|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

ח"כ אלי ישי: דוח ועדת אור מפלה בין <br>אשכנזים למזרחים; אהרונישקי: צוות מיוחד

אליק רון: מדוע אין התייחסות לעליית שרון להר הבית?; פרקליטו של תנ"צ משה ולדמן: מסקנות מפתיעות - אך נכבדן; פרקליטו של גיא רייף: הוא שעיר לעזאזל; לפיד: נאמץ את דוח ועדת אור במלואו
01/09/2003  |   ענבל אביב   |   חדשות   |   ועדת אור (לאירועי אוקטובר)   |   תגובות

הנדל, לדחות על הסף

ברכה, הדוח לוקה בחסר

ח"כ רצון, המגזר הערבי אחראי

פרס, שיקום היחסים

השר לביטחון פנים לשעבר, פרופ' שלמה בן-עמי, אמר בתגובה לדוח ועדת אור כי הוא משוכנע שטיפל במצב תוך שימוש במיטב שיקול הדעת, ואילולא נהג כן, היו התוצאות עלולות להיות קשות הרבה יותר. בן-עמי לא התחמק מקבלת אחריות, ואמר כי כמי שהיה השר לביטחון פנים, הוא אחראי "אחריות מיניסטריאלית מלאה על תיפקוד המשטרה באירועי אוקטובר ועל-כך גם שילמתי מחיר פוליטי".

בן-עמי הוסיף כי "חברי הוועדה הם אנשים מלומדים, אבל עבודתם היתה חוכמה שלאחר מעשה". לפי המלצת הוועדה, לא יוכל בן-עמי להתמנות בעתיד לתפקיד שר במשרד לביטחון פנים.

ניצב (בדימ.) אליק רון, מי שהיה מפקד המחוז הצפוני במשטרה אז, אמר הערב בתגובה לדוח, כי הוא מתפלא על-כך שהוועדה לא מצאה לנכון להתייחס ביתר נחרצות לעלייתו של שרון להר הבית. "האם אין אנשי הוועדה יודעים את רגישותו של הר הבית?", תהה רון.

ח"כ מוחמד בראכה אמר, בתגובה לפרסום דוח מסקנות ועדת אור, כי ההמלצות חשובות במישור המערכתי והאישי אך לוקות בחסר. "עובדה שהוכח שהלוחצים על ההדק אינם מועמדים לדין. הכדור נמצא בפתח דלתם של ראש הממשלה והפרקליטות אשר צריכים להגיש כתבי אישום נגד השוטרים שרצחו".

ח"כ טלב אלסאנע (רע"מ) אמר ל-Nfc: "דוח הוועדה הוא המסמך הרשמי הראשון הדן במערכת היחסים בין המדינה לאזרחים הערביים, והוא מאשר את הטענה שלנו כי ממשלות ישראל נהגו במדיניות של אפליה שיטתית ודה-לגיטימציה בציבור הערבי ומנהיגיו, דבר שהקל על השוטרים לירות ולהרוג".

לדבריו, "הוועדה קבעה שאכן היה פשע, אבל לא קבעה חד-משמעית מי הפושעים ומה דינם, וזה המחדל של הוועדה, מה גם שהיא התעלמה מה'תרומה' של ביקורו הפרובוקטיבי של שרון בהר הבית, שהיה הקש ששבר את גב הגמל. כדי למנוע אוקטובר חוזר, על הממשלה לאמץ מדיניות שוויונית, המבוססת על אזרחות שווה".

סגן-שרת החינוך מטעם האיחוד הלאומי, צבי הנדל, אמר בתגובה לפרסום המסקנות: "אני מתבייש. במקום להעניק צל"ש לבכירי המשטרה יהודה וילק ואליק רון, יורקת המדינה בפרצופם. אני דורש מממשלת ישראל לדחות על הסף את מסקנות הוועדה".

איברהים ג'יברין, אב אשר שכל את בנו במהומות אוקטובר 2000 אמר בתגובה למסקנות, כי מרגיש כמו עבד. "אנחנו גם נפגעים בתור משפחות שכולות וגם מהתוצאות לגבי הדרג המדיני. אהוד ברק נושא באחריות לכל המגזר הערבי, הוא זה שנתן את ההנחיות לאליק רון, בן-עמי ואחרים.... אני מרגיש נפגע מהתוצאות, כי הדרג המדיני יצא כאילו חף מפשע".

ח"כ עבד אל-מאלכ דהמשה, בתגובה למסקנות: "אני מלכתחילה ידעתי שאינני אחראי, לא הייתי שר ואיש ביצוע. אני סך הכל איש ציבור שזעק מרה בשם הציבור אותו אני מייצג. לבוא ולהזהיר אותי, זכותה של הוועדה להזהיר, אבל אני שמח שהיא הגיעה למסקנה שהאזהרה היתה חסרת כל תוכן. לגבי ברק, לא נכון שלא נמתחה גם אחריות אופרטיבית, אני זוכר איך הוא התנהג ביומיים-שלושה הראשונים של האירועים. הוא נתן להם גיבוי ונתן לשוטרים אור ירוק להמשיך בהתנהגותם.

אהוד ברק נושא באחריות העיקרית, הוא ליבה את האירועים, בביתו היו תדרוכים של המשטרה. איפה הפרוטוקולים של הישיבות האלה שנעלמו מעיניה של הוועדה. ברק אמר בפירוש בתקשורת וברדיו שהוא מגבה אותם. לגבי בן-עמי, שיחקו בו השוטרים. הוא איש תרבות ואיש אקדמיה, אבל השוטרים שיחקו בו, מה לעשות".

עו"ד משה שטיין, פרקליטו של תנ"צ משה ולדמן, התייחס בגלי צה"ל להמלצה לשחרר את ולדמן מתפקידו. "המסקנות מפתיעות ואינן עולות בקנה אחד עם הדברים שהוכחנו לוועדה, אך נכבדן. מדובר במסקנות חמורות נגד אחד הקצינים הטובים ביותר במשטרה. אם אכן יוחלט לשחררו מהשירות זו תהיה אבידה קשה למערכת".

עו"ד טומי נדשי, פרקליטו של גיא רייף, אמר בתגובה להמלצת ועדת אור להדיחו מהמשטרה: "חששנו מהרגע הראשון וזה לא מפתיע אותנו. עשו מגיא שעיר לעזאזל. אנחנו לא מקבלים את המסקנות של הוועדה, שטעתה בגדול לגביו".

שר המדע והטכנולוגיה, מודי זנדברג אמר בתגובה לפרסום דוח ועדת אור: "הדוח הוכיח כי ברק אינו ראוי לשוב ולהנהיג את ישראל. הוא יצא בזול משום שאיננו נושא כרגע בתפקיד ציבורי. הדוח עלול ליצור תופעה של משטרה עם ראש קטן ביותר, לכן חייבים לחזק אותה".

ח"כ אלי ישי (ש"ס) טוען, כי דוח ועדת אור מפלה בין אשכנזים למזרחיים. "מדוע נמנע קידומו של השר לביטחון פנים, ואילו נגד ברק אין מסקנה? זו חזרה של 50 שנה אחורה".

סגן שר התמ"ת, ח"כ מיכאל רצון, אמר בתגובה לדוח: "המגזר הערבי אחראי למצבו. לו היה מעוניין להשתלב בחברה הישראלית, היה עושה זאת כמו המגזר הדרוזי והצ'רקסי. במקום להרגיע את הרוחות באירועי אוקטובר, בחר הציבור הערבי להעביר מסרים אלימים".

יו"ר מפלגת העבודה, שמעון פרס, הביע כאב על המסקנות הקשות של ועדת אור. בערוץ 2 דווח, כי פרס אמר: "אני מקווה שמפלגת העבודה תצליח לשקם את יחסיה עם המגזר הערבי".

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב שלמה אהרונישקי, אמר במסיבת עיתונאים שכינס, כי משטרת ישראל התחילה לעבוד וללמוד את הדוח. צוות בראשות תת ניצב יצחק צור, הוקם והוא יהיה אחראי על הסקת מסקנות לגבי המשטרה מן הדוח. "משטרת ישראל היא ארגון לומד המפיק לקחים ולומד אותם במהירות", אמר המפכ"ל.

"ברצוני להזכיר, כי השוטרים והקצינים אשר פעלו במהומות באוקטובר 2000, פעלו למען ביטחון המדינה ושמירה עליה. השוטרים פעלו בסיטואציות קשות מאוד. המשטרה מגבה את השוטרים". המפכ"ל ציין, כי שוחח כבר עם רוב השוטרים המוזכרים בדוח. "הארועים באוקטובר 2000 היו חריגים בהקפם וחמורים, והמשטרה מביעה צער על אובדן חיי אדם. מאז הפיקה המשטרה לקחים רבים ועוד תפיק לקחים אחרי למידת הדוח" אמר אהרונישקי.

סגן-השר לביטחון פנים, ח"כ יעקב אדרי, אמר: "אני משוכנע שמשטרת ישראל תלמד בקפידה את הדוח ותפעל ליישומו תחת בקרה ומעקב. כמו כן, המשרד והמשטרה לא המתינו לדוח והכניסו כבר מספר שינויים בתחום התורתי והמבצעי וכן בתחום האמצעים לפיזור הפגנות. אירועי אוקטובר 2000 מהווים אירוע טראומתי הן בקרב ערביי ישראל והן בקרב האוכלוסייה היהודית. יש להעריך ולהוקיר את עבודת המשטרה, אשר פועלת בתנאים קשים ובלתי סבירים. צר לי שהועדה לא מיצתה את הדין גם עם חלק מהמנהיגות הערבית, אשר הסיתה בזמן המהומות.

מדינת ישראל, באמצעות משרדי הממשלה והכנסת, נדרשת לטפל באוכלוסיית ערביי ישראל, אשר ברובה המכירע מזדהה עם מדינת ישראל ונאמנה לחוקיה, ובמקביל להפעיל יד קשה נגד גורמי ההסתה, המנסים לחבל במרקם היחסים בין יהודים וערבים במדינת ישראל".

שר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד, אמר בתגובה לפרסום הדוח, כי הוא מאמץ את הדוח במלואו. כך אמר לפיד גם בטרם פורסמו המסקנות. "מדובר בחוק מקיף וענייני היורד לפרטים ומדגיש בפנינו, יהודים וערבים כאחד, את הצורך לפעול בהקדם ובמלוא המרץ לסגירת הפערים, להשתקת הקיצונים ולבניית חיים משותפים יחד, בטרם נגיע לנקודת האל-חזור". משרד המשפטים יפעל ליישום המסקנות גם לגבי שיוויון לערביי ישראל וגם למיצוי החקירות הנוגעות למותם של ערביי ישראל.

האגודה לזכויות האזרח: לאמץ את המלצותיה המוסדיות של ועדת אור

האגודה לזכויות האזרח בישראל מברכת על המסקנות המוסדיות של ועדת אור, ביחס להבטחת שוויון זכויות לאזרחים הערבים, ועל הטלת האחריות האישית על הדרג המדיני והביצועי. האגודה עוד מסרה, כי היא מביעה צער על כך, שהועדה לא מצאה לנכון להטיל אחריות על אהוד ברק, מי שעמד בראש הממשלה בעת האירועים של אוקטובר 2000.

האגודה קוראת לממשלה ולעומד בראשה לאמץ את המסקנות המוסדיות של הדוח ולהשתמש בהן כמנוף למיגור האפליה והגזענות ולהבטחת שוויון זכויות מלא לאזרחי ישראל הערבים. האגודה קוראת עוד לממשלה לשים דגש מיוחד על מימושן של המלצות הועדה, הנוגעות לשוויון זכויות לציבור הערבי, תוך דגש על קיומו של צדק חלוקתי ושוויון בתחומי התקציב, הקרקע, החינוך והתרבות.

האגודה קוראת למשטרת ישראל ולשר המופקד עליה להפיק לקחים ולאמץ מיידית את המלצת הועדה, לפיה יש לשנות את גישתה של המשטרה כלפי הציבור הערבי ולהטמיע בה את הגישה, כי הציבור הערבי אינו אויב, אלא ציבור אזרחים בעלי זכות למחאה, שיש להגן על חייו ועל חירויותיו.

מטה נפגעי הטרור קורא לממשלה לדחות את המלצות הוועדה

יו"ר ארגון נפגעי הטרור 'אלמגור', מאיר אינדור, אמר היום כי "ועדת אור כשלה כשל מרכזי בכך שלא התייחסו לארועים כאל "פעולות איבה וטרור" נגד המדינה ותושביה היהודים, ובמסקנותיה נמנעה מתוך שיקולים פוליטיים מלקשור באופן ברור את המהומות למה שקרה מעבר לקו הירוק, בתיאום בין שני הצדדים".

אינדור אף קרא לממשלה לדחות על הסף את המלצות הוועדה לפיטורי קצינים, וכן את ההמלצה לאסור שימוש בירי כדורי גומי בהפגנות. עוד הבהיר, כי "ההחלטות האלו עלולות לפגוע בהרבה נפגעים יהודים שחיכו להחלטת הוועדה, כדי שיוכלו לתבוע הכרה כנפגעי טרור בנזקי גוף ורכוש. הדוגמא הקלאסית לכך, היא של בכור ז'אן ז"ל, שנרצח בגשר זרקא ולא הוכר עד היום כחלל טרור".

באלמגור אף מותחים ביקורת על האופן שבו ניהלה הוועדה את חקירותיה, באמצעות גופים ערביים, שגבו עדויות עבורה כ"קבלני משנה". אינדור טוען, כי הוועדה נמנעה מלהזמין עשרות יהודים שהותקפו בדרכים וניצלו לאחר התערבותה התקיפה של המשטרה.

תאריך:  01/09/2003   |   עודכן:  02/09/2003
ענבל אביב, נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בבדיקות שגרתיות שקיימו מומחי האגף ללחימה במזיקים במשרד לאיכות הסביבה אותרו באזור נחל גדורה, באזור קריית ביאליק, יתושים הנגועים בנגיף קדחת הנילוס המערבי.
01/09/2003  |  הדר פרבר  |   חדשות
המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין הזמינה בישיבתה מיום 28.8.03 את הציבור להציג עמדות בעניין מדיניותה בנושא שירות מדריך השידורים האלקטרוני של חברות הכבלים וחברת הלווין (בשידורים הדיגיטליים).
01/09/2003  |  הדר פרבר  |   חדשות
במחצית הראשונה של 2003 גדל יצוא התעשייה הכימית בכ-16% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכם בכ-2.45 מיליארד דולרים. כך מסר יוסף ברנע, יו"ר איגוד הכימיה הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים.
01/09/2003  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
Broad Comm, חברת הייעוץ האמריקנית, מקימה נציגות בישראל. החברה תפעל בשיתוף קבוצת T.B.N ותסייע לחברות טכנולוגיה ישראליות בתחומי התקשורת, חומרה ותוכנה להחדיר את מוצריהן בצפון אמריקה. בנוסף לאיתור לקוחות ושותפים אסטרטגים יקבלו החברות הישראליות ליווי ויעוץ צמוד לאורך כל תהליך החדירה לשוק היעד.
01/09/2003  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
מועצת המנהלים של קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות אישרה (ב', 1.9.03) את העלאת תעריפי הביטוח החקלאי בשיעור של 15% עד לתום שנת 2003. ההעלאה תהיה תקפה לגבי חוזי הביטוח בהם ניתן לבצע אותה וכן לגבי חוזים חדשים שיחתמו מעתה ועד סוף השנה.
01/09/2003  |  הדר פרבר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il