|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מלוא כל הארץ כבודו

מעבר לחדות האבחנה שלו, גדולתו של פוזנר, המשפטן האמריקני הנודע, היא גם בכך שהוא מנתץ את המיתוס כאילו ברק הוא פיגורה משפטית שאין עליה עוררין וקונצנזוס מוערך ברחבי העולם
16/04/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
ברק. "חוקכם חוקי שווא"

   רשימות קודמות
  כל התככים שמאחורי מגילת אסתר
  לך המדברת בשמי
  נסיך הגיאות והשפל
  להציל את אלטלנה
  משפטפטת

עיתון מעריב בחר לתת בסוף השבוע במה נרחבת לשופט (בדימ.) אהרן ברק ולאפשר לו לשפוך את כל מררתו על השר דניאל פרידמן ועל השינויים שהוא מנהיג.

ימים יגידו אם אכן נפתח כאן מהלך חדש, או שהראיון הזה הוא שירת הברבור של ברק. בכל מקרה, כשקראתי את דבריו נזכרתי בראיון אחר שהתפרסם לפני מספר חודשים בעיתון הארץ עם ריצ'רד פוזנר, משפטן יהודי, מענקי המשפט העולמי ומבקר כפייתי של אהרן ברק. "בעיני ברק", אומר פוזנר, "בית המשפט הוא שיוצר את החקיקה, תוך שהוא משתמש בחוקים עצמם כטיוטא ראשונה, שהוא חופשי לשכתב. ברק חושב שלשופטים יש תפיסות והבחנות עמוקות בנוגע לערכים של צדק - אני חושב שזה לא נכון. שופטים הם פחות או יותר אנשים רגילים, שההחלטות שלהם מושפעות מהנסיון האישי והמקצועי שלהם בחיים".

על בית המשפט של ברק הוא אומר: "בית משפט שפוסק בעניינים חוקתיים הוא בית משפט פוליטי". וגם: "בית המשפט העליון של ישראל הוא בית המשפט האגרסיווי ביותר בעולם".

פוזנר יוצא גם נגד גישתו של ברק, לפיה זכויות האדם גוברות על כל השיקולים האחרים ובכלל זה על שיקולים ביטחוניים - "הגישה הזו מיצגת תפיסה אליטיסטית. לרוב האנשים העיקר הוא לא זכויות אדם, אלא הצורך לשמור על הביטחון האישי, וזה תפקידה העיקרי של המדינה".

מעבר לחדות האבחנה שלו, גדולתו של פוזנר, גם בכך שהוא מנתץ את המיתוס כאילו ברק הוא פיגורה משפטית שאין עליה עוררין וקונצנזוס מוערך ברחבי העולם.

משוחרר מאינטרס לחנופה ומהפחד שעדיין אוחז במשפטנים המקומיים בכל הקשור לברק, פוזנר יכול להגיד את האמת. שבשורה של פסקי דין שחק השופט ברק את שליטתו של העם בשאלות מכריעות והעביר אותה לידי השופטים. גם כשאלה היו חסרי כל הכשרה, כגון: כשהיה מדובר בעניינים ביטחוניים, או כאשר דובר בשאלות שבמובהק אינן משפטיות, אלא של עמדה והשקפת עולם, כמו פורנוגרפיה.

בדרך כלל מקובל לזהות את האימפריאליזם השיפוטי של ברק כמתחיל עם חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק. לאחר חקיקת שני החוקים האלה ברק הכריז כי המחוקק יזם מהפכה חוקתית ולבג"צ נתונה מעתה הרשות להכריז על בטלותו של חוק העומד בסתירה לחוקי היסוד. בפועל ברק התחיל את "המהפכה" עוד הרבה לפני חקיקת חוקי היסוד, כשצמצם את עיקרון זכות העמידה והשפיטות, שהיוו משוכה לעניינים שיכולים להדון בפני בג"צ.

באופן הזה, תוך שהוא משתמש כל פעם בדוקטורינה אחרת, משך ברק לבית המשפט עוד ועוד סמכויות מהרשות המבצעת ולימד אותה בשיטת המקל והגזר להתאים את החקיקה שלה לאג'נדה שלו. האזרח במקביל פיתח אפטיה. מבחינתו, הפכה מערכת הרגולציה לקזינו. ירצה בית המשפט יאשר את ההינתקות, יזכה אתרוגים, יאסור על נוהל שכן, לא ירצה אז לא.

ברק אף לא טען שהוא מייצג את רצון הציבור. מבחינתו הוא מחוייב אך ורק למה שהוא מכנה: "הציבור הנאור". מושג הציבור הנאור (המעורר אסוציאציה אוליגרכית), הוא מושג ערטילאי שברק בחר להשאיר אותו כזה. ומכיוון שאדם קרוב אצל עצמו, ומכיוון שאין דרכו של אדם שלא ליחס לעצמו נאורות, קרוב לוודאי שברק ושופטי בית המשפט העליון, שהם קבוצה מצומצמת והומוגנית יפנו להשקפותיהם, אמונותיהם וכו' בבואם למלא בתוכן את המושג הזה.

לשני חוקי היסוד לא היה המשך. מרגע שראה המחוקק כי בית המשפט מנצל את חוקי היסוד לצבור עוד ועוד כוח, חדל מלחוקק חוקי יסוד נוספים. בכך יש להטיל צל על טענת ברק שמלכתחילה התכוון המחוקק לבצע מהפכה חוקתית שתעביר את הכוח מידיו לבית המשפט טענה תמוהה כשלעצמה שכן אין זו דרך הטבע שגוף יגביל את עצמו).

בהמשך ברק טען להרחבת סמכויות בית המשפט אף מעבר למה שהיה עד כה. בפס"ד לאו"ר הוא קבע כי קיימת אפשרות שבית משפט בחברה דמוקרטית יצהיר על בטלותו של חוק הנוגד עקרונות יסוד של השיטה, גם אם אלה אינם מעוגנים בחוקה. כעת כבר לא נזקק ברק לחוקי היסוד, אלא נטל לעצמו את הסמכות מכוח עקרונות אוניברסליים, אותם הוא מכנה גם המשפט הטבעי.

תפיסה משפטית זו בדבר עקרונות אוניברסליים, שאינם שואבים תוקפם מהחוק ונמצאים מעל לחוק. היא נוצרית בבסיסה (ראה: המחילה הנוצרית). ביטוי לתפיסה זו ניתן למצוא בדבריה של פורציה במחזה "שיילוק": "מידת הרחמים לא תוקף לה: / כגשם רך רועפת משמיים / על פני הארץ...". השקפה זו מנוגדת לתפיסת המשפט היהודית לפיה מידת הדין ומידת הרחמים שתיהן חלק ממערכת המשפט ועליהן להיות משוקללות זו נגד זו.

אין פלא שהיה זה בית המשפט בניהולו של ברק, שהתיר את ביצוע ההינתקות בקיץ 2005. אין פלא שהוא בחר להתעלם מכך שהינתקות היתה בעצם הפרת חוזה בין הציבור לממשלה, כפי שבא לידי ביטוי במצע הבחירות ושלמובילי ההליך לא היה מנדט מהעם לבצע אותו. הרי ממילא בית המשפט רואה עצמו מחוייב למי שבעיניו הוא הציבור הנאור בלבד ומאותה סיבה הוא לא נתן משקל לכך שמוביל המהלך לא היה רשאי להובילו גם משום שבעת הזו היה צריך לשבת בכלא. כפי שאמר הש' חשין: "כולנו ידענו שעמרי שרון לא קיבל את הכסף כדי לשחק טטריס, אבל אם היינו מכניסים אותו לכלא זה היה עוצר את תהליך ההינתקות".

פורציה במחזה "שיילוק", מתחזה לשופטת, ודנה את שיילוק ללא סמכות חוקית. בנוסף, היא עצמה נגועה באינטרסים לגבי תוצאת המשפט. אנטוניו שמשכן ליטרה מבשרו נגד הלוואה משיילוק הוא ידידה ובכסף שקיבל משיילוק מימן את נישואיה. כאשר שיילוק שואל אותה מדוע לא ימומש המשכון, שנעשה מבחירה חופשית ואשר נגדו שולם תשלום מלא. היא נמנעת מלענות לו, שכן אף להודאתה אין לה חוק כלשהו לגייס לטובתה ותחת זאת היא משננת סלוגן ילדותי ופשטני. באופן הזה גם מערכת המשפט הישראלית תחת ניצוחו של אהרן ברק עשתה לעצמה הנחות בכל הקשור לשלטון החוק והחליפה חוק בפילוסופיה ודמוקרטיה באג'נדה. גם פורציה של שייקספיר וגם אהרן ברק שניהם מכופפים את החוקים מתוך מחשבה שהמטרה מקדשת את האמצעים. ההשקפה והאינטרסים שלהם מכונים על-דם עקרונות שהם מעל למישפט. בפועל,זה משחרר אותם מכללים של מערכת בה הם מתקשים לצאת מנצחים. לפורציה זה מאפשר להשתחרר מהסכם שאינו רצוי לה ולברק זה מאפשר לקדם באמצעות בית המשפט העליון את ההשקפה הפוליטית שלו, לאחר שהמחנה שלו ניכשל להשיג לה רוב אלקטורלי בקלפי.

נראה שאת התגובה הטובה ביותר על בית משפט מהסוג הזה נותן שיילוק במחזה: "חוקכם חוקי שווא, חסדכם לעג, ועזרתכם באה אחרי נטילת הנשמה מהגוף..."

תאריך:  16/04/2008   |   עודכן:  16/04/2008
עו"ד תמר הר-פז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלוא כל הארץ כבודו
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איש תם
16/04/08 23:24
2
unicorn
16/04/08 23:35
3
שאינו יודע לשאול
16/04/08 23:45
4
סטאלין
16/04/08 23:48
5
שקיפות מלאה
17/04/08 00:03
6
מד' ליונה עיוורת
17/04/08 00:07
7
מב"י
17/04/08 00:09
8
שבתאי עזריאל
17/04/08 03:05
9
vbfbvf
17/04/08 07:08
10
תמר הר-פז
17/04/08 08:51
11
ןמןn
17/04/08 09:13
12
משפטן מעיר
17/04/08 09:18
 
תמר הר-פז
17/04/08 13:27
 
משפטן מעיר
18/04/08 07:16
13
ןמןn
17/04/08 09:19
14
מרק טווין
17/04/08 09:45
15
ע. סובול
17/04/08 09:46
16
yeshurun
21/04/08 13:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קבלו ציטוט: "אם בית"ר ירושלים, שאוהדיה פרצו לדשא, תקבל עונש לא חמור מספיק, יתכן כי אפעל להרחקתה מהליגה" (שר הספורט ראלב מג'אדלה רומז להתאחדות על הענישה הנכונה, ידיעות-אחרונות, 16.4.08).
16/04/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
שופטת בית המשפט המחוזי דרורה פילפל מתקשה, כך נראה, להבין כהלכה את סוגיית האתיקה וניגוד האינטרסים - במיוחד כאשר מדובר בה עצמה, וכבר נכתב על כך בעבר.
16/04/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
לאחרונה רואיין עו"ד אביגדור פלדמן בתוכניתה של אילנה דיין בטלוויזיה, וכדרכו הפליג בהתפלספות ואמר דברים שהדהימו רבים. הוא דיבר על כך שהמשפט הוא בעצם "משחק השקר", וכי "המשחק העיקרי של עורך הדין הוא איך לא לדעת יותר מדי, איך לשמוע באופן מסונן, איך לא לשמוע את הדברים שיגבילו אותך". הוא הוסיף, בהתייחסו אל הלקוח-הנאשם: "אני לא בוחר את השקר, השקר הוא שקר שלו, אני מייצג את השקר שלו. אני מוסיף לו מהתבונה שלי, מהיכולת שלי, מהאסתטיקה שלי, השקר צריך להיות אסתטי, אם הוא לא אסתטי הוא יכשל".
16/04/2008  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
לא לחינם ביסודה של היהדות מונח דווקא חג הפסח. מלבד זה שביום צאתנו מתחת סבלות מצרים הפכנו לעם, מהווה חג הפסח תחילתה של הדרך הרוחנית עבור כל איש ואיש מישראל. יציאת מצרים מסמלת את פורקן העול של מיצרי הרצון האגואיסטי של האדם, המסתיר את זיו אלוקותו ית' מהנבראים.
16/04/2008  |  ראובן ימרום  |   מאמרים
כך כתבה צביה לובטקין בזכרה את ה-1 במאי: "ישבנו בחשיכה עשרות של לוחמים יהודים, כל אחד נשא את נשקו, כשאנו מוקפים על-ידי אלפי יהודים מודאגים ומצפים. האם אין אלה הם ימי מאי? תחושת האחריות רבצה בכובד רב על כתפינו, על מצפוננו והיא לא נתנה מנוחה.
16/04/2008  |  שמעון פרס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il