|
מענקים בניגוד לחוק [צילום אילוסטרציה]
|
|
|
|
משרד החקלאות לא ניהל את ניוד מכסות המים בין החקלאים כפי שהיה עליו לעשות מתוקף תפקידו. דבר זה גרם לספסרות במשאבי המדינה ולניצול מצוקתם של חקלאים בידי חקלאים אחרים. המבקר קובע כי על משרד החקלאות לפעול לאלתר להסדרת הנושא ולפעול ללא שיהוי להפסקת הספסרות במכסות.
|
|
|
|
אף שבחוק נקבעה המסגרת הנורמטיבית למתן מענקים וכן נקבע שיעורם, השתמש משרד החקלאות במסלול שכינה "מענקים מינהליים" כנתיב העיקרי לנתינתם, שלא היה כפוף למגבלות שבחוק. משרד החקלאות קבע לאלו מטרות יוקצו המענקים, את התנאים לנתינתם ואת שיעורם.
מבקר המדינה מצא כי המשרד לא עמד בדרישות החוק, ואת מסלול המענקים לפי החוק הפך לשולי, אף שהיה ער לקושי המשפטי הנעוץ במתן מענקים בדרך זו.
המדינה העבירה לחקלאים מאות מיליוני שקלים במסגרת ביצוע הסכם המים ומסמך העקרונות להפחתת מכסות העובדים הזרים כדי שכספים אלו ישמשו להשגת המטרות שעליהן התבססו ההסכמים ושלשמן הם ניתנו. אולם מטרות אלו הושגו באופן חלקי בלבד.
משרד החקלאות חילק בשנים 2011-2006 את כספי המענקים לעיתים באופן בזבזני, ללא עבודת מטה מסודרת, בלא שקבע כי יינתן סיוע רק כנגד השקעות מאושרות, בלא שעמד על כך שיושגו מטרות ההסכמים ותוך הקצאת משאבים לא מיטבית ומתן כמה מענקים בגין אותה השקעה.
אופן תפקוד זה פגע בהשגת מטרות ההסכמים: בנושא צמצום מכסות העובדים הזרים - ניתנו מענקים שנועדו לשמש לרכישת מיכון, אך מנגד לא קוצצה מכסת העובדים הזרים כמופיע בהסכם; בנושא ייעול השימוש במים - המשרד העביר מעל 200 מיליון ש"ח בלא שהחקלאים נדרשו לבצע השקעות כלשהן לשיפור התשתיות.
המבקר קובע, כי על משרד האוצר ומשרד החקלאות לפעול לכך שחלוקת יתרת המענקים (מאות מיליוני שקלים) תיעשה בכפוף לעבודת מטה מסודרת, בהתאם למדיניות הממשלתית ולביצוע השקעות שעולות בקנה אחד עם מטרות ההסכמים - והכול באופן שוויוני ושמירה קפדנית על כללי מינהל תקין.