הוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת החוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ
שאול מופז (קדימה) תמליץ למליאת הכנסת לאשר את בקשת הממשלה להאריך את "מצב החירום" בישראל בשנה נוספת.
ביום שני הבא תקיים מליאת הכנסת הצבעה בדבר המלצת הוועדה המשותפת. במידה והמלצה אכן תתקבל, "מצב החירום" בישראל יוארך בשנה נוספת.
עם הקמת המדינה, הכריזה מועצת המדינה הזמנית, כי במדינה קיים "מצב חירום". הכרזה זו לא הוגבלה בזמן ולא הוגדר "מצב חירום" מהו. בשנת 1996 נכנס לתוקף חוק יסוד המחייב את הממשלה לפנות לכנסת אחת לבשנה לצורך קבלת אישורה לתיקוף "מצב החירום".
במצב הנתון היום, ישנם מספר חוקים וצווים שתוקפם תלוי בעצם ההכרזה על "מצב החירום". חלק מאותם חוקים וצווים קשורים במישרין לסוגיות ביטחוניות, כדוגמת החוק לתפיסת מקרקעין בשעת חירום או החוק לפקודת מניעת טרור. מנגד, ישנם חוקים שאין בהם קשר של ממש לנושא הביטחוני כדוגמת החוק לשעות עבודה ומנוחה.
ח"כ
אברהם מיכאלי (שס), שעמד בראש צוות המעקב אחר פיקוח על עבודת הממשלה לביטול החקיקה התלויה ב"מצב החירום" אמר בדיון כי "הביקורת של בג"צ בנושא הייתה מוצדקת ובכוונתו לפעול לביטול החוקים שאין בהם קשר לנושא הביטחוני כיאה למדינה מתוקנת".
נציג השב"כ בדיון ביקש מחברי הוועדה להאריך את תוקף "מצב החירום" בשנה נוספת שכן הדבר מאפשר ל"שירות" לממש את אחריותו באמצעות אותם חוקים הנגזרים מההכרזה כדוגמת החוק למניעת הסתננות.
מנגד, נציגי האגודה לזכויות האזרח טענו כי אין הצדקה עניינית בהכרזה על "מצב חירום" ועל כן, נכון לכל הפחות, להאריך את תוקף "מצב החירום" בחצי שנה בלבד ולאחר מכן לבחון את הנושא בשנית וזאת בכדי להגביר את הפיקוח של הכנסת בנושא.
ח"כ הורוביץ: הגיע הזמן להיפטר מהתקנות לשעת חירום בתגובה להארכת התקנות לשעת חירום היום בוועדת החוץ והביטחון, אמר ח"כ
ניצן הורוביץ (מרצ) כי הגיע הזמן להיפטר מהתקנות לשעת חירום, משום שאין בהן צורך היום.
"יש לחזק את הדמוקרטיה באמצעות חקיקה בכנסת. הגיע הזמן להפוך את ישראל למדינה יותר נורמלית, אחרי 63 שנות קיומה", אמר.
לדבריו, התקנות לשעת חירום קיימות עוד מימי המנדט הבריטי וכבר מזמן צריך היה לבטלן. "הן נועדו לתת סמכויות לא דמוקרטיות לממשלה ולאפשר לה לעקוף חוקים", הסביר.