|   15:07:40
דלג
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הילדים בסומליה: מגויסים למוות

"בקו האש: ילדים סומלים תחת מתקפה" חושף את ההשפעה המלאה של המאבק המזוין המתמשך על ילדים ילדים בסומליה מגויסים כילדים-חיילים, נשללת מהם גישה לחינוך והם נהרגים או נפצעים בהתקפות חסרות-הבחנה המבוצעות באזורים המאוכלסים בצפיפות
20/07/2011  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
בורחים. לאן? [צילום: יח"צ]

דוח חדש של אמנסטי אינטרנשיונל המתפרסם היום (ד', 20.7.11) חושף את היקף פשעי המלחמה המשפיעים על ילדים בסומליה, כולל גיוס שיטתי של ילדים-חיילים מתחת לגיל 15 על-ידי קבוצות איסלאמיות חמושות.

"בקו האש: ילדים סומלים תחת מתקפה" חושף את ההשפעה המלאה של המאבק המזוין המתמשך על ילדים. ילדים בסומליה מגויסים כילדים-חיילים, נשללת מהם גישה לחינוך והם נהרגים או נפצעים בהתקפות חסרות-הבחנה המבוצעות באזורים המאוכלסים בצפיפות.

"סומליה היא לא רק משבר הומניטרי, זה משבר של זכויות אדם ומשבר של הילדים", אומרת מישל קגארי, סגנית מנהל מחלקת אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. "כילד בסומליה, סכנת המוות קיימת כל הזמן: אתה יכול להיהרג, להיות מגויס ולהישלח לחזית, להיענש על-ידי אל-שהאב בגלל שנתפסת מאזין למוזיקה או 'לובש את הבגדים הלא נכונים', להיאלץ להגן על עצמך בגלל שאיבדת את הוריך או אפילו למות בגלל שאין לך גישה לטיפול רפואי הולם". "המשבר ההומניטרי העומד בפני ילדים בסומליה הוא גם כתוצאה מכך שאל-שהאב מונעים גישה לסיוע בשנתיים האחרונות".

הדוח מנתח למעלה מ-200 עדויות מפליטים סומלים, ילדים ומבוגרים, בקניה ובג'יבוטי. רבים מהם מציינים את גיוסם של ילדים על-ידי קבוצות חמושות כאחת הסיבות לבריחה לדרום ולמרכז סומליה.

ממשלת המעבר הפדרלית של סומליה נמצאת ברשימת הבושה של האו"ם, כמפלגה המגייסת, משתמשת, הורגת ומטילה מומים בילדים במסגרת המאבק המזוין. היא התחייבה לכבד את זכויות הילדים, אך עדיין לא אימצה אמצעים ממשיים כלשהם כדי לסיים את השימוש בילדים על-ידי הכוחות הנלחמים לצידה. החינוך בסומליה נפגע, בגלל מבני בתי ספר שנהרסו או נפגעו במהלך התקפות חסרות הבחנה באזורים עירוניים. במוגדישו, בתי ספר רבים נסגרו, היות שילדים ומורים חוששים להיפצע ולהיהרג בדרכם לבית הספר.

אל-שהאב, הקבוצה החמושה המרכזית המתנגדת לממשל, כפתה הגבלות חמורות על הזכות לחינוך, כשהיא מונעת ממספר בנות להגיע לבית הספר, אוסרת על לימוד של נושאים מסוימים, או משתמשת בבתי הספר כדי להטיף לילדים כדי שישתתפו בלחימה. אל-שהאב גם משתמשת בשיטות גיוס מאיימות יותר ויותר, מפתה ילדים באמצעות הבטחה לטלפונים וכסף, או עורכת פשיטות על בתי ספר או חטיפות בשטחים ציבוריים.

חלק מהילדים שרואיינו על-ידי אמנסטי אינטרנשיונל היו עדים למורים שנהרגו במהלך התקפות על בתי ספר ודיווחו שחלק מהבנות אף הוכרחו להינשא ללוחמים. ילדה בת 13 ממוגדישו אמרה לאמנסטי אינטרנשיונל: "אל-שהאב באו בוקר אחד... הם אמרו למורות שכל הילדים צריכים לצאת מהכיתה. הייתה מכונית שחיכתה בחוץ והם הכריחו את הילדים להיכנס לתוכה. מורה אחד נהרג בגלל שהוא סירב לציית. הוא היה אמיץ, הוא היה זה שהגן על הזכויות של הבנות".

ילדים היו קורבנות של מלקות ועדים להפרות מחרידות אחרות של זכויות אדם, כולל סקילה, קטיעות איברים והרג שבוצע בציבור על-ידי קבוצות איסלמיות חמושות. ילדים גם היו עדים למקרים בהם קרובי משפחה או חברים נהרגו או עונו.

ישנה רמה גבוהה של טראומה בקרב פליטים סומלים, כולל ילדים, כתוצאה מהפרות זכויות האדם שהם חוו או היו עדים להן במהלך המאבק.

הקהילה הבינלאומית חייבת לפרוש אמצעי הגנה מסוימים על המספר העולה של ילדים סומלים המופרדים ממשפחותיהם, ולהגביר את התמיכה הפסיכולוגית ותוכניות החינוך עבור ילדים סומלים. "זהו סכסוך שלא-נגמר, בו ילדים חווים זוועות בלתי-נתפשות על בסיס יומי", אומרת מישל קגארי. "הם בסיכון להפוך לדור אבוד, אם העולם ימשיך להתעלם מפשעי המלחמה המשפיעים על רבים כל-כך מהם".

עדויות מ"בקו האש: ילדים סומלים תחת מתקפה"
אין ברירות [צילום: AP]

הילדים מספרים: "דברים נהיו גרועים בהרבה. הם היו שמים את היד של מישהו בשמן רותח" "הם גם היו חופרים בור, שמים מישהו בתוכו ואז זרקו עליו אבנים"
▪ ▪ ▪

הדוח של אמנסטי אינטרנשיונל - "בקו האש: ילדים סומלים תחת מתקפה" - מתבסס על למעלה מ-200 עדויות של ילדים, נערים ומבוגרים סומלים, שנאספו על-ידי אמנסטי אינטרנשיונל במרס 2009 בקניה ובג'יבוטי, ובמרס וביוני 2010 בקניה. נציגי אמנסטי אינטרנשיונל ראיינו פליטים אשר נמלטו לאחרונה מסומליה, כדי להשיג מידע רב ככל האפשר לגבי המצב בארצם. להלן כמה מסיפוריהם:

גיוס ושימוש בילדים לקבוצות וכוחות חמושים

ילד בן 15, שנמלט ממוגדישו בינואר 2010, סיפר לאמנסטי שאחיו בן ה-8 גויס בכוח על-ידי אל-שהאב, וכתוצאה מכך מת. הוא עצמו אוים כדי שיתגייס לקבוצה החמושה: "יש מקום שבו הם מחזיקים ילדים, שאליו אל-שהאב ניסו להכריח אותי ללכת. הם נהגו לבוא לרחובות (blocks) בהם גרנו והם לקחו ילדים, כדי שהם יוכלו להחזיק בהם ולגרום להם להילחם. [...] אל-שהאב אמרו לי שהם יהרגו אותי אם לא אבוא איתם. הם ביקשו ממני שלוש פעמים ללכת איתם, אבל סירבתי ללכת. הפסקתי ללכת למגרש המשחקים בגלל שפחדתי שהם ינסו להכריח אותי ללכת איתם. הם לקחו את אחי. הוא גויס על-ידי אל-שהאב כשהוא היה בן 8. הוא נלקח בזמן שהוא שיחק כדורגל. הלכנו למקום שבו ידענו שהם מכריחים אותם להילחם ומצאנו שם את גופתו".

ילד בן 10, שנלקח לאימונים במחנה צבאי של אל-שהאב, סיפר לאמנסטי אינטרנשיונל: "היו כל-כך הרבה בנים במחנה האימונים. הם אימנו אותנו ונתנו לנו אקדח קטן".

ילד בן 15 מקיסמאיו אמר גם הוא לאמנסטי אינטרנשיונל שחברי אל-שהאב היו באים לבית הספר שלו כדי לגייס ילדים לשורותיהם: "הלכתי לבית הספר כשהייתי בסומליה. פעם אחת כשהייתי בדרך לבית הספר אל-שהאב לקחו ממני את הספרים שלי. הם אמרו לי שאני חייב להצטרף אליהם או שהם ייקחו את הספרים שלי לתמיד. הם אמרו שאני צריך לעזוב את בית הספר שלי. סירבתי להצטרף אליהם. הם סטרו לי, אבל בפעם הזו הם עזבו אותי לנפשי. לפעמים אל-שהאב היו נכנסים לתוך בית הספר שלי. הם היו מרביצים לתלמידים ולוקחים אותם להילחם. יום אחד היו שני ילדים שנלקחו מבית הספר שלנו כדי ללכת להילחם עם אל-שהאב".

התקפות על בתי ספר והחינוך

ילד בן 12 ממוגדישו תיאר איך שני בתי ספר שונים, שבהם למד בתקופה של שלוש שנים, נפגעו מהפצצות: "בית הספר היסודי שלי היה הרחק בבאקארה, הייתי צריך לקחת אוטובוס כדי להגיע אליו. בית הספר נסגר אחרי שהלחימה התחילה, הוא הופצץ, מורים מתו בתוך בית הספר. זה היה בפברואר 2006. היו לי הרבה חברים שנהרגו או נפצעו באותו יום אבל אני לא הייתי בבית הספר... אחרי זה הלכתי לבית ספר פרטי בבאקארה. פצצה התפוצצה גם שם, שישה אנשים נהרגו ושלושה נפצעו, כולם היו תלמידים בגילאי 7 עד 14. זה קרה ביוני או ביולי 2009".

ילדה בת 17 ממחוז ווארדיגליי במוגדישו מתארת: ""עזבתי בגלל הלחימה. לא יכולתי לישון בלילה. היו מלחמות ביום ובלילה. פצצות התפוצצו קרוב לבית וגם אש כתוצאה מאותן פצצות. הלחימה הייתה אל-שהאב והממשלה... הייתי בבית הספר במוגדישו. בכל יום בהולכי לבית הספר הייתה אש כבדה. פצצה התפוצצה קרוב אליי. היה עשן ואש קרוב אלי אבל הצלחתי לברוח. בית הספר שלנו נסגר בגלל הלחימה".

ילדה נוספת, בת 16, אמרה גם היא שאל-שהאב כפו מגבלות בבתי הספר ושחלק מהמורים שלה נהרגו על-ידי אל-שהאב: "היו ארבעה מורים שנהרגו ב-2009 על-ידי אל-שהאב, אבל אני לא יודעת למה. הם היו כולם גברים. אל-שהאב לא הרשו למורים לצלצל בפעמון בית הספר. בנים ובנות לא הורשו להיות באותה כיתה. בזמנים שונים, אל-שהאב היו מגיעים לבית הספר כל יום. הם לא הכריחו אנשים להצטרף אליהם, אבל היו מבקשים מהם".

הפרות אחרות של זכויות אדם נגד ילדים

ילדה בת 13, שעזבה את ביידואה בשבועות הראשונים של 2010, אמרה לאמנסטי אינטרנשיונל שאל-שהאב היכו אותה בגלל שלא לבשה את החיג'אב בבית: "גרתי בבידואה. אל-שהאב נהגו להכות אנשים. הם אמרו לי שאני צריכה ללבוש הרבה בגדים. אל-שהאב באו לבית שלי והיכו אותי. היו חמישה גברים שהיכו אותי. נאמר לי שאפילו בתוך הבית אני צריכה וחייבת ללבוש את החיג'אב. הם החזיקו מקל שנקרא קלבש. הלקו אותי עם המקל פעמיים והם גם הלקו את אימא שלי".

ילדים הנקלעים להתקפות לא-חוקיות וחסרות הבחנה

ילד בן 15 ממוגדישו סיפר לאמנסטי אינטרנשיונל: "הגעתי [לקניה] במרס 2010. נמלטתי עם משפחתי בגלל הלחימה. המלחמה נעשתה גרועה יותר. שלושת האחים שלי נהרגו. זה היה זמן קצר לפני שנמלטתי. הם חזרו מהשוק באופניים והם נקלעו לחילופי אש. הם נפגעו מ'פצצה'. אחד נהרג במקום ושני האחרים נפטרו מאוחר יותר, כשהיינו בדרכנו לקניה. שמותיהם היו אחמד, שהיה בן 10, עבדיקאדיר, שהיה בן 12, ויוסוף, שהיה בן 8".

אישה בת 18 תיארה את מאבק ההישרדות שלה ושל אחיה בן ה-17 לאחר שהם איבדו את הוריהם: "יום אחד הלכנו מוקדם לבית הספר וכשחזרנו הביתה ההורים שלנו לא היו שם. כשהגענו לבית שלנו בשיביס במוגדישו, גילינו שהבית שלנו הופצץ. אנחנו לא יודעים האם מישהו מת בהפצצה או האם מישהו שרד. ניסינו לגלות מה קרה אבל לא הצלחנו להשיג מידע כלשהו. זה היה באוגוסט 2009. אחרי שמצאנו את הבית המופצץ, נמלטנו עם שכנים ממוגדישו לכפר אחר, האמארוויין, גם הוא במוגדישו. הכפר נמצא באזור הנשלט על-ידי הממשלה. הפסקתי ללכת לבית הספר. לא היה לי יותר כסף לשלם את דמי הלימוד. נשארתי בהאמארוויין חודשיים וחצי. נמלטתי מהאמארוויין בינואר 2010 בגלל שהשכנים שלנו, אצלם התגוררנו, החליטו לעזוב לביידואה. אז נמלטתי לביידואה ונשארתי שם 20 ימים. זה אזור שנשלט על-ידי אל-שהאב. החלטתי להימלט לקניה, בגלל שלא יכולתי למצוא מישהו לגור איתו. לא היה לנו כסף ולא היה מי שיגן עלינו".

ילדה בת 15 ממוגדישו הסבירה: "יום אחד הלכתי לבית הספר וכשחזרתי לארוחת הצהריים המשפחה שלי לא הייתה שם והבית היה הרוס. זה היה בדצמבר 2009. באתי לכאן [למחנה הפליטים] עם הדודה שלי. היו לי עשרה אחים: הגדול מכולם בן 22, הצעיר בן 3. הילדים הקטנים היו בבית באותו יום, כמו גם אימא ואבא שלי".

טראומה כתוצאה מהמאבק

שני בנים, בגילאי 10 ו-12, מסאקוו שבחלק התחתון של ג'ובה, תיארו בנפרד בפני אמנסטי אינטרנשיונל כיצד היו עדים להרג או לעינוי בציבור של תושבים מהכפר שלהם. אחד אמר: "בהתחלה הממשלה הייתה בשליטה, אבל אז אל-שהאב הגיעו. דברים נהיו גרועים בהרבה. הם היו שמים את היד של מישהו בשמן רותח. הם גם היו חופרים בור, שמים מישהו בתוכו ואז זרקו עליו אבנים. ראיתי אדם ששמו את הידיים שלו בשמן רותח. הוא חזר מהמסגד עם נעליים שלא היו שלו והוא נתפס – הוא הואשם בגניבת הנעליים של מישהו אחר. היו גם סקילות באבנים אחרי שאל-שהאב הגיעו והם היו מכריחים אותך לבוא ולצפות. הם יכלו גם להרוג אותך בירי או שהם יכלו לקלח אותך בשמן רותח. היו גם קטיעות איברים. כל הדברים האלו נעשו בפומבי".

ילד בן 14 ממוגדישו אמר: "עזבתי בגלל העינויים וההרג... הייתי עד לאדם שנטבח. אל-שהאב הרגו אותו, אני לא יודע למה. הוא נתפס בזמן שהוא הלך בשוק. הוא נלקח לפאתי העיר. הם קראו לכולם לבוא לראות. זה קרה במוגדישו. הוא נטבח עם סכין בעורף במאי 2009. ראיתי אותם גם מכים מישהו עם אקדח ואז הם ירו בו למוות. זה קרה באותו חודש".

תאריך:  20/07/2011   |   עודכן:  20/07/2011
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הילדים בסומליה: מגויסים למוות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Gilead
21/07/11 07:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפופולריות של הודו כיעד תיירותי נמשכת: הודו פרסמה נתונים לפיהם נרשמה עלייה של 24% בכניסות תיירים בשנת 2010 לעומת 2009. מספר התיירים הזרים שפקדו את הודו במהלך 2010 הגיע ל-7.9 מיליון בהשוואה ל-14.4 מיליון מבקרים ב-2009 - גידול של 24.2%.
20/07/2011  |  מירב ארד  |   חדשות
במסגרת סיוריהם בבסיסי צה"ל השונים, ביקרו יו"ר קרן לב"י, אשר גולדשלאגר ומנכ"ל הקרן, סא"ל רענן שמחי, בבסיסי צה"ל באזור עוטף עזה. השניים קיבלו סקירה מקיפה מסגן מפקד אוגדת עזה, סא"ל יונתן ברנסקי, על פעילות החיילים בשטח, וכן על צרכי החיילים-הלוחמים, בעיקר בתחומי רווחה שונים.
20/07/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
מתמחים ורופאים מומחים בבתי חולים רבים בארץ נטשו את המחלקות במחאה נגד ההסכם המתגבש בין ההסתדרות הרפואית למשרד האוצר.
20/07/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
קפטן אריק מריל, מפקד ספינת האספקה לצוללות "אמורי ס' לנד" (AS 39), הודח מתפקידו לאחר שספינתו התנגשה במצוף בנמל בחריין לפני כחודש.
20/07/2011  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
תת-אדמירל נורה טייסון מפקדת על כוח המשימה של חיל הים האמריקני, שבמרכזו נושאת המטוסים "ג'ורג' ה"ו בוש" (CVN-77).
20/07/2011  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il