בעקבות העלייה הצפויה של מחירי הדלק הלילה לשיא של כל הזמנים, תגיש מפלגת קדימה שתי הצעות חוק להפחתת המיסים המוטלים על הדלק.
מחירי הדלק צפויים להיות מהלילה 8.05 שקלים לליטר בנזין בשירות מלא. מחיר ליטר בנזין בשירות עצמי יעמוד על 7.84 שקלים ולא 7.76 כפי שהוערך עד כה.
4.04 שקלים מתוך התשלום על התדלוק בשירות עצמי יילכו לקופת המדינה. מדובר במס של 51.5% ממחיר הבנזין.
אחת הצעות החוק, של ח"כ
יואל חסון, קובעת כי לא ניתן יהיה למסות את הדלק בשיעור של יותר מ-30% ממחיר הדלק אלא באישור מוקדם של ועדת הכספים של הכנסת ברוב חבריה. הצעת חוק זו כוללת את מס הבלו ואת המע"מ המושת על הדלק.
בדברי ההסבר שצורפו להצעת החוק נאמר כי העלייה החדה במחיר הדלק פוגעת באופן משמעותי בכיסם של אזרחי ישראל הנוהגים בכלי רכב פרטיים ומשתמשים בתחבורה הציבורית, וכן גורמת לעליית מחירים במשק כולו.
"הסיבה האמיתית למחיר הדלק הגבוה הינה המיסוי הכבד שהממשלה מטילה על הדלק - העלאת המע"מ והעלאת הבלו. מיסוי זה נועד לגייס כספים לאוצר המדינה למימון הוצאותיה באופן בלתי פרופורציונלי", ציין ח"כ חסון.
לדבריו, בעקבות המשבר בלוב ובעולם הערבי, מחיר חבית נפט בעולם עלה וחצה את רף 100 דולרם לחבית. אולם, בדיקת ההיסטוריה הלא רחוקה מגלה שמחירי חביות נפט כבר חצו בעבר את המחיר של 100 דולר לחבית, ובחודש יולי 2008 אף הגיע מחיר חבית נפט ל-147 דולר. למרות זאת, מחיר ליטר דלק עולה כיום יותר ממה שעלה ליטר דלק בחודש יולי 2008.
הצעת חוק נוספת, של ח"כ
מאיר שטרית, מציעה לבטל את המע"מ על הבלו ולהפחית את מחיר הדלק בכחצי שקל לליטר. הצעת חוק זו נועדה לבטל את כפל המס הנהוג עד היום.
"אם הממשלה מעוניינת לגבות מס מהאזרחים - שתעשה זאת בצורה שקופה ושתהיה מוכנה לספוג את הביקורת הציבורית. המיסים העקיפים פוגעים בעיקר במעמדות הנמוכים ולכן תיקונים חברתיים צריכים להתחיל בהם", אמר.