|   15:07:40
דלג
  יעקב נמרודי  
נשיא כבוד הכשרת היישוב בע"מ
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

SOS מגרוזיה

פרק מספרו "מסע חיי" של יעקב נמרודי, אשר יצא לאור בשנת 2003 בהוצאת מעריב בפרק הראשון: מבצע הצלה חשאי לגרוזיה, קלצ'ניקובים ורון ארד וגם: על פגישת נמרודי עם הנשיא שווארדנדזה והיחסים החמים שנרקמו ביניהם
28/02/2008  |   יעקב נמרודי   |   מאמרים   |   יומני נמרודי   |   תגובות
יעקב נמרודי ונשיא גרוזיה, אדוארד שווארדנדזה

בפברואר 1993 שוב יצאתי למסע עסקים ברוסיה ובמסגרתו תכננתי להגיע גם לגרוזיה. זמן קצר לפני שהמראתי לרוסיה נפגשתי ביחידות עם ראש הממשלה, יצחק רבין. באותם ימים הגיע אלי מידע על כוונתו של נשיא גרוזיה, אדוארד שווארדנדזה, לצאת בקרוב לפגישות עם ראשי המשטר בטהרן. המידע המעניין הכניס אותי לדריכות. הרגשתי, שיש כאן הזדמנות פז להביא מידע על הנווט השבוי רון ארד, וחשבתי, שאוכל גם להוכיח לכל המלעיזים ולכל אלה שיצאו נגדי בעקבות פרשת 'איראנגייט', שאני מסוגל להצליח במקום שבו אחרים כשלו - להביא מידע על הנווט הנעדר רון ארד. הייתי מוכן להקדיש מזמני ומהוני כדי לסייע לפתור את התעלומה. ידעתי, שכל המערכת המודיעינית - אמ"ן, השב"כ וה'מוסד' - אינה מצליחה להביא מידע חדש על גורלו של נווט חיל האוויר שמטוסו הופל בלבנון באוקטובר 1986. שכנעתי את עצמי, שאני, יעקב נמרודי, אצליח במקום שהם כשלו. ועל כן רציתי לדבר עם ראש הממשלה.

עוד לפני הפגישה עם רבין, אספתי כל מידע אפשרי על מצבה של גרוזיה ועל מצבו של הנשיא שווארדנדזה. מאז פירוקה של ברית-המועצות הידרדר מצבה של המדינה. לא נותר כמעט דבר מהארץ שהתפרסמה בזכות עושרה החקלאי. המצב היה כה חמור, עד ששווארדנדזה נאלץ להודות, ששמונים וחמישה אחוזים מאזרחי המדינה הגיעו אל סף הרעב. בנוסף למצב הכלכלי הקשה נאלץ שווארדנדזה, שנכנס לתפקידו במארס 1992, להתמודד עם מורדים מוסלמים, בעיקר בחבל אבחזיה הגובל בקווקז, שניצלו את האנדרלמוסיה שפשטה באימפריה הסובייטית המתפוררת כדי לנסות לקבל עצמאות. חלק מהמורדים קיבלו סיוע עקיף מהצבא הרוסי, ויחד עם אלפי מתנדבים מהרפובליקות המוסלמיות של צפון הקווקז, הם תקפו את צבא גרוזיה, נעזרים בשריון ובמסוקי קרב חדישים שקיבלו. הצבא הגרוזיני הקטן וחסר הניסיון התקשה להתמודד עם המורדים, והם השתלטו תוך זמן קצר על חלקים גדולים משטחה של גרוזיה. המשבר באבחזיה הוביל לעימות עם רוסיה, והיא הטילה הסגר כלכלי על גרוזיה והביאה את המשק שלה אל סף קריסה מוחלטת. הדלק אזל ומכוניות כמעט לא נראו ברחובות הבירה טביליסי. ענפי ההכנסה המרכזיים בעבר, התיירות והחקלאות, עמדו גם הם על סף התמוטטות.

עם המידע הזה הגעתי ללשכתו של ראש הממשלה רבין. לא חיכיתי הרבה והצגתי לפניו את הרעיון שגלגלתי: אני אעזור לשווארדנדזה לייצב את כלכלת ארצו, ובתמורה אקבל ממנו מידע על הנווט רון ארד. לאמיתו של דבר, קיוויתי לקבל יותר ממידע. בדמיוני ראיתי את המטוס מגיע לנמל התעופה בן-גוריון, את הדלת הנפתחת ואת הנווט המשוחרר מופיע ומנופף בידו לשלום. איזה הישג עצום זה יהיה.

הסברתי לרבין שזאת הזדמנות חד-פעמית: שווארנדזה יוצא לשיחות בטהרן, המקום היחיד שבו יש סיכוי לקבל מידע על גורלו של הנווט הנעדר. רבין הקשיב. הוא היה מודע לכך, שמנהיג גרוזיה נהנה מתמיכה רחבה בממשל האמריקני, שיראה בעין יפה כל סיוע למדינה, אבל מהתגובות המאופקות שלו התרשמתי שהוא חושש מהסתבכות נוספת בסגנון 'איראנגייט'. לבסוף אמר את הדברים במפורש: "יעקב, אני לא רוצה שתהיה לי 'איראנגייט' שנייה."

הרגשתי שאינני יכול לשתוק עוד. ראש הממשלה רבין נאלץ לשמוע ממני באותו מעמד דברי תוכחה רבים, שספק אם שמע אי-פעם ממישהו אחר: "מי כמוך יודע, שהמבצע נכשל רק בגלל שטילי ה'הוק' שנשלחו לאירן הוחלפו בידי אנשים ממערכת הביטחון. הם החליפו את הטילים בלי לקבל את אישורך ואת אישור מנכ"ל משרד הביטחון. היית צריך להקים ועדת חקירה רצינית, שתגלה את האמת על הפאשלה הנוראה. מי כמוך יודע, שאלמלא החבלה הזאת, המבצע היה מצליח וההיסטוריה של המזרח התיכון יכולה להיות שונה". הייתי נסער ולא הצלחתי לעצור בעצמי. הרגשתי שאני חייב להגיד את הדברים. רבין שמע ושתק. אחרי כמה דקות נרגעתי. לגמתי מים וחזרתי לעצמי. הבטחתי לראש הממשלה שהכל ייעשה בדיסקרטיות ובאחריות.

בסופו של דבר לחץ רבין את ידי בחום: "יעקב, הכל יהיה באחריותך. אתה יוצא למשימה כבדה וקשה, ותמיד הצלחת במשימות שהוטלו עליך. גם הפעם, אני וכל עם ישראל מקווים שתצליח."

קיבלתי את ברכת הדרך של ראש הממשלה. ידעתי שרבין סומך עלי, והאמנתי שלא אאכזב אותו. פעם נוספת הבטחתי לו לשמור על דיסקרטיות, ואני יכול להעיד שעמדתי בהבטחתי. אפילו רבקה רעייתי, שבדרך כלל ידעה משהו על המבצעים הסודיים שבהם הייתי מעורב, שמעה לראשונה על 'ההרפתקה הגרוזינית' רק כאשר התיישבתי לכתוב את האוטוביוגרפיה שלי.

ב-15 בפברואר 1993, יום גשום וקר במיוחד, הייתי על המטוס בדרכי למוסקבה. איתי במשלחת לרוסיה היו פרופ' איליה זמצוב, עוזרו של שר המדע לשעבר, פרופ' יובל נאמן, וידידי הוותיק רחביה ורדי. האמנתי, שנוכחותו של פרופ' זמצוב, שהתהדר בקשרים הדוקים בצמרת המשטר ברוסיה ובגרוזיה, תסייע לי לקדם את תוכניותי. נחתנו במוסקבה וכעבור שעתיים שוב היינו באוויר, הפעם במטוס שכור שהועמד לרשותנו. העדפתי לשכור מטוס פרטי על-אף המחיר היקר. המטוס המתין לנו במהלך כל הביקור בנמל התעופה של טביליסי - דרך מילוט מהירה במקרה חירום. לאמתו של דבר, הייתה עוד סיבה לכך שהעדפתי לשכור מטוס פרטי: הסיפורים מסמרי השיער ששמעתי על חברת התעופה הגרוזינית. בין היתר סיפרו לי, כי המקומות המסומנים במטוס הם בגדר המלצה בלבד, חגורות ההצלה נעולות בארון לבל ייגנבו, מסכות חמצן אין כלל והוראות הבטיחות מפי הדיילת מסתכמות בשני משפטים בלבד: "נא לא לפתוח את דלתות החירום כשהמטוס באוויר. מותר לעשן בכל זמן ובכל מקום. טיסה נעימה."

לביקור בגרוזיה הצטרף אלינו גם פרופ' וליכוב. אחר-הצהריים נחתנו בטביליסי. מובן שדאגנו מראש לעדכן את ראשי המדינה על הביקור ועל נכונותנו להירתם לעזרתם. בנמל התעופה המתינו לנו עוזריו של הנשיא שווארדנדזה. משם הובלנו אחר כבוד לבית-ההארחה הנשיאותי. טביליסי בירת גרוזיה הייתה מכוסה מעטה שלג לבן ועמוק. בכל מקום ראיתי את אותות המצב הקשה. מעט מכוניות בכבישים, רובן ממודלים ישנים שבישראל לא היו מעזים להעלות אותן על הכביש. ליד כל תחנת דלק השתרך תור ארוך של עשרות מכוניות שבעליהן קיוו להשיג מעט מהנוזל היקר.

נזכרתי בסיפורים ששמעתי בעבר על יופייה ועושרה של המדינה ושל בירתה טביליסי, שנחשבה פעם לאחת הערים התוססות בברית-המועצות. מועדוני לילה ומסעדות המו אדם עד השעות הקטנות של הלילה. זאת הייתה עיר ללא הפסקה. שום דבר ממה שראיתי לא הזכיר אותם ימים לא רחוקים. כמעט שלא ראיתי אנשים ברחובות, ומלווי הסבירו לי בעצב, שבשעות הלילה משתלט העולם התחתון על רחובות העיר והאזרחים מעדיפים להסתגר בבתיהם.

בערב הוזמנו לארוחה רשמית בבית הנשיא. גם כאן ניכרו אותות המשבר הקשה שעובר על המדינה. נדהמתי לראות, שעל-אף הקור העז - היה זה אחד החורפים הקשים שידעה גרוזיה - ההסקה בבית הנשיא כמעט ולא פעלה מטעמי חיסכון. כדי להתגבר על הקור המקפיא לבשו כל עובדי המקום מעילי חורף כבדים. אחרי הארוחה נפנינו לפגישה עסקית עם הנשיא ועם ראש הממשלה שהתקיימה בבניין הממשלה בעיר.

"אויבו של אויבי הוא ידידי"

זאת היתה פגישתי הראשונה עם שווארדנדזה, אבל הרגשתי שאני מכיר היטב את האיש, הודות למידע שאספתי עליו לפני שהמראתי לגרוזיה. שווארדנדזה, שהיה אז בן שישים וארבע, היה אחד מעמודי התווך של ברית-המועצות בסוף שנות השמונים, לאחר ששימש כשר החוץ בממשלתו של מיכאל גורבצ'וב. הוא היה שותף מלא למדיניות הרפורמות וה'גלאסנוסט' של גורבצ'וב וזכה להערכה רבה בבירות העולם בשל תרומתו לסיום המלחמה הקרה. לפני שמונה לתפקיד שר החוץ של ברית-המועצות, בשנת 1985, שימש שווארדנדזה במשך שלוש-עשרה שנה מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית בגרוזיה וניהל למעשה את המדינה שהיתה חלק מברית-המועצות. לאחר פירוקה של ברית-המועצות זכתה גרוזיה לעצמאות ונגררה לתוהו-ובוהו פוליטי וכלכלי. ביולי 1992 נקרא שווארדנדזה להציל את המדינה, שעמדה על-סף התמוטטות כללית. על-אף היוקרה הרבה שנהנה ממנה, מצבה של גרוזיה לא השתפר והמדינה שיוועה לכל בדל סיוע.

מהרגע הראשון שפגשתי אותו חשתי שנוצרה בינינו כימיה. שווארדזדזה ידע להרשים את אורחיו. בתוך התוהו-ובוהו של ברית-המועצות לשעבר, היה הוא אחד היחידים ששידרו יציבות ושפיות. הוא נראה לי מנהיג שאפשר לעשות איתו עסקים. הפגישה הראשונה נמשכה אל תוך הלילה. הגרוזינים ביקשו כל עזרה אפשרית, בעיקר מזון ותרופות. נתנו להם להבין שאנחנו הכתובת המתאימה, וקבענו להמשיך את השיחה בפורום מצומצם יותר, כדי לדון בפרטי הציוד שנוכל לספק להם ובדרכי התשלום בעבורו. משם עברנו למשרדו של שווארדנדזה. מלבדי ומלבד נשיא המדינה השתתפו גם ראש הממשלה, טנגיז סיגואה, ראש העיר טביליסי ועוד שני יועצים. לצדי השתתפו בפגישה פרופ' זמצוב ורחביה ורדי. סיפרתי לנשיא על עברי כנספח צה"ל בטהרן. להפתעתי, לא חידשתי לו הרבה. התברר, שגם נשיא גרוזיה עשה עבודת מודיעין ושלט היטב בביוגרפיה שלי. אבל לשנינו היה ברור, שהנושא העיקרי הוא לא הביוגרפיות שלנו, אלא כיצד אנו יכולים לעזור זה לזה. שווארדנדזה לא הסתיר את כוונותיו: "המדינה שלנו נתונה במצב כלכלי ופוליטי קשה ביותר. בדומה לישראל, גם אנחנו מוקפים במדינות מוסלמיות. ישראל וגרוזיה יכולות לשתף פעולה ביניהן בתחומים רבים. מלבד זאת יכולה גרוזיה לשמש לישראל גשר להתקרבות אל אירן."

רציתי לדעת יותר פרטים על הקשר בין גרוזיה ואירן. שווארדנדזה הבחין בהתעניינות שלי ומיהר להרחיב: "מנהיגי אירן חבים לי חוב אישי עוד מהימים שהנהגתי את מדיניות החוץ של ברית המועצות. וחוץ מזה, אירן זקוקה לגרוזיה כדי להמעיט ככל האפשר, את השפעתה של טורקיה בקווקז [...] אנחנו מכירים בחשיבות הקשר עם אירן,", מיהר לתקן כשהבין שאולי נסחף מעט כשתיאר את ירח הדבש בין גרוזיה ובין אירן, "אבל ישראל היא המדינה היחידה שאנחנו סומכים עליה, ואנו מוכנים להקים מערכת יחסים מיוחדת בין שתי המדינות."

הדברים שאמר נשיא גרוזיה ריגשו אותי. היחיד ששם לב להתרגשות שאחזה בי היה ידידי רחביה ורדי, שהבין כמוני לאיזה כיוון מתקדמת השיחה. "אם יש מישהו שיכול לעזור לנו בעניין רון ארד, הוא יושב כאן מולנו," לחש לי רחביה.

הרשיתי לעצמי לפנות אליו בצורה ישירה. "אדוני הנשיא," אמרתי לו, "במשך אלפי שנות קיומו של העם היהודי, המסורת שלנו ייחסה תמיד חשיבות עליונה לערך פדיון השבויים. אף-על-פי שמדובר באדם אחד בלבד, הנווט הנעדר רון ארד, מדינת ישראל כולה מייחלת לכל שביב של מידע על גורלו. בנושא הזה אין לנו גבולות, ואין גבול לרחשי התודה, ההוקרה, הכבוד והיקר שישראל תרעיף על כל מי שיסייע לה בנושא הזה. אתה, אדוני הנשיא, נוסע בקרוב לביקור חשוב באירן. חשוב לנו שתעלה את הנושא בביקורך שם. כל פרט קטן, כל מכתב או תמונה מהנווט הנעדר יהיו מבחינתנו פריצת דרך גדולה."

ראיתי שהנשיא קשוב לדברי. הבחנתי, שהוא מבין עד כמה חשוב הדבר למדינת ישראל, ושמחתי לקבל ממנו הבטחה להעלות את גורלו של רון ארד בשיחותיו הקרובות עם מנהיגי אירן. רצה הגורל ובמהלך הפגישה התקבלה שיחת טלפון שהוגדרה בפי עוזריו כחשובה ביותר. שווארדנדזה ביקש את סליחתנו ויצא לחדר צדדי. כעבור כמה דקות חזר, פנה אלינו ואמר: "זה היה ידידי, שר החוץ שמעון פרס. גם הוא התקשר אלי בנושא הנווט השבוי רון ארד." שווארדנדזה לא היה צריך הוכחה טובה יותר לחשיבות הנושא למדינת ישראל. אבל הייתי חייב להסביר לו, שיש הבדל בין פנייתו של שר החוץ, שמעון פרס, לבין מה שאני מבקש ממנו. "שמעון פרס צלצל אליך מטעם מדינת ישראל, כשר החוץ של ישראל", הבהרתי לנשיא הגרוזיני. "אני לעומת זאת נמצא כאן כאדם פרטי, כידיד המשפחה, וכך אף הצגתי את הדברים לפני ראש הממשלה רבין". השיחה מפרס לא היתה מקרית. היום ברור לי, שראש הממשלה רבין דיווח לשר החוץ פרס על נסיעתי לגרוזיה ועל כך שאעלה שם את עניין רון ארד, ופרס מיהר להתקשר לגרוזיה כדי לבקש את עזרת שווארדנדזה.

לאחר שהבטיח לי פעם נוספת שידון עם מנהיגי אירן על גורלו של רון ארד, הרשה לעצמו נשיא גרוזיה לפנות אלי בבקשה לסיוע בהספקת ציוד צבאי. הוא הדגיש, שהמורדים האבחזים שולטים בחלק גדול משטחה של גרוזיה, נהנים מציוד רוסי חדיש ומאיימים לחזק את שליטתם גם באותם אזורים שבהם ידו של הצבא הגרוזיני עדיין על העליונה. "כדי לעמוד מול המורדים", אמר, "אנחנו זקוקים מיד, תוך שבועיים-שלושה, לעשרת אלפים קלצ'ניקובים, לעשרה או חמישה-עשר תותחים שמסוגלים להגיע לטווחים של עד ארבעים קילומטרים, למאה נושאי גייסות משוריינים ולאלף ררנ"טים - רצוי מאוד מתוצרת ישראל". בנוסף ביקש שווארדנדזה תרופות, יועצים אסטרטגיים ומדריכים ללוחמה זעירה. "שירותי הביטחון של רוסיה תומכים במורדים האבחזים, ואנחנו זקוקים בדחיפות ליועץ אסטרטגי שיסייע לנו להתגבר עליהם. אני יודע שזאת לא בעיה בשבילכם. אתם, הישראלים, תוכלו לעשות זאת בדרך מקורית להפליא."

אבל בכך לא הסתיים סל הבקשות של שווארדנדזה. היו לו עוד כמה בקשות 'צנועות': יועץ לענייני ביטחון פנים, סיוע בהקמת משטרה מקומית ומנגנון ביטחון בדומה לשב"כ, והסכמה לאמן בישראל לוחמים מגרוזיה שישתלמו בלוחמה בטרור.

שמתי לב, שהגרוזינים לא ביקשו תחמושת. בדרך כלל, מי שמבקש כלי נשק מבקש גם תחמושת בכמויות גדולות. מאוחר יותר התברר לי, שאין להם בעיה של תחמושת. במסגרת האימפריה הסובייטית היו בגרוזיה מפעלים לייצור תחמושת לקלצ'ניקובים, ולאחר שזכו בעצמאות מיהרו הגרוזינים להחרים את כל תוצרת המפעלים. לברית-המועצות הייתה שיטה בדוקה: כדי להימנע מהפתעות לא נעימות, דאגו לפצל את המפעלים שייצרו כלי נשק ותחמושת בין הרפובליקות השונות. למי שהיו קלצ'ניקובים - לא הייתה תחמושת, ולהיפך. בגרוזיה היה גם מפעל גדול לייצור מטוסים מדגם 'טופולב', אבל המנועים יוצרו באוקראינה.

אחרי שסיים לפרט את צרכיה הדחופים של גרוזיה, שכללו גם רשימה ארוכה של פריטי מזון, כמו אבקת חלב, קמח, קטניות, אורז, עופות וכו', עבר הנשיא שווארדנדזה לדבר על התמורה שתקבל ישראל. זו תתבטא בעיקר בתחום הפוליטי. נשיא גרוזיה דיבר על ברית צבאית בין גרוזיה לישראל ועל כך שארצו תסייע לישראל לקשור קשרים עם שתי מדינות צעירות שהיו בעבר חלק מהאימפריה הסובייטית - אזרבייג'אן וצ'צ'נייה.

אחרי שווארדנדזה דיבר ראש הממשלה טנגיז סיגואה, ותיאר בצבעים קודרים את התחזית שלו על רצף של מדינות מוסלמיות שיקומו בקווקז. "הם סוגרים עלינו מכל הכיוונים. אנחנו נהיה מובלעת נוצרית בודדה בתוך ים של מדינות מוסלמיות קיצוניות."

"אם זה המצב," הקשיתי עליו, "מדוע אתם מהדקים את הקשרים דווקא עם אירן, המדינה המוסלמית הקיצונית מכולן?"

סיגואה חייך. "מי כמוכם, הישראלים, מכיר את האמרה 'אויבו של אויבי הוא ידידי'. היות שטורקיה תומכת במורדים האבחזים הנלחמים נגדנו והיות שאירן היא אויבתה הגדולה של טורקיה, לא נותר לנו אלא לתמוך באירנים, אף-על-פי שהם מייצגים את האיסלאם הקיצוני."

בשלב הזה הודעתי לשווארדנדזה, שמבחינתי אסתפק בכך, שתמורת הסיוע שגרוזיה תקבל מאיתנו נקבל מידע אמין על גורלו של רון ארד. חסר היה לי שיאשימו אותי בפגיעה בקשרים המתהדקים בין ישראל ובין טורקיה. שווארנדזה חזר והבטיח, שיעלה את עניין רון ארד בפגישתו הקרובה באירן. הוא מינה את עוזרו האישי, מנהל המחלקה הבינלאומית במשרד החוץ הגרוזיני, לאיש הקשר בינינו. אני, מצדי, הבטחתי לעמוד בכל ההתחייבויות שלקחתי על עצמי ולהשתדל למלא את כל בקשותיהם הן בתחום הביטחוני והן בהספקת מזון וציוד רפואי. לפני שיצאתי מהפגישה סיכמתי עם ראש הממשלה, שתמורת הסיוע שתקבל, תשלם גרוזיה בנפט. ראש הממשלה סיגואה אף צייד אותי במכתב בחתימתו שבו נאמר: "... תמורת הסחורה נשלם בנפט במסגרת עסקת חליפין. פרטים ודרכי הספקה יפורטו בהסכם מיוחד שעליו אנו מתכוונים לחתום בעתיד הקרוב".

למחרת שוב נפגשתי ביחידות עם הנשיא שווארדנדזה. נשיא גרוזיה חזר על עיקרי הדברים שסוכמו בערב הקודם והדגיש, שהברית הפוליטית שעליה דיבר היא ברית טבעית בין שתי מדינות בעלות אינטרסים משותפים. הוא הודיע לי, שבכוונתו לשלוח בקרוב לישראל את סגן שר ההגנה, גנרל טדו ג'אפארידזה, לטפל במכלול הנושאים שהועלו בפגישות. לפני שנפרדנו אחז שווארדנדזה בידי והבטיח לי בחום: "אני מבטיח לך שאעשה ככל שאוכל כדי לסייע לישראל ולפתור את תעלומת גורלו של הנווט רון ארד". לחצתי את ידו והבטחתי לו שאמשיך לנסות ולעזור לגרוזיה ואביא את קריאתו לעזרה לידיעת ראש הממשלה רבין.

לגרוזינים, אגב, היתה משאלה נוספת: גם הנשיא שווארדנדזה וגם ראש הממשלה סיגואה אמרו לי שהם מעוניינים להזמין את אריק שרון לבקר בארצם. בנוסף לקשרים המשפחתיים - אמו של שרון מוצאה מגרוזיה - נהנה אריק שרון בגרוזיה מהילה של גיבור מיתולוגי. הגרוזינים קיוו, שאם יבקר בארצם וילמד את הבעיות הביטחוניות הקשות שלהם, יוכל לסייע ולגבש בעבורם אסטרטגיה מקורית שתסייע להם להתגבר על אויביהם. סיפרתי לשווארדנדזה על יחסי הקרובים עם שרון, והבטחתי שאנסה לארגן ביקור שלו בגרוזיה. מאוחר יותר דיברתי עם אריק שרון וסיפרתי לו על ההזמנה. מסיבות שונות לא יצא הביקור אל הפועל, אבל במארס 1999 התלווה שרון כשר החוץ אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לביקור בגרוזיה, וזכה שם לכבוד גדול.

במצב רוח אופטימי עזבנו את ארמון הנשיאות ומיהרנו לנמל התעופה של טביליסי, שבו המתין לנו המטוס הפרטי ששכרנו במוסקבה. שם התברר, שאין זו משימה קלה לעזוב את טביליסי. הטייס שהמתין כל אותה עת ליד המטוס, לא הצליח להשיג דלק כדי להמריא בחזרה. רק הודות להתערבותו של ראש ממשלת גרוזיה, שליווה אותנו אישית לנמל התעופה, התגברנו על הבעיה והצלחנו לתדלק את המטוס. לאחר כמה שעות עיכוב יצאנו לדרך. בדרכנו חזרה למוסקבה לא הפסקתי להרהר בתוצאות הביקור. היה לי ברור, שנשיא גרוזיה זועק לעזרה, אשר אם תאחר לבוא, עלולים המורדים האבחזים להשתלט על המדינה. ניתחתי לעצמי את המהלכים. לא היה לי ספק, שעצם הביקור פתח חלון הזדמנויות להידוק הקשרים בין ישראל לגרוזיה ולדריסת רגל במדינות המוסלמיות בקווקז. אבל יותר מכל אלה הייתי נחוש בדעתי לנצל את ההזדמנות שנקרתה לפני, כדי לפרוץ את מסך אי-הוודאות סביב גורלו של רון ארד.

שוב ושוב קראתי את רשימת הקניות הארוכה של הגרוזינים. לא היה לי ספק שאצליח לארגן רכבת אווירית שתעביר בהקדם לגרוזיה מזון, תרופות ואפילו נשק. "מה שלא נצליח להשיג בכוחות עצמנו, נשיג באמצעות מדינה אחרת", סיכמתי עם רחביה ורדי שישב לצדי במטוס הקטן. התעכבתי במוסקבה עוד כמה ימים וב-22 בינואר חזרתי לישראל. אחד הדברים הראשונים שעשיתי היה לכתוב לראש הממשלה רבין דוח מפורט על כל פגישותי בגרוזיה. "לדעתי, יש לנו הזדמנות בלתי-רגילה לבצע עסקה זו, שהיא בעלת חשיבות פוליטית מהמדרגה הראשונה. אני מעריך, שהיצוא ממדינת ישראל לגרוזיה עשוי להגיע לחמש מאות מיליון דולר בשנה." היות שידעתי שרבין ירצה לדעת מהיכן נממן את רשימת הקניות היפה של שווארדנדזה, מיהרתי להרגיע אותו: "פתרון המימון עלי ועל ראשי...". במקום אחר במכתב מסרתי לראש הממשלה את התרשמותי, כי אפשר להשיג את כל פריטי הנשק מהתעשיה הצבאית, או לרכוש אותם מהגוש המזרחי - מפולין, מרומניה, מהונגריה או מצ'כיה.

צירפתי למכתב איגרת, שמסר לי שווארדנדזה ושיועדה לראש הממשלה. "היה זה תענוג לפגוש במר נמרודי ובמר זמצוב", כתב נשיא גרוזיה. "אני מנצל את ההזדמנות שהייתם בארצנו כדי לפנות אליך בבקשה רצינית. גרוזיה עוברת בימים אלה תקופה קשה של התהוותה כמדינה עצמאית והיא זקוקה נואשות לעזרה שרק אתה וארצך יכולים לספק. מר נמרודי יפרט באוזניך את פרטי העזרה שאנו זקוקים לה ואת העסקה שעליה דנו. סיוע מצדך יתפרש כמחווה חשובה של יחסי ידידות בין ארצותינו. בהזדמנות זו ברצוני להזמין אותך לביקור רשמי בארצנו". עתה המתנתי לתוצאות ביקורו של שווארדנדזה באירן. הוא אומנם לא יצא אישית לטהרן, אבל עוזרו הבכיר יצא לשם בראש משלחת גדולה ונפגש עם מנהיגי המדינה האיסלאמית הקיצונית. אלה היו ימים קשים לגרוזיה. בעיצומו של החורף הקשה הטילה רוסיה הסגר על המדינה ומנעה כמעט לגמרי כניסת סחורות חיוניות, בעיקר נפט. הישועה היחידה יכולה הייתה לבוא מאירן, השכנה הגדולה מדרום. ואכן, המשלחת ששלח שווארדנדזה חזרה מטהרן עם הסכם כלכלי שהציל למעשה את המדינה הצעירה. אירן התחייבה לספק לגרוזיה נפט וגז, ובתמורה התחייבה גרוזיה לאפשר לאירן להעביר את הנפט שלה דרך צינור חדש, שיעבור מארמניה ישר אל נמל גרוזיני על חוף הים השחור.

אף-על-פי שהיה טרוד בענייניה הדחופים של ארצו, העלה עוזרו של שווארדנדזה בשיחותיו את עניינם של רון ארד ושל שאר נעדרי צה"ל בלבנון. אשר לנעדרי סולטאן יעקוב, התשובה היתה שלילית לחלוטין, והאירנים הבהירו שאין להם כל קשר לעניין. אבל בעניין רון ארד נתנו האירנים לעוזרו של נשיא גרוזיה להבין, שיבדקו את הנושא ושיש על מה לדבר. עם זאת לא מסרו כל מידע חדש על מצבו או על מקום הימצאו.

לאחר שהמשלחת חזרה מטהרן מיהר נשיא גרוזיה לעדכן אותי בדברים ששמע משם. האמנתי שאנחנו עומדים לפני פריצת דרך, שסוף-סוף יגיע אלינו מידע חדש. אבל נמנעתי מלשתף אחרים בתחושותיי. ראשית, היה חשוב לי לשמור על חשאיות. שנית, לא רציתי לטעת אשליות ותקוות שווא, במיוחד לא אצל בני משפחתו של הנווט הנעדר. אבל בתוך לבי התחזקה התקווה והאמונה, שהנה יגיע צלצול הטלפון המיוחל מנשיא גרוזיה ובעקבותיו פיסת מידע חדש על גורלו של רון ארד.

ההסכם מתגלה

אולם עוד לפני שהספקתי להתחיל לממש את ההבטחות שנתתי לשווארדנדזה, גיליתי שמנסים לשים מקלות בגלגלי המבצע. זמן קצר לאחר שחזרתי מגרוזיה פרסם העיתון הרוסי סובייטסקיה רוסיה מאמר תחת הכותרת 'תותח רוסי מתל אביב'. העיתון שבעבר הופץ מטעם הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית בברית-המועצות, שימש עתה שופרו הכמעט-רשמי של הפרלמנט הרוסי. המאמר, שמאחוריו עמדו ככל הנראה שירותי המודיעין של רוסיה, חשף פרטים רבים על ביקורי בגרוזיה והציג את ראשי השלטון בגרוזיה כחבורה של פושעים המעוניינים לבצע רצח באבחזים ובעמים נוספים באזור. על הכתבה היה חתום העיתונאי יורי לקרבי. כן כתב שבתמורה לנפט, שמקורו ברוסיה, תקבל גרוזיה מישראל נשק רב, שאף הוא הגיע מרוסיה. "איזה שילובים מופלאים יכולים לספק העסקים", כתב העיתונאי הרוסי.

שיערתי שההדלפה הגיעה מטביליסי. הפרטים היו מדויקים, וניכר היה שהעיתונאי נהנה ממידע מעודכן. התברר לי, שהנשיא שווארדנדזה צריך להילחם לא רק נגד המורדים האבחזים, אלא גם נגד יריבים מבית, שהם לעתים לא פחות מסוכנים. אבל על-אף ההדלפות עשיתי את ההכנות כדי לסייע לגרוזיה. ממשרדי בלונדון התחלתי לארגן את הציוד שביקשו הגרוזינים. בתחילת אפריל 1993 הקמתי חברה שבראשה העמדתי את פרופ' זמצוב, ובעזרת חברות וספקים שונים התחלנו לרכז את משלוחי המזון הדרושים. החברה החדשה חתמה על הסכם מסחרי עם חברה גרוזינית, ונקבע שאנחנו נספק לגרוזיה מוצרי מזון ומוצרים אחרים ובתמורה נקבל נפט שיועבר אלינו בנמל בטומי שבגרוזיה. ב-12 באפריל שיגר אלי ראש ממשלת גרוזיה מכתב ארוך ובהול ובו פירט את מצרכי המזון שארצו זקוקה להם בדחיפות: עוף, קמח, סוכר, אבקת ביצים, אבקת חלב ועוד.

בסוף הרשימה הופיע סעיף 'ציוד מיוחד', ועליו נאמר כי יפורט בנפרד. ראש הממשלה חתם את מכתבו במלים אלה: "כמובן שנשלם בעבור האספקה באמצעות עסקת בארטר של מזוט ודיזל". בינתיים התחזקו הקרבות בגרוזיה, ונראה היה שאם לא יתרחש נס, תיפול המדינה כולה בידיהם של המורדים האבחזים, שנהנו מתמיכה גלויה של הרוסים. לא הייתה לי בעיה לספק לגרוזיה את פריטי המזון שהם ביקשו, אבל היה ברור לי, שעם קמח, סוכר ואבקת ביצים לא מנצחים במלחמה. מה שחסר לגרוזינים היו כלי נשק והרבה. וכדי לספק את הנשק הייתי זקוק לאישורו של הדרג המדיני הבכיר.
בשלב הזה, ככל הנראה בעקבות פנייה נוספת שהגיעה במישרין אליו, החליט ראש הממשלה רבין לבדוק כיצד מתקדמת הספקת הנשק לגרוזיה. הוא זימן אותי לפגישה בלשכתו. בתחילת הפגישה היה מסויג מהעסקה הצפויה. "יעקב", אמר לי, "במחסנים שלנו יש בקושי אלפיים קלצ'ניקובים, והגרוזינים רוצים עשרת אלפים".

גם לכך היה לי פתרון: "אני יכול להשיג את החסר מכל מיני מקורות באירופה."

"אם אתה אומר שאתה יכול להשיג את החסר מאירופה", סיכם רבין כדרכו בקולו האיטי והאופייני, "אז תשיג".

לפני שפנינו לאירופה ניסינו להשיג את הנשק בישראל. רבין התקשר אישית לאחראים על המחסנים במשרד הביטחון וביקש גם משני עוזריו הקרובים, איתן הבר ועזריאל נבו, לבדוק מה המצב במחסנים בישראל. התשובה הייתה מאכזבת. בישראל לא הייתה כמות כזאת של קלצ'ניקובים. הזמן עבר ושווארדנדזה התקשר אל ראש הממשלה וזעק לעזרה. שוב זומנתי ללשכתו של ראש הממשלה. "אתה יכול לחפש את הנשק באירופה, " אמר לי, "אבל היזהר, בלי לסבך את ישראל."


  • פרק ההמשך יפורסם ביום ראשון.

מכתב מנשיא גרוזיה לרוה"מ דאז, יצחק רבין
תאריך:  28/02/2008   |   עודכן:  06/03/2008
יעקב נמרודי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חלק ראשון - SOS מגרוזיה
28/02/2008  |  יעקב נמרודי  |   מאמרים
מהו דימויו של הקיבוץ בעיני הציבור שאינו חי בו? על שאלה זו תהו אנשי "ברית התנועה הקיבוצית", שלא מכבר החליטו להתחקות מקרוב אחר העמדות והדימויים הרווחים בציבור הישראלי ביחס לתנועה הקיבוצית.
28/02/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
העיר שדרות וסביבותיה נמצאת כל יום בכותרות החדשות, מפעם לפעם בכותרות הראשיות, יותר ויותר בדיווחים מקומיים על נפילות הקסאמים מידי יום וסקירות כרוניקה על פעילויות נקודתיות של הצבא בעזה. בצד אלה הרבה דיבורים ויכוחים בעד ונגד הצורך/התבונה/התועלת של מבצע צבאי גדול בעזה שמטרתו חיסול הטרור היומי של ההפגזות.
28/02/2008  |  מנחם רבוי  |   מאמרים
קוראים יוקרתיים! איכותיים! האם גם אתם חשים כי החיים פה נעשו בזמן האחרון מאוד יוקרתיים? שאפילו מבלי להיכנס ל-prestige "פורטל היוקרה" ([קישור]) אפשר להשיג פה המון מוצרים יוקרתיים ובזול. החל בפינוקים קטנים כמו שוקולד בלגי, עציץ או מחזיק מפתחות חמסה, עבור במכונת אספרסו מעוצבת או שולחן מנהלים בהזמנה אישית, אירוע, סופשבוע בצימר, וכלה, כמובן, בנדל"ן?
28/02/2008  |  שהם סמיט  |   מאמרים
דן שומרון ז"ל היה קודם כל בן-אדם "מענטש", לפי הביטוי היהודי האומר הכל. את שמו שמעתי שנים רבות אך אישית הכרתיו רק לאחר מבצע אנטבה. פגשתיו באירועים של ימי שנה למבצע ובאירועי זיכרון לנופלים. כל אימת שהזמנתיו לאירוע לזכר אמי, דורה בלוך ז"ל, נענה ברצון. לאחרונה השתתף לפני יותר משנה בערב שארגנו בבית יד לבנים בראשון לציון במלאת 30 שנה להירצחה. בכל אירוע והרצאה הופיע ללא תשלום, אפילו לא הוצאות, ואם נדרש ללון, כפי ששמעתי מאיש רמת-הגולן, שילם מכיסו. כזה היה.
28/02/2008  |  דניאל בלוך  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il