עובדי הרכבת שוב ישבשו מהשבוע הבא את תנועת רכבות הנוסעים למשך שלושה ימים. התנועה תיעצר החל מיום שני הקרוב (ה-2 בינואר), כאשר למעשה תופסק תנועת הרכבות כבר ביום ראשון בחצות.
התנועה תופסק לסירוגין: ביום אחד תיעצר כליל תנועת הרכבות והתחנות תיסגרנה וביום למחרת תפתח התנועה לנוסעים והעבודה תתקיים כסדרה. כך חוזר חלילה עד הודעה חדשה. לפיכך, תנועת הרכבות תשובש שוב בימים רביעי ושישי, כשהפסקת התנועה תחל מחצות הלילה. בהסתדרות אמרו כי ההחלטה לקיים את השביתה לסירוגין נועדה להפחית את הפגיעה בנוסעים. השביתה לא תתקיים ביום ראשון וחמישי על-מנת להפחית את הפגיעה בחיילים ונוסעים אחרים בסוף השבוע ובתחילתו.
ההחלטה על פתיחה בצעדים ארגוניים התקבלה לאחר מו"מ שניהל יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, במשך חודש עם יו"ר דירקטוריון הרכבת,
אורי יוגב, במטרה למצוא פתרון במחלוקת בעניין הפרטת עבודת התחזוקה של הקרונות החדשים לחברת "בומברדייה". לפני כחודש איימו העובדים לחדש את השביתה בנושא אולם השביתה נדחתה ברגע האחרון לאחר שעיני ויוגב סיכמו שהמו"מ יתנהל ביניהם. עם זאת, גם העלאת הדרג במו"מ לא הניבה תוצאות, ולדברי ההסתדרות ההנהלה ממשיכה לעמוד בהתעקשותה על הפרטת עבודת התחזוקה תוך הכנסת עובדי קבלן.
המאבק נגד הפרטת העבודה ברכבת החל עוד לפני מספר חודשים. ההסתדרות והעובדים טוענים כי משמעות ההפרטה היא הכנסת עובדי קבלן נוספים לרכבת. בעקבות השביתה שקיימו העובדים בסוף ספטמבר השנה פסק בית הדין הארצי לעבודה, בראשותה של הנשיאה,
נילי ארד, כי השביתה חוקית, אולם הורה לקיים מו"מ. יצוין כי במהלך המו"מ דחה האוצר את הצעת העובדים לתחזק את הקרונות תוך הצבת יעדים ותפוקות ברורים.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, מסר: "מסתבר שגם בדרג הגבוה לא מוכנה ההנהלה לקבל שום הצעה שהיצענו והיא נחושה להכניס עובדי קבלן. הצענו לממש את כל היעדים לגבי עמידה ביעדים ותפוקות, הצענו לבחון את העמידה במטלות אלו לאחר תקופה שתיקבע. הדבר היחיד שביקשנו לא להביא עובדי קבלן. לצערנו הרב משרד האוצר ויו"ר הדריקטוריון מתנגדים".
יו"ר ועד העובדים ברכבת, גילה אדרעי, הוסיפה כי "ניהלנו מו"מ במטרה להגיע להבנה. אבל לא ניתן שדור העתיד של הרכבת יהיה במעמד נחות בהעסקה קבלנית. עשינו הכל כדי להפחית את הפגיעה בציבור הנוסעים. אני מקווה שהיום הציבור מבין יותר שעניין עובדי הקבלן הוא עקרוני".
הנהלת הרכבת: "לא תהיה כל פגיעה בעובדים"
מ
רכבת ישראל נמסר בתגובה: "חברת רכבת ישראל זקוקה לשינוי והיא מקדמת שינויים מבניים הכרחיים על-מנת שתוכל לעמוד ביעדיה העתידיים ובצמיחה האדירה הצפויה לה ולשפר את השירות לנוסעים.
"כפי שהדגשנו בעבר, אין כל תוכנית להפרטה, לא תהיה כל פגיעה בעובדי הרכבת הקיימים - לא בשכרם ולא במקום עבודתם - נהפוך הוא. השינויים נועדו לחזק את החברה וליצור תשתית מתאימה להרחבת פעילותה של הרכבת, ולצורך כך ממשיכה החברה כל העת לקלוט עובדים נוספים על-מנת לעמוד במשימות אלו.
רכבת ישראל לא מתכננת לקלוט "דור עתיד בהעסקה קבלנית" כפי שמתארת יו"ר ועד העובדים, והיא תמשיך ותקלוט עובדים תחת ההסכם הקיבוצי.
"צר לנו כי יו"ר הוועד ממשיכה להיות עסוקה בפלגנות, תוך הטעיית העובדים והציבור הרחב ותוך שימוש במונחים שאינם רלוונטיים למציאות, במקום לנהל מו"מ ענייני ולהביא לפתרון המחלוקות הקיימות ושיפור שירותי הרכבת לטובת הציבור בישראל.
אנו מקווים כי יו"ר הוועד תבחר בדרך של מו"מ ולא בפגיעה בציבור הנוסעים".
מהנהלת הרכבת נמסר כי היא תפנה לביה"ד לעבודה בבקשה להוציא צווי מניעה נגד ההשבתה הצפויה.