פני הקרקע של עבודות שתוכננו להיות תת-קרקעיות. כתוצאה מכך, צפויה חסימת צירי תנועה בהיקף נרחב יותר במהלך העבודות - בעיקר בתל אביב.

בתוך כך נודע כי הקבינט החברתי-כלכלי אמור לדון באישור התוכנית לביצוע הפרויקט הקבלני מתקציב המדינה מיד לאחר חופשת סוכות. הקבינט היה אמור לדון בכך כבר ביום שלישי השבוע, אך הדיון נדחה מסיבות טכניות. הקבינט יצטרך לאשר את אופן ניהול הפרויקט, פרסום המכרזים, היקף הסיוע הממשלתי וכן את לוחות הזמנים החדשים, שלפיהם יושלמו העבודות על הקו הראשון עד 31 בדצמבר 2017.

הקו האדום של הרכבת הקלה - לאורך 23 ק"מ מבת ים ועד פתח תקוה - יפוצל לשלושה מקטעים. 11 ק"מ ייסללו מתחת פני הקרקע - ממנשייה שבדרום-מערב תל אביב, דרך ציר ז'בוטינסקי שברמת גן ובבני ברק, ועד מחלף גהה. 23 מתוך 33 תחנות הנוסעים בקו המתוכנן יהיו תת-קרקעיות, במרחק של קילומטר אחד בממוצע זו מזו.

המכרז שפורסם נועד לתכנון שלושה פירי שילוח שאליהם יוחדרו מכונות הכרייה הפועלות בשיטת TBM. מדובר במעין מקדח ענק, שמשמש כיום, למשל, לכריית המנהרות בקטע ג' של פרויקט קו הרכבת המהירה לירושלים (A1). הפרויקט בגוש דן כולל חפירת שלושה חללים תת-קרקעיים פתוחים, שלתוכם יוחדרו מכונות המנהור על מרכיביהן. לאחר מכן יוכנסו דרך חללים אלה מרכיבי הדיפון של מנהרות הרכבת, במקביל להוצאת חומרי החפירה. המבנה שייחפר יכלול מעטפת קירות בטון ורצפת בטון אטומה. בסיום עבודות המינהור תוצא מכונת ה-TBM דרך הפיר - וזה ישמש להמשך עבודות המנהור, עד שייסתם עם תום הפרויקט.

תכנון הפירים יבוצע בידי חברות ישראליות, שישלימו את תכנון הפרויקט וקבלת ההיתרים לחפירת הפירים בתוך שבעה-שמונה חודשים. זאת, כאשר ביצוע החפירה יושלם בידי קבלנים מקומיים בתוך שנה נוספת. בשל סדר הזמנים הממושך יחסית, קבעה נ.ת.ע את שלב המועד האחרון להגשת ההצעות כבר ב-24 באוקטובר.

כמו כן, יצוין כי שיטת הכרייה החדשה יחסית שבה בחרה MTS במסגרת הצעתה במכרז, Deep mining, הוחלפה בשיטת הכרייה השכיחה יותר בישראל, Cut & Cover. משמעות החלפת השיטה היא פתיחת כבישים לאורך תוואי הרכבת, באופן שעלול להגדיל את מספר חסימות צירי התנועה בתל אביב במהלך עבודות הפרויקט. בשיטת Deep mining נכרות המנהרות עמוק יותר מתחת לפני הקרקע, מבלי להפריע לתנועה היומיומית שעל פני הקרקע.

עם זאת, חלופה זו לוותה בחששות כבדים מצד אנשי המקצוע, בעיקר משום השלכותיה על המגע עם מי התהום. היות שמדובר בחפירה עמוקה יותר, נמצא כי החשיפה למי התהום גדלה מהותית בהיקף של כ-70 מיליון קוב. עלות הטיפול במים אלה ופינויים עשויה היתה להסתכם בטווח של 100-240 מיליון שקל - כשבין MTS לבין המדינה שררה מחלוקת באשר לשיעור כיסוי כל אחד מן הצדדים את העלויות. בנוסף, חלופה הכרייה העמוקה היא חדשה יחסית, לא מוכרת בענף התשתיות בישראל, עשויה להיות ממושכת יותר - וכן נעדרת יכולת לאמוד את השלכות הכרייה העמוקה על יציבות יסודות המבנים שעל פני הקרקע.

MTS תפנה לבוררות בימים הקרובים


כפי שנחשף ב-TheMarker לפני חודש, טיוטת הצעת המחליטים, שתוגש לממשלה כדי לאשר את ביצוע הפרויקט, מגלה כי הקו האדום של הרכבת הקלה יופעל בשלבים עד 31 בדצמבר 2017. זאת, כאשר תוואי הקו הדרומי, מבת ים ועד לשדרות ירושלים ביפו, יופעל (כרכבת עילית) עד 1 ביוני 2016.

תקציב הפרויקט יגדל מ-8.4 מיליארד שקל ל-10.7 מיליארד שקל - וזה יוסב לטובת חברת נ.ת.ע, שתיהפך לזרוע הביצוע של הפרויקט מטעם המדינה. זאת, תחת המתווה הזכייני שבו מילאה משבצת זו קבוצת MTS. המדינה, באמצעות נ.ת.ע, כבר השקיעה עד כה כמיליארד שקל בפיתוח תשתיות עבור הפרויקט.

בטיוטה הוצע עוד להטיל על נ.ת.ע את ביצוע הפרויקט במקטעים - ולא במקשה אחת. החברה תידרש לפרסם כבר השנה מכרז תכנון ל"קופסאות" שישמשו את תחנות הנוסעים, וכן למתקנים התת-קרקעיים האחרים שלאורך תוואי הרכבת. זאת, במטרה לפרסם ב-2011 את המכרזים לביצועם.

לפי הערכות, יוסכם על פרסום מכרזי קבלן נפרדים לביצוע עבודות הכרייה, הנחת תשתית המסילה והקמת המתקנים התת-קרקעיים. ואולם, שיטת המכרז שיפורסם לרכישת הרכבות ולהפעלת הפרויקט עדיין נותרה פתוחה, בשל מחלוקת עם אגף החשב הכללי באוצר. זאת, כאשר החשכ"ל לוחץ על פרסום מכרז זה במתכונת זכיינית (B.O.T), שתכרוך את מימון רכש הציוד בזיכיון להפעלה.

הצעת המחליטים כבר גובשה בימים האחרונים, לאחר הלאמתו הסופית של הפרויקט. ביום ראשון השלימה המדינה את חילוט מלוא הערבות שהפקידה MTS בסך 138 מיליון שקל - לאחר שהכריזה על הפרת הסכם הזיכיון בידי MTS. זאת, לאחר שלא הצליחה להשלים את הסגירה הפיננסית במשך שלוש השנים וחצי שחלפו מאז החתימה על הסכם הזיכיון. MTS צפויה להגיש בימים הקרובים פנייה לבוררות - בטענה כי ההכרזה על הפרתה את ההסכם פסולה.

תאריך:  24/09/2010   |   עודכן:  24/09/2010
אבי בר-אלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרכבת הקלה בגוש דן יוצאת לדרך חדשה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
???
24/09/10 23:34
2
ציקי
25/09/10 08:20
3
נתנאלה
25/09/10 17:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שותפות חיפושי הנפט גבעות מקיימת היום (ו') אסיפת משקיעים שנועדה לספק הבהרות וכן לענות על שאלות המשקיעים בנוגע לדוח ההנדסי שפרסמה גבעות ביום ג', אודות מאגר הנפט ב"מגד 5" שליד ראש העין. כאן באתר "גלובס" אנו מעבירים בשידור חי את האסיפה, שתחילתה התעכבה בשל פקקי תנועה שנרשמו בכניסה לכפר המכביה. האסיפה אמורה להסתיים בשעה 13:00.
24/09/2010  |  קובי ישעיהו  |   חדשות
העיתון הערבי הלונדוני אל חיאת דיווח (יום ו', 24.9.10) בשם גורם מצרי בכיר כי בכיר החמאס מוחמד דבאבש שנעצר לפני מספר ימים בנמל התעופה בקהיר צפוי להשתחרר בזמן הקרוב.
24/09/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה לראש צוות המשא-ומתן הישראלי עם הפלשתינים, עו"ד יצחק מולכו, להישאר בוושינגטון. זאת לקראת פקיעת צו הקפאת הבנייה ביהודה ובשומרון ביום ראשון הקרוב.
24/09/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
הפרויקט להקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן במימון תקציב המדינה יוצא לדרך - לאחר שהקמתה של מערכת הרכבת הקלה בידי זכיינית פרטית עלתה באחרונה על שרטון.
24/09/2010  |  אבי בר-אלי  |   חדשות
חבר-הכנסת גדעון עזרא (קדימה) חולה מזה כמה חודשים בסרטן הריאות. הוא מטופל בבית החולים שיבא בתל השומר, ועובר שם סדרה מסיבית של טיפולים כימותרפיים בריאתו הימנית (לפחות 30 הקרנות). עזרא שימש בעבר כשר לאיכות הסביבה בממשלת אולמרט והשר לביטחון הפנים ושר התיירות בממשלת שרון.
24/09/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il