|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

ניתוח News1 בעקבות שבעה פסקי דין שניתנו בתוך ארבעה ימים

העליון בראשות גרוניס מרחיב את התערבותו בגזרי דין

עשרה מתוך 14 שופטי העליון הסכימו על הקלה או החמרה בענישה במגוון של עבירות רק בשני מקרים צוין שמדובר במקרים חריגים של התערבות בגזרי הדין ההתערבות נעשתה בעבירות שונות, בנסיבות שונות ובהחלטותיהם של חמישה מבין ששת בתי המשפט המחוזיים
27/04/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות
ביהמ"ש העליון. שבעה פסקי דין, כולם פה אחד [צילום: פלאש 90]

בית המשפט העליון החליט בשבוע שעבר להתערב בגזרי דין בשבעה מבין 11 ערעורים פליליים שהוכרעו בו. זהו שיעור התערבות יוצא דופן בהחלטות בתי המשפט המחוזיים, שכמותו לא נראה בבית המשפט העליון מזה שנים, והוא עשוי לבשר על שינוי מגמה משמעותי בפסיקתו.

בית המשפט העליון חוזר ואומר, בעשרות ערעורים פליליים, כי התערבותו בענישה תיעשה רק במקרים בהם היא חריגה לקולא או לחומרא. ואולם, בהנחה שההחלטות שניתנו בשבוע הדיונים המקוצר (22-25.4.12) אינן מהוות צירוף מקרים בלבד, דומה שהלכה מושרשת זו הולכת ומשתנה. יתרה מזו: רק בשני פסקי דין מתוך השבעה ציינו השופטים, כי מדובר באחד מאותם מקרים יוצאי דופן בהם מצאו לנכון להתערב; בחמשת האחרים אין איזכור לכך.

ייתכן שיש לקשור שינוי זה לכניסתו של אשר גרוניס לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, כאשר הוא יצר אווירה בה עמיתיו מרגישים חופשיים להביע את דעתם - יותר מאשר בימי קודמיו, אהרן ברק ודורית ביניש. הנהלת בתי המשפט נמנעה מלהגיב לשאלות בנושא.


כל פסקי הדין ניתנו פה אחד


התערבותו של בית המשפט העליון בענישה בשבעת פסקי הדין המדוברים, נעשתה הן בהחמרה לבקשת המדינה (בשני מקרים) והן בהקלה לבקשת המורשעים (בחמישה מקרים). את פסקי הדין נתנו חמישה הרכבים שונים בהם היו חברים עשרה מבין 14 שופטי העליון: אליעזר ריבלין (המשנה-לנשיא היוצא), מרים נאור (המשנה-לנשיא הנכנסת), אליקים רובינשטיין, נעם סולברג, סלים ג'ובראן, עוזי פוגלמן, חנן מלצר, ניל הנדל, יצחק עמית ויורם דנציגר. את פסקי הדין כתבו רובינשטיין (שלושה), ג'ובראן (שניים -בהם צוין שמדובר במקרים חריגים), סולברג (שניים) ודנציגר (אחד), וכולם ניתנו פה אחד.

גיוון ניכר גם בעבירות בהם התערב העליון בענישה: גניבה ושוד; עבירות מין, איומים והחזקת סכין; חבלה בנסיבות מחמירות; מעשה סדום בקטין ושהייה בלתי חוקית בישראל; נהיגה בלי רישיון, הפקרה אחרי פגיעה, חבלה חמורה ושיבוש מהלכי משפט; פציעה בנסיבות מחמירות, איומים וקשירת קשר לביצוע פשע; וסיוע לשוד בחבורה בנסיבות מחמירות.

בחינת המאפיינים האישיים של המורשעים מעלה גם היא הבדלים. למעט העובדה שבכל המקרים מדובר בגברים, אין להם מאפיינים דומים. בשניים מן המקרים מדובר במי שהיו קטינים בעת ביצוע העבירה, ובאחרים - בבוגרים. רק לגבי שניים מהמורשעים צוין קיומו של עבר פלילי. שישה מבין השבעה הודו והורשעו במסגרת עסקות טיעון, והשביעי הורשע בתום שמיעת ההוכחות.

העליון התערב בגזרי דין שניתנו בחמישה מבין ששת בתי המשפט המחוזיים בידי עשרה שופטים שונים: יורם נועם, משה דרורי וצבי סגל מבית המשפט המחוזי בירושלים; ברכה בר-זיו מבית המשפט המחוזי בחיפה; מנחם פינקלשטיין, ליאורה ברודי, עופר גרוסקופף וקלרה רג'יניאנו מבית המשפט המחוזי מרכז; נחמה מוניץ מבית המשפט המחוזי בנצרת; ויעקב שפסר מבית המשפט המחוזי בבאר שבע.


הקלה בענישה על עבירות מין כלפי ילדים


הנה עיקרי פסקי הדין בהם התערב העליון בענישה:

  • פרג' פרג' נדון בידי בית המשפט המחוזי בירושלים לארבע שנות מאסר בגין מעשי גניבה ושוד. רובינשטיין, נאור וסולברג הפחיתו חמישה חודשים מעונשו, למרות שקבעו שהעונש שנפסק במחוזי היה מאוזן, וזאת לנוכח הליך השיקום בו החל פרג' בכלא והמלצתו של שירות המבחן.

  • מקונן סאומהום הורשע במעשים מגונים בשלוש ילדות בנות ונדון בבית המשפט המחוזי בירושלים לעשר שנות מאסר. אותו הרכב (נאור, רובינשטיין וסולברג) ציין את חומרת העבירות, אך הוסיף: "אין מדובר בדרגת החומרה הגבוהה ביותר בעבירות מין, וגם לא ברצף של מעשים לאורך זמן רב. המערער עודנו צעיר, בן 24 שנים, נעדר עבר פלילי, ונסיבותיו האישיות קשות מאד. הוא סובל מליקויים מנטליים ונפשיים, קשיי תפקוד והסתגלות, במשך שנים. אדם בודד ודל". לפיכך הופחת מאסרו לשמונה שנות מאסר.

  • סעיד מחאמיד נדון בבית המשפט המחוזי בחיפה לשנתיים מאסר בשל חבלה חמורה, ושני הצדדים ערערו על העונש. ריבלין, ג'ובראן ופוגלמן ציינו, כי "ערכאת הערעור תתערב בחומרת העונש שהוטל על-ידי הערכאה הדיונית רק במקרים חריגים של סטייה ברורה ממדיניות הענישה הראויה". לדעתם, מקרה זה הוא אחד מהם והם החליטו להחמיר בעונשו של מחאמיד ולהעמידו על שלוש שנות מאסר.

  • בית המשפט המחוזי מרכז גזר על עומר פילאלי 11 שנות מאסר בשל מעשה סדום בנסיבות מחמירות בילד בן 13 ושהייה בלתי חוקית בישראל. ג'ובראן, מלצר והנדל חזרו על ההלכה בדבר מיעוט ההתערבויות, אך גם כאן החליטו להתערב - והפעם לקולא. בשל נסיבותיו האישיות של פילאלי ומאמציו להשתקם, החליט העליון לגזור עליו תשע שנות מאסר.


שתי הקלות והחמרה אחת לעבריינים קטינים


  • בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר על אדם (שהיה קטין בעת ביצוע העבירה) שישה חודשי עבודות שירות בשל שורת עבירות תעבורה: נהיגה בלי רישיון, הפקרה אחרי פגיעה, גרימת חבלה חמורה, שיבוש מהלכי חקירה וגרימת נזק לאדם או לרכוש. רובינשטיין, עמית וסולברג קיבלו את ערעור המדינה וגזרו עליו עשרה חודשי מאסר בפועל, באומרם: "בד בבד עם מחויבותנו לשיקום עבריינים צעירים, אנו מחויבים למניעת פגיעתם הרעה בזולתם. מעשיו ומחדליו של המשיב, מחייבים מאסר בפועל. רחמנות יתרה כלפיו, הריהי התאכזרות כלפי קרבנות מזדמנים ישרי-דרך".

  • מריבה בין בני נוער הסתיימה בכך שכמה מהם היכו קשות בן נוער אחר. על מי שהנהיג את התקיפה גזר בית המשפט המחוזי בנצרת עונש של 18 חודשים בהוסטל סגור. שני הצדדים ערערו על העונש, וערעורו של הנער התקבל חלקית בידי ג'ובראן, רובינשטיין ודנציגר. העליון קבע שהוא ירצה שישה חודשי עבודות שירות, בנימוק שמאז שעוכב ביצוע גזר הדין המקורי "חלה התקדמות משמעותית בשיקומו של המערער תוך שהוא מפגין שיתוף פעולה והירתמות מלאה להליך הטיפולי תוך נטילת אחריות".

  • בית המשפט המחוזי מרכז גזר 15 חודשי מאסר על נער שהורשע בסיוע לשוד בחבורה בנסיבות מחמירות. גם במקרה זה עוכב ביצוע גזר הדין, וגם במקרה זה התייחס בית המשפט העליון (נאור, רובינשטיין וסולברג) להתקדמות בשיקומו של הנער בתקופה זו. "כדי לעודד את המערער להתמיד בכך", כלשון פסק הדין, הוקל עונשו ל-13 חודשי מאסר.

כאמור, מדובר בפסקי דין שניתנו בשבוע דיונים מקוצר אחד, ויש עדיין להמתין ולראות האם אכן מדובר בשינוי קבוע במדיניות הפסיקה של בית המשפט העליון.
פס"ד: ע"פ 8530/10, פרג' נ' מדינת ישראל
ביהמ"ש העליון מקל בעונשו של מורשע בגניבה ושוד
פס"'ד: ע"פ 2382/10, סאומהום נ' מדינת ישראל
ביהמ"ש העליון מקל בעונשו של מורשע בעבירות מין בקטינים
פס"ד: ע"פ 1929/12 + ע"פ 1967/12, מדינת ישראל נ' מחאמיד וערעור שכנגד
ביהמ"ש העליון מחמיר בעונשו של מורשע בחבלה חמורה
פס"ד: ע"פ 3163/11, פילאלי נ' מדינת ישראל
ביהמ"ש העליון מקל בעונשו של מורשע במעשה סדום בקטין
פס"ד: ע"פ 4424/11 + ע"פ 4598/11, פלוני נ' מדינת ישראל וערעור שכנגד
ביהמ"ש העליון מקל בעונשו של מורשע בפציעה ואיומים
פס"ד: ע"פ 8232/11, מדינת ישראל נ' פלוני
ביהמ"ש העליון מחמיר בעונשו של מורשע בעבירות תעבורה
פס"ד: ע"פ 8634/11, פלוני נ' מדינת ישראל
ביהמ"ש העליון מקל בעונשו של מורשע בשוד

תאריך:  27/04/2012   |   עודכן:  29/04/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העליון בראשות גרוניס מרחיב את התערבותו בגזרי דין
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
וגם בתאונות דרכים
29/04/12 07:52
2
aviku
29/04/12 08:00
 
ברוריה מקרית חיים
29/04/12 10:14
 
איש עצוב
29/04/12 12:26
3
נו, באמת!
30/04/12 07:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

תסמנו את התאריך - 27 באפריל 2012. אחד הימים הגדולים בהיסטוריה של הג'ודו הישראלי, כאשר לא פחות משלושה ג'ודאים ישראלים עמדו על הפודיום באליפות אירופה, שנערכת בעיר צ'יליאבינסק שברוסיה. ירדן ג'רבי אמנם לא תהיה במשחקים האולימפיים בלונדון, אך זה לא מנע ממנה להגיע עד לגמר ולסיים עם מדליית הכסף המרשימה. אליס שלזינגר נעצרה רק בחצי הגמר וזכתה במדליית הארד דרך בית הניחומים, בדיוק כמו סוסו פללאשווילי שסיים שלישי והשאיר לעצמו סיכוי להגיע לאולימפיאדה.


27/04/2012  |  דניאל רוט  |   חדשות
הממשל האמריקני מגביר את הפיקוח שלו על המערכת הבנקאית בלבנון, מתוך חשש כי סוריה, אירן וחיזבאללה מנצלות את הבנקים במדינה כדי לממן את פעילותן ולחמוק מהסנקציות הכלכליות הבינלאומיות נגדן, כך פירסם היום "וול סטריט ג'ורנל".
27/04/2012  |  סוכנויות הידיעות  |   חדשות

איזה מחזור מטורף בליגה הלאומית נערך היום (שישי), מחזור שהוכיח שכאשר נמנעים מאלימות אפשר לראות בה לא מעט דרמה. בזמן שבני לוד גברה בשכונה על הפועל ירושלים 3:4 במשחק מטורף, הפועל רמת גן התאוששה מאירועי אצטדיון וינטר כחזרה מפיגור ל-1:3 על מכבי הרצליה בקרב צמרת צמוד. גם המשחק השלישי סיפק תוצאה שתלהיט את מאבק העלייה, מאחר ואחי נצרת גברה 0:1 על הפועל רעננה והיא עם אותו מספר נקודות כמו ר"ג והרצליה.

למרות שחסרה לא פחות מ-7 שחקנים, שהושעו בעקבות המהומה מול בני לוד, ר"ג הראתה שיש לה הרבה עומק בסגל. בלי אדריאן פרננדס וליאור אסולין, העוגנים של הקבוצה בהתקפה, צ'אם ממאדו ניצל את ההזדמנות וכבש צמד גדול בדקות ה-30 ו-51 כדי להפוך את השער המוקדם של שימי אלמלם (9). הגול שאופיר חמו הוסיף בדקה ה-66 כבר היה הדובדבן שבקצפת, שהחזיר את ר"ג למסלול הניצחונות.


27/04/2012  |  אבישי תורג'מן  |   חדשות
תמר איש-שלום תהיה המגישה המרכזית במהדורת החדשות של ערוץ 10 - כך בישר אמש סופית ממלא-מקום מנכ"ל חדשות 10 אורי רוזן לעובדים. איש-שלום תגיש את המהדורה ארבעה ימים בשבוע, ומחליפה יהיה גיא זהר, שימשיך להגיש את "היום שהיה". רוזן הסביר כי ההחלטה התקבלה לאחר מחקרים וקבוצות מיקוד שערכו בחברה, שהעלו כי איש-שלום זוכה לפופולריות גבוהה בקרב הצופים.
27/04/2012  |  נתי טוקר  |   חדשות
ביום העצמאות יצאו הישראלים לבמות הבידור ולפארקים, עם פטיש מפלסטיק וטלפון סלולרי ביד השנייה. סביר להניח שמדובר בסמארטפונים. אצל יותר ממיליון בני אדם מדובר באייפון של אפל או בגלקסי של סמסונג.
27/04/2012  |  צחי הופמן  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il