הקיצוץ בשיעור 15% בסובסידיות המוענקות על-ידי הממשלה לכל ענפי המשק, יפגע ישירות גם בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית. כך עולה מנתונים ראשונים המתפרסמים אודות תוכניתו החדשה של משרד האוצר.
כחלק מהקיצוץ הכולל בתקציבי משרדי הממשלה, תיתייקר הנסיעה בכל כלי ההסעה ההמונית, וזאת על-אף שעיקר המשתמשים בתחבורה הציבורית נימנים על בני השכבות החלשות.
ממעקב שוטף הנערך באחרונה בקאופרטיבים אחר ציבור המשתמשים באוטובוסים, ניכר בברור כי החמרת המצב הביטחוני עומדת ביחס הפוך למצב הסוציו-אקונומי: הפיגועים באוטובוסים הפכו אותם לכלי תחבורה בו משתמשים רק בעלי ההכנסות הנמוכות במיוחד, אשר אינם יכולים להרשות לעצמם שימוש בכלי תחבורה אלטרנטיביים.
האוצר נתן דעתו לאי השוויון המסתמן באחרונה בין תעריפי כלי ההסעה המונית השונים - האוטובוסים והרכבות. בקווי אוטובוסים המקבילים לקווי רכבת תחול עלייה נוספת בשיעור של 20%, וזאת במטרה לצמצם את הפערים שבין אמצעי התחבורה המתחרים.
בעוד שתעריפי הנסיעה ברכבת במרבית שעות היום יוזלו בכ-30%, הרי שבשעות השיא יועלו מחירי הנסיעה ברכבת למחיר הנסיעה באוטובוס, בתוספת של 8% לתעריף המיוחס. מחיר הנסיעה הלוך ושוב ברכבת, יקבע על בסיס 70% ממחיר הנסיעה בכיוון אחד.
שעות שיא הנסיעה ברכבת הינן מ-7 עד 10 בבוקר, ובשעות 16:00 עד 19:00. באוצר מעריכים, כי בשעות אלה ניתן להעלות תעריפים מבלי לגרום לפגיעה מקבילה בהכנסות המדינה. הגמישות הנמוכה יחסית של הביקוש לנסיעה ברכבת בכלל ובשעות השיא בפרט, מגבירה את מגמת האוצר לייקור תעריפי הנסיעה.
באחרונה החלה הרכבת לשמש כאלטרנטיבה של ממש לאוטובוסים, כאשר התחבורה המסילתית בטוחה ומהירה מהאוטובוסים. מגמה של מעבר לתחבורה המסילתית עמדה בראש סדר העדיפויות של הממשלות הקודמות. עתה, עם הגשמתה, בא האוצר ומטרפד את הישגי המשק הלאומי - אשר הושגו במאמץ רב.
בקוים מסויימים עלולה הרכבת להפוך לכלי תחבורה של עשירים יחסים, אך צימצום מספר הנוסעים ברכבת יסייע לאוצר בעקיפין. שכן הציוד הרכבתי (ROLLING STOCK) עומד על סף שיא הקיבולת, ומניעת הצורך ברכישת קרונות וקטרים נוספים - יצמצם את הוצאות המדינה במטבע זר.