|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

צה"ל ויתר על ההסברה

הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, ודובר צה"ל, תא"ל אבי בניהו, אינם מייחסים חשיבות לאינטרנט בקרב על התודעה ועל הלגיטימציה בעידן התקשורת המודרנית שהאינטרנט הוא כלי מרכזי בה בחינת פעילות אתר דובר צה"ל מלמדת פעם נוספת על מיעוט תוצרי ההסברה ודלותם
04/03/2008  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

בניהו - אינו מייחס חשיבות לאינטרנט בעידן מלחמת המידע

ארגון בצלם פרסם (3.3.08) הודעה לתקשורת בה הוא סותר את הנתונים שמסר הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, לפיהם 90% מן ההרוגים במבצע הצבאי ברצועת עזה (27.2.08-3.3.08) היו חמושים. ע"פ נתוני ארגון בצלם, המסתמכים ככל הנראה על הנתונים שפורסמו ע"י גורמים פלשתינים רשמיים, לפחות 54 מ-106 הפלשתינים שנהרגו בפעולה היו אזרחים שלא השתתפו בלחימה.

אין להתייחס להודעות שמפרסם ארגון בצלם כ"תורה מסיני", שכן לא אחת הן לוקות במהימנותן (ראו מאמרים קודמים שפרסמתי באתר "מחלקה ראשונה"), ואולם נודעת להן חשיבות רבה במערכה התקשורתית בעצם איסוף הנתונים ובפרסומם. הארגונים הפלשתינים, המשמשים מקור לארגוני זכויות אדם בישראל ולסוכנויות האו"ם השונות, מתעדים בפרוטרוט מדי יום ביומו את כל פעילות צה"ל בשטחים הפלשתינים. הצטברות המידע השיטתי באתרים אלה הפך ברבות השנים למסד נתונים נרחב שלא ניתן להתעלם ממנו.

הבלעדיות הופכת למהימנות

משקלו רב עוד יותר נוכח העובדה שצה"ל בוחר במודע לוותר על האינטרנט ככלי במערכה התקשורתית, שנועדה לתמוך בלגיטימיות הפעולה של צה"ל כחלק מזכות ההגנה העצמית של מדינת ישראל נוכח הטרור הפלשתיני. צה"ל, בניגוד לארגונים הפלשתינים (ובהם גם ארגוני הטרור המצטיינים בניצול האינטרנט), אינו מתעד את פעילותו המבצעית באופן שיטתי, אינו בונה מאגרי מידע איכותיים הפתוחים לציבור, ולמעשה אינו מציב כל מערך הגנה ראוי מול המתקפה התקשורתית הפלשתינית האפקטיבית, שאת התוצאות שלה ניתן למצוא בדוחות של האו"ם (ראו את הסימוכין בדוחות אלה) ובתקשורת הבינלאומית העושה שימוש במאגרי המידע הפלשתינים והמשפיעה על דעת הקהל.

גם אם חלק מהמידע הנאגר ומתעדכן באופן שוטף באתרים הפלשתינים (ראו כדוגמה מצוינת את אתר זכויות האדם הפלשתיני www.pchrgaza.org), עצם היותו בלעדי ללא מענה הולם מהצד הישראלי הופכת באופן פרדוקסאלי את ה"בלעדיות" ל"מהימנות". הרושם הנוצר הינו שעצם ההימנעות של ישראל במקרים רבים מלפרסם את גרסתה מוכיח שיש לה מה להסתיר. נוסף על כך, פרסום נתונים שיטתי יוצר תחושה של מחקר יסודי, ובהיעדר נתונים חלופיים מהצד הישראלי, הנתונים הפלשתינים הופכים ל"עובדה" בעיניהם של קהלי היעד המחפשים בעידן של תקשורת האינטרנט המהירה מידע זמין על הסכסוך והנראה כ"אמין". לשם המחשה, מידע בויקיפדיה משובץ פעמים רבות בכתבות של עיתונאים בזכות זמינותו ו"תחושת" האמינות שהוא מקרין בערכים רבים.

התחמושת ההסברתית שסיפק דובר צה"ל

כמקרה מבחן ראוי להתבונן בעשייה של חטיבת דובר צה"ל במהלך המבצע האחרון, כפי שבאה לידי ביטוי באתר האינטרנט הרשמי של החטיבה המייצג את צה"ל. בששת ימי הלחימה (27.2-3.3) פרסם דובר צה"ל באתר הרשמי של צה"ל שלוש (!) כתבות בלבד המתארות את הלחימה, ואף הן כלליות ביותר, קצרות ודלות במידע, כמפורט להלן:

כתבה מ-1 במרס: "כוחות קרקעיים של צה"ל בסיוע אווירי פועלים מאז שעות ליל שישי במרחבי שיגור רקטות בצפון רצועה עזה. במהלך הפעילות נהרגו (שני חיילי צה"ל)... קצין צה"ל נפצע באורח בינוני ועוד שישה חיילים צה"ל באורח קל...

"כ-25 מחבלים נהרגו במהלך הפעילות בה לוקחים חלק כוחות של גבעתי ושריון בסיוע חיל האוויר. הערב, תקף חיל האוויר משאית מחבלים ובה כ-160 רקטות שנועדו לשיגור לעבר ישראל. יצוין כי איתור מהיר של המשאית אפשר פגיעות מדויקות במטרה.בשעות הצהריים תקף כוח צה"ל מספר מחבלים שזוהו בסמוך לכוחות. בנוסף תקף צה"ל מחבל חמוש בטילי נ"ט שזוהה בסמוך לכוחות. בשני המקרים זוהתה פגיעה".

"בשעות הבוקר, תקף צה"ל שתי חוליות מחבלים חמושים אשר זוהו בסמוך לכוחות. עוד תקף צה"ל במהלך הבוקר מספר משגרי רקטות קסאם ערוכים לשיגור. מאז אמש תקף חיל-האוויר שני אתרים לייצור אמצעי לחימה אשר שימשו את ארגוני הטרור במרכז ובצפון רצועת עזה".

כתבה מ-28 בפברואר: "במהלך 24 השעות האחרונות תקפו כוחות צה"ל ברצועה חמושים, אתרים לייצור אמל"ח ומשגרי קאסם. רכב עמוס אמל"ח ורקטות קסאם, בו נעו פעילי טרור אשר ירו רקטות לעבר ישראל. לפני זמן קצר תקפו כוחות צה"ל רכב עמוס אמל"ח ורקטות קסאם בו נעו פעילי טרור בצפון רצועת עזה. הטרוריסטים היו מעורבים בירי רקטות קאסם לעבר שטח ישראל היום.

קודם לכן הערב, פגע צה"ל בחמושים במוצב של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה, לפני שעה קלה. צה"ל אף תקף חוליית משגרי רקטות קאסם בצפון הרצועה, לאחר ששיגרה רקטות לעבר שטחי ישראל. התקיפה בוצעה לאחר שצה"ל פגע בשעות הבוקר חוליית משגרי רקטות קסאם בצפון רצועת עזה. מוקדם יותר בבוקר, פגע צה"ל במחבלים חמושים במספר מקרים שונים בצפון הרצועה.

במהלך הלילה תקף צה"ל מספר יעדים של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה, ביניהם אחת ממפקדות הארגון ואתרים בהם יוצרו והועברו רקטות קסאם ואמצעי לחימה אשר שימשו מחבלים לירי לעבר שטח ישראל".

כתבה מ-27 במרס: "צה"ל תקף חוליית משגרי רקטות קסאם בצפון רצועת עזה לפני זמן קצר. החוליה שנפגעה זוהתה משגרת רקטות קסאם לעבר שטח ישראל. התקיפה אירעה לאחר שקודם לכן, מוקדם יותר היו, תקף צה"ל כלי-רכב בהם נעו מחבלים חמושים בדרום הרצועה עזה. צה"ל תקף את המחבלים במהלך פעילות משותפת של צה"ל ושירות הביטחון הכללי".

בנוסף פרסם אתר דובר צה"ל 29 מבזקונים קצרצרים באורך של שורה - עד שתי שורות המדווחים באופן כללי ביותר על פעילות צה"ל במהלך הלחימה.

הפסד ידוע מראש בזירת האינטרנט

זהו. זה כל התוצר שהפיקה חטיבת דובר צה"ל בשם צה"ל על הלחימה שניהל צה"ל ברצועת עזה. עם התחמושת הדלה הזו יצא צה"ל לקרב התקשורתי. אתר דובר צה"ל אינו יכול לשמש מקור מידע, לא לעיתונאים, לא למעצבי קהל, לא לדיפלומטים וגם לא לציבור הרחב ולכל אדם המעוניין ללמוד ולהבין את אשר התרחש במהלך המבצע. אפילו התבטאותו של הרמטכ"ל בנוגע לנפגעים הפלשתינים והתדרוך שערך סגן הרמטכ"ל לתקשורת אינם מוזכרים ולו במילה אחת באתר דובר צה"ל. הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, ודובר צה"ל, תא"ל אבי בניהו, ככל הנראה אינם מייחסים חשיבות לאינטרנט בקרב על התודעה ועל הלגיטימציה בעידן התקשורת המודרנית בה האינטרנט הוא כלי מרכזי.

ונחזור להודעת בצלם. לזכותו של בצלם יש לומר כי הארגון הקים מאגר נתונים מרשים אודות ההרוגים בתקופת האינתיפאדה. הגם שיש בו שגיאות ואי דיוקים (ועל כך ראוי לדון במאמר אחר), יש לציין כי הארגון מקפיד לאגד את הנתונים ולעדכנם באופן שוטף. תמונת המראה באתר דובר צה"ל הפוכה לחלוטין. ריק, שממה וחוסר שיטתיות מאפיינים את האתר שאמור לייצג את צה"ל, לחזק את הלגיטימציה לפעילותו ולהגן על פעולות צה"ל. הנתונים אודות ההרוגים הפלשתינים אינם בגדר סוד מדינה ועל אף זאת, אמירת הרמטכ"ל, לפיה 90% מההרוגים היו חמושים אינה מתועדת באתר דובר צה"ל ואינה נתמכת בנתונים. אם בידי צה"ל הנתונים ואין הם סודיים, מדוע צה"ל נמנע מלפרסמם ובכך לסייע להפריך את טענות ארגון בצלם הגורמות נזק כבד לאמינות הרמטכ"ל וצה"ל?

לקחי מלחמת לבנון לא יושמו

המסקנה קשה, ואחזור ואומר אותה. אין הסברה בישראל. איש הישר והעקום בעיניו יעשה. המחדל ההסברתי הפך למודל לפעולה למרות דוחות מבקר המדינה, לקחי מלחמת לבנון השנייה, לקחי האינתיפאדה השנייה, לקחי הנסיגה מלבנון ועוד ועדות בדיקה, דוחות צוותי יועצים וכיוצא באלה. ראוי, כי הרמטכ"ל ודובר צה"ל יובילו סוף סוף את השינוי הנדרש בהתייחסות צה"ל להסברה ולאינטרנט כאחד המוקדים העיקריים במלחמת המידע המודרנית ובגיבוש תפיסה חדשה (ישנה...) השמה דגש על איסוף המידע והמחקר. אין צורך בהקצאת תקציב גדולה לשלם כך, שכן כל המידע ממילא קיים ונאגר בחטיבת המבצעים, בפיקודים, במחלקת היסטוריה, באגף המודיעין, בחיל האוויר וכו'. כל אשר נדרש הוא כאמור שינוי תפיסה וניהול מערך הסברה מודרני.

הכותב שימש בשנים 2002 – 2003 ראש ענף הסברה בחטיבת דובר צה"ל.
תאריך:  04/03/2008   |   עודכן:  04/03/2008
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צה"ל ויתר על ההסברה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלימזל רמטכל חושם
4/03/08 09:39
2
נחום שחף
4/03/08 10:08
 
אלי943
5/03/08 00:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר התקשורת, אריאל אטיאס, זימן אליו בבהילות את מו"ל הארץ, עמוס שוקן. "שמעתי שאתה מחזיק ביותר מ-51% ממניות העיתון השלישי בגודלו בישראל", אמר השר בסבר פנים חמורות. "זה לא תקין. אני דורש שתכניס מיד שותף ותרד ללא יותר מ-51% מהמניות".
03/03/2008  |  איתמר לוין  |   מאמרים
האם פרשת קצב הגיעה לסיומה? - עדיין לא. יש שלבים נוספים משפטיים עד סיום הסאגה החריגה והכאובה הזאת. עדיין בית המשפט השלום לא אישר את "הסדר הטיעון" ונושא הקלון לא גובש, כך שעדיין הנושא לא סגור הרמטית - אבל הגיע לישורת האחרונה.
03/03/2008  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
השופטים א' ריבלין, א' פרוקצ'יה, י' דנציגר, קבעו ביום 25.2.08, כי כי הזיקה הנדרשת בחיוב לפי "שיטת ההיטל" בין הנכס לבין עבודת התשתית, שבגינה מחויב בעל-נכס בתשלום ההיטל, היא זיקה מסוג של הנאה מביצוע עבודת התשתית הספציפית.
לא מקובל עלי שארגוני השמאל מנפנפים כל הזמן באמנת האו"ם לגבי פליטים ומבקשי מקלט דווקא בשביל להיכנס לישראל!!!
03/03/2008  |  קובי לוי  |   מאמרים
בשנים האחרונות מזרח אירופה נתפסת כיעד נחשק ביותר בקרב משקיעים זרים בכל העולם. רומניה, כחלק ממדינות מזרח אירופה הנהנות מחיזוריהם של משקיעים זרים רבים, מהווה יעד אטרקטיבי לאותם משקיעים רבים לקצירת פירות מהשקעותיהם. עקרונות המס ברומניה, כפי שאלה יתוארו בקצרה להלן, מהווים סיבה עיקרית לכך.
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע חורף חם  /  מי ומי  
לבני: לא נשחק לפי כללי החמאס  /  איציק וולף
החלטות המיגון - שליפה מהמותן  /  איציק וולף
ראש עיריית אשדוד נערך לפגיעת רקטות  /  איציק וולף
מליץ היושר של החמאס  /  יהונתן דחוח-הלוי
הסברה: צה"ל יורה לעצמו ברגל  /  יהונתן דחוח-הלוי
תוקפנות, תעמולה, אימפוטנציה, ותקווה  /  דורית שנהר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il