|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

תקלה באסדה מול אשקלון ניתקה את ישראל מכל מקורות הגז

המערכת תחזור לפעילות לפנות בוקר ועדת הכלכלה תכונס בימים הקרובים לדיון דחוף נובל אנרג'י שיגרה אל האסדה מסוק ובו צוות מומחים
05/03/2011  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תגובות
מאת: אבי בר-אלי  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
[צילום: מן הטלוויזיה]

שבע שנים לאחר שהחלה ישראל ליהנות מפירות השימוש בגז טבעי, נותק היום בצהריים (ש') המשק מן הדלק הזול והנקי יחסית. תקלה שאירעה במהלך עבודות תחזוקה שביצעה חברת נובל אנרג'י בקידוח ים תטיס שמול חופי אשקלון הביאה להפסקה בזרימת הגז לחוף. ההשבתה הנמשכת של אספקת הגז הטבעי ממצרים מנעה את האפשרות לגבות את משק האנרגיה עד תיקון התקלה.

ההודעה על התקלה נמסרה בידי נובל בסביבות השעה 14:00 בצהריים, והביאה להיערכות חירום מצד חברות תשתית האנרגיה במשק. ככל הידוע, מדובר בתקלה טכנית שהתרחשה במערכת הבקרה באסדה - ולא בתקלה מכנית. לא דווח על נפגעים בקרב צוות העובדים על האסדה, ולא על פגיעה סביבתית. נובל שיגרה בשעות אחר-הצהריים מסוק ועליו צוות מומחים מטעמה ששוהה בישראל.

בשעות הערב הודיעה נובל כי התקלה תוקנה וכי הזרמת הגז תחודש.

משרד התשתיות מסר כי על-פי הודעת חברת נובל ובתיאום כל הגורמים הרלוונטיים תחזור אסדת ים תטיס לפעילות, ועם עליית לחץ הגז יחוברו כל הצרכנים. המערכת צפויה לחזור לפעילות סדירה לפנות בוקר.

השר עוזי לנדאו אמר היום כי "מי שמונע בניית תחנות כוח שיש ביכולתן לפעול באמצעות פחם, מקבל היום תחנות שנאלצות לפעול באמצעות סולר ומזוט - דלקים מזהמים, רעילים ויקרים פי כמה. מי שבהתנהלותו מעכב את פיתוח מאגרי הגז הטבעיים של ישראל, שלא יתפלא שהוא קם בוקר אחד למציאות שבה לישראל אין גז טבעי - לא מקומי, ולא מיובא. מי שנלחם בהקמת נקודת נחיתה ותשתית הולכה צפונית לגז הזה, עוד ימצא עצמו במציאות שבה תקרית ביטחונית, איתני הטבע, או טעות אנוש ימנעו מאיתנו את האפשרות להבטיח את המשך אספקתו הסדירה למשק".

בחברת החשמל קיימו הערכת מצב בעקבות האירוע. תחת ההנחה כי לא צפויים שיבושים באספקת החשמל למשק, בחברת החשמל החלו בשימוש חלופי בסולר ובמזוט. מדובר בהפעלת שתי יחידות ייצור במזוט בתחנת הכוח אשכול שבאשדוד, וכן בהפעלת טורבינות גז באמצעות סולר בתחנות רמת חובב, חגית, צפית ואלון תבור. שריפת דלק חלופי זה כרוכה בעלות גבוהה יותר, שתייקר את סל הדלקים של חברת החשמל ב-15-20 מיליון שקל מדי יום (בעקבות השבתת השימוש בגז הטבעי כולו). כמו-כן, כרוכה ההפעלה בתזקיקי נפט בזיהום מוגבר יחסית של האוויר - שאושר ביום חמישי בלית ברירה בידי המשרד להגנת הסביבה.



חברת נובל אנרג'י משמשת מפעילת קידוח ים תטיס במאגרי מארי B, כ-20 ק"מ מערבית לחוף אשקלון. נובל מחזיקה ב-47% מים תטיס לצד קבוצת דלק, שמחזיקה ב-53% מן הזכויות. השותפות מספקת למשק גז טבעי מאז 2004 - והיוותה עד האירועים במצרים מקור ל-60% מן הגז המסופק למשק, ו-55% מהגז המסופק לחברת החשמל.

עם לקוחות ים תטיס נמנים בין היתר: כי"ל מקבוצת החברה לישראל, תחנת הכוח של פז בבית הזיקוק באשדוד, תחנת הכוח של דלק במתקן ההתפלה באשקלון ומפעל נייר חדרה.

אם לא תחודש ההזרמה מים תטיס מחר בבוקר, יידרשו צרכני הקיטור בשימוש חלופי בגז בישול או במזוט. באשר לצרכני החשמל הפרטי, אלה ירכשו חשמל יקר יותר מרשת החשמל.

ועדת הכלכלה תכונס בימים הקרובים לדיון דחוף בעקבות ניתוק ישראל מאספקת הגז ממצרים. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד), אמר כי "מסתבר שזרימת הגז כחול-לבן הישראלי אינה חסינת תקלות והפתעות לרעה, בדומה לגז השחור-אדום-לבן המצרי". לדבריו, כל יום של ניתוק כלכלי מגז גובה מחיר כלכלי וסביבתי מאזרחי ישראל והמשק. הקמת מתקן קליטת גז נוזלי, אמר שאמה-הכהן, נראית הכרחית לביטחון האנרגטי שלנו וכמו-כן תשמש מענה למניעת מניפולציות וקפריזות של חברות הגז מול המשק הישראלי.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי תוכל לספק בשבת את ביקושי החשמל שהיקפם יהיה כ-7,000-8,000 מגה-ואט. "החברה נערכה במהלך סוף השבוע וצוותיה שקדו על פתרונות תפעוליים שיאפשרו לה, תוך שימוש בדלקים חלופיים, להמשיך לספק חשמל לאזרחי המדינה", כך נמסר.

אספקת הגז הושבתה לצורך עבודות פיתוח

לפני כחודש הודיעה ים תטיס כי בכוונתה להשבית את אספקת הגז למשק במשך שלוש שבתות רצופות לצורך עבודות פיתוח. מדובר בהצבת מדחס נוסף בבארות כדי לתת בעונת הקיץ הקרובה מענה להפחתה הצפויה בלחץ הגז המוזרם מן השדה המידלדל. פעילות שכזו נדרשה בידי ים תטיס גם לפני שנה, אז הוסיפה נובל באתר שני קידוחי הפקה נוספים (מארי 8 ו-9), שגררו את השבתת זרימת הגז לתקופה של 24 שעות. במהלך שעות אלה גיבתה ספקית הגז המצרית המתחרה EMG את לקוחות ים תטיס.

בשל הפסקת הגז ממצרים, והחשש מהעדר גיבוי זמין למשק, נאלצה נובל לדחות את ביצוע העבודות הנוכחיות שאמורות היו להתחיל בראשית פברואר. ואולם, התארכות ההשבתה של הגז המצרי לא איפשרה עוד את ההמתנה - ובתיאום עם חברת החשמל, הוחלט להתחיל ולבצען בשבת זו. החדרת המדחס כרוכה בהשבתה של 10-12 שעות, שתחל מדי שבת בשעה 5 בבוקר - עד השעה 15:00-17:00 אחר-הצהריים.

הגז הטבעי משמש כיום את חברת החשמל לייצור 40% מהחשמל המסופק למשק. הבחירה בטווח שעות זה נעשתה כדי להימנע מפגיעה בהזרמת הגז למשק בשעות הביקושים הגבוהים לחשמל בימי חול, כששעת שיא הצריכה ביום שבת היא בדרך כלל 19:00 בערב (עם צאת השבת).

צריכת החשמל בשבת האחרונה נאמדה בכ-7,000 מגה-ואט. 4,400 מגה-ואט מתוכם סופקו באמצעות הפעלתן המוגברת של תחנות הכוח הפחמיות בחדרה ובאשקלון. 1,400 מגה-ואט סופקו באמצעות הפעלת יחידות ייצור בגז טבעי שנותר עדיין בצנרת ההולכה. את היתרה סיפקה חברת החשמל באמצעות שריפת מזוט (באשדוד) וסולר (בעיקר בחגית וברמת חובב).

מקבוצת מרחב השותפה ב-EMG, נמסר כי "EMG נמצאת בקשר שוטף עם משרדי הממשלה ועם הגורמים הרלוונטיים בממשלת מצרים. אנו מצפים כי ההזרמה תחודש בימים הקרובים".

לנדאו: "הסכם הגז עם מצרים - החשוב מאז הסכם השלום"

"ההסכם עם מצרים הוא ההסכם הכלכלי החשוב מאז חתימת הסכם השלום בין המדינות", אמר שר התשתיות עוזי לנדאו. "כשמסביב יהום הסער, צריך לתת לעניינים להירגע. כשאלה יירגעו, והסכמי השלום ימומשו כרגיל - אז תימשך אספקת הגז כפי שהייתה בעבר. האספקה חשובה למשק מטעמים כלכליים, כדי לשמור על מחירים תחרותיים, והיא חשובה כי הגז ממצרים חשוב. אבל בשולי דברים אלה, למדנו לקח מזרח תיכוני חשוב. בנושאים בעלי חשיבות ביטחונית, תמיד נכון יהיה להסתמך על עצמך כשהדברים משתבשים. זהו הלקח ארוך הטווח שנרשום לעצמנו", הוסיף לנדאו.

בהמשך דבריו תקף לנדאו את העיכובים בהקמתה של תחנת הכוח השנייה באשקלון - תחנה D - שתוסק בגז ובגיבוי פחם, וכן את התנגדות ארגוני הסביבה ותושבי מישור החוף הצפוני להקמת נקודת קליטת הגז מתמר סמוך לדור: "אני חושב שזהו המקום להעיר ולומר לכל אלה שהם צריכים לשנות באורח יסודי את גישתם", אמר לנדאו. לדבריו, "אילו לא היו מעכבים בכל השנים האלה את הקמת תחנה D, כבר כיום היה הציבור בישראל חוסך כסף רב וגם מונע זיהום אוויר גדול; ואילו הייתה מתאשרת כניסה צפונית של הגז, יכולנו לדעת שתקלה אחת בצנרת הגז בדרום לא הייתה משביתה את כלל אספקת הגז לישראל. אני אומר זאת כי הצורך לנהוג באחריות לא תמיד קיים אצל אלה המתנגדים".

לקוחות עברו לשרוף גז בישול - וימתינו לפיצויים

שותפות ים תטיס מספקת לחמישה צרכנים במשק גז טבעי בנפח של 3.4 מיליארד מ"ק (BCM) בשנה. מרבית הכמות (2.7 BCM) נצרכת בידי חברת החשמל, שנזקקת בימים אלה במיוחד לגז זה נוכח השבתת הזרמת הגז ממצרים. ככל הידוע, יש בידי החברה מלאי זמין מספיק של סולר ומזוט לשריפה חלופית.

באשר למפעלי ים המלח של קבוצת כיל, מפעלי נייר חדרה ובית הזיקוק באשדוד (בז"א) שבשליטת קבוצת פז - אלה עושים שימוש בגז הטבעי לצרכים תעשייתיים (ייצור קיטור בעיקר). בהעדר גז, נאלצו לעבור לשימוש בגז בישול תעשייתי (גפ"מ), שמחירו גבוה יותר משמעותית - ובהמשך אף לשימוש במזוט היקר והמזהם. פז וחברת דלק IPP–אשקלון מוסקות בגז טבעי גם עבור הפעלת תחנות הכוח הפרטיות שבשטחן. משום כך, נאלצו להשבית את התחנות - ולרכוש את החשמל מרשת החשמל יחד עם לקוחותיהן.

מדובר בין היתר במתקן ההתפלה באשקלון ובחברות מקורות ונילית, שצורכים חשמל פרטי מתחנות הכוח של דלק; וכן בז"א ומפעל נומוניקס - לקוחות תחנת הכוח של פז. הפסקת זרימת הגז מביאה לפיכך לתוספת עלויות ללקוחות ים תטיס - ותגרור מן הסתם את הפעלת מנגנון הפיצויים שבו תידרש ספקית הגז.

תאריך:  05/03/2011   |   עודכן:  05/03/2011
אבי בר-אלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תקלה באסדה מול אשקלון ניתקה את ישראל מכל מקורות הגז
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עטרה קלימי שגב
6/03/11 06:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האחוז הגבוה ביותר מן הפונים למוקדי 100 של משטרת ישראל, 30%, מעוניינים כי המשטרה תטפל בעבירות תנועה ובעומס בכבישים. כך עולה מסקר השירות של משטרת ישראל שנערך על-ידי מכון גאוקרטוגרפיה והיחידה לשיפור השירות במשטרה.
05/03/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
כוחותיו של מועמר קדאפי, שניסו להשתלט על העיר א-זאוויה, נהדפו בפאתי העיר הסמוכה לטריפולי כשהם גורמים לעשרות הרוגים מקרב המפגינים. דיווח על-כך נמסר בסוכנויות הידיעות.
05/03/2011  |  יואב יצחק  |   חדשות
חשיפה ב-News1: התפתחות חמורה בתיק החקירה בפרשת ראש עיריית בת ים, שלמה לחיאני: שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, חשוד בקבלת מאות אלפי שקלים במרמה ובתחבולה מקופתה של עיריית בת ים. "הבדיקה" המשטרתית שכבר נערכת, המהווה חקירה לכל דבר ועניין, מתמקדת בסוגיה זו. עד כה נחקרו כעשרה מהמעורבים, כולל פקידים בעיריית בת ים ועורכי דין שעבדו לצידו של דנציגר. חקירתו של דנציגר עצמו טרם התקיימה והיא צפויה להתבצע תוך כמה שבועות.
05/03/2011  |  יואב יצחק  |   חדשות

אחרי שאיבדו 24 נק' יתרון וחטפו בראש בדרבי מול אורלנדו אמרו שחקנים במיאמי כי משהו רע עובר על הקבוצה. דוויין ווייד ולברון ג'יימס דיברו דווקא על כאבי גדילה שלא מרפים. את סן אנטוניו כל המלל הזה לא מעניין: ערב משחקה החשוב מול הלייקרס (ראשון ב-22:30 ב-5+LIVE) עמדה החבורה של גרג פופוביץ', בעלת המאזן הטוב בליגה, ונתנה הצהרת כוונות אדירה כשרמסה את כוכבי ההיט ב-30 הפרש. הלייקרס מצידם עברו את שארלוט וממשיכים במרדף אחרי הספרס והמאבס, שממשיכים לרוץ. במזרח נזקקה בוסטון לשירותיו הנאמנים של ריי אלן כדי לעבור את גולדן סטייט.


05/03/2011  |  אייל גרוסברד  |   חדשות
התביעה במצרים מרחיבה את החקירה בפרשת עסקות הגז הטבעי שבוצעו רובן ככולם באמצעות חברת EMG. כידוע, אחד מבעלי הוא איש העסקים הישראלי, יוסי מימן. בניגוד לדבריו של מימן - שהבטיח פומבית כי אספקת הגז תחודש תוך ימים, נראה עתה כי אספקת הגז מעוכבת לא בגלל פיגוע או תקלה שאירעה, אלא בגלל חשד לשחיתות בהיקף ענקי בתעשיית הגז במצרים.
04/03/2011  |  יואב יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il