|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  

  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

בג"ץ: לסגור מיד את חוות הגז בקריית אתא

קובע שתוכל לחזור ולפעול רק אם וכאשר יוטמנו מיכלי הגז עיריית קריית אתא דורשת משלוש חברות הגז הוותיקות 180 מיליון שקל - והן צפויות להעדיף את סגירת החווה לצמיתות
30/01/2012  |   איתמר לוין, עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
חוות הגז בקריית אתא [מן הטלוויזיה]

חוות הגז בקריית אתא תיסגר לאלתר והפעילות בה לא תחודש בטרם יוטמנו באדמה מיכלי הגז. כך קבע (יום ב', 30.1.12) בג"ץ, שדחה את עתירותיהן של פזגז, אמישרגז וסופרגז נגד החלטת המשרד לאיכות הסביבה לסגור את החווה.

המשרד טען, כי החווה מהווה סכנה בטיחותית קשה, ולכן מזה שנים נדרשות שלוש החברות להטמין את מיכלי הגז. בשנת 2010 הודיע המשרד לחברות, כי רשיון העסק שלהן בחווה לא יוארך מעבר ליולי של אותה שנה, אך בעקבות עתירתן לבג"ץ הן הורשו להמשיך בפעילות עד לפסק הדין בה. החברות טענו, כי בהעדר חוות גז אחרת בצפון הארץ, הן ייאלצו לשנע את הגז במיכליות בכבישים, על כל המשמעות הבטיחותית והכלכלית שיש לכך.

במהלך הדיון התברר, כי המכשול היחיד העומד בפני הטמנת המיכלים הוא דרישת עיריית קריית אתא לתשלום היטל השבחה - סכום המוערך ב-60 מיליון שקל לכל חברה. עוד התברר, כי נראה שהחברות יעדיפו לסגור את החווה כליל ולא לשלם סכום זה. משרד התשתיות מצידו הודיע לבג"ץ, כי הוא סבור שאין לסגור כעת את החווה.

המשנה לנשיאה, אליעזר ריבלין, אומר בהחלטתו לדחות את העתירה: "מטבע הדברים יובן, כי לא נוכל להיעתר לעתירות וכי אין זה מתקבל על הדעת שנעניק לעותרות את הסעד המבוקש בהן... המדובר בסכנה בטיחותית ממעלה ראשונה ואין בשום פנים לבוא חשבון עם המדינה על שהחליטה לשים קץ להפעלה מסוכנת של החווה. נהפוך הוא: אם יש מקום לבוא חשבון עם מי מן השחקנים בפרשה הסבוכה הזו, הרי שהדבר נוגע לעצם העובדה שמזה שנים מתאפשר קיומה של חוות הגז במקום ובאופן שבו היא מנוהלת, שהזמני הפך לקבע ושהכוונה המוצהרת לאתר מקום של קבע לאחסון הגז הפכה למשאלת לב רחוקה".

ריבלין מוסיף: "כל שנוכל הוא להביע תקווה וליתן המלצה כי השלמת התנאים למתן היתרי הבנייה תיעשה באופן מיידי, בלא שהמחלוקת הכספית תעכב את הדבר (למשל בדרך של הפקדת כתבי ערבות), תוך שתישמרנה טענות העותרות וטענות מוסדות התכנון באשר למחלוקת הכספית ביניהם, וכי עבודות ההטמנה תחלנה מייד ותסתיימנה בתוך זמן קצר על-מנת להקטין את הסיכון הבטיחותי".

את פזגז ייצגו עוה"ד צבי אגמון ודרור סברנסקי; אמישראגז יוצגה בידי עוה"ד חיים וינטרוב, רונן ירדני ורם מוסרי; את סופרגז ייצגו עוה"ד ישראל צינגלאוב וגיתית ברגר; המדינה יוצגה בידי עוה"ד נחי בן-אור ואילה סגל-גבסי; וחברת מע"צ, שצורפה כמשיבה, יוצגה בידי עוה"ד אילת סימון-וקסלר ואלעד שהרבני.
פס"ד: בג"ץ 4885/10 ועתירות נוספות, פזגז ואח' נ' המשרד להגנת הסביבה ואח'
דחיית עתירת חברות הגז נגד סגירת חוות הגז בקרית אתא
מסמך: חוות הגפ"ם בקריית-אתא
מסמך זה נכתב לבקשתו של חה"כ דב חנין, יושב-ראש הוועדה המשותפת של ועדת הפנים והגנת הסביבה וועדת העבודה, הרווחה והבריאות לנושא סביבה ובריאות, לקראת ישיבה של הוועדה שעניינה "פעילות חוות הגפ"ם בקריית-אתא". גז פחממני מעובה (להלן גפ"ם) הוא תערובת של גזים פחממניים הנוצרים מזיקוק נפט גולמי. הגפ"ם הוא חומר דליק ונפיץ, ובמקרה של פיצוץ הוא עלול לגרום לנזק סביבתי נרחב ואף לאסון המוני עם נפגעים רבים. נוסף על כך, אם החשיפה אליו היא במינון גבוה, מרכיביו עלולים לגרום למוות מחנק. הגפ"ם הוא אחד ממקורות האנרגיה המרכזיים בישראל ויש בארץ שני מיליוני צרכנים שלו.

המפרץ הפרוע
ח"כ דב חנין: "מפרץ חיפה - מפרץ פרוע מבחינת ניהול חומרים מסוכנים"
▪ ▪ ▪

הוועדה המשותפת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות, בראשות ח"כ דב חנין, קיימה היום דיון בנושא "הזנחת הטיפול בחומרים מסוכנים במפרץ חיפה והתנהלות חוות הגפ"מ בקריית אתא". הגפ"מ הוא תערובת של גזים פחמימניים המשמשים בעיקר לבישול, הנעת כלי רכב וחימום. הגפ"מ הוא חומר דליק ונפיץ ובמקרה של פיצוץ עלול לגרום לנזק סביבתי נרחב ואף לאסון המוני עם נפגעים רבים.

לקראת הדיון הכין איתי פידלמן, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת מסמך מחקר בעניין זה. הממצא העיקרי של המסמך הוא שמזה זמן רב היה על החברה המנהלת את חוות הגפ"מ (גז פחמימני מעובה) להטמין את החווה על-מנת למנוע סיכונים סביבתיים. למעשה עד היום מיכלי הגפ"מ לא הוטמנו.

ממסמך המידע עולים, בין היתר, הממצאים שלהלן:
  • בערים חיפה, אשקלון וקריית אתא, שבהן מאוחסן רוב הגפ"ם בארץ, יש 57 מכלים בקיבולת אחסון כוללת של 15,850 טון. בחוות הגפ"ם בקריית אתא יש 36 מכלים שהם 63% מכלל המכלים, ובהם מאוחסן חלק ניכר מהגז שמזוקק בבתי הזיקוק בחיפה, כולם מכלים עיליים שאינם מוטמנים באדמה;
  • למשק הגז בישראל כמה תוכניות מיתאר. בתמ"א 32 נקבע, בין היתר, שיש להעתיק את חוות הגפ"ם בקריית אתא ונדונה בה סוגיית הטמנת מכלי אחסון הגפ"ם. בשנת 2006 אושרה תמ"א 32/ג, "אתר גפ"ם לזמן מוגבל בקריית-אתא", המחייבת את הטמנת מכלי הגז בחווה. במועד כתיבת המסמך תוכנית עדיין זו בתוקף. נוסף על כך, בימים אלה שוקדת ועדת תכנון ובנייה של מחוז חיפה על תמ"א 32/ד, שעניינה הטמנת מכלים מתחת לפני הקרקע, שינוע הגפ"ם באמצעות צינורות ואפשרות העתקתה של חוות הגפ"ם לאזור מכון "פסדים" שבמגדל-העמק ואתר הקולחין "דמון", הסמוך לצומת הכבישים 70 ו-85;
  • ועדת שפיר, שמונתה על-ידי המשרד להגנת הסביבה ועסקה בנושא ההיערכות והפעילות של מתקני חומרים מסוכנים אחרי מלחמת לבנון השנייה, המליצה, בין היתר, על הטמנת מכלי הגפ"ם;
  • אשר להיתרי ההפעלה של חוות הגז, משרד האנרגיה והמים נתן לחווה היתר הפעלה לאחר שעמדה בתנאים שקבע המשרד, ובהם אישור כיבוי אש ועוד. עם זאת, מכיוון שהמכלים לא הוטמנו, עיריית קריית-אתא אינה נותנת לחווה רשיון עסק כבר שנים מספר;
  • ביוני 2010 שלל המשרד להגנת הסביבה את היתר הרעלים של החברות המפעילות את החווה. בעקבות שלילת היתר הרעלים עתרו החברות המפעילות את החווה לבג"ץ, ובג"ץ הוציא צו ארעי, המאפשר את המשך הפעלתה של החווה;
  • במחצית השנייה של שנת 2013 עתיד להיפתח כביש עוקף-קריות (כביש 22), שיעבור בסמוך לחוות הגז. בתוכנית ביצוע הכביש נקבע כי תחילת הסלילה תותנה בתחילת עבודות ההטמנה ופתיחת הכביש תותנה בסיום עבודות ההטמנה. למרות זאת, ועדת תכנון מחוזית אישרה לבטל את חלקה הראשון של ההתניה, וכיום נערכות עבודות סלילה במקום. התנאי בדבר פתיחת הכביש רק לאחר סיום ההטמנה נותר בעינו.

נציגי המשרד להגנת הסביבה אמרו כי עמדתם היא כי הטמנת המיכלים חיונית. לעמדה זו הצטרף גם שמואל גלבהרט מסיעת הירוקים. מר ניר קנטור, מנהל איגוד הכימיה,פרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים, טען כי "יש רשויות שלא מעוניינות בהטמנה ומעכבות אותה כדי להוציא לחלוטין את החוות בעקבות רעש ומחאה עליהן". הוא טען כי החברות "אינן גוררות רגליים" ודווקא מעוניינות בהטמנת מיכלי הגפ"מ.

בסיכום חלק זה של הדיון אמר ח"כ חנין כי המצב בו קיימות החלטות להטמין את חוות הגפ"מ וההחלטות אינן מתבצעות, הוא בלתי נסבל. ח"כ חנין אמר כי יפנה אל ראש הממשלה ויבקש את התערבותו להסדרת הטמנת החוות עוד לפני סלילת כביש עוקף הקריות באזור.

החלק השני של הדיון עסק בסיכוני חומרים מסוכנים במפרץ חיפה ועסק בין השאר בהערכת דוח הקואליציה לבריאות הציבור כי אירוע ברום עלות לגרום לנזקים בהיקף של כ-10 מיליארד דולר ובפיזור גז אמוניה הנזקים יהיו בהיקף של 3 מיליארד דולר. רומי אבן דנן, ראש אגף חומרים מסוכנים, במשרד להגנת הסביבה, התייחסה לנושא הברום ואמרה כי המשרד להגנת הסביבה פועל במגמה להפחית את השינוע ממפרץ חיפה וכי יש סדרת פעולות המנסות להפחית את הסיכוי לאסון, כגון: שינוע בשעות הלילה, מסירה ישירה של החומר ועוד. שמואל גלבהרט מסיעת הירוקים בחיפה טען כי בפועל אין רגולציה של החומרים המסוכנים.

בסיכום הדיון, אמר ח"כ חנין כי נקודת המוצא של הוועדה היא התייחסות למפרץ חיפה כאל אזור שבו ריכוז עצום של מפעלים מסוכנים שאין להם את כל האישורים והמנגנונים שהדין הקיים בישראל דורש. "ניתן לכנות את מפרץ חיפה – המפרץ הפרוע. מפרץ כזה עלול לגרום לנזקים עצומים", אמר חנין. במפרץ חיפה נדרשת מדיניות כוללת חדשה שתקבע אלו חומרים יכולים להישאר במפרץ ואלו לא. לגבי החומרים שיישארו, תידרש מדיניות מחמירה להגנות סביבתיות-בריאותיות. חנין הוסיף כי יידרש סקר כלכלי-סביבתי שיעריך נזקים שעלולים להיגרם כתוצאה מהמדיניות הנוכחית. רק אז ניתן יהיה ליצור מדיניות כוללת באזור המפרץ.

תאריך:  30/01/2012   |   עודכן:  30/01/2012
איתמר לוין, עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: לסגור מיד את חוות הגז בקריית אתא
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
david revivo
1/02/12 09:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברת הבנייה צמח המרמן מכרה בימים אלו פנטהאוז בגוש הגדול (הצפון החדש של תל אביב, מעבר לירקון) ב-8.4 מיליון שקל. הדירה היא בת 170 מ"ר, ועוד מרפסת בת 120 מ"ר. היא נמצאת בקומה השביעית של בניין בן 7 קומות, 19 דירות, ברחוב אמיר גלבוע.
30/01/2012  |  אלעזר לוין  |   חדשות
דובר הבית הלבן ג'יי קרני, מעריך (יום ב', 30.1.12) כי הממשלה הסורית של בשאר אסד נמצאת על-סף קריסה, וכי המשטר איבד את השליטה על המדינה.
30/01/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות

ביום רביעי הקרוב ייפתחו באילת משחקי הבית האירופי בגביע הפדרציה. עבור נבחרת ישראל מדובר בהזדמנות טובה להעפיל לבית העליון, ולהשכיח את האכזבה מהשנה שעברה (גם אז נערך האירוע באילת). החל משעות הבוקר היום (שני) פקד את העיר הדרומית במדינה ממטרים ממושכים, דבר שהעביר את אימוני הנבחרת אל תוך בית המלון.


עיריית חיפה עיקלה בשבוע שעבר שכר מעובדים משתקמים העובדים במפעלים מוגנים. מדובר בעיקול בסך 100 אלף שקלים. דוד בן נון, מנהל קרן רשת מרכזי אבחון ושיקום מקצועי, מסר את המידע בנושא לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. הוא כינה את המהלך "פשוט מגעיל".
30/01/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר החינוך, גדעון סער, הודיע היום על זכייתו של חתן פרס ישראל בתחום הפסיכולוגיה לשנת תשע"ב, פרופ' שלמה בנטין וברך אותו על זכייתו.
30/01/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il