|
שלמה אליהו. מייסד ויו"ר [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
קבוצת הביטוח מגדל מנהלת מו"מ לרכישת חברת הביטוח שלמה, הנמצאת בשליטת שלמה שמלצר. חברת שלמה הודיעה (יום א', 1.112) כי היא מנהלת מו"מ למכירת פעילות הביטוח שלה "לגוף מקבוצת מגדל". לא נמסרו פרטים על זהות הקונה, על מבנה העסקה ועל התמורה הכספית.
שלמה, שהחלה לפעול לפני ארבע שנים, פעילה רק בביטוח רכב, והגיעה ל-7% השוק, בעיקר דרך ביטוח רבבות כלי רכב, שהחברה-האם משווקת בעסקות ליסינג. בינואר-ספטמבר אשתקד הפסידה החברה 52 מיליון שקל. זהו כנראה מניע עיקרי לעסקה: מגדל תוכל לקזז את הפסדיה הגדולים של שלמה כנגד רווחיה מעסקי ביטוח בכלל וביטוח רכב בפרט.
מוכרים פעילות, ולא את החברה
יודגש, כי מדובר בעסקה למכירת פעילות הביטוח, ולא מכירת הבעלות על החברה. אם תצא העסקה לפועל, תהפוך שלמה ביטוח ל"חברת שלד", שייאסר עליה, קרוב לודאי, לפעול בעסקי ביטוח במשך שנים. לעומת זאת, היא תוכל לעסוק בנושאים אחרים, תוך שינוי תקנון ההתאגדות שלה.
הפסדי שלמה נובעים בעיקר מכך, שהיא גובה פרמיה נמוכה כדי לרכוש לקוחות ולהיכנס לשוק. התוצאה - ה-Loss Ratio שלה (אחוז תשלום התביעות לעומת ההכנסות מפרמיה, א.ל.) עומד על כ-97%, ונחשב כגבוה ביותר ביחס למקובל בענף. במקרים כאלו, לאחר הוצאות הנהלה וכלליות, מראה השורה התחתונה על הפסד - וזה מה שקרה לחברה.
אם תצא העסקה לפועל, יהיה על מגדל לקבל עליה אחריות לתשלום התביעות של כל המבוטחים הנוכחיים של שלמה.
שתי החברות הודיעו כי העסקה במו"מ, ואין ביטחון שתצא לפועל. גם אם ייחתם חוזה, דרוש אישורו של המפקח על הביטוח, עודד שריג. מדיניות האוצר מזה שנים רבות היא, שאין לאפשר לחברה אחת להחזיק יותר מ-25% מכלל השוק. כיון שמגדל היא החברה מספר 1 - אך לא בביטוח רכב - תיבחן העסקה על-פי קנה מידה זה. בנוסף, יבדוק המפקח שריג את יציבותה של שלמה, והאם היא אכן זקוקה למכירת פעילות הביטוח.