ועדת הכספים אישרה (יום ב', 27.12.2010) את צווי העלאת הבלו על צריכת דלקים. הדלקים הנכללים בצו העלאת הבלו, שפורסם ב-2 בדצמבר הם: בנזין, סולר, קרוסין, ביודיזל, קוקס, קוקס למחצה, פחם ותעבורות דלק. הצו אושר בוועדה ברוב של תשעה חברים, לעומת ארבעה שהתנגדו.
סמנכ"ל בכיר לתכנון וכלכלה במשרד האוצר, ערן יעקב, הציג את בקשת הצו העלאת הבלו על הבנזין והסולר ואמר שלגבי 2010 מדובר בהוראת שעה ומ-2011 ואילך ההעלאה בסך 40 אגורות לליטר בנזין וסולר תהיה קבועה ותיעשה בשתי פעימות: 20 אגורות העלאה ב-2011 ו20 אגורות נוספות ב-2012. לדבריו, מטרת ההעלאה הינה הפחתת הזיהום עקב השימוש הרב בדלקים, ע"י עידוד אזרחים לעשות שימוש בתחבורה הציבורית במקום ברכבים פרטים המגבירים את תצרוכת הדלק. לגבי צו העלאת הבלו על הפחם, אמר יעקב כי הפחם ממוסה כיום בשיעור נמוך במיוחד בהשוואה למקובל בעולם וכי מעבר לפן הפיסקאלי, מדובר בחומר גלם מזהם והמטרה לעודד שימוש בתחליפים, כגון גז וביו-דיזל.
ח"כ
חיים אורון (מרצ), אמר שאישור ההעלאה של המס על הדלק, כמו גם גזירות נוספות מהשבועות האחרונים, מהווה תוספת פגיעה במעמד הביניים. "מחד-גיסא, הממשלה דוגלת בהפחתת המיסים הישירים אך מאידך-גיסא, מעלה בתדירות את המיסים העקיפים", אמר.
ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) אמרה שאם האוצר רוצה להגדיל את הכנסות המדינה, עליו להפסיק להוריד את מס הכנסה ולא להטיל גזירות נוספות על הציבור. ח"כ שי חרמש (קדימה) אמר שהעלאת מחירי הדלק תפגע דווקא בשכבות החלשות, שכן חלק גדול באוכלוסיה מקבל רכבים ממקומות העבודה והדלק משולם עבורם. "לעומתם, דווקא החלשים, שגורלם לא שפר עליהם, יישאו בעול העלאת המס העקיף על הדלק" אמר.
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר שהעלאת המיסים על הדלקים פוגעת קשות בענף ובמקום לעודד הפחתת שימוש בדלקים, מעודדת עבריינות בתחום הדלקים. בן הרוש קרא לוועדה להחריג את ענף המובילים והמסיעים מהצו. יו"ר ארגון בעלי המוניות, אברהם פריד, קרא גם הוא להחריג את נהגי המוניות מהצו. לדבריו, העלאת הבלו על הדלק פוגעת קשות בנהגי המוניות, שממילא כבר ספגו את כל ההתייקרויות האחרונות של הדלק.
העלאת המס תבוא לידי ביטוי בהתייקרות תעריפי החשמל לאזרחים
מנהל המחלקה הכלכלית בהתאחדות התעשיינים, אורן הרמב"ם, אמר שהעלאת המס על הדלקים תפגע קשות בתחרותיות של המגזר העיסקי. הרמב"ם טען שהבלו על הסולר בישראל הינו הגבוה בעולם אחרי בריטניה. לדבריו, העלאת הבלו, היא אמצעי נוח להגדלת הכנסות המדינה ולא מניבה את התועלת שתולים בה. בעניין הפחם אמר שהדבר יגרום לעליית רוחב של מחירי החשמל לא רק למגזר העיסקי, כי אם לכל האזרחים.
מנהל יחידת מנהל הדלקים בחברת החשמל, שמשון ברוקמן, אמר שההעלאה הנוכחית של הבלו על הפחם, תביא להתייקרות ייצור החשמל במיליארד וחצי שקלים והדבר יבוא לידי ביטוי בתעריפי הצריכה לאזרחים.
דקות לפני ההצבעה על הצווים ביקש ח"כ
אמנון כהן (שס) להחריג את הפטקוק, שמשמש בתהליך ייצור המלט מהצו ובכך להיטיב עם מפעל נשר. הוועדה קיבלה את בקשת ח"כ כהן והחריגה את הפט קוק מהצווים. עפ"י המשרד לאיכות הסביבה, החיבור בין הפטקוק לשאר הדלקים מיותר, שכן הפטקוק משמש חומר גלם לייצור מלט בלבד וגם במדינות אירופה, בהן ביקשו להפחית את הזיהום הנובע משימוש בדלקים, החריגו את הפטקוק.
האישור ניתן, לאחר שיו"ר הוועדה קיבל לידיו מכתב התחייבות של שרי האוצר והשיכון בנושא חוק מקרקעי ציבור (סילוק פולשים), שעבר במסגרת חוק ההסדרים בשבוע שעבר. כאמור, עפ"י הפשרה שהושגה בשבוע שעבר בעניין סילוק פולשים, לא ישתנה מנגון הפיצוי לבעלי קרקעות שהופקעו בשנתיים הקרובות.
"סבתא בישלה דייסה ורק לאזרחים שעל כתפיהן מתקיימת המדינה לא נשאר"
לאחר אישור הוועדה, הוסיף ח"כ חרמש כי "נתניהו מזכיר לי את השיר 'סבתא בישלה דייסה' - לחרדים הוא נתן, לעשירים הוא נתן, ל
מתנחלים הוא נתן ורק לכלל האזרחים, שעל כתפיהן מתקיימת המדינה, לא נשאר".
חרמש ציין כי "ראש הממשלה בחר להוריד את מס ההכנסה, הנחה המיועדת מטיבה לעשירים יותר, שכן נהנים ממנה רק המגיעים לסף המס. בכך הוא יצר חור תקציבי של 4 מיליארד שקלים אותו הוא ממלא באמצעות הכבדת הגביה על השכבות החלשות, שכן מיהם הסובלים העיקריים מייקור הסולר והדלק?"
לדברי חרמש, ייקור הסולר טומן בחובו גל עליות מחירים מיידי שייקר את התחבורה הציבורית, את מחיר הלחם, את עלות ייצור החשמל, את מחירי המלט, ויפגע בעיקר בתושבי הפריפריה שישלמו יותר בשל מרחקי הנסיעה ועלויות התובלה אליהם. "עצם העובדה כי האוצר טוען כי הייקור בא לסייע לאיכות הסביבה ויוביל לשימוש מוגבר בתחבורה ציבורית, היא בדיחה עצובה. לא רותמים את המרכבה לפני הסוסים, קודם שישפר את התחבורה הציבורית ואח"כ שיעלה את מחיר הדלק".
נציג קדימה נוסף בוועדת הכספים, ח"כ מגלי ווהבה, אמר כי "נתניהו החליט להתעלל בציבור ומוכיח יום אחר יום שמי שמשלם בסוף על ממשלתו המנופחת ועל תשלומיו לשותפיו הקואליציוניים על-מנת שיוכל לשרוד בכל מחיר - הוא האזרח הקטן. נתניהו הבטיח להוריד מיסים ובפועל מעלה את מחירי המלט על-מנת שלא נוכל לבנות, מעלה את מחירי הדלק על-מנת שלא נוכל לנסוע ומעלה את מחירי המים על-מנת שלא נוכל לחיות. מוטב שנתניהו יתעשת כי לציבור נמאס לממן ולסחוב על גבו את צרותיה של הממשלה".