ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דנה השבוע (יום ג', 24.5.11) בהכנה לקריאה ראשונה של הצעת החוק של חבר הכנסת
אחמד טיבי לפיצוי וסיוע לנוסעים עקב עיכוב או דחייה בטיסה. ההצעה קובעת תנאים ונסיבות שבהתקיימם נוסע יהיה זכאי להטבות בשל ביטול, עיכוב או סירוב להעלותו לטיסה. ההטבות כוללות סיוע ללא תשלום, החזר הוצאות, כרטיס טיסה חלופי ופיצוי כספי.
הדיון עסק בסוגיית הפיצוי לנוסע שחברת התעופה החליטה להעבירו למחלקה ברמה נמוכה מזו שעליה שילם. סמנכ"ל השירות של אל-על, יהודית גריסרו, אמרה כי בחברה לא ששים להעביר נוסע למחלקה ברמה נמוכה וכי היקף התופעה הוא קטן מאוד. לדבריה, בכ-60% עד 70% מהמקרים נמצאים מתנדבים שמסכימים לעבור למחלקה ברמה נמוכה, תמורת פיצוי שמציעה להם החברה.
עו"ד וג'יף אליאב מהמועצה לצרכנות אמר כי במקרים כאלה צריך להחזיר לנוסע את ההפרש בין כרטיס הטיסה עליו שילם למחיר הטיסה במחלקה בה טס בפועל, ובנוסף לכך לפצותו על המקרה. עו"ד רון חלפון מ
משרד התחבורה אמר כי לעולם לא ניתן יהיה לדעת מה המחיר במחלקה שאליה העבירו את הנוסע, מאחר שמחירי הכרטיסים משתנים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן הציע לקבוע נוסחה קבועה, לפיה בטיסות של עד 2,000 ק"מ יפוצה הנוסע ב-50% מהמחיר ששילם, בטיסות מ-2,000 ק"מ ועד 4,500 יפוצה ב-75% ממחיר הכרטיס ומי שטס למרחק של מעל 4,500 ק"מ יפוצה ב-100% ממחיר הכרטיס. עוד נקבע כי הפיצוי יועבר לנוסע תוך 14 יום.
הוועדה קבעה עוד כי מפעיל טיסה או מארגן המודיע לנוסע על ביטול טיסה, יצטרך להציג בפני הנוסע אפשרויות הגעה חלופיות ליעד. כמו-כן, חובת ההוכחה בדבר מתן ההודעה תחול על המפעיל או המארגן. עוד נקבע כי במקרה שבו חברת תעופה תבחר מיוזמתה לשדרג נוסע למחלקה טובה יותר, היא לא תוכל לגבות ממנו תשלום נוסף עבור השדרוג.