חברות התעופה הישראליות חוששות מיישומה של מדיניות "השמיים הפתוחים" בין ישראל לאיחוד האירופי. השבוע יתקיים סבב שיחות נוסף באירופה לקראת יישום ההסכם. המהלך שמקדם
משרד התחבורה יביא לירידה משמעותית במחיר הטיסות, וצפוי לצאת אל הפועל במחצית השנייה של 2012.
על-פי ההסכם תבוטל ההגבלה על מספר חברות התעופה ותדירות הטיסות שניתן להפעיל בין המדינות. מי שצפוי להרוויח מההסכם הוא כמובן הצרכן הישראלי, שייהנה ממחירי טיסות מוזלים, בעוד שחברות התעופה חוששות לפגיעה בנתח השוק שלהן ובהיקף הפעילות העסקית.
בתחילת השבוע נפגשו בכירי חברות התעופה הישראליות עם שר התחבורה ישראל כ"ץ, והביעו בפניו את החשש מפני הסכם "השמיים הפתוחים".
גם בהתאחדות סוכני הנסיעות מזהירים היום מפני ההשלכות של ההסכם, וטוענים כי "קיים חשש המתבסס על תקדימים אחרים בעולם, כי בעתיד ימצא עצמו השוק הישראלי שבוי בידי אחת מבריתות התעופה הבינלאומיות".
לדברי יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני נסיעות ותיירות בישראל, "ההתאחדות תומכת במדיניות 'השמיים הפתוחים' ככלל, אך רואה חשיבות רבה בניהולה באופן מבוקר, שיבטיח קיום חברות התעופה הישראליות".
לדבריו, החשש המיידי הוא, שלאחר אישור ההסכם הצפוי עם האיחוד האירופי, פעילותן של חברות התעופה הישראליות תצומצם מאוד והן עלולות אף להיעלם ממפת יעדי הטיסות לאירופה. "מצב כזה עלול לפגוע אנושות בחברות התעופה הישראליות ולהותיר את מדינת ישראל נתונה לחסדי בריתות התעופה הבינלאומית, אשר ימלאו את החלל הריק שייווצר בהיעדרן של חברות תעופה ישראליות", הבהיר פתאל.