|   15:07:40
דלג
  בועז מושקוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

עקיבא אלדר יוריד מהרמה

עקיבא אלדר משכתב היסטוריה, אך שוכח לתאם גרסאות עם יוסי ביילין ההבדל בין "פראבדה" המקורי לבין "פראבדה" שעקיבא אלדר מועסק בו, הוא שיפור ברמת התחכום
03/06/2008  |   בועז מושקוביץ   |   מאמרים   |   תגובות
רק כלי בשימושם של האוליגרכים. עקיבא אלדר [צילום: יח"צ]

לאחר הוועידה באנאפוליס ראיינתי את יוסי בן-אהרון, שהיה מנכ"ל משרדו של ראש הממשלה יצחק שמיר ועמד בראש המשלחת לשיחות עם סוריה בוועידת מדריד. [קישור הראיון המלא: "כאילו כלום לא קרה"]. יוסי בן-אהרון הביע בשיחה יחסית מעט אמירות שיפוטיות; מרבית דבריו הוקדשו לתיאור העובדות כפי שהוא הכיר אותן והאירועים שנטל חלק בהם.

כעת כתב על הוועידה ההיא ("שוב סוריה תחילה", 22.5.08, הארץ) עקיבא אלדר: "כשממשלת ישראל הלכה, נכון יותר נגררה, לוועידת מדריד בסוף 1991 היא הסכימה באופן פורמלי לנהל משא-ומתן מקביל עם כל שכניה - פלשתינים, ירדנים, סורים ולבנונים."

יצחק שמיר הציב מספר תנאים בהתאם לאינטרס ישראלי, כפי שהוא זיהה אותו. כעיקרון, לפי ההשקפה שלו, אם הערבים רוצים לעשות שלום - שידברו איתנו ישירות על שלום; הוועידה הבינלאומית יכלה לשמש לצורכי התעמולה האנטי-ישראלית ולכפיית נסיגות-סרק על ישראל, לאו דווקא להשכנת השלום. במבחן המעשה הוא צדק. מדוע אלדר השתמש במילה "נגררה" בקונוטציה שלילית? האם ההתעקשות על אינטרסים ישראלים מגונה בעיני עקיבא אלדר?

פרט לכך, ישראל לא הסכימה לשיחות עם הפלשתינים בנפרד מהירדנים, המשלחת הפלשתינית הוכנסה במרמה על-ידי ג'יימס בייקר ושום דבר טוב לא יצא מזה.

כבר בתחילת השיחות עם הסורים התגלה, שראש המשלחת הסורית אינו מוציא מפיו את המלה "ישראל". הוא ישב לשולחן הדיונים מול יוסי בן-אהרון, אך לא היה מוכן לבטא שיוסי בן-אהרון מייצג את מדינת ישראל שאכן קיימת ואיתה הוא מנהל מו"מ.

באינטרפרטציה של עקיבא אלדר זה נשמע כך: "... זה לא קרה מפני שראש הממשלה אז יצחק שמיר חשש שהציבור יתקשה לבלוע בבת אחת נסיגה מרמת הגולן, מהגדה, מרצועת עזה ומחלק נכבד מירושלים..."

האמנם זאת הבעיה? אם מבחינת הסורים, אפילו בתוך המסגרת של ועידה בינלאומית שהם דרשו לקיים, מדינת ישראל איננה גוף לגיטימי בר-שיח, אז מה זה משנה אם יצחק שמיר היה מוכן לוותר על חלקי ארץ-ישראל או לא?

בשנת 1992 יצחק שמיר פינה את מקומו ליצחק רבין, שלמען חתימה על משהו עם חפז אסד היה מוכן לתרום את כל רמת הגולן ועוד היה מוסיף סופשבוע זוגי בטבריה לכל הממשלה הסורית. יוסי בן-אהרון הוחלף באיש השמאל פרופ' איתמר רבינוביץ', שמסקנתו מהשיחות הייתה: גם אם יהיה שלום חוזי, סוריה לא תוותר על האיבה לישראל.

באינטרפרטציה של עקיבא אלדר: "מאז החזיר שמיר ב-1992 את המפתחות למפלגת העבודה יש לקברניטים הישראלים נטייה לנסות תחילה הסכם שלום עם סוריה. אחרי שמתברר להם שסוריה מתעקשת לקבל יותר ממצרים (קווי 1967 במקום הגבול הבינלאומי) ולתת פחות ממצרים (הגבלות על כניסת ישראלים לסוריה), ראשי הממשלה עושים פניית פרסה לערוץ הפלשתיני."

לעומתו טוען יוסי ביילין, שבמו"מ עם הסורים הכל היה כבר סגור ורק ההדלפה לתקשורת הכשילה את ההסכם הסופי. אם כך, מה תוקפו של "השלום" שיכול לצמוח מהסכם כל כך שברירי? האם הסורים תכננו שאף אחד אף פעם לא יידע שיש להם שלום עם ישראל? וממתי הסכם שאינו משקף מציאות ואינו תואם אינטרסים שלטוניים פנימיים של רודן כמו אסד, מסוגל ליצור מציאות חדשה? אל תשאלו את יוסי ביילין שאלות קשות, אבל בקשו ממנו שלפחות יתאם את הגרסאות עם עקיבא אלדר, כי ככה זה לא נראה טוב.

על-פי שתי הגרסאות, הסורים הכשילו את יישום חלומם להמיר שטח בשלום. הסתירה אינה מורידה מביטחונם העצמי; הם אינם מעלים ספק האם אכן "השטחים" ו"השלום" הם שני כלים שלובים, שניתן לרוקן את האחד כדי למלא את השני.

אין חדש תחת שמי הארץ. כאילו דבר לא התרחש בעשרים השנה האחרונות, ממשיכים אנשיו לחנך את "האנשים החושבים" לאותם הקווים האידאולוגיים שלאחר שנולדו בשקר, הם נכשלו בכל המבחנים המעשיים. שנות החיפוש הרבות של חתול שחור בחדר חשוך לא העלו בלבם ספק, אולי הם מלכתחילה נכנסו לחדר הלא נכון. ברם, היטב יודעים הם לצעוק מדי פעם: מצאתי!

בהמשך המאמר כותב אלדר: "לסורים ולבנונים, לפלשתינים ולירדנים, למצרים ולסעודים יש מאז מארס 2002 מכנה משותף; יוזמת השלום הערבית שבאה אז לעולם בביירות פתרה את דילמת 'סוריה או פלשתין תחילה'. לראשונה, ישראל יכולה לבחור בין כל השטחים לבין שלום עם כל חברות הליגה הערבית. לא סתם שלום, אלא נורמליזציה של היחסים עם הסביבה."

זה אבסורד. אלדר אינו מציין (למרות שעיסוקו מחייב אותו לדעת זאת), שהיוזמה הערבית כוללת את "תביעת השיבה". ומהי תביעת השיבה בעיניים פלשתיניות, הסביר במלים ברורות באפריל 2000 יו"ר ועדת הפליטים של אש"ף ברכאת: "הם [הפליטים] חוזרים לכל אותם המקומות, שהם גרו בהם עד 48', על היהודים לפנות את כל המקומות. אם הם לא ייצאו, אנחנו נירה בהם והחוק הבינלאומי יהיה לצדנו." לא צריך שנת לימודים ארוכה כדי להבין, שהיוזמה הערבית המהוללת של מארס 2002 היא יוזמת הנורמליזציה עם גופות היהודים שיצופו בים התיכון.

אך בל נצפה מכריש עיתונות ותיק כמו עקיבא אלדר שיתבלבל. שימו לב לדבריו: "היו מדינאים ויועצים ישראלים וגם כמה אמריקנים, שהאמינו שחיזור אחרי סוריה ימריץ את הפלשתינים להוריד את מחיר השלום. תחת זאת הם פגעו ביוקרת 'המחנה המדיני' בעיני הציבור הפלשתיני ותרמו להעלאת קרנו של 'המחנה הצבאי'".

יוסי בן-אהרון סיפר בראיון איך נולדה עוד בשנות השבעים החלוקה הווירטואלית של אירגוני הטרור הפלשתינים לשני מחנות: "הפרגמטיים" ו"חזית הסירוב". כל ההבדל ביניהם הוא, שהראשונים מסכימים להשתמש בכלים מדיניים, בנוסף לצבאיים, על-מנת להגיע לאותה המטרה. הצגת "המחנה המדיני" הפלשתיני על-ידי עקיבא אלדר וחבריו, כמחנה שמוכן לשלום עם המדינה הציונית - שקרית וסהרורית.

כמובן, עקיבא אלדר אינו לבד במערכה וביתו הארץ אינו התופעה הייחודית; הפסבדו-עיתונות הזאת כבשה את רוב העיתונות בישראל. אומנם עקיבא אלדר איש הארץ הוא מגדלור כה בולט, שטוב להשתמש בו כדי ללמוד על תופעה בכללותה. כמובן, לא עקיבא אלדר הוא הבעיה המרכזית. הוא בסך-הכל איש הצוות הקריאטיבי במשרד הפרסום המשרת את מקדמי הדוקטרינה המהווה בסיס אידאולוגי לשלטונה של השכבה האוליגרכית בישראל. הם יורידו את ישראל מרמת הגולן, משכונת גילה, מכרמיאל וממזכרת בתיה, יכניסו אותה לכל מלכודת מדינית שתוטמן לה, יגרמו לעוד טרור ועוד מלחמה - ובלבד שישראל תעשה את מה שהם אומרים שהיא צריכה לעשות. מדובר בפוליטיקה פנימית, שאין לה ולא כלום עם השאיפה לשלום, כביכול.

הבעיה היא ציבור האנשים החושבים שהם אנשים חושבים, אלה שהפנימו היטב את החינוך לחשוב לפי פקודה; הם אוכלים בתאבון את מה שמגישים להם במסעדה של עמוס שוקן: מינימום עובדות גולמיות, מקסימום מסקנות מגובשות, לעוסות ומוכנות לבליעה.

בעידן שיחות פירוק הנשק בין ברה"מ לארה"ב, באחד העיתונים הסובייטיים התפרסמה ידיעה שנחרטה בזיכרוני לצמיתות: "המשלחות נפגשו לשיחות, אך לא הייתה כל תוצאה חיובית באשמת הצד האמריקני". זהו, סוף פסוק. קורא העיתונים הסובייטי לא היה אמור לדעת אילו עמדות הביעו הצדדים כדי לשפוט בעצמו מי היה אשם בכישלון המפגש. העיתונות הסובייטית סיפקה מינימום חומר גולמי, מקסימות מסקנות מבושלות והרבה מאד שקרים.

"האנשים החושבים" הקוראים את עקיבא אלדר אינם אמורים לדעת מה אמר הנציג הסורי בוועידת מדריד, או מהי הראייה הפלשתינית את "המחנה המדיני", או מהו הנוסח המקורי של "היוזמה הערבית" ומה עומד מאחורי המלים שלה, או מה כותבים אנשי אבו-מאזן ב"אל-חייאת אל-ג'דידה". על משקל העיקרון מאת רנה דקרט, ניתן לנסח את המוטו שלהם כך: "אני בעצמי איני צריך לדעת דבר ואיני מבדיל בין דעה לעובדה; אני תמיד מאמץ את הדעה שגיבשו בשבילי בעיתון שלי - משמע אני חושב".

עד כה, אני מזהה הבדל משמעותי אחד בין "פראבדה" המקורי לבין "פראבדה" שעקיבא אלדר מועסק בו. ההבדל הוא רמת התחכום. הטעות של הבולשביקים (טעות מובנית, הם לא יכלו להימנע ממנה), הייתה בכך שהם התעקשו לרמות את כולם כל הזמן. כל יום נכתבו מאות מאמרי-קרש, אךה מאמץ המתמשך לא השתלם. רוב העם בלאו הכי תמך בשלטון, פשוט מתוך הרגל לאהוב את השלטון; רטן וקילל, אך תמך בהכנעה. עיקר המאמץ "החינוכי" הופנה כדי להשתיק את הרטינות הבלתי מזיקות ולהחריש את השוליים המרדניים. בסופו של חשבון, המאמץ כשל והתיש את השלטון.

הלקח מהניסיון הסובייטי מלמד אותם, שכדאי לוותר על השוליים המרדנים ולהתרכז בגיוס התמיכה של הרוב העדרי. לכן היום "פראבדה" יותר חכם. הוא מאפשר לפרסם מעט דעות אחרות היוצרות אשליה של חופש דעה, אך קוטע באבחת חרב את הפרכת הקביעות העובדתיות השקריות; ללא האפשרות לחשוף את האמת, "חופש הדעה" אינו אלא עוד מנת אופיום להמונים.

הפרדיגמה המודרנית של השליטה אומרת כך: "תן להם לדבר ולרטון קצת יותר ולשחרר את האדים דרך שסתום מבוקר. יוציאו את האדים לריק ואחר כך יאהבו עוד יותר את השוט המצליף בעכוזם. אי-אפשר לרמות את כל האנשים כל הזמן, אבל אפשר לרמות את רוב האנשים רוב הזמן וזה מספיק כדי להשיג את רוב המטרות".

תאריך:  03/06/2008   |   עודכן:  04/06/2008
בועז מושקוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עקיבא אלדר יוריד מהרמה
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא בעיון
3/06/08 20:24
2
Casio
3/06/08 20:30
3
תומך
3/06/08 21:46
4
נחום שחף
4/06/08 07:12
 
א.ב.ג
4/06/08 11:04
 
הפתוח
4/06/08 13:40
 
א.ב.ג.
4/06/08 18:18
 
תפוח הסמול
4/06/08 13:44
5
יונה סוקולובסקי
4/06/08 09:08
 
נחום שחף
4/06/08 11:06
 
בועז מושקוביץ
4/06/08 11:17
6
עין צופיה
4/06/08 10:35
7
בועז מושקוביץ
4/06/08 13:14
 
אניגמה
4/06/08 14:19
 
בועז מושקוביץ
4/06/08 15:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום 28.5.2008 ניתן פסק דינו של ביה"מ העליון בע"א 8596/06 אלברט אברהם פוליטי.
כולנו מכירים את החיוב המגיע אלינו מדי חודשיים מן הרשות המקומית, ובו אנו נדרשים לשלם תשלומי ארנונה. המקור להטלת החיוב בארנונה הינו בחוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב) התשנ"ג-1992 ובתקנות ההסדרים, שניתקנו מכח החוק. במסגרת הכללים שנקבעו בחוק ובתקנות, מוסמכת ומחוייבת כל רשות מקומית לקבוע בצו הארנונה את סיווג הנכסים השונים ומה יהיה גובה התעריפים השונים לכל נכס ונכס, במסגרת תתי-הסיווגים. צו הארנונה נקבע מדי שנה מחדש.
03/06/2008  |  עו"ד אברהם אלטלף  |   מאמרים
דרך ארוכה עבר עולם הגמלאות מאז "הומצא" המושג במחצית המאה ה-19 באירופה. התופעה החברתית החדשה שנקראת מאז "פנסיה" (בעברית - גִמלה), התעצמה לאט במהלך העשורים האחרונים של אותה מאה, ולא בלי מאבקים קשים - בעיקר במדינות אירופה שנחשבו בזמנים ההם מאד תעשייתיות. מפעלי התעשיה המתקדמת שפעלה בימים ההם ואולמות הייצור הענקיים בשטחם של מפעלי חרושת, הצמיחו באולמות הייצור מנהיגי איגודים מקצועיים עממיים, חזקים, אותנטיים ומיליטנטיים. חלק לא מבוטל מראשי איגודי הפועלים הללו עמדו מקרוב על היתרונות הכלכליים והעושר האישי הרב שמביאה עימה התעשיה המודרנית לבעליה. כבר אז היה ברור כי העושר הנובע מייצור תעשייתי רב פי כמה מהעושר שנבע מענפי החקלאות או המסחר. ראשי האיגודים הללו חשו היטב על בשרם את התמורות הגיאוגרפיות והאורבניות שיצרו גלי התיעוש שגדלו מדי עשור באירופה. התמורות הללו התבטאו במיוחד בתהליך מהיר של מעבר המוני פועלים ועובדי כפיים מישובים כפריים לשולי הערים הגדולות שגדלו והתעצמו בקצב מסחרר. הפרנסה בכפר הייתה דלה מאד ואילו העיר התעשייתית המודרנית קלטה המוני עובדים כפריים לשעבר מכל הסוגים שחיפשו מקורות פרנסה חדשים בעיר ההומה, הרועשת, המתועשת והמפויחת. מיליוני כפריים שנטשו את כפריהם השתלבו מהר כעובדים פשוטים במפעלים עתירי עבודת ידיים בטקסטיל, מתכת, פלדה, כימיה, מזון וענפי תעשיה אחרים. סמוך למפעלים הללו הוקמו שכונות עובדים חדשות של פועלים ומשפחותיהם הענפות שהיו ספקי כוח העבודה הזול שניתן לניצול מהיר וזול על-ידי אותן תעשייתיות חדשניות ברוח הימים ההם.
03/06/2008  |  אהד קריב  |   מאמרים
במהלך הפגנות ושביתות נגד הכאת רופאים וצוות רפואי בבתי-חולים, היכה מטופל רופא אורתופד בבת-ים. אני מבין את התסכול של מי שאינו מרוצה מהטיפול שקיבלו הוא ובני משפחתו, ואיני מקבל בשום פנים אלימות נגד רופאים ונגד צוותי בתי-החולים. לדעתי, צריך לעצור את הגל הרע עכשיו, ובתקיפות, לפני שיטביענו.
03/06/2008  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
"אשא עיני אל השרים, מניין יבוא עזרי, עזרי מעם האשם, טובל וידו בשרץ".
03/06/2008  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il