|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

המבקר אינו קובע מי אחראי לאסון האוטובוס

לינדנשטראוס נמנע מלהצביע בצורה מפורשת על זהותם של מי שנתנו את ההוראות שהתבררו כקטלניות ומצביע על תוהו ובוהו מוחלט במסירת המידע החיוני על צירי התנועה האחריות הכוללת מוטלת על מפקד מחוז הצפון של המשטרה דאז ועל מחליפו היום, אך הכשלים היו מערכתיים
20/06/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   השריפה בכרמל - דוח המבקר   |   תגובות
אוטובוס הצוערים. היה מידע על הסיכון הגובר [צילום: פלאש 90]

לא ידעו שהצוערים שם
עצם ההחלטה לשלוח לאזור את הצוערים לא תועדה ולא נומקה, מגלה המבקר, ולא ניתן לדעת על סמך מה התקבלה ההחלטה; ספק אם היא התקבלה על בסיס מידע עדכני ומהימן. בשעות 16:30-15:17 - דהיינו הזמן בו נספו הצוערים - לא נרשם ביומני המבצעים של כבאות חיפה וחדרה שום דיווח על תנועת כלי רכב בכביש 721. גם כוחות הכיבוי הקרקעיים וגם מסוק המשטרה לא דיווחו על כך. המשמעות: איש לא ידע שהצוערים שם

מי אחראי לאסון אוטובוס הצוערים? מי נתן לאוטובוס את ההוראה לנסוע במערב כביש 721 שהיה מלכודת אש ומוות? על שאלה זו, הכואבת ביותר באסון השריפה בכרמל, אין תשובה ברורה בדוח מבקר המדינה.

מבחינה מעשית, היו כמה אפשרויות להגיע לכלא דמון, לשם נסעו הצוערים כדי לסייע בפינוי יושביו: מכביש 672 (עוספייא-חיפה) עד צומת דמון ומשם מערבה לכביש 721; מכביש החוף הישן לצומת אורן ומשם מזרחה בכביש 721; דרך העיר נשר במעלה ההר ממזרח לאוניברסיטת חיפה, לכביש 672, ומשם לכביש 721. אוטובוס הצוערים עלה באש בכביש 721, דרומית לבית אורן ומערבית לכלא. לכן, אם היה האוטובוס בא ממזרח (מכביש 672 לכביש 721), היה האסון נמנע. מכאן, שהשאלה היא מדוע לא הגיע האוטובוס בנתיב זה.

התמונה הכללית שמצייר המבקר לגבי האירוע היא של ברדק מוחלט והיעדר שליטה ותיאום בין המשטרה, מכבי האש ושירות בתי הסוהר. מרכזי השליטה של גופים אלו לא ביצעו חלקים ניכרים מעבודתם, לא קיבלו מידע ולא גיבשו תמונת מצב - ובשל כך לא העבירו למפקדים בשטח את המידע הנחוץ. גורמים משטרתיים התריעו לפני האסון שהאש מתפשטת לכביש ממערב לבית אורן ואף חוסמת אותו, אך המידע הזה לא הועבר הלאה.

המידע על הסיכון לא הועבר הלאה

מידע חשוב שמסרו אנשי שירותי הכבאות לעמיתיהם במשטרה לא דווח למרכזי השליטה, וממילא לא שימש לצורך מתן ההכוונה לכוחות - ובהם אוטובוס הצוערים. "מרכזי השליטה ומפקדי המשטרה לא תרגמו את ההתראות הרבות והמידע שהועבר ברשת הקשר להנחיות מבצעיות לכוחות הפועלים בשטח", מוסיף המבקר. "בידי מפקדים מכוחות החילוץ וההצלה היה מידע על סיכון גובר והולך בנסיעה בכביש 721 החל משעה 14:00 בערך, וביתר שאת אחרי השעה 15:00, ולפיו הם החליטו להורות לכוחותיהם לא לנסוע בכביש זה אלא בדרכים חלופיות" - אך המידע הזה לא עובד לתמונת מצב כוללת.

"המלצותיהם של מפקדים משירות הכבאות החל משעה 14:10 לפנות את האסירים דרך כביש האוניברסיטה [מכביש 721 לכביש 672] ולהשאיר את כביש 721 סגור מצומת בית אורן לבית אורן [האזור בו נשרף האוטובוס], ודיווחים ברשת הקשר המשטרתית על התגברות סכנת האש לכביש זה סמוך לאחר השעה 15:00 לא תורגמו בידי המפקדים להוראה מעשית למנוע את הכניסה לכביש 721 מצומת אורן ואת התנועה בו", אומר מיכה לינדנשטראוס. בשעה 15:40 נלכדו באש הצוערים, תת-ניצב אהובה תומר ותת-ניצב ליאור בוקר.

אך מי היו אותם מפקדים שלא תרגמו את תמונת המצב לפקודות? לינדנשטראוס מתחמק מהצבעה ישירה עליהם, ויש לנבור בין עמודי הדוח כדי למצוא במי מדובר. את האחריות הכוללת להתנהלות המשטרה מטיל לינדנשטראוס על מפקד מחוז הצפון דאז, ניצב שמעון קורן, ועל מפקד מרחב חוף, תת-ניצב רוני עטיה (כיום - ניצב ומפקד מחוז הצפון).

על קורן אומר המבקר: "על-אף המלצותיהם של מפקדים משירותי הכבאות, ולמרות שדווח לו על התגברות הסכנה לכביש 721 עקב התפשטות האש לכביש, הוא לא הורה בשום שלב למנוע את הכניסה לכביש 721 מצומת אורן ולהפנות את כוחות הסיוע לנסוע בכביש 672". הוא גם לא דיווח למרכזי השליטה המשטרתיים על המלצת שירותי הכבאות בנוגע לכבישים שכדאי ושלא כדאי לנסוע בהם.

"הציר לא חסום. אני חוזר: הציר פנוי"

עצם ההחלטה לשלוח לאזור את הצוערים לא תועדה ולא נומקה, מגלה המבקר, ולא ניתן לדעת על סמך מה התקבלה ההחלטה; ספק אם היא התקבלה על בסיס מידע עדכני ומהימן. בשעות 16:30-15:17 - דהיינו הזמן בו נספו הצוערים - לא נרשם ביומני המבצעים של כבאות חיפה וחדרה שום דיווח על תנועת כלי רכב בכביש 721. גם כוחות הכיבוי הקרקעיים וגם מסוק המשטרה לא דיווחו על כך. המשמעות: איש לא ידע שהצוערים שם.

עיון בלוח הזמנים המדוקדק שבדוח מעלה, כי בשעה 15:30 חסמו תומר (מפקדת משטרת חיפה) ובוקר (קצין אג"ם מחוז צפון) - אשר ירדו ברכביהם בכביש 721 מצומת בית אורן מערבה - את אוטובוס הצוערים והורו לו לשוב על עקבותיו. אחרי 150-100 מטר הוא נתקל באש, מצליח לעבור אותה ואחרי 150-100 מטר שוב נתקל באש. ההוראה של השניים באה מאוחר מדי, ולא באשמתם. בוקר דיווח שלוש דקות קודם לכן לקורן שציר 721 סגור מצומת בית אורן מערבה, אך אין תיעוד שדיווחו עבר הלאה.

בשעה 15:35 דיווח ראש משרד הסיור בתחנת זכרון יעקב, כי ציר 721 סגור. מפקד תחנת זכרון יעקב, סגן-ניצב איתן מנשה, שהיה הממונה על פינוי הכלא, הודיע בתגובה: "הציר לא חסום. אני חוזר: הציר פנוי". באותן דקות ממש מורים קציני השב"ס לאוטובוסים המפנים את האסירים, לא לנסוע מערבה אלא לפנות מזרחה לעבר כביש 672. בשעות 15:42-15:35 אין באוויר אף מסוק. כזכור, בשעה 15:40 נלכדים הקורבנות.

אז מי האחראי ישירות? נראה שהתשובה היא אחת משתיים: או שאין איש או שיש רבים. כפי שמגלה הדוח, הליקויים שהפכו את השריפה לאסון כה נורא היו לכל האורך ולכל הרוחב, מהדרג הממשלתי הבכיר ביותר ומטה. במצב כזה, אולי באמת אין זה הוגן להצביע על אדם אחד. מה שברור הוא, שהאנשים בשטח - אשר כדברי המבקר פעלו במסירות ותוך אומץ רב - למעשה הופקרו בידי מערכת שלא תפקדה.
מבקר המדינה - השריפה בכרמל: אסון אוטובוס הצוערים
מבקר המדינה - השריפה בכרמל: רשימת הנספים

מפת אזור השריפה. ניתן היה להגיע לכלא דמון ממזרח
תאריך:  20/06/2012   |   עודכן:  20/06/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המבקר אינו קובע מי אחראי לאסון האוטובוס
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
במקום לינדנשטראוס
20/06/12 16:17
2
אליפז
20/06/12 18:37
3
ישמעאל
20/06/12 19:20
4
חשדנית
20/06/12 23:06
5
חכם באשי
21/06/12 08:40
6
ישמעאל
21/06/12 08:51
7
מבקר רודף פרסום
21/06/12 21:26
8
ירדנה
21/06/12 22:58
9
ירדנה
21/06/12 22:59
פורום: השריפה בכרמל - דוח המבקר כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בהחלטה נדירה הורה (יום ב', 18.6.12) רשם בית המשפט העליון, גיא שני, לקצר כתב ערעור ביותר מ-50% ואף נתן הוראות באיזה גופן ייכתב ומה יהיה הרווח בין השורות.
20/06/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
שר הפנים, אלי ישי, פעל לפתור חלק מהבעיות הבסיסיות של מערך הכבאות, אך נקט בגישה של "הכל או לא כלום" ולכן לא בוצעו מהלכים חיוניים. שר האוצר, יובל שטייניץ, התעקש על ביצוע רפורמה כתנאי למתן תקציב אפילו לצרכים החיוניים להצלת חיי אדם. בשל כך נושאים השניים באחריות מיוחדת לשריפה בכרמל - קובע (יום ד', 20.6.12) מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. "אופן תפקודם של שר הפנים ושר האוצר היה בו משום אוזלת יד", הוא אומר.
20/06/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
מספנה בגרוטון, קונטיקט, חוגגת מלאת ישים שנה לבניית נאוטילוס (SSN-571) - הצוללת הגרעינית הראשונה של ארצות-הברית.
20/06/2012  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
שר הפנים אלי ישי ושר האוצר יובל שטייניץ, נושאים באחריות מיוחדת למחדלים שהביאו לאסון השריפה בכרמל בדצמבר 2010. ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא באחריות משום שלא התערב במחלוקת בין השניים, למרות שידע על מצבם העגום של שירותי הכבאות. השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', שתפקד היטב במהלך השריפה, נושא באחריות מיניסטריאלית לליקויים החמורים שהתגלו בתפקוד המשטרה ושירות בתי הסוהר. כך קובע (יום ד', 20.6.12) מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדוח על השריפה.
20/06/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת הבריאות של הכנסת קיימה אתמול (יום ג', 19.6.12) דיון מיוחד בדוח סגן שר הבריאות על העישון בישראל לשנת 2011.
20/06/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il