|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

דן הראל חושד: ניסיון למנוע כניסת יזמים לענף הרכב

בעקבות החלטת שר התחבורה לפתוח את ענף הרכב ליבוא מקביל, מבקש מנכ"ל משרד התחבורה מהממונה על ההגבלים העסקיים לבדוק חשדות כי גורמים שונים מונעים כניסת יזמים חדשים לענף הרכב מאז כניסת צו היבוא לתוקף נערכו פגישות עם 15 יזמים שביקשו לייבא כלי רכב ביבוא מקביל
13/02/2011  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
מנכ"ל התחבורה דן הראל [צילום: גלי אמויאל]

מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, פנה אל הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, בבקשה לבדוק חשדות כי גורמים שונים הקשורים ליבואני הרכב בישראל פועלים למניעת פתיחת ענף הרכב ליזמים חדשים ובולמים את כניסתם של "יבואנים מקבילים" לענף.

במכתב שנשלח לממונה, ציין הראל כי משרד התחבורה קיבל לאחרונה מספר תלונות של יזמים שביקשו להיכנס לענף היבוא המקביל, אך נתקלו בחסמים, בהתקשרות העסקית עם מספר סוכנים מורשים, הן במדינת אירופה והן בארצות הברית.

מנכ"ל התחבורה ציין כי לאחרונה החלו לפעול בישראל מספר יבואנים סדירים חדשים המייבאים כלי רכב ישירות מיצרן הרכב, כמו למשל "שלמה sixt" ו"בטר פלייס". מרבית היבואנים מייבאים מותגים חדשים שטרם יובאו לישראל אולם עדיין לא הצליחו להשתלב בענף היבוא המקביל.

עוד כתב הראל כי גם באירופה התמודד האיחוד האירופי במשך שנים מול יצרני הרכב, שהציבו חסמים בפני יצוא מקביל של רכב בין מדינות אירופה ואף פורסמה תקינה אירופית בנושא.

מאז כניסתו לתוקף של צו הפיקוח החדש של ייבוא כלי רכב, נפגש מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, אבנר פלור עם כ-15 יזמים שביקשו לייבא רכב ביבוא מקביל, חלקם עוסקים כיום בתחום הרכב וחלקם יזמים חדשים שפנו למשרד התחבורה, בעקבות פתיחת ענף הרכב ליבוא המקביל

מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה הודיע כי בכוונתו לפנות בימים הקרובים ישירות לכל יצרני הרכב בעולם בדרישה להסיר את החסמים הקיימים היום בהתקשרות העסקית בין ה"דילר" של היצרן לבין היבואן המקביל, במטרה להקל על ייבוא של כלי רכב אלה.

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, מסר כי משרדו יגיש בקרוב לוועדת הכלכלה של הכנסת תיקוני חקיקה חדשים שיאפשרו בין השאר ייבוא מקביל של דגמי רכב אמריקנים שאינם מיובאים כיום על-ידי יבואנים קיימים, כמו למשל כלי רכב מדגמי הונדה, טויוטה וניסאן.

הגברת התחרות ועידוד היבוא המקביל

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום דיון שעסק בנושא יישום הרפורמה ביבוא המקביל, כמעט שנה אחרי שהוועדה אישרה את התקנות בנושא. בפתח הישיבה אמר היו"ר שאמה-הכהן כי "אישור התקנות לפני שנה לווה בתקווה גדולה כי הן יביאו לבשורה, אולם היום אנחנו חסרי בשורות ורואים אפס התקדמות בנושא". הוא הוסיף כי הוועדה לא תרפה מהעניין, עד שהייבוא המקביל אכן ייושם.

מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, אבנר פלור, סקר בפני הוועדה את המתרחש בענף בשנה האחרונה. לדבריו, אומנם אף רכב לא יובא לישראל ביבוא מקביל בשנה האחרונה, אך את תוצאות המהלך יש לבחון על פני הטווח הארוך.

"מאז כניסת התקנות לתוקף נפגשתי עם יותר מעשרה יזמים, חלקם פעילים בתחום וחלקם חדשים", אמר פלור. "מדובר בתהליך יזמות מורכב, שכולל בחינת היבטים מסחריים ולוקח זמן". לדבריו, עד כה לא נחתמו חוזים חדשים ליבוא מקביל בין היתר בשל היבטים מסחריים.

פלור ציין כי המשרד פנה לאחרונה לרשות להגבלים עסקיים, בבקשה שתבחן את התנהלות יבואני הרכב הרשמיים בנושא. זאת לנוכח טענות לפיהן היבואנים הרשמיים פועלים בדרכים שונות על-מנת לחסום את היבוא המקביל. נציג רשות ההגבלים העסקיים בדיון ציין כי המכתב הגיע לרשות ביום חמישי האחרון, וכי הרשות ביקשה ממשרד התחבורה מידע מפורט בנושא וכשהוא יועבר תחל בחינת העניין. פלור ציין אף כי המשרד פנה ליצרני המכוניות בעולם כדי לקבל את עמדתם בנושא המכירה ליבואנים מקבילים.

מנהל אגף הרכב הוסיף והסביר כי בשל העובדה שמיסי הקנייה בישראל הם מהגבוהים בעולם בתחום היבואנים הרשמיים כבר מקבלים הנחות מהיצרנים. לדבריו, המחירים שמקבלים היבואנים נמוכים ביחס לאירופה אך גבוהים ביחס למחיר בארה"ב. עוד הסביר פלור כי קיימת בעיה בייבוא רכבים מארה"ב, שהוא כדאי יותר, בשל התקינה. בישראל מקובלת התקינה האירופית ורכבים שמיובאים מארה"ב צריכים לעבור התאמה לאותה תקינה. עם זאת הוא הסביר כי ניתן לייבא רכבים שיוצרו בארה"ב עם תקינה אמריקנית, אך לא ניתן לייבא מארה"ב מכוניות שיוצרו באירופה עם תקינה אמריקנית.

נשיא איגוד יבואני הרכב, יעקב אנוך, אמר כי היבוא המקביל נחסם לא בגלל היבואנים אלא בגלל חוסר כדאיות כלכלית. "המיסוי הגבוה בישראל גורם לכך שהיצרן משתתף בנטל", הסביר. "היבואנים הישראלים קונים את המכונית מהיצרן במחיר שהוא נמוך ב-10% ויותר מהמחיר במקומות אחרים בעולם. בייבוא מקביל הרכב יירכש מסוכן שקונה מהיצרן ולכן טבעי שהוא ירצה להרוויח כ-5% כך שקשה לייבא ולהרוויח, וזה מבלי לקחת בחשבון עלויות נוספות של הובלה ימית של יבואן גדול מול יבואן קטן".

אנוך התייחס לטענה כי היבואנים חוסמים את היבוא המקביל ואמר כי היא מופרכת. הוא ציין כי בעולם מייצרים כ-60 מיליון מכוניות בשנה, בעוד לישראל מיובאים כ-200 אלף מכוניות בשנה – כשליש אחוז מהיצור העולמי. "במצב כזה אין שום אחיזה לטענה שהיבואנים בישראל משפיעים על היצרנים", אמר אנוך.

בתשובה לשאלה של היו"ר שאמה-הכהן לגבי מה היו עושים היצרנים אם מישהו בישראל היה מציע להם מחיר גבוה ב-1% מהמחיר של היבואן הרשמי אמר מנכ"ל קבוצת כלמביל, צבי פולק, כי ייתכן שבמצב כזה היצרן היה מעלה את המחיר ליבואן הרשמי. "מחיר הבסיס של הרכב בישראל הוא נמוך אך המחיר הסופי הוא גבוה בגלל המיסוי", אמר פולק.

במהלך הדיון עלה בעיית התקינה והעובדה כי משרד התחבורה לא מאפשר ייבוא של רכבים אירופיים מארה"ב, עם תקינה אמריקנית. פלור אמר כי יעביר לוועדה נייר עמדה מפורט, שיבהיר את עמדת המשרד בנושא.

עוד עלתה בדיון שאלת גובה הערבות הבנקאית וההון העצמי הנדרש ממי שמבקש להיכנס לשוק. עורכת הדין הילה וולגמוט, היועצת המשפטית של יבואני הדו גלגלי שאינם חברים באיגוד היבואנים, הסבירה כי ערבות בנקאית של מיליון שקל והון עצמי של 1.5 מיליון שקל הם נטל משמעותי על מי שמייבא מספר קטן של רכבים בשנה. מנהלת אגף כלכלה במשרד התחבורה, דפנה עין דור, הסבירה כי הדבר נועד להבטיח את היבוא. שאמה-הכהן ביקש שהמשרד יגיש לוועדת את התחשיב שהוביל אותם לסכומים המדוברים ועד אז ישקול לתת להם הקלות זמניות או רישיונות יבוא זמניים.

מנכ"ל חברת אוטו חן, בני בליליוס, אמר כי כדי לקדם את היבוא המקביל צריך לבטל את החיוב להתקשר עם סוכן מורשה של היבואן, שנולד מחשש שהמכוניות יגיעו לישראל ללא תקינה או אחריות וכל נושא הקריאות לתיקון (ריקול) לא יטופל כראוי.

בסיכום הישיבה אמר היו"ר שאמה-הכהן, כי הוועדה רואה במשרד התחבורה כגוף שצריך להוביל את תיקוני החקיקה בנושא והוועדה תמתין לקבל מהמשרד את התקנות הרלוונטיות לאישור. "הוועדה", הוסיף היו"ר, "תמתין לקבל מהמשרד הצעות לריכוך הדרישה להתקשרות עם סוכן מורשה של היצרן וכן פרטים לגבי בחינת נושא הדרישות לערבויות והון עצמי". עוד אמר היו"ר, כי "מיד עם הגשת התקנות החדשות תתכנס הוועדה לדון שוב בנושא ולא תרפה עד למיצוי הגברת התחרות העממי ובשוק היוקרה, במטרה להקל על כל מי שרוצה להיכנס לשוק".

כל התחבורה בכף-ידך
תאריך:  13/02/2011   |   עודכן:  13/02/2011
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דן הראל חושד: ניסיון למנוע כניסת יזמים לענף הרכב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יציבה היא דבר חשוב בכל פעילות שאנו עושים. יציבה לא נכונה עלולה לגרום לכאבי גב, ואפילו לגרום לכם להרגיש עייפים יותר מהרגיל.
13/02/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
טיפ בריאות: לפני שאת עוזבת את הבית ויוצאת לבדיקת הממגורפיה, כדאי לך להתכונן אליה:
13/02/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
משרד התקשורת ממשיך בהליך להרחבת התחרות בענף הסלולר. במסגרת זו הושלם היום (א', 3.2.11) שלב מהותי בעריכת המכרז להרחבת רישיון קיים ולהענקת רישיון חדש למפעילים סלולריים נוספים, עם הגשת ההצעות למכרז.
13/02/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות
נתונים קשים נחשפו השבוע בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת בדיון על מצבם של ילדים ונוער בני עולים.
13/02/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
עורך "האח הגדול", יורם זק, ייצא לחופשה של כמה ימים בלבד בעקבות התבטאותו נגד דיירת הבית, דנה - כך הודיעה בצהריים זכיינית ערוץ 2 קשת במכתב לרשות השנייה. במכתב כותבת קשת כי "בפגישה אישית שהתקיימה אמש בין מנכ"ל קשת אבי ניר לבין העורך הראשי של 'האח הגדול', יורם זק, הוחלט כי זק ייצא לחופשה של מספר ימים. בנוסף, ההפקה ביצעה בדיקות מקיפות עם כל הנוגעים בדבר על-מנת לוודא שהדבר לא יישנה". במכתב מצוין כי "הובהר שקשת וההפקה מגנות את המקרה ורואות אותו בחומרה רבה".
13/02/2011  |  אופיר בר זהר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
שונאי ישראל אינם מבדילים בין ממשלה ישראלית כזאת או אחרת, מימין או משמאל, אלא שמטרתם היא חיסול עצם קיומה של מדינת ישראל, "מהנהר ועד הים"
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
במערכות היררכיות דוגמת הצבא, נהוג לייחס משקל עודף לממד פקודות הצבא כאמת מידה ערכית, אף בהינתן צבר של מוניטין שנקשר לדמותו של קצין, בכיר ככל שיהיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il