|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

האם הרפורמה בתחבורה הציבורית נכשלה

חצי שנה אחרי הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן נראה כי ניתן להכריז עליה ככישלון מספר הנוסעים לא עלה וזמני הנסיעה לא התקצרו בנתיבי איילון מתעקשים: "הכיוון נכון"
12/01/2012  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
מאת: דניאל שמיל  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות    תחבורה ציבורית
דיילי הפעימה השנייה [צילום: עידן יוסף]

ביולי 2011 געשו העיר תל אביב ושכנותיה, כשהאוטובוסים המוכרים שינו לפתע את מסלולם במסגרת רפורמה מקיפה בתחבורה הציבורית, וגררו גל של תלונות מצד נוסעים מבולבלים. תחנות האוטובוסים מלאו אז דיילים מסבירי פנים שביקשו מהנוסעים להתאזר בסבלנות. הקמפיין הטלוויזיוני של "הדב הנבון" הבטיח שיפור של ממש. והתוצאות אמנם לא איחרו לבוא.

בחלוף חצי שנה בלבד, מגלים נתונים שהגיעו לידי TheMarker כי הרפורמה המדוברת מתקרבת להכרזתה ככישלון. זאת, לאחר כעשור של תכנון והשקעה של כ-200 מיליון שקל. ספירות נוסעים שבוצעו בשבועות האחרונים העלו כי מספר הנוסעים בקווי האוטובוסים באזור תל אביב לא גדל; מספר הרכישות של כרטיסי "רב קו" רשם קיפאון; ובדיקות מדגמיות שנערכו במספר קווים העלו כי גם לוחות הזמנים של נסיעות האוטובוסים לא התקצרו משמעותית - ובחלק מהקווים הנסיעות אף התארכו.

"אני לא יכולה לומר שהפרויקט הצליח לגמרי, אבל הכיוון טוב", מתעקשת רותי אמיר, ראש מינהל תחבורה ציבורית בחברת נתיבי איילון והמתכננת של הרפורמה. "אני מאמינה שהתוכנית טובה ופותרת חלק מתחלואים, והיא מציעה רשת טובה יותר שמתאימה לצורכי האנשים", אומרת אמיר, ותולה את האשם דווקא בהסברה ובשיווק שליוו את הרפורמה. "הקמפיין בטלוויזיה היה הזוי. המסר היה הזוי", היא יורה. "זו לא מהפכה כמו שאמרו, אלא שיפור קטן. הלכנו על כיוון פרסומי שלא התאים לפרויקט".

"לא בשביל זה מטרטרים קשישים בין אוטובוסים"

הרפורמה בתחבורה הציבורית נועדה להחליף את מערכת האוטובוסים הישנה בגוש דן - שמעולם לא תוכננה ונבנתה טלאי על טלאי, בהתאם לביקושים - במערכת חדשה המשלבת קווים ראשיים מהירים לצד קווים מזינים בתדירות גבוהה. מכאן, שהרפורמה ביקשה להטמיע גם שינוי התנהגותי, ולשנות את אופן השימוש באוטובוסים לשימוש דו שלבי, תוך מעבר בין קווים, שנתמך בהשקת כרטיס במחיר אחיד (6.4 שקל) שתוקפו יפה ל-90 דקות.

אלא שהמעבר בין האוטובוסים והצורך בשימוש בשני קווים על מנת להגיע ישירות ליעד מסויים, הובילו לעתים להתארכות זמן הנסיעה. לפי נתוני נתיבי איילון, נסיעה ממרכז רמת גן לתחנה המרכזית בתל אביב התארכה מאז הרפורמה בכ-9 דקות. זאת, בעקבות התארכות זמן ההמתנה, זמן הנסיעה והצורך בהליכה נוספת.

"התפישה של מעבר בין קווים לא תפסה", אומר גורם בכיר בענף התחבורה הציבורית. "מסתבר שהציבור אהב את ההסדרים שהיו נהוגים בעבר, גם אם אלה נראו מסורבלים בעיני המתכננים". מגמה זו מתבטאת גם במספר הנוסעים. מספירות שערכה חברת נתיבי איילון עולה כי מספר נוסעי האוטובוסים הכולל במרכז תל אביב עמד בסוף השנה על 214,288 נוסעים ביום - נתון דומה לזה שלפני הרפורמה, המגלם עלייה של כ-5% בלבד לעומת ספירות נוסעים שהתבצעו ב-2003 והסתכמו ב-203,953 נוסעים ביום. זאת, כאשר ב-2006-2009 בלבד למשל, נרשם בכל המדינה גידול של כ-10% במספר המשתמשים בתחבורה הציבורית.

"העלייה הזו קטנה מהגידול באוכלוסייה, והיא עדיין בטווח הסטייה הסטטיסטית", אומר דני קומיסר, מנהל המידע והמחקר בעמותת משתמשי התחבורה הציבורית. "לא בשביל זה עושים רפורמה. לא בשביל זה מטרטרים קשישים בין אוטובוסים. המסקנה שלי היא שהרפורמה נכשלה, כי המטרה שהוגדרה היא בלימת ירידה ולא הגדלת מספר הנוסעים".

אחת הביקורות שנמתחת על נתיבי איילון נעוצה בהיעדר שיתוף הציבור לפני הטמעת הרפורמה. "החוליה החלשה בארגון מחדש היא לאו דווקא הקווים האורכיים, אלא המיניבוסים שנכנסים לשכונות", אומר קומיסר. "קו מפרקי לא צריך לנסוע בתוך שכונה. אפשר להכניס אוטובוס בתדירות נמוכה עם מסלול מפותל יותר, שישרת את אוכלוסיית הקשישים, ושיסיע אותם גם לבתי החולים ולעירייה".

לדברי אמיר, "לא נהוג לעשות שיתוף ציבור קלאסי בתחבורה ציבורית. יש תמיד חילוקי דעות בין משתמשי התחבורה הציבורית, שרוצים אוטובוסים קרובים ונגישים, לבין ראשי השכונות, שלא רוצים שאוטובוסים יעברו להם ליד הבית. במקרה של קו 9 למשל, קיבלנו את בקשת ועד שכונת יד אליהו, והקו שנסע דרך עזריאלי חזר להיכנס לתל אביב דרך רחוב יצחק שדה. מיד קיבלנו המון מכתבים מתושבים ששאלו למה ניתקנו אותם מעזריאלי".

מהפכה? אולי כשתגיע הרכבת הקלה

למרות התיאור הקודר, טוענים בנתיבי איילון לכמה מסלולים שבהם הנסיעה מהירה כיום יותר. בנסיעה מחולון ללונה פארק בתל אביב, למשל, נדרש בעבר להחליף שני קווים (89 ו-21) בזמן נסיעה כולל של 70 דקות. כעת אפשר לנסוע בקו 189 התדיר יותר, ולהגיע תוך 52 דקות (כולל המתנה) - חיסכון של 18 דקות. נסיעה מהתחנה המרכזית בתל אביב לאוניברסיטה נמשכת, לטענת נתיבי איילון, 34 דקות במקום 41 דקות (באמצעות הקווים 171 ו-271). בנסיעה מחולון לקריית עתידים ייחסכו חמש דקות, ובנסיעה מאלנבי לתל השומר ייחסכו כחמש דקות. גם במקרה זה, השיפור קטן ואינו מובהק. משתמשים בכמה מקווים אלה אף טוענים כי זמני הנסיעה שהציגה החברה תלושים מהמציאות.

יחד עם זאת, תחום אחד שבו הרפורמה שיפרה את המצב ללא ספק, הוא מחירי הנסיעה בין ערי הלוויין לתל אביב עצמה, אשר פחתו מטווח של 11.3-15.4 שקל ל-6.6 שקלים בלבד. זאת, תוך שהם נהנים מהרפורמה המשלימה של הכרטוס האחיד בין חברות התחבורה הציבורית השונות.

לפי נתוני חברת קווים, מפעילת האוטובוסים מבקעת אונו לתל אביב, חלה עלייה של 9% במספר הנוסעים, מ-2.49 מיליון בחודש ל-2.71 מיליון בחודש. בקו 69, למשל, המחבר בין רכבת מרכז לבית החולים תל השומר, היתה עלייה של 57% במספר הנוסעים. בקו 36, בין התחנה המרכזית בתל אביב למסוף חרושת באור יהודה, עלה מספר הנוסעים ב-23%. גם בחברות האחרות מעריכים כי נרשם גידול של כ-10% במספר הנוסעים מראשון לציון או פתח תקוה, למשל, לתל אביב - גידול שנזקף לזכות הוזלת מחירי הכרטיסים בלבד.

לפי נתוני קווים, כחמישית מהנוסעים משתמשים בכרטיסי מעבר, כלומר, נוסעים באוטובוס נוסף בתוך העיר באותו מחיר. ציון פת, מנכ"ל קווים, אומר כי "החיבור של כל האזורים עזר לנו מאוד. הגידול הוא בקווים שמחברים את בקעת אונו לתל אביב, ופחות בקווים פנימיים בפתח תקוה".

ומה בנוגע למהפכה? פת סבור כי זו תתרחש רק עם חיבור הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן למערכת האוטובוסים.

בחודש הבא תיעשה פעימת תיקון נוספת - שלישית במספר - של הרפורמה, שבמסגרתה יבוטלו כמה מהשינויים שייושמו ברפורמה המקורית, בלחץ תושבים. קו 9, למשל, יחזור לנסוע ברחוב קפלן; קו 26 ייכנס לשיכון ל' בתל אביב; קו 289 ייכנס לתוך אזור; וקו חדש יחבר בין מסוף כרמלית לרכבת מרכז בתל אביב.

אמיר טוענת כי הבעיה הגדולה של הרפורמה הייתה בציפייה למהפכה. לדבריה, "עוד בהתחלה אמרתי שאף אחד לא יעזוב את הרכב ויעבור לאוטובוס. השינוי ניסה להתאים את הקווים לצורכי הנוסעים. הרפורמה לא פתרה עדיין את העובדה שאוטובוסים לא מגיעים בזמן לתחנות ושאין הסדרי העדפה בנתיבים ייעודיים. כל עוד אוטובוס עומד בפקקים ורמזורים, הוא בהכרח יהיה איטי יותר. כדי להעביר נוסעים מתחבורה פרטית לציבורית, צריך להציע משהו מאוד אטרקטיבי. הנתיב המהיר הוא דוגמה לכך. הארגון מחדש שיפר את התדירות והנגישות, אבל זמני הנסיעה באוטובוסים הם עדיין פי שלושה וארבעה מרכב פרטי. שיפרנו את המצב במעט".

בינתיים הלקח החשוב שנלמד מהרפורמה הוא בהסברה. הרפורמה המתוכננת מחר בכשליש מקווי התחבורה הציבורית בירושלים, למשל, מלווה מזה זמן בהסברה עניינית, עם חוברות שמציגות את מסלולי הקווים החדשים, ובאלה קווים ניתן להשתמש כתחליף לקיימים. באתר התוכנית יש גם "מסלולן", שמאפשר לתכנן בדיוק כיצד להגיע מנקודה לנקודה. גם בגוש דן למדו מהרפורמה, והשינויים הבאים בתחבורה ציבורית, שיתבצעו בערים כמו רמת השרון, הרצליה, ראשון לציון ורחובות, ייערכו בהדרגה ולא ב"טיפול בהלם".

תאריך:  12/01/2012   |   עודכן:  12/01/2012
דניאל שמיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם הרפורמה בתחבורה הציבורית נכשלה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גימי-יהודי מיהודה
12/01/12 18:41
2
yosseff
12/01/12 19:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

לאחר מספר ימים סוערים במתחם וולפסון, הפועל תל אביב הציגה היום (חמישי) את ניצן שירזי כמאמנה החדש של הקבוצה. שוער העבר של המועדון, שביט אלימלך, מצטרף גם הוא לקבוצה בשורותיה זכה בתארים רבים, הפעם בתור עוזר המאמן. השניים קיימו מסיבת עיתונאים ראשונה ולאחריה העבירו אימון ראשון בתור הצוות המקצועי החדש של סגנית האלופה.


12/01/2012  |  מוטי פשכצקי  |   חדשות
ח"כ חיים אמסלם (שס) האשים את ההנהגה החרדית כי היא מונעת מן הציבור החרדי בישראל להשמיע את דעותיו ביחס לדרישה לצדק חברתי.
12/01/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
עמנואל באומוולשפינר, בעלי משרד הנסיעות ראשונטורס, מואשם בקבלת דבר במירמה וברישום כוזב במסמכי תאגיד בנוגע לניהול נסיעותיו של אהוד אולמרט באמצעות המשרד.
12/01/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
גובר החשש בקרב הקהילה היהודית החיה בתוניסיה, בעקבות ביקור של מנהיג החמאס, איסמעיל הנייה, במדינה. בקהילה נשמעות קריאות כלפי הממשלה לפעול במהירות להרגעת האווירה, ולגנות את הקריאות שהושמעו בגנות היהודים - כך דווח (ד', 11.1.12) באתר Tunisialive.net.
12/01/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
טיפ בריאות: עור מגרד יכול להיות מטרד רציני, בין אם המצב נובע מאלרגיה, מחומר מגרה או פשוט מעור יבש.
12/01/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il