|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

יאיר לפיד איבד את הנדוניה?

סיעתו של פורז תשיב למדינה 7 מיליון שקל

סיעתם של תשעה מפורשי שינוי כשלה בבחירות בשנת 2006 אך סירבה להחזיר את מקדמות מימון המפלגות ייתכן שחלק מהחוב ייגבה כעת מפורז אישית, אם חתם על ערבות עבור המפלגה News1 חשף, כי יאיר לפיד עשוי להיכנס לפוליטיקה על הפלטפורמה של חץ וליהנות מקופתה
07/12/2011  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
פורז. קיבלו 10,000 קולות [צילום: לע"מ]

יואב יצחק
הנדוניה נשמרת ליאיר לפיד

סיעת חץ בראשותו של השר לשעבר אברהם פורז, שכשלה בבחירות לכנסת ה-17 בשנת 2006, חויבה להחזיר למדינה קרוב ל-7 מיליון שקל. כפי שפורסם בזמנו ב-News1, בקופת חץ נותרו 3 מיליון שקל, ופורז ניהל מגעים עם יאיר לפיד על האפשרות שהאחרון ישתלב בפוליטיקה על הפלטפורמה של חץ וייהנה מכספים אלו.

חץ קיבלה למעלה מ-6 מיליון שקל בערכי 2006, שהם קרוב ל-7 מיליון שקל כיום. מאוחר יותר נותרו בקופתה 5 מיליון שקל, לאחר הוצאות שונות (מן הסתם - על הקמפיין). אשתקד היו בקופה רק 3 מיליון שקל, כנראה בעיקר בשל הוצאות ניהול ההליך מול הכנסת. את הפער בסך 4 מיליון שקל עשויים להידרש לשלם מי שחתמו על ערבויות לטובת המפלגה, ואולי אף פורז עצמו.

סיעת חץ הוקמה בידי פורז ושמונה חברי כנסת נוספים, שפרשו משינוי בפברואר 2006, חודש לפני הבחירות. המפלגה קיבלה מקדמה בסך 6.1 מיליון שקל על חשבון מימון המפלגות, אך לא עברה את אחוז החסימה (המפלגה קיבלה 10,000 קולות - שישית מאחוז החסימה). כיוון שכך, דרשה ממנה הכנסת להשיב את המקדמה - על-פי פרשנות לחוק שניתנה בידי היועצת המשפטית דאז של הכנסת, נורית אלשטיין, על-פי הנחיה שאישר עוד ב-2003 אליקים רובינשטיין כאשר היה היועץ המשפטי לממשלה.


אם אין תשלום עתידי, אין מקדמה


חץ טענה, כי מדובר בשינוי הנוהג שהיה קיים בכנסת במשך 30 שנה, ולפיו סיעה שלא עברה את אחוז החסימה לא נדרשת להשיב את המקדמה. עוד טענה, כי מדובר באכיפה בררנית, שכן רק היא נדרשה להשיב את המקדמה - ולא מפלגת המרכז ומפלגת האחדות הלאומית, שאף הן לא עברו את אחוז החסימה. בשל סירובה של חץ לשלם, הגישה נגדה הכנסת בשנת 2008 תביעה לבית המשפט המחוזי בירושלים.

השופטת אורית אפעל-גבאי קיבלה (29.11.11) את התביעה ודחתה את כל טענותיה של חץ. היא קבעה, כי פרשנות הכנסת לחוק מימון מפלגות היא הנכונה, שכן מדובר במפורש ב"מקדמה" - דהיינו: בתשלום על חשבון תשלום עתידי. לכן, מי שאינו זכאי לקבלת התשלום העתידי, מחויב גם בהשבת המקדמה. עוד ציינה אפעל-גבאי, כי קבלת פרשנותה של חץ תוביל לאפליה בין מפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה ולא יחוייבו להשיב את המקדמה, לבין מפלגות שיקבלו פחות מנדטים משהיו להן בכנסת היוצאת ויחוייבו להחזיר את ההפרש. לבסוף העירה אפעל-גבאי, כי פרשנותה של חץ משמעותה שמפלגה שסיכוייה לעבור את אחוז החסימה קלושים, תנהג בבזבזנות על חשבון כספי הציבור.


לא להעניק יתרון בלתי הוגן


לגבי הטענה לאכיפה בררנית אומרת אפעל-גבאי, כי אין די בטענה זו כדי למחוק תביעה. יתרה מזו: במקרה הנדון הוכח, כי לאחר הגשת התביעה נגד חץ הוגשו תביעות דומות נגד שתי המפלגות האחרות, וממילא נשמטה הקרקע מתחת לטענה זו. עוד דחתה אפעל-גבאי את טענת חץ, כאילו לא ידעה מראש על הכוונה לגבות את המקדמה מסיעה שלא תעבור את אחוז החסימה. היא קבעה, שאלשטיין הודיעה זאת לפני הבחירות לכל הסיעות בדואר אלקטרוני, ובהעדר ראיה לסתור - יש לומר שגם חץ קיבלה את ההודעה.

אפעל-גבאי ממשיכה ודוחה את טענת חץ, לפיה הייתה רשאית להסתמך על הנוהג שלא לדרוש את החזר המפלגה. היא מעירה: "יש לתמוה כיצד השתרשה וקנתה לה שביתה פרשנות זו, המחמיצה את תכלית החוק ואינה מתיישבת עם הוראותיו". מכל מקום, אומרת אפעל-גבאי, אין מקום להעניק לחץ "יתרון לא הוגן, על חשבון הציבור, על פני כל רשימת מועמדים אחרת שתתמודד בבחירות הבאות ותידרש לגייס מקורות למימון הוצאותיה בבחירות. במצב דברים זה, בהעדר אינטרס נוגד הראוי להגנה, יש לתת בכורה לעיקרון החוקיות ולאינטרס הציבורי המחייבים השבתה של המקדמה, אשר מוחזקת על-ידי הנתבעת ללא זכות, לקופה הציבורית".

חץ חוייבה להשיב למדינה 6.7 מיליון שקל, בתוספת הפרשי ריבית והצמדה מאז הגשת התביעה בשנת 2008, וכן בתשלום הוצאות בסך 75,000 שקל.
פס"ד: ת"א 2583-08, הכנסת נ' מפלגת חץ
חיובה של מפלגת חץ, בראשות אברהם פורז, להחזיר למדינה כספי מימון מפלגות בסך 7 מיליון שקל

תאריך:  07/12/2011   |   עודכן:  08/12/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אברהם פורז   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית אפעל-גבאי   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אליקים רובינשטיין / Elyakim Rubinstein   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נורית אלשטיין   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עיקרון החוקיות   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיעתו של פורז תשיב למדינה 7 מיליון שקל
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מקס פאואר
7/12/11 20:38
2
אליק א.
7/12/11 21:23
3
באשר לפורז
8/12/11 01:47
4
יפי
8/12/11 03:12
5
חץ מושחז
8/12/11 04:04
6
קורןנאוה טבריה
8/12/11 07:51
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר החוץ, אביגדור ליברמן, נפגש במוסקבה (יום ד', 7.12.11) עם ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין. בפגישה דנו השניים בנושאים שונים ובהם בתוכנית הגרעין של אירן.
07/12/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
בעקבות תביעה שהגיעה לבית הדין "ארץ חמדה גזית" לקיום חוזה הלוואה בריבית מוגזמת המבוסס על היתר עיסקא שנחתם בין הצדדים, קובע בית הדין כי היתר עיסקא הכולל תשלום ריבית מופרך אינו תקף מבחינה הלכתית.
07/12/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
עוד ארבעה ימים זה קורה. ריאל מדריד תארח את ברצלונה בקרב הכי נוצץ של עולם הכדורגל. המדרידאים יגיעו למפגש כשבמאזנם 11 ניצחונות ליגה רצופים ויתרון 3 נקודות (פלוס משחק חסר) על פני האלופה ברצלונה. עבור הקטאלונים זה עשוי להיות הצ'אנס האחרון לחזור לעניינים ולשמור על הסיכוי לזכות בתואר אליפות רביעי ברציפות.

"לא משנה מה תהיה התוצאה במשחק בשבת, האליפות לא תוכרע", אמר צ'אבי הרננדס במסיבת עיתונאים, "זה נכון שהגענו בשלוש השנים האחרונות במצב טוב יותר, אבל אני זוכר פעם אחת שפיגרנו ב-21 נקודות ממדריד, וכמעט ניצחנו אותם בברנבאו. ככה שלקלאסיקו אין שום קשר למיקום בטבלה".


ארסנל אמנם הפסידה, אבל יוסי בניון יכול להתנחם בהופעה טובה שלו שכללה שער ב-3:1 לאולימפיאקוס בחוץ. עבור התותחנים מדובר היה במשחק חסר חשיבות אחרי שהבטיחו את העליה לשלב הבא מהמקום הראשון. הקשר הישראלי עדיין לא הפך לשחקן הרכב אבל מנסה להוכיח את עצמו בדקות שהוא מקבל ונראה שהוא חוזר בגדול לעניינים. לאחר פתיחת עונה רעה, בניון וחבריו התאוששו בקרבות הפרמייר ליג וכעת הם כבר במקום ה-5 עם 26 נקודות, רק שתי נקודות פחות מהמקום הרביעי ששולח לליגת האלופות.

"אנחנו צריכים לדעת להתגונן", אמר בניון כשהוא מתייחס להפסד ליוונים, "נתנו להם להגיע להרבה מאוד מצבים. בחוץ במשחק כזה, חייבים לשחק באינטנסיביות כזו בגלל הקהל שם ולא עשינו זאת בחצי הראשון. בהפסקה דיברנו על זה ולאחר השער הגענו ל-2-3 הזדמנויות והיינו יכולים להשוות, אבל אין מה לעשות כך זה בכדורגל. קשה לתת מאה אחוזים כשאתה כבר יודע שעלית. עכשיו נתרכז בהגרלה בתקווה שנתקדם עוד שלבים במפעל".


שר האוצר פרסם (יום ד', 7.12.11) טיוטה של תקנות, המגבילות ל-20% את העמלה שסוכנויות ביטוח בבעלות בנקים למשכנתאות רשאיות לגבות על ביטוח המבנה. האוצר אומר כי כיום עומדת העמלה על 40% מהפרמיה, והחל ב-1 בינואר היא תקוצץ במחצית. על פי הערכת האוצר, יוזיל הדבר את החזר המשכנתה בעשרות שקלים לחודש.
07/12/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות/מפלגות  /  מי ומי  
נתניהו: לא הבטחתי לברק שיריון  /  איציק וולף
סער: אין אף מועמד שינצח את נתניהו  /  איציק וולף
הבחירות לראשות הליכוד - בעוד חודשיים  /  איציק וולף
מבוך בחירות 2012 לנשיאות ארה"ב  /  יורם אטינגר
בחירות 2012 - נרקיס מול לזרוס?  /  מלני פיליפס
מי רוצה בחירות?  /  סופיה רון-מוריה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il