ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, החלה (ד', 3.8.11) לדון בהצעת
משרד התחבורה לתקן את פקודת התעבורה ולשנות את אופן הכשרת תלמידי הנהיגה ואת תהליך קבלת רישיון הנהיגה.
הוועדה קיימה היום דיון עקרוני בהצעת החוק, שבפתחו ציין היו"ר שאמה-הכהן כי ההצעה נועדה להסדיר את לימודי הנהיגה התיאורטיים והמעשיים. היו"ר הוסיף כי הוא מבין שיש מחלוקות בנוגע להצעה, ואמר כי הוועדה תאזין לכל הצדדים ותיתן אומנם משקל רב לבטיחות, אך לא תתעלם משיקולים אחרים כמו העלויות.
סמנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, הציג את ההצעה ואמר כי היא נועדה להתמודד עם המציאות שבה נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים יותר משיעורם בקרב כלל הנהגים. הוא הסביר כי התהליך שהוביל להצעת החוק החל כבר ב-2004, כאשר המשרד בחן מספר חלופות לשיפור המצב הקיים. לדבריו, גם לאחר שנבחרה החלופה של מרכזי לימוד נהיגה (מל"ן) היא נבחנה שוב על-ידי ועדה ציבורית ובאמצעות ניסוי שבוצע בכפר סבא.
"רק אחרי התהליך הזה גובשה הצעת החוק, שתמכו בה גם שר התחבורה הקודם
שאול מופז וגם השר הנוכחי ישראל כץ", אמר יצחקי. הוא הסביר כי ההצעה כוללת את הקמת המל"נים וגם את שינוי תהליך הוצאת רישיון הנהיגה כך שיהיה מדורג ויחייב את הליווי. לדבריו, "המטרה העיקרית היא להפחית את מספר הנפגעים בקרב הנהגים הצעירים".
ח"כ
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ביקשה מנציגי משרד התחבורה להתייחס לפרסומים לפיהם אם החוק יאושר כפי שהוא כל תלמיד יידרש לשלם תוספת של כ-1,000 שקלים כדי להוציא רישיון נהיגה. יצחקי השיב כי "לא תהיה תוספת עלויות על התלמידים". הוא הסביר כי התשלום למל"נים יעמוד על 600 שקלים, אולם מצד שני יופחתו מספר שיעורי החובה המעשיים מ-28 ל-24. היו"ר שאמה-הכהן ביקש מנציגי משרד התחבורה להגיש לוועדה את חוות הדעת הכלכלית עליה התבסס המשרד, כדי לאפשר למרכז המחקר והמידע של הכנסת לבחון אותה.
המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ד"ר שי סופר, אמר כי "הנתונים של היפגעות נהגים צעירים זועקים לשמים". לדבריו, הדבר החשוב ביותר הוא נושא הוצאת רישיון מדורג. הוא הוסיף כי המדינה נמנעה עד היום מהתערבות בלימודי התיאוריה, ולדעתו יש מקום להתערבות כזאת.
בקרב מורי הנהיגה הדעות היו חלוקות באשר להצעת החוק. נציגי העמותה לקידום מקצועי של מורי הנהיגה טענו כי החוק יפגע בחופש העיסוק של מורי הנהיגה. הם הציעו להקים את המל"ן במסגרת בתי הספר, ובמקביל להקשיח את המבחן המעשי ולחייב את התלמידים להתנסות במסלולי מכשולים ומגרשי החלקה. מנגד, נציגי ארגון מורי הנהיגה בירכו על היוזמה ואמרו כי התלמידים היום לא מקבלים הכשרה זהה. לדבריהם, התוכנית הזו תיתן מענה כולל לכל התלמידים, ורמתם בהכרח תעלה. לנוכח חילוקי הדעות הרבים הודיע היו"ר שאמה-הכהן כי הוועדה תמשיך לדון בחוק גם במהלך פגרת הקיץ של הכנסת.