שופט בית המשפט לתעבורה בעכו,
אבישי קאופמן, גזר (יום ג', 23.1.12) עונש של 4.5 שנות מאסר על בהג'ת גאנם, נהג
אגד שהורשע באחריות לתאונה בה נהרגו חמישה בני אדם ונפצעו עשרות.
התאונה אירעה במאי 2010, כאשר גאנם נהג בקו 361 מחיפה לצפת והתנגש ליד צומת גילון במשאית סמיטריילר שחסמה חלקית את הכביש. גאנם הודה בגרימת מוות ברשלנות לאחר שלוש ישיבות. לפני מתן גזר הדין, שמע קאופמן את משפחותיהם של שניים מן ההרוגים, קרא מכתבים מיתר המשפחות השכולות וקיבל תסקיר משירות המבחן שהצביע על חרטתו ומצוקתו של גאנם.
קאופמן מציין, כי המדינה לא ייחסה לגאנם נהיגה פרועה או עבריינית, אך גם כך - אין ספק שהוא פעל ברשלנות רבה. לדברי קאופמן, גאנם יכול היה לעבור בבטחה ליד הסמיטריילר והיו לו 14 שניות להבחין בו - זמן מספיק כדי להתאים את נסיעתו למצב שמולו. ואולם, תשומת ליבו של גאנם הייתה נתונה חלקית לשיחה שניהל עם אחת הנוסעות, אליה אף הפנה את מבטו באמצעות המראות. בכך הפר גאנם את חובתו הבסיסית של כל נהג, להיות ער למתרחש סביבו. "הפרת חובה זו תהווה רשלנות מצד כל נהג ובמיוחד תהיה זו רשלנות מצידו של נהג מקצועי המסיע נוסעים רבים ואחראי לבטיחותם", מוסיף קאופמן.
ענישה מצטברת בגין כל קורבן במישור העקרוני, חולק קאופמן על הסבורים שענישה מחמירה תסייע להקטין את מספר תאונות הדרכים, שכן לדבריו אין בה כדי לשרש את התחושה של "לי זה לא יקרה". במקום זאת, הוא קורא להשקיע בחינוך ובהסברה שיתמקדו בסכנות הגוברות (ובהן השימוש בטלפון סלולרי, ב-GPS ובמכשירים אחרים), ובשיפור התשתיות כך שהכבישים יהיו סלחניים יותר לטעויות של נהגים (שוליים רחבים ו
גדר הפרדה).
עוד יוצא קאופמן נגד ההתמקדות הבלעדית בנהגים והתעלמות מגורמים אחרים לתאונות. לדבריו, מצב זה גורם לאי-מילוי חובתן של הרשויות לתקן מפגעים שהובילו לטעותו של הנהג או לפחות היו זירת האירוע. במקרה הנוכחי, השוליים הימניים של הכביש בו אירעה התאונה היו ברוחב 2.40 מטרים בלבד, במקום 3 מטרים כפי שקובע התקן. אילו היו השוליים ברוחב הנדרש, אומר קאופמן, סביר להניח שהסמיטריילר היה חוסם חלק קטן יותר של הכביש והסיכוי לתאונה היה פוחת.
בשובו למקרה הנדון אומר קאופמן, כי הגיע למסקנה שזהו אחד המקרים הנדירים בהם ניתן להטיל ענישה מצטברת בגין כל קורבן בנפרד. העונש המירבי על גרימת מוות ברשלנות הוא שלוש שנות מאסר, אך קאופמן קיבל את עמדת המדינה, לפיה גאנם היה אחראי לשלומו של כל נוסע בנפרד. בהיותו נהג של אוטובוס ציבורי, אומר קאופמן, הוא היה חייב להיות מודע לאחריות הרבה הרובצת עליו, ולכך שכל טעות מצידו עלולה לפגוע בעשרות בני אדם.
כאמור, קאופמן גזר על גאנם 4.5 שנות מאסר. הוא גם פסל אותו לצמיתות מקבלת רשיון נהיגה לרכב ציבורי, ול-20 שנה מקבלת רשיון נהיגה רגיל.