ועדת הכלכלה של הכנסת צפויה לקיים דיון בנושא נסיעת חיילים ברכבות בבוקר יום א'. כזכור, הסכם בין משרד הביטחון ל
רכבת ישראל קובע כי חיילים העולים או יורדים בתחנות הנוסעות צפונה מתל אביב לא יוכלו לנסוע ברכבת ישראל בימי ראשון בשעות 09:00-06:00. לרשות החיילים יועמדו אוטובוסים יעודיים, שיורשו לנסוע בנתיב מהיר ובדרך 6.
יושב-ראש הוועדה, כרמל שאמה-הכהן, מבין את מצוקת צי הקרונות, שבגינה לא הייתה ברירה אלא לחתום על ההסכם, אך טוען כי אין מקום להפלות בין לובשי מדים לשאינם לובשים מדים, וכי יש להרשות לכולם לעלות על הרכבת ולאפשר לכל מי שאין לו מקום ישיבה ברכבת את חלופת האוטובוסים.
שאמה-הכהן יצטרך להתמודד מול כמה התנגדויות, ובהן: הטענה כי הנוסע אינו יודע מראש אם יהיה לו מקום, והאפשרות לתת לחיילים לעלות בהכרח תגרום לכך שלא יהיה לו מקום. כיוון שכך, יצטרך הנוסע שיראה רכבת עמוסה לכתת את רגליו אל מחוץ למתחם הרכבת משום שהאוטובוסים חונים מחוצה לו; התנגדות מצד משרד הביטחון והצבא המחלקים לחיילים שוקו ולחמניה; אך מעל לכל, התנגדות מצד שר התחבורה, ישראל כ"ץ, שבתשובה לשאילתה במליאת הכנסת אמר לשאמה-הכהן: "אדוני יושב-ראש ועדת הכלכלה, אתה יכול לעשות דיונים בוועדת הכלכלה, אתה יכול לעשות דיונים בכל מקום, ההחלטה לא תשונה!".
השר כ"ץ גילה במליאה כי במקור הייתה כוונה להפעיל אוטובוסים לחיילים גם בימי חמישי אחר-הצהריים ולהפריד בין חיילים המשרתים ביחידות עורפיות לעמיתיהם ביחידות הקרביות. הוא ציין כי מאחורי הסיכום עומד סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר נוה, והוסיף כי צה"ל סוברני לדחות את ההצעות שביקשו לאחר את הגעת החיילים ליחידותיהם בימי ראשון ולהקדים את יציאתם מן הבסיסים בימי חמישי.
משרד הביטחון משלם עשרות מיליוני שקלים
הוא הסביר כי ההסכם הזה לא נועד לחסוך כסף לרכבת, ומשרד הביטחון משלם עבורו עשרות מיליוני שקלים. השר כ"ץ פנה לחברי הכנסת שתקפו אותו והעיר להם על כך שאינם מכירים את המציאות משום שאינם נוסעים ברכבת.
כ"ץ: "צריך להבין, זה לא שהחיילים נוסעים בקרונות VIP ונהנים, ועכשיו אומרים להם תיסעו במשהו שהוא – מכוניות, אוטובוסים משנות החמישים. אגב, חברי הכנסת, עד כמה שאני יודע, יש להם אישור לנסוע אפילו חינם בתחבורה ציבורית. צאו לקווים האלה, אני מציע לכם, סעו לחיפה, תעלו ביום ראשון, עוד ההסדר לא נכנס לתוקף, תעלו על הקרונות, תנסו לעלות, בטח יתנו לכם להיכנס מהר כי אתם חברי כנסת, אני אומר את זה לא על דרך ההלצה, ותראו מה קורה שם. צריך לדמיין מה זה אומר - לשבת על המדרגות, זה כבר זכות גדולה מאוד".
שר התחבורה לא שעה להצעתה של חברת הכנסת
רחל אדטו (קדימה) להנהיג את ההסדר לתקופת ניסיון בת כמה חודשים, אך ציין כי בשבועיים הראשונים אין כוונה לאכוף עליית חיילים לרכבת בצורה חמורה.