"לפני 8 חודשים נפתחה קיקה מתוך שאיפה להביא בשורה צרכנית חדשה לישראל. קיקה הציגה קונספט שונה וחדשני שדרש אורך נשימה שיווקי ופיננסי הבעלים האמינו בחברה והמשיכו להזרים כספים על-פי יכולתם. לצערנו, זה לא ניתן יותר" - כך אמר בצהריים מנכ"ל קיקה ישראל, צביקה גולדנברג. לדבריו, "בשעות הקרובות תוגש בקשה להקפאת הליכים ובמקביל נעשים מאמצי על לדאוג לתשלום השכר החודשי האחרון של כל עובדי הרשת שיקרים מאוד ללבי. אני תקווה שימצא פתרון שיאפשר לנו להפעיל מחדש את החנות כבר בשבוע הבא".
חברת אשטרום, המחזיקה ב-15% בקיקה ישראל, דיווחה לבורסה מוקדם יותר היום כי קיקה הודיעה לה שבכוונתה להגיש בקשה למתן צו להקפאת הליכים לבית המשפט המחוזי בפתח תקוה על-מנת לאפשר גיבוש הסדר נושים של קיקה והפעלה זמנית שלה עד להשלמתו. עוד נכתב בהודעה כי התחייבויות קיקה כלפי אשטרום מסתכמות לסך של בכ-31.9 מיליון שקל בגין הלוואות בעלים וכי העמידה לטובת קיקה ערבויות לתאגידים בנקאיים המסתכמות במועד הגשת הבקשה לסך של כ-15 מיליון שקל. עוד צוין כי דמי השכירות שעל קיקה לשלם לאשטרום מסתכמים בכ-13 מיליון בשנה בשנה, מתוכם שולמו ע"י קיקה דמי שכירות עד חודש מארס.
"זרקו אותנו לכלבים" מול חנות קיקה באזור התעשיה של נתניה, התקהלו כ-100 עובדים של החנות והמתינו לקבל את כספם. הם לא קיבלו את משכורת אפריל והיום, כשהגיעו לחנות, מצאו דלתות סגורות ומאבטחים שמנעו מהם להכנס.
"אין לנו כסף להתחיל את החודש", סיפרה יפה שדה, עובדת במחלקת הטקסטיל. "אני אחרי תאונת דרכים, ולא קיבלתי משכורת. אני רוצה לעבוד, לא להיות בבית. לא רוצים ביטוח לאומי - אני רוצה שיהיה לי לאן ללכת בבוקר".
ידעתם שהחברה בקשיים? "שמענו שמועות. אבל לכל חברה בשנה הראשונה יש הפסדים".
נמרזל, מנהל החנות, ניסה להרגיע את העובדים: "חבר'ה, כל אחד יקבל את הכסף שלו "מדובר בהפתעה גדולה, כי עד הרגע האחרון הובטח שכל עובד יקבל את שכרו. לא ישנתי כל הלילה. אני אחראי על השכר של 230 משפחות".
איריס טייב, סגניתו של נמרזל, סיפרה כי אתמול בבוקר הבטיח המנכ"ל שהמשכורות ייכנסו עוד באותו יום אולם עד אחר-הצהריים נהיה כבר ברור שזה לא יקרה. "כולנו מאוד נסערים לגבי מה שקרה כאן", היא אמרה ל-TheMarker/ "כשקיבלתי את ההודעה שהולכים להקפאת הליכים שאלתי, מה קורה עם העובדים? לא קיבלנו תשובה".
כרגע העובדים צריכים להחליט, אם ללכת עם ייצוג של עו"ד פרטי, או עם ההסתדרות. לפי טייב, הם נוטים ללכת עם ההסתדרות. "אם לא נתאגד, לא נקבל כלום", טוען נדב אלכסנדר, עובד מחלקת תינוקות וילדים. מוקדם יותר, נמסר כי ההסתדרות פועלת על-מנת לאגד את העובדים לצורך המאבק.
כמה מהספקים הגיעו אף הם למגרש החניה של קיקה. "קיבלתי מייל לפני כמה ימים, לבוא לקחת את הסחורה - באתי ואין עם מי לדבר", מספר סשה, ספק קפה לחנות, "מהיום הראשון לא היה שם עם מי לדבר. זו הטעות הכי גדולה. ההנהלה התנהגה כמו חבורת ליצנים".
ויקטוריה, המנהלת האדמיניסטרטיבית של החנות, סיפרה כי "מאבטחים של אשטרום (הבעלים) לא נותנים לנו להיכנס לחנות וחוסמים לנו את הכניסה מכל הכיוונים. אנחנו עומדים פה בדרישה לקבל מכתב פיטורים כדי שנוכל לפחות ללכת ללשכה. לא קיבלנו את משכורת חודש אפריל וכנראה שלא נקבל ועל ימי העבודה בחודש מאי בכלל אין על מה לדבר. לפחות שיתנו לנו מכתב פיטורים. החברה זרקה אותנו לכלבים. המנכ"ל לא פה, סמנכ"ל הכספים לא פה ונציגי סלומון סטיטו ואשטרום (הבעלים) לא פה. היחידים שפה איתנו ותומכים בנו הם סמנכ"ל הלוגיסטיקה והתפעול וסמנכ"ל הסחר".
עובדים בכירים בחברה סיפרו על כ-3,000 לקוחות ששילמו לקיקה ועדיין לא קיבלו את המוצרים שהזמינו, מהם כ-900 לקוחות שהזמינו סחורה הנמצאת במחסני החברה בישראל ושילמו את מלוא מחיר ההזמנה או מקדמה בסך 35% מההזמנה וכ-2,000 לקוחות ששילמו מקדמה של 35% וההזמנה שלהם עדיין לא הגיעה לארץ.
הערכות: קיקה חייבת 2-1 מיליון שקל למשרדי הפרסום הקריסה של רשת קיקה עלולה לפגוע גם בחברות פרסום ובגופי המדיה. לפי הערכות בענף, החברה נותרה חייבת 2-1 מיליון שקל למשרדי הפרסום ולמדיה. בשלב זה, כאשר החברה עומדת בפני בקשה להקפאת הליכים, משרדי הפרסום וגופי המדיה חוששים כי לא יראו את כספם.
מאז השקת רשת קיקה ב-2011, יצאה הרשת בקמפיינים נרחבים, בעיקר בזכייניות הטלוויזיה. לפי הערכות בענף, עד כה השקיעה הרשת כ-10 מיליון שקל בפרסום. ואולם חלק גדול מהסכום כבר נפרע. בשבועות האחרונים הייתה הרשת פעילה באופן מאסיבי בפרסום באמצעות קמפיין בכיכובו של השחקן דרור קרן.
בתקציב הפרסום של קיקה טיפל משרד הפרסום פוקס-גורן-גלעדי, ובתקציב רכש המדיה טיפל אורן יוניוב מיוניון. אם אכן הרשת תקרוס ולא תוכל להשיב את חובותיה, משרד הפרסום ורכש המדיה עלולים לספוג מכה כואבת. בתרחישים מסוימים יאלצו גם אמצעי המדיה לספוג חלק מההפסד. יוניון אמר היום כי הוא משוכנע שהרשת תשלם את הכסף: "אנחנו מנהלים דיאלוג עם קיקה ואנחנו כולנו תקווה שיעמדו בהתחייבות".
עבור משרד הפרסום מדובר גם בבעיה משפחתית, שכן בעלי המשרד הם בני משפחה של בעלי השליטה ב
אשטרום נכסים - המחזיקה 15% ממניות קיקה. שלושת בעלי המשרד אינם נמצאים בישראל ולא ניתן היה להשיג את תגובתם.
בדרך להקפאת הליכים ל-TheMarker נודע כי חובות חברת קיקה לבנק לאומי ולבנק הפועלים מסתכמים כיום ב60-50- מיליון שקל - זאת לאחר שבארבעת החודשים האחרונים הזרימה אשטרום הלוואות בעלים בהיקף של כ30- מיליון שקל, לפי גורם המעורה בפרטי החברה.
בימים האחרונים עלו השיחות בין הבנקים לבין נציגי החברה ונציגי הבעלים על שרטון, לאחר שדרישה חד-צדדית מהבנקים לפרוע אשראי לא נענתה. תשלומים שלקוחות ביצעו בכרטיסי אשראי מוחזקים בידי הבנקים, המסרבים לשחרר את הכספים לידי החברה נוכח חובותיה כלפיהם.
בעלי המניות ניסו לעניין את נציגי קיקה העולמית בהשקעה בחברה, אולם המגעים עם האוסטרים הסתיימו ללא הצלחה.
בעיות קליטה בחודשים האחרונים נעשה מאמץ להבריא את החברה, ובעלי המניות, בעיקר אשטרום נכסים, הזרימו כספים לחברה על-מנת להמשיך להפעילה. ואולם לאחר שגם מאמצים אלה לא הניבו פירות, בעלי המניות החליטו להפסיק את ההזרמות לחברה.
מצבה העגום של קיקה ישראל נחשף בתחילה בדוחות הכספיים של אשטרום נכסים, לפיהם הכנסותיה של קיקה ב-2011 הסתכמו ב-27.3 מיליון שקל, והרשת רשמה רווח גולמי של 10.3 מיליון שקל, שהם 38% מהכנסותיה, והפסד תפעולי של 39.2 מיליון שקל. בעקבות הפסדיה הכבדים סובלת קיקה ישראל מגירעון של 58 מיליון שקל בהונה העצמי, ורואי החשבון שלה הפנו את תשומת הלב בדוח הביקורת לכך שקיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של קיקה כעסק חי.
אשטרום נכסים העמידה לקיקה ישראל הלוואת בעלים של 14.4 מיליון שקל וערבות של 15 מיליון שקל - 5 מיליון שקל מסכום זה בדצמבר 2011, ועוד 10 מיליון שקל בינואר 2012.
אתמול בסניף קיקה בנתניה, נרשמה תנועה דלילה - רק שלוש מתוך 11 קופות היו פעילות, והתורים היו רגועים. כאשר הזדהינו כלקוחות פוטנציאלים ותישאלנו את העובדים לגבי אפשרות להזמנה אישית של סלון או מטבח, נעננו כי "היום לא ניתן לבצע הזמנות אישיות מכיוון שהתוכנה לא עובדת".
כאשר העלינו חשש כי החברה נמצאת בקשיים וההזמנות לא יימסרו ללקוחות, המליץ אחד העובדים: "תקנו רק מה שאתם יכולים לקחת אתכם הביתה". עובדת אחרת הפגינה אופטימיות מול הלקוחות: "זה לא סוד שיש קשיים, אבל החברה תהיה בסדר - זו חברה חזקה ויש לה משקיעים ובעלים מאוד חזקים". בשיחות ביניהם הביעו העובדים בהלה ונכונות לחפש עבודה חדשה.
בתחילת ספטמבר, בפתיחת סניף קיקה בנתניה לקהל הרחב, הסתערו על החנות אלפי אנשים כדי לחזות בחנות הריהוט החדשה. ואולם בחלוף ההתרגשות מהפתיחה החגיגית, החלו הצרכנים להתלונן על מחירים גבוהים ושירות לוקה בחסר.
עמוד הפייסבוק של החברה הוצף בהאשמות קשות על קשיים באספקת המוצרים בזמן ועל תפקודו הבעייתי של מוקד שירות הלקוחות של החברה, שהופעל על-ידי חברה חיצונית ולא הוכשר לספק תשובות קונקרטיות על הזמנות ועניינים כספיים. לפני כחודשיים נעלם עמוד הפייסבוק של החברה ללא התראה מוקדמת.
בדצמבר, שלושה וחצי חודשים לאחר פתיחת החנות, פורסמה ב-TheMarker כתבה על חוסר ההתלהבות של הישראלים מהקונצפט החדש של קיקה בישראל. גורמים ברשת התעקשו אז כי יצליחו לחנך את הצרכן הישראלי; מנהלת השיווק של קיקה, אלית בן בסט נוריאל, אמרה אז: "אנשים בישראל לא רגילים לבתי כלבו שמציעים שלל מותגים, והמשימה שלנו היא לגרום להם להבין שיש קונצפט כזה. הדמיון לאיקאה הוא בעוכרינו. עם זאת, אנחנו בהחלט מרוצים. מחלקת הסלונים וחדרי השינה שלנו בגידול מטאורי".
מקיקה לא נמסרה תגובה. הבנקים לאומי והפועלים סירבו להתייחס לדברים.