שר התחבורה ישראל כץ הנחה היום את מנכ"ל הרכבת להקצות כמה שיותר אוטובוסים כדי שאלה יסיעו את הנוסעים שלא יכולים להשתמש בקווי הרכבת ובכך להפחית את העומסים
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, הנחה את מנכ"ל
רכבת ישראל,
יצחק הראל, להעמיד במהרה כמה שיותר שירותי-הסעיות ("שאטלים"), כדי שאלה יסיעו נוסעים שהיו אמורים להשתמש ברכבות. יועץ התקשורת של השר הבהיר כי ההנחיה כוללת הן את קווי הדרום והן את הקווים שהושבתו בעקבות השריפה.
עיקר גודש הנוסעים ברכבות היה הבוקר, לאחר שלנוסעים נאמר כי תיתכן שביתה איטלקית מצד עובדי הרכבת, שביתה שבינתיים בוטלה בעקבות החלטת בית הדין לעבודה. נוסעים שחששו להיתקע הקדימו את נסיעתם והגבירו את רמת הצפיפות הגבוהה ממילא בימי ראשון בבוקר. הנוסעים מלינים בין היתר על כך שבתחנות פרווריות שהושבתו השבתה יזומה לצורך עבודות או בשל מיעוט הקרונות כתוצאה מהשריפה ברכבת, הם אינם מקבלים חלופה הולמת של תחבורה ציבורית באוטובוסים.
השר כ"ץ עדכן את מנכ"ל הרכבת כי הובטח לו הבוקר על-ידי האוצר להעמיד כל תקציב שיידרש על-מנת להקצות אוטובוסים שיסיעו נוסעים בקווים ששובשו בשל עבודות הכפלת המסילה.
מנכ"ל הרכבת הודה הבוקר בקושי, ואמר כי יתקשה לתת מענה באוטובוסים שמסיעים 50 נוסעים, כל אחד, לרכבת אחת שמסיעה אלף נוסעים. "אנחנו נמצאים בישורת האחרונה, ובתוך פחות משנה - 11 חודשים - תהיה הנסיעה בקו באר שבע-תל אביב מהירה יותר ותימשך 50 דקות". הראל סירב להתחייב לפתרון, ואמר כי קיים צורך ברכש הקרונות.
נכנסים למו"מ
בית הדין לעבודה בחיפה אמר כי על הצדדים - הנהלת רכבת ישראל והעובדים - להיכנס למו"מ בנושא תחזוקת קרונות הרכבת החדשים אותם ירכשו בעתיד. הדיון בביה"ד התנהל לאורך מספר שעות בעקבות בקשה למתן צו מניעה נגד העיצומים בהם היו אמורים היו לפתוח העובדים. זאת בשל כוונת ההנהלה להעביר את עבודות התחזוקה לחברה גרמנית המייצרת את הקרונות והקטרים.
השופט רמי כהן קבע כי הנהלת רכבת ישראל תקיים מו"מ מול ספקי הציוד הנייד בנוגע לתחזוקת הקרונות החדשים אותן היא צפויה לספק, ובמקביל תנהל מו"מ מול הועד. הצדדים הגיעו להסכמה, תוך שמירת הטענות כדלקמן:
- החל מהיום ועד סוף חודש מרס 2011 לא יופעלו צעדים ארגוניים.
- עד סוף פברואר 2011 יסתיים המו"מ בין רכבת ישראל לבין ספקי הציוד הנייד.
- במרס 2011 ינוהל מו"מ בין הנהלת הרכבת ובין וועד העובדים.
- במהלך חודש אפריל 2011 יהיו הצדדים חופשיים לפעול כל אחד כפי טענותיו כפי הבנתו.
- במקרה בו לא יגיעו הצדדים להסכמה, לא תחתום רכבת ישראל הסכם בעניין התחזוקה עם ספקי הציוד הנייד עד ל-1 במאי 2011.
יצחק (חקי) הראל: "צר לי כי היינו צריכים להגיע לבית המשפט כדי ליצור הידברות מול הועד ולעסוק באיומים, אשר פוגעים בראש ובראשונה בציבור. המתווה שהוצע על-ידי בית המשפט ראוי ומקובל, וזו גם הייתה דרך הפעולה שאליו כוונה הנהלת החברה מלכתחילה".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: "ביה"ד יצר איזונים בין הצדדים. מצד אחד לא איפשר להנהלה לבצע מיקור חוץ באופן חד-צדדי והתווה במועדים סבירים לפתרון המשבר".